Google Earth není jen lepším glóbusem, který umožní propojit ICT a zeměpis, ale nabízí toho mnohem více – od možnosti procházek antickým Římem až po sledování aktuálních klimatických jevů. Může tak být velice zdatným pomocníkem nejen při výuce zeměpisu či dějepisu, ale také dalších předmětů, jakými jsou sociální vědy, ekologie a mnohé další.
Výuka
zeměpisu musí být založená na velké aktuálnosti sdělovaných informací,
což je v případě papírových učebnic poměrně problematické. Platí, že než
je učebnice napsána, zrecenzována, vysázena a schválena a než se
dostane k žákům, je téměř vždy již do určité míry zastaralá či
neaktuální, což je dáno délkou samotného publikačního procesu. Proto má
pro výuku tohoto předmětu velký význam, když můžeme použít nástroj,
který garantuje téměř naprostou aktuálnost.
Autor díla: Jana Vaňková |
Jan Sokol ve své knize Rytmus a čas uvádí zajímavou, ale zcela pravdivou myšlenku, že totiž historie je vědou a nikoli pouhým sběratelem reálií právě a jen tím, že dokáže informace zasazovat do širších kontextů, vytvářet obecné teorie a snaží se na základě nich predikovat vývoj. V následujícím článku se pokusíme podívat také na to, jak tento aspekt vědeckého pojetí historie zavést do gymnaziální výuky.
Fyzický zeměpis
Autor díla: Jana Vaňková |
Možností je ale samozřejmě mnohem více – poměrně podrobně a jednoduše je možné sledovat pohyby živočichů na moři i na souši nebo se věnovat problematice dostupnosti pitné vody. Do oblasti fyzického zeměpisu pak patří také pohoří, řeky a další přírodní objekty, které je možné jednoduše vizualizovat. Google Earth nabízí možnost vytvořit si vlastní trasy již dopředu, a tak je možné například na úvod hodiny nechat žáky se proletět nad daným státem a významnými místy a pak s nimi dávat dohromady jeho základní charakteristiky. Tím, že jsou k dispozici aktuální snímky povrchu, je pak možné říci relativně hodně o tématech, jako je zemědělství, zavlažování nebo rozmístění měst na základě přírodních podmínek.
Autor díla: Jana Vaňková |
Možnosti aplikace jsou v této oblasti téměř neomezené a je jen na fantazii učitele, k čemu ji použije. Může jít o její nasazení jako podrobnější mapy či glóbu, ale také o nástroj pro zobrazování aktuálních dat nebo 3D modelů.
Politický, sociální a ekonomický zeměpis
Autor díla: Jana Vaňková |
V zásadě není problém pracovat se zcela novými daty a nevšedním způsobem je zpracovávat. Pokud se pedagog rozhodne vhodným způsobem zapojit Google Earth do výuky, může ji učinit mnohem názornější. Zeměpis, který bude pojatý jako turistický průvodce, který bude vhodným způsobem doplněný o žákovské analýzy nejrůznějšího druhu. Právě rozvoj angažovanosti žáků na výuce a vedení je k analytickému myšlení, schopnost hledat a vyhodnocovat informace je jedním z významných cílů, který by měl být intenzivně akcentován.
Výuka dějepisu
Autor díla: Jana Vaňková |
Příklady možností školního využití
Pokud jde o praktické školní využití, tak lze Earth používat jednak jako atlas, ale také jako ilustrační materiál nebo využít jeho možnosti pro samostatnou činnost žáků. Má-li školní výuka rozvíjet myšlení žáků, pak právě poslední zmíněná možnost by měla být ve výuce maximálně akcentována. Opět ji můžeme rozdělit na práci v hodině, projektovou výuku nebo třeba při psaní písemných prací.Osobně si myslím, že největší význam má právě výuka projektová, kdy si žák může informace zasadit do širšího kontextu, sám se jimi probírat a naučí se je lépe chápat. Proto na tomto místě nabízíme několik možností, jakým směrem projekty zaměřit:
- Studium vulkanické činnosti. Žák vypracuje práci týkající se vulkanické aktivity v určité oblasti v určitém časovém období. Ukáže, proč k zemětřesením dochází, bude analyzovat jejich následky a provede jejich diskusi.
- Změny klimatu: ano či ne? Humanitární aspekty lokáních změn. Žák projde model klimatu za poslední roky, zhodnotí jeho vývoj a podívá se na některé možné důsledky lokálních i globálních klimatických změn s ohledem na humanitární situaci v jednotlivých místech. Může se pokusit navrhnout možnosti humanitární pomoci.
- Turistický průvodce. Žák obdrží určité město (ideálně ne příliš známé) a vytvoří pro něj jednoduchého turistického průvodce, který bude obsahovat základní ekonomickou a sociální situaci na daném místě, seznam pamětihodností i s obrázky a další užitečné informace.
- Vývoj města. Žák na základě dat z Earth zpracuje analýzu toho, jakým způsobem se dané místo vyvíjelo a pokusí se určit důvody tohoto rozvoje. Bere přitom v potaz rozvoj průmyslu, stěhování lidí do měst a další obecně známé fenomény.
Další možnosti
Program je možné využívat také v řadě dalších vzdělávacích aktivit. Jako jedna z možných ukázek se nabízí využití vrstev věnujících se problémům současného světa – mapují oblasti přírodních katastrof, nedostatek vody, ohrožené živočišné druhy nebo situaci na Haiti. Pomocí nich je možné relativně efektivně nastavit základní témata pro diskusi o problémech současného světa.V biologii je možné nalézt řadu nástrojů na sledování migrace živočichů, klimatických podmínek nebo informace o výzkumných stanicích všude po světě. Google Earth se tak velice dobře hodí pro výuku ekologie, ale také dalších aplikovaných biologických témat.
Díky práci s vrstvami je možné tuto aplikaci používat všude tam, kde je třeba mapy a analytického myšlení nad ní. Integrálně vede žáky k tomu, že se učí samostatně zpracovávat a vyhodnocovat informace a vytvářet si názor na soudobé problémy.
Ostatně i zde na portálu byly tomuto tématu věnovány některé články. Pokud tedy chcete učinit svoji výuku zajímavější, interaktivnější a pestřejší, je Google Earth nástrojem, který je možné vřele doporučit.
Převzato z RVP.CZ
0 komentářů:
Okomentovat