Jane Příhodová: Dost urážek ve školství!

středa 23. listopadu 2011 ·

Ministr Dobeš je mistr urážek a arogance! Kde bere jistotu pro svá prohlášení? Nemá pro svá prohlášení žádný důkaz!

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy, který trvale uráží národ, je opravdu rarita. Téměř nelze stíhat reagovat, pan ministr Dobeš šokuje každý den. Domnívám se, že býti učitelem je poslání. Stejně to platí i pro ministra školství. Tím posláním je přispívat k obecnému rozvoji vzdělanosti. A k tomuto cíli rozhodně nevede cesta dlážděná urážkami celého národa, paušální strašení novinkami a posléze jejich odvolávání. Pro ilustraci jen dvě perly z poslední doby, jak jsme jimi byli před několika dny osvíceni …

"Když to přeženu, tak mentálně retardovaný měl ve starém systému možnost dosáhnout na titul bakalář," řekl ministr v rozhovoru pro iDNES.cz. Nyní pan ministr zase konstatuje, že je nadbytek vysokoškolsky vzdělaných lidí, a ještě nekvalitních.

Zajímalo by mne, jak to pan ministr poznal – vlastní zkušenost, domněnky, průzkum? O zdroji svých prohlášení ani muk, jistota přesvědčení však ohromující! Neakceptovatelná je již ta neuvěřitelná arogance vůči lidem, učitelům, akademické obci i dětem. Kam se poděla etika ze strany ministerstva školství? Ministerstvo ústy pana ministra jen a pouze uráží a dehonestuje celý národ, vystupuje jako ten jediný, chytrý no jak bylo řečeno, nejlepší ministr školství.

Ale proklamací již bylo dost.  Co však tento ministr kromě zmatku, strachu, diktátu a urážek do školství přinesl? Peníze namátkou slibuje tam, kde to zase není tak potřeba,(viz sobotní jednání ČMFS tj. do fotbalu), neustále vymýšlí jak rozložit základní a střední školství, jednou větou kantory uráží a druhou jim slibuje peníze. Nato situaci vylepší mlžením o financování uplatnění absolventů svými budoucími zaměstnavateli, tj. školami (! kde na to vezmou) atd. Je na místě otázka, jak dlouho si kantoři, studenti, ale i lidé s různými stupni vzdělání tento přístup nechají líbit. Jsem přesvědčena, že vystupování pana ministra poškozuje a dotýká se nás všech. Vystupuje jako diktátor, který má stroj na pravdu. Co ale fakticky udělal pozitivního pro školy? Co udělal pro systém vzdělávání?

Nelze se stále schovávat za nepodložená populistická prohlášení a politickou sílu, nelze celý rok napadat či urážet své předchůdce, studenty a celý národ označit za hlupáky. Jistě, pár alarmujících signálů o poklesu znalostí u žáků a studentů se ze srovnávacích průzkumů EU objevilo. Světe div se, pana ministra to však neinspirovalo k zamyšlení nad důvody poklesu kvality, vyrazil cestou neurotizace školáků i rodičů  výmyslem „vyřazovacích“ testů pro 5.a 9.ročníky. Je rovněž pravda, že z mnoha veřejných projevů „čouhá“ elementární neznalost českého jazyka, historických souvislostí oborů atp jako sláma z bot, ale to ještě neznamená, že je přetitulováno a že lze obecně označit bakaláře za vzdělanostně méněcenné.

Takže: s čím pozitivním pan ministr vlastně přispěl ke zlepšení vzdělanostního obrazu naší republiky? Testováním na základní škole? Kontroverzními maturitami? Nedotaženými a jen upravenými nápady z minulých období? A co z úst „nejlepšího ministra školství“ po více než ročním vedením resortu slyšíme je, že národ je vlastně banda otitulovaných hlupáků. Ani slovo o cestě k rozvoji, ani slovo o potřebě vzdělaných lidí pro vzdělanostní ekonomiku, tak potřebnou pro malý stát s ekonomickými potížemi. Čím však je současný pan ministr jedinečný, je jeho bezbřehá jistota vlastní pravdy. Tady už nepomůže ani Komenského „Synu, uč se moudrým býti!“

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 11:01  

Tady už nepomůže ani Komenského „Synu, uč se moudrým býti!“

Tady pomůže Komenského "Kde nepomůže větička, pomůže větvička".
Tím ovšem nenabádám k defenestraci.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 12:42  

Opět ty bludy o učitelství a poslání. Být učitelem je stejně dobré jako být zootechnikem. Vysoká škola, babrat se s kancema, lidi si od vás odstoupí, ale jinak vás mají rádi. Ale není to poslání. Je to stejně mizerný job, jako být patologem. Jen řešíte to, co už bylo. Nedělejte ze sebe chudáky a makejte.

Luděk Blaha řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 15:14  

babrat se s kancema

Vaše kaubojské přirovnání je štěpné.
A to myslíte jakože dobytek, který je třeba sehnat do stáda nebo který po vás šlape?

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 16:25  

Také jsem alergický na spojování učitelské profese s posláním. Je to práce jako každá jiná. Často se také hovoří o "pomáhající profesi". Já nikomu nepomáhám, mým úkolem je žáky naučit co možná nejvíc z mého oboru. Navzdory všem RVP i kompetencím.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 16:34  

to 16:25
Pak se ale nedivte.

poste.restante řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 18:45  

Práce učitele je posláním?

Záleží na tom, jak ke své práci člověk přistupuje.

Pro mne tedy rozhodně učitelství posláním je.

A že jej mnozí degradovali na obyčejnou školskou nádeničinu, to je důsledkem vidění světa jen skrze poloprůsvitný papír bankovek.

Pokud chce někdo namontovat na "vrátnici" školy docházkový systém a dělat tuto práci "od-do", pak je to jeho problém.
Ale měl by se možná raději porozhlédnout jinde.

Třeba takový pojišťovák je také hezká práce mezi lidmi...


P.S.:
Víte, ona i uvaděčka v divadle, nebo uklízečka v kině může být jen "ta baba u vchodu, nebo se smetákem", anebo "jednou z těch, kdo pomáhá lidem zpřístupnit kulturu, zábavu a poučení".

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2011 v 23:38  

Má popelář poslání?

Možná je má i učitelka. Když se po vyučování plazí po kolenou a sbírá odpadky po dětech - zbytky jídla, láhve, psací potřeby, spousty papírů a zmačkaných pracovních listů, které jim po nocích připravuje. Požádat žáka o to, aby po sobě nepořádek sám posbíral? Poslechne jeden z deseti. Prý za to je placená uklízečka. A tak se plazím, aby stará paní neviděla, jak na ty děti výchovně nestačím. Radši být to uklízečkou. Nemá vykřičené hlasivky a netřesou se jí ruce od nervů. Ano, je to poslání.

poste.restante řekl(a)...
24. listopadu 2011 v 0:33  

A tak se plazím, aby stará paní neviděla, jak na ty děti výchovně nestačím.

Promiňte, ale berete problém za špatný konec.

Zvládání žactva nemá s úvahou o poslání učitelské profese moc co společného.

To je jako kdyby lékař záchranky dospěl k závěru, že jeho posláním je jen zachraňovat životy při úrazech a infarktech, ale už tam nepatří záchrana opilce dusícího se vlastními zvratky.


A pokud jde o "děťátka", které si odmítají uklidit...
Jednou jsem zamknul dveře třídy a ven pouštěl jen ty, kdo si uklidil své místo. Udělali to všichni.
A příště už věděli, že svůj pokyn myslím vážně.

Chce to jen jediné.
Mít za zády ředitele, který Vás podrží, až přiletí do školy první rozlícení rodiče.

Kolegyni jsem pak poradil, aby jednomu hodně vzteklému tatínkovi navrhnula, ať napíše pro svého synka prohlášení, že on po sobě uklízet nemusí.
Dodnes ho prý nepřinesl.
Dal bych ten papír na nástěnku.
:-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.