Velký rozruch vyvolal návrh na testování žáků v pátých a devátých třídách základních škol. Na mou hlavu se snesla obvinění, že prý chci děti rozdělovat. To rozhodně a jasně vylučuji. Testování naopak představuje v mnoha ohledech účinný pomocný nástroj pro školy, učitele i žáky.
V klíčových pátých a devátých třídách testy umožní učitelům nalézt problémové okruhy, které se týkají jednotlivých žáků. Jednoduše řečeno, test pomůže odhalit nedostatek znalostí a vědomostí v konkrétní oblasti. Pedagog pak může zavčas začít pracovat na nápravě ve prospěch žáka.
Také pro učitele budou testy znamenat kladný přínos. Získají reflexi své práce, budou mít komplexní přehled o výsledcích své činnosti ve škole, mezi žáky. Závěry testů umožní pedagogovi modifikovat svůj přístup k žákům nebo třeba upravit obsah a styl výuky.
A konečně školy samotné. Počet žáků se snižuje, stojíme před otázkou optimalizace škol. Testy jasně poukážou na kvalitu práce jednotlivých školských zařízení a mohou tak být dobrým vodítkem při rozhodování v rámci procesu optimalizace.
Mým hlavním cílem je zvýšit kvalitu vzdělávání a výuky u všech typů škol. Vím, že je to běh na dlouhou trať, ale po deseti letech tápání a přešlapování na místě je třeba začít konat. Jde o budoucnost naší země. Testování je jedním z řady nástrojů, které k naplnění tohoto cíle přispějí.
Josef Dobeš: Testování pomůže žákům, především však školám a učitelům
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
27 komentářů:
V klíčových pátých a devátých třídách testy umožní učitelům nalézt problémové okruhy ... Pedagog pak může zavčas začít pracovat na nápravě ve prospěch žáka.
Zavčas?
V páté třídě opouští žák první stupeň a v deváté pak opouští svoji školu úplně.
Na konci vzdělávacího cyklu může učitel tak akorát konstatovat, že se tak nějak nezadařilo.
po deseti letech tápání a přešlapování na místě je třeba začít konat
No konečně! Ani jsem nevěděl, že ministr klopítá už druhé desetiletí.
Aha. Takže testování současně bude:
1. Zpětná vazba pro žáka a jeho rodiče. Bravo!
2. Zpětná vazba pro školu a učitele. Jako by už minimálně 10 let neexistovaly jiné možnosti celostátního srovnávání. Ale budiž.
3. Informace pro zřizovatele, které školy rušit a které ne. Skutečně rozumím dobře?
Skutečně na MŠMT neexistuje nikdo s alespoň průměrným IQ, který by panu ministrovi pomalu a trpělivě vysvětlil, že od podobných testů nelze očekávat výstupy, které jsou navzájem v příkrém rozporu. Nepochopil to u státních maturit (když tlačil, aby školy zveřejňovaly své výsledky) a očividně to nechápe dosud.
Posledním bodem poslal vězeňský psycholog veškeré testování definitivně do pekel. Ředitel, který jakoukoliv cestou nezajistí vylepšení výsledků, a tím i zvýšení šance na další přežití školy, budiž považován za neschopného.
Sice zatím nikdo neví, zda tato šaškárna bude probíhat plně v režii školy, anebo nad vším ve škole bude dohlížet nějaký "nezávislý" komisař. V obou případech je však možnost vylepšení výsledků snazší, než si náš nejlepší ministr všech dob myslí.
(Pro neznalé dodávám, že vše se má podle zadání odehrávat na běžných školních počítačích. Školu, kterou do doby testů nenapadne instalovat do systému program pro přístup na vzdálené klientské plochy, bych chtěl vidět.)
"Skutečně na MŠMT neexistuje nikdo s alespoň průměrným IQ, který by panu ministrovi pomalu a trpělivě vysvětlil, ...?"
Bohužel, neexistuje. Současná situace vznikla tak, že se pan ministr již na počátku rozhodl zbavit se všech, kteří budou jeho vize odbornými argumenty nabourávat. Většina ministerských úředníků (a inspektorů) se dnes již neodváží na veřejnosti říct něco, co nebylo předem schváleno autoritou. Měl jsem minulý týden příležitost zažít čtený příspěvek jedné takové úřednice na konferenci. Věřte, to není směšné, je to k pláči! Tak daleko jsme to dopracovali.
V jiných resortech se jenom krade, školství je na tom bohužel mnohem hůř. Ať žije nejlepší ministr školství všech dob!
"A konečně školy samotné. Počet žáků se snižuje, stojíme před otázkou optimalizace škol. Testy jasně poukážou na kvalitu práce jednotlivých školských zařízení a mohou tak být dobrým vodítkem při rozhodování v rámci procesu optimalizace."
Tak konečně z pana ministra vypadlo, že budou sestaveny žebříčky ( podobně jako u státních maturit ), které povedou k rušení škol. On tento nástroj potřebuje, protože chce zavést místo dotace na žáka dotaci na třídu o počtu 26 žáků. Jak tak sleduji, tak z tohoto procesu budou vyjmuty malotřídky a soukromé školy. Ty veřejné se budou rušit nebo slučovat ? Ignorant
Zaplať pánbůh za testování. Konečně lenoši vyplavou na povrch. Nejde do nekonečna zavírat oči nad kvalitou výuky, člověk aby se styděl, co to jako škola produkujeme.
Zdá se, že i žáci a rodiče začínají být zneklidněni. V pátek se osmáci vehementně zajímali, z čeho ty testy budou, jak budou těžké a jestli už to bude příští rok.
Jen blbec si myslí, že o lenoších kantoři neví. A lenoch kantor takovéto diletantské testování oblafne.
to K.N.
A vám to tak vyhovuje? Necháme svorně všechny lenošit a budeme si hrát, že je všechno O.K.?
To 14.11.2011 11:16
Vaše otázka je naprosto mimo mísu. Při tom, co šílený Dobeš chystá, se samozřejmě bude nadále, ještě mnohem víc, "lenošit" ve všech předmětech, které se nebudou testovat. A v těch testovaných se bude trénovat jen to, co bude třeba k zdárnému absolvování testů. Tj. se bude "lenošit" ve všem, co nepůjde otestovat, a toho je ve srovnání s dnes (byť deklaratorně) požadovanými a částečně i potřebnými kompetencemi zatraceně hodně.
A jestli ty testy budou skutečně ověřovat dosažení nezbytného minima (což pan ministr dosud ještě nedementoval), tak i v tom, co v těch testech bude, bude "lenošit" minimálně 1/3, ale spíš 1/2 či 2/3 žáků - protože nemá-li nastat úplná apokalypsa, musí být laťka pro minimum nastavena tak, aby neprošla jen malá část.
A jak takové testy budou sloužit pro určení, kdo smí či nesmí jít na "elitní" víceleté gymnázium či na střední školu s maturitou, už je naprostou záhadou.
Prostě: nezastávejte se toho blba, pak ho jen děláte i ze sebe.
Jo, jo, já mám pocit, že v Čechách neprojde nikdy žádný systém při kvalitativním rozdělování žáků. Mohl by být sebelepší.
Když to shrnu, v příspěvku přede mnou to pan učitel vystihnul. Dětí ubývá, jen počet gymnázií roste… Takže máme více než trojnásobně talentovaných žáků, než před 10 lety. To mi připomíná ten vtip o Američanech a množství inteligence. Ano, v Čechách deformujeme Gaussovu křivku normálního rozložení naprosto ohavným způsobem. Ale jsou tady tyhle věci:
1) velké množství nově vzniklých středních a vysokých škol,
2) rodiče s božským pohledem k maturitě,
3) pohodlnost samotné mládeže.
Ad 1) školství je kšeft jako cokoli jiného, jde o to, aby žák (klient) školu vychodil. Nikdo si neláme hlavu s jeho dalším uplatněním. Jenže na rozdíl od firmy se školy nemusí starat o "prodejnost svých výrobků." Chrlíte spoustu nepotřebných maturantů, bakalářů, jejichž zaměření absolutně nekoresponduje s potřebami trhu práce. Kdyby se takhle zvráceně chovala naše firma, jsme za rok v konkurzu.
Ad 2) Koukám jako blázen, jak moji známí, kteří jsou rodiče těch puberťáků, zaníceně přesvědčují své potomky a všechny kolem o tom, "hlavně ať má ten náš Honzík maturitu." To, že Honzíkových pět trojek ho opravňuje ke studiu na gymnáziu, mě fakt dostalo. Po drtivé většině k nám do firmy přijatých (a záhy propuštěných) maturantů jsem přesvědčen, že maturitu je schopen dnes udělat kterýkoli blb. Bez omluvy. Zaměřujeme se tedy na starší, ale inteligentnější ročníky, kteří mají ještě poctivou maturitu.
Ad 3) myslím, že jsme nebyli jiní. Ale se dvěma trojkami jsem neměl šanci se dostat ani na vybraný obor na stavebce natož na gymnázium. Systém mi to nedovolil. Mladí dnes i tenkrát jenom hledají ty mantinely. A ve školství jsou ty mantinely sakra daleko od sebe.
Pak se divte, že zaměstnáváme v naší firmě velké procento cizinců. Většina z nich ani nemá zkoušku obdobné té naší maturitní, ale slušně hovoří anglicky, umí nastudovat manuál a dodržují pracovní dobu. Většinu toho nebyli ti naši nově přijatí maturanti a bakaláři (!) splnit.
Z „civilu“ vás zdraví Tomáš
Omlouvám se, že jsem příspěvek omylem umístil zde. Patří ke článku a diskuzi o testování a trestání.
Tomáš
"A vám to tak vyhovuje? Necháme svorně všechny lenošit a budeme si hrát, že je všechno O.K.?"
1) Bude docela komické srovnávat školy. Některé, které mají osmileté gymnázium naproti jsou na tom logicky hůře. Zůstávají jim jen trojkaři, čtverkaři a pětkaři
2) Po včlenění žáků s IQ 70 bude samozřejmě ještě hůř
3) Co se školami s převahou nepřízpusobivých a v oblastech sociálně vyloučených ? A že těch oblastí v ČR přibývá !
Tomáši, vlastně je dobře, že jste se spletl. Myslím, že sem Váš příspěvek patří. Dokazuje totiž, že Dobešova rétorika o nutnosti definování standardů a indikátorů je účelová. Vaši zaměstnanci určitě neprošli kurikulárním základním vzděláním, takže snaha okleštit kurikulum s odkazem na zhoršující se úroveň je tímto zpochybněna. Je také potřeba říci, že zhoršující se dovednosti (o znalostech jste nemluvil) jsou univerzálním jevem západní civilizace. Lidé zkrátka zpohodlněli. Testy to nezvrátí, naopak se stav zhorší poté, co se omezí jiné než pretestovací protestovací vzdělávání.
JP
to JP:¨
No, trochu jsem se ve vašem komentáři ztrácel. Ale jestli to dobře chápu, to, že klesá úroveń dovedností, je nutný následek vyspělosti evropské společnosti? Tak to jste mě jako zaměstnavatele moc nepotěšil. A když si vzpomenu na své profesní začátky (hromada knih, norem, odkazů a především neplacená dřina při samostudiu) a srovnám to s dnešními náklady na školení, tak nevím, nevím. Kamarád učitel mi kdysi říkal, že to RVP umožní lépe specifikovat a začlenit požadavky praxe (firem!)do učiva školy. Myslím, že to byl přehnaný optismus, ne?
Tomáš
Tomáši,
myslím, že jste to vystihnul ve větě:
"Ale se dvěma trojkami jsem neměl šanci se dostat ani na vybraný obor na stavebce natož na gymnázium. Systém mi to nedovolil."
A vo tom to je, ja říká klasik Milan Pitkin :-)
Když dnes je středních škol jak "máku", k tomu jachýchsi podivných bakalářských oborů, ať už státních nebo soukromých a žáků je "jak šafránu", tak pak jak to může vypadat?!
Je to přesně, jak to popisujete.
Chudák Dobeš to chce nějak srovnat ať už státními maturitami, nebo testy na ZŠ aby trochu omezil to stádo tupců, které se lacino dostane k maturitě a pak dělá ostudu u vás ve firmách, ale spousta kantorů mu to má za zlé.
Teď vyslovím buřičskou myšlenku, ke které jste mě vlastně inspiroval Vy ve svém příspěvku.
Možná by stačilo, kdyby osud a finance dané školy a jejího ředitele odvisely od uplatnitelnosti jejich absolventů na trhu práce. Jen by to chtělo promyslet co s gymnazisty, protože na VŠ se taky dostanou skoro všichni.
Petr
Díky, p. Tomáši, za názor zvenčí. Ona si většina učitelů už ani nedovede připustit, že celé naše školství je těžká děravá mašina supící z kopce. A hlavně - že pokud se s tím má něco udělat, bude to stát dřinu a námahu. Povolené otěže se strašně těžko utahují.
My jsme si sem zatáhli svobodnou výchovu, pak svobodnou školu a alternativní metody bez jejich pořádného zvládnutí, každý tu svobodu pochopil podle svého a v podstatě si učitel dělal co chtěl. Mnozí však zcela blbě, viz výsledky vzdělávání a vztah dětí ke škole. Žáci to brzy zjistili a začali si dělat taky co chtějí. Teď holt budeme muset na "americkou education" použít americké testování. Jinou metodou to nepůjde. A učitelé budou řvát víc než žáci, že se vše provalí, ale nic naplat. Za chyby se prostě platí.
A je dobře, že se bude testovat úplně ze všeho, snad kromě tělocviku. I když...
"My jsme si sem zatáhli svobodnou výchovu, pak svobodnou školu a alternativní metody bez jejich pořádného zvládnutí, každý tu svobodu pochopil podle svého a v podstatě si učitel dělal co chtěl. Mnozí však zcela blbě, viz výsledky vzdělávání a vztah dětí ke škole. Žáci to brzy zjistili a začali si dělat taky co chtějí. " - máte pro tato tvrzení nějaký důkaz, třeba tvrdá data od ČŠI?
Kvalitu vzdělání nezná a nezjišťuje, p. Janku, ani ČŠI, ba ani VÚP. Zato ji poměrně dobře zná celá česká veřejnost, všichni, kdo se o ni zajímají a mají někoho z potomků ve školách. Znají ji i zaměstnavatelé ve firmách. Víme o ní něco z PISA aj. mezinárodních srovnávacích testů. A abychom o ní už konečně měli také tvrdá fakta, i z toho důvodu je nutné jednotné testování.
"Zato ji poměrně dobře zná celá česká veřejnost, všichni, kdo se o ni zajímají a mají někoho z potomků ve školách. Znají ji i zaměstnavatelé ve firmách. Víme o ní něco z PISA aj. mezinárodních srovnávacích testů." - pokud si pamatuji, podle nanejvýše pár let starého průzkumu je veřejnost se školstvím spokojená, trend v PISA mění postupně zavedení RVP, navíc připravované další testy PISA jsou diametrálně odlišné od navrhovaných plošných testů. Pro tvrdá data nepotřebuji plošné testy, ale spíše kvalifikovaný podrobný výzkum, který zjistí především působící faktory.
Tak ten výzkum proveďte - pokud Vás nějaký ředitel pustí do své školy a učitel do svého předmětu.
A vsadím všechny své úspory, že příští PISA testy dopadnou ještě bídněji než ty minulé. Výuka podle RVP je poslední hřebíček do rakve.
Celá tahle diskuse na mne dělá dojem, že se kapříci bojí o svoje stojaté vody. Co kdyby se rozvířily a ledacos se objevilo?
to 18:35
A na mě zase mnohé diskuzní příspěvky dělají dojem, že rodiče ze sebe potřebují setřást pocity viny za nezájem o svoje děti a mít "důkazy", že za jejich neúspěchy může škola.
to 16:38
"Chudák Dobeš" - v čele české vzdělanosti stojí chudák, který deklaroval, že zvýší její úroveň. Zatím ale neřekl, jak si ji představuje. Jaký je profil elitního absolventa? Pokud nám to mají říct výsledky plošných testů na ZŠ, tak nás potěš Pán Bůh. Vždyť ten chudák nemá vůbec žádnou koncepci.
Pane Tomáši, vy podnikáte - máte nějakou vizi? Asi ano. A nevadí Vám, že Dobešovo školství ji nemá?
Celá tahle diskuse na mne dělá dojem, že se kapříci bojí o svoje stojaté vody. Co kdyby se rozvířily a ledacos se objevilo?
Ale tak to není. Učitelé nejsou kapříci, bojící se o svůj rybník, alespoň ne všichni. Stačí spočítat, kolik učí např. důchodců a studentů VŠ. Zavřením pár škol by se vlastněn nic nestalo, ale nikdo z politiků si dobrovolně tu "svoji" školu nezavře.
Testovat ano, klidně každý rok, ale dříve byly přijímačky na střední školu, a fungovaly. Byly přijímačky na VŠ (s přihlédnutím k vysvědčení ze SŠ) a fungovaly. Teď se jen vymýšlí tunely na peníze, ale žádná přidaná hodnota v tom není.
Největší problém totiž začal v době, kdy se MŠMT zbavilo škol a tím ztratilo možnost jejich počet a i kvalitu ovlivňovat. ČŠI je jen byrokratický aparát, o kontrole kvality výuky na škole se nedá vůbec mluvit.
to 18:54
Bez podrobného plánu bychom neměli šanci. Jenže je rozdíl v tom, že když náš plán selže, ať již vinou managementu či výroby, následky jsou okamžité, přímé a tvrdě dopadnou na všechny u nás ve firmě. Jestliže ovšem škola nebo celé školství má špatnou koncepci nebo nemá žádnou, se hned neprojeví. Absolventi mohou vykázat velkou míru přizpůsobení a při velké osobní píli se ani nepřijde na to, že jeho vzdělání s prominutím stálo za h... Věřte, že zúčastněnnost na koncepci, kterou tvoří naši nejvyšší, je opravdu velká již od chlapů ve výrobě po nás vedoucí oddělení.
Máte vy takovou participaci na záměrech vedení školy, ministerstva?
Já myslím, že celá ta roztříštěnnost školství většině subjektů vyhovuje. Každý si hrabe na svém písečku, nemá zodpovědnost za své "produkty", bojuje za to, aby mu vrchnost do toho příliš nekecala - to už se v dějinách našich zemí několikrát opakovalo, že?
Tomáš
Pane Tomáši, palec nahoru. Škoda, že takových jako jste Vy není ve školství víc. Ale asi by jich tam byla škoda.
"Tak ten výzkum proveďte - pokud Vás nějaký ředitel pustí do své školy a učitel do svého předmětu. " - od toho tu jsou jiní, pokud to pro ministra dosud neudělala ČŠI (tu by ředitelé i učitelé pustit museli), tak můžeme požádat SCIO, které ředitelé i učitelé kupodivu leckam pustili ;-)
"Já myslím, že celá ta roztříštěnnost školství většině subjektů vyhovuje. Každý si hrabe na svém písečku, nemá zodpovědnost za své "produkty", bojuje za to, aby mu vrchnost do toho příliš nekecala - to už se v dějinách našich zemí několikrát opakovalo, že?" - Jaká je tedy role ČŠI?! Pokud jsou to takoví žabaři, že kvalitu škol nebyli schopni zkontrolovat, tak se proč se jim přihrává další stamilionový kšeft, který by mělo dělat spíše Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání?
A až nebudeme mít jako vrchnost chamtivou pakáž, ať klidně přikazuje.
Okomentovat