Jaroslav Matějko: Bez počítače

sobota 26. listopadu 2011 ·

Lze dnes studovat gymnázium bez vlastního počítače? Ano a úspěšně.


Není to sice běžné, ale to neznamená, že je to nemožné. Je to věc volby. Čteme-li články pana Brdičky a texty jeho žáků, pak nám to nemožné připadá. Jedeme-li začátkem nebo koncem víkendu  vlakem a vidíme hromadný přesun studentů a učňů i s jejich počítači, tak také. (Jde pak i to, k čemu ty všechny počítače slouží. Kdysi byl u nás na rok na výměnném pobytu student z USA. Sotva se posadil ve třídě, tak zapnul svůj počítač a začal pracovat. Asi dva týdny jsem s úctou sledoval, jak pečlivě zaznamenává své hluboké dojmy z pobytu v české škole. Pak jsem pochopil, že hraje hry. Hrál je vytrvale po celý rok. Proč zrovna u nás?)

V dalších řádcích krátce charakterizuji osobní vzdělávací prostředí mojí žákyně, od níž jsem se mnohému naučil a dále učím.  Třeba to následující.

Jak lze studovat bez počítače:

Nemít vlastní počítač neznamená neumět s ním zacházet, ani to neznamená nemít počítač naprosto nikdy k dispozici. Moje  studentka nemá vlastní počítač a necítí potřebu ho mít. Umí s ním přitom velmi dobře zacházet a nedělá ji tedy žádné problémy pracovat s počítačem v rámci výuky. V ojedinělých případech, kdy potřebuje např. něco vyhledat na internetu, využívá veřejně dostupné počítače. Nesleduje televizi, ve srovnání se svými vrstevníky omezeně a účelně využívá mobil. I referáty připravuje na základě tištěné literatury.

Bez počítače, ale v síti:

Počítačová síť nabízí nepřeberné množství informací. Lze najít „všechno“. Rozumějme: všechna fakta. To je současně moc i málo. Teorie konektivismu nás sice upozorňuje, že síť nám nabízí i možnost spolupráce na dálku, společného řešení problémů a tím společného učení. Jsou ovšem oblasti, kde virtuální kontakt nenahradí kontakt osobní. Jedná se zejména  o ujasňování si vlastních postojů k životu, k sobě  a k jiným lidem.  To je to, co  moje studentka především sleduje a to je také důvod, proč jí zvlášť nelákají všechny technické vymoženosti. Pohybuje se a žije v rozsáhlé síti osobních kontaktů. Ty se u ní  neomezují na partu vrstevníků, se kterými se může jít pobavit. Stýká se s lidmi různých věkových skupin od dětí až po starší lidi. Stane se, že jí vidím zaujatě hovořit s někým, koho si vážím, ale s kým jsem se nikdy do blízkého kontaktu nikdy nedostal (ona si samozřejmě  s ní/ním přes rozdíl věku  tyká). „Jak se s ní/m znáš?“ ptám se. „No, od mala.“ zní odpověď. Jde většinou o věřící různých křesťanských vyznání, pracovníky v sociální oblasti, lidi okolo alternativní kultury.

Postoj ke škole a ke vzdělávání: 

Na rozdíl od řady svých vrstevníků bere tato dívka školu celkem vážně. Její požadavky většinou uznává, snaží se je v rámci možností zvládat. Vzdělání pro ní má hodnotu. To vůbec neznamená, že je tradiční vzornou žákyní. Má vysokou absenci, která je někdy způsobena i tím, že dělá mnoho věcí mimo školu a je  unavená. Stane se i to, že do ranních hodin vážně diskutuje s blízkou osobou nebo blízkými lidmi (nejspíše při zeleném čaji)  a pak zvažuje, zda se ve škole bude dít něco podstatného, aby stálo za to tam jít. Školu respektuje, ale nedá se jí příliš ovládat, jsou i jiné hodnoty. Studium chápe jako zvládnutí určité sumy znalostí a snaží se o hlubší porozumění učivu. Školní třídu však nepovažuje za prostředí k diskuzi – pokud výuka k diskuzi vybízí, tak se drží stranou. Vadí jí velká skupina a přístup části spolužáků. Sama se označuje za „alternativu“. Je ale spolužáky přes své odlišnosti dobře přijímaná. Nakonec řada jejích spolužáků je zvláštní zas jiným způsobem (pro školu někdy problematičtějším). Někdy po určitých rozpacích je dobře přijímaná a uznávaná i všemi učiteli.

Lze opravdu úspěšně studovat bez počítače?

Počítač a připojení k síti je dnes jistě pro studium na SŠ standardním předpokladem. Ale musíme přijímat, že lidé jsou různí a v rámci možností je respektovat. Jsou různí nejen svou povahou a přístupem ke světu, ale také tím, jaká průprava je nejspíš významná pro jejich budoucí profesi. Myslím, že např. budoucí sociální pracovnice v domě pro seniory moc ze světa počítačů pro svou profesi nezíská (stejně jako budoucí řidič náklaďáku nebo kadeřnice).

Naše vnučka v 1.třídě ZŠ dostává některé úkoly na internetu (možná jde o dobrovolné úkoly navíc).V prvním okamžiku mě to nadchlo. Pak jsem si ale uvědomil, že vůbec není samozřejmé, že doma počítač má. Dcera je s ní sama, má práci napůl úvazku a má stálé finanční potíže. Počítač jí zůstal po rozchodu s partnerem na zásah jeho rodičů. Dcera ani vnučka nejsou nezávislé na tlaku okolí  a bojí se být odlišné -  bez počítače a internetu, který 1. třída předpokládá, by se cítily zle. Naštěstí ho mají.

Převzato z blogy.rvp.cz

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 11:52  

I kdyz je to svym zpusobem extrem, jsem rad za takovy clanek, ktery aspon trochu vyvazuje nadseni pana Brdicky a dalsich. Dnes leti iPod do kazde rodiny, iPod do kazde lavice. Neco umet nebo nedejboze ucit se, byt slusny moc neleti.

PN

Anonymní řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 12:34  

Proč je většina článků na České škole převzata z webu www.rvp.cz nebo www.eduin.cz? O původní příspěvky už tu člověk prakticky nezavadí...

Anonymní řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 13:32  

Vítám každý článek, který je apolitický.
Tento mě velmi zaujal a děkuji za názor v něm. Bez počítače se opravdu dá žít, aniž by ho člověk nezvládal využívat. Když je to potřeba, což jistě není dennodenně.

Luděk Blaha řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 14:33  

Bez počítače

Lépe: S mojí studentkou.
Ale o to nejde. Bez lecčehos běžně používaného se dá žít. Někdy nás to omezuje, někdy osvobozuje. jde pouze a jen o míru závislosti.
Sám se účastním svého vlastního výzkumu:
bez mobilního telefonu.
Také by se dalo dosadit bez
internetu, automobilu, televize,
ledničky, pračky, myčky, žehličky, manželky,
sexu, masa, alkoholu,
peněz, práce, politiky, civilizace,
zdraví, sebevědomí, rozumu ...
Jediné, bez čeho se nedá žít, je samozřejmě

Anonymní řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 14:45  

Díky za komentáře i za zveřejnění na České škole.Text je původně na rvp.cz jako reakce na serii článků p. Brdičky a jeho žáků, které jinak velmi oceňuji.
Autor

Anonymní řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 16:18  

"Dnes leti iPod do kazde rodiny, iPod do kazde lavice."

Víte, než něco zkritizujete, ověřte si fakta. iPod je multimediální přehrávač, to, o čem mluvíte, je iPad, tedy tablet. ;)

Anonymní řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 20:52  

Anonymni 16:18,
Podstatne je, ze pres me mylne uvedeni onoho zarineni, byla myslenka rozpoznana :-).

Anonymní řekl(a)...
27. listopadu 2011 v 20:36  

Tak to vidíte. Několik škol někde v Horních Dolních nemá víc než 4 zastaralé počítače /viz televizní noviny dnes/. A dosud to vůbec nikomu nevadilo. (Nemáte v tom kolego Matějko náhodou prsty - nedonutil jste ty školy k IT analfabetismu, abyste měl argumenty pro svůj článek? :) )
Přitom prý mají 30 žáků ve třídách, takže vyvstane problém s testováním...
Bože, ty objektivní problémy, ještě že to máme na co svést.
A testovat nebudeme, a basta. No bodejt by tam neměli z testování strach. Ale kdo zaspal s vybavováním škol, to už nevíme. Na co a k čemu potom jsou všechny DUMy z rvp, stejně je asi nikdo nevyužívá. Nemají počítače!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.