FAQ: Testování 5. a 9. tříd - otázky a odpovědi

středa 30. listopadu 2011 ·

Vzhledem k množícím se dotazům a zavádějícím informacím, které se objevují v různých médiích, poskytuje ČŠI informace ve formě otázek a odpovědí k realizaci testování v 5. a 9. třídách.




Soubor naleznete ve Wiki České školy

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 8:52  

No ale jak to tak čtu tak zjišťuju že je to úplně jinak než co říkají v médiích. Takto mi to připadá smysluplné a prospěšné. Jenom nevím proč ten Dobeš pořád říká něco jiného.

BoBr řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 11:53  

Ta aplikace dělá seriózní dojem. Podaří-li se záměr naplnit, mohlo by to celé být přínosné. Musely by ale být splněny určité podmínky. Opakuji je už poněkolikáté, zatím s velmi malým efektem. Tak znovu:
1. Testy musí být primárně určeny žákům (a učitelům). Náznakem je alespoň možnost volné dostupnosti otázek. Jen není jasné, zda zde budou i ty, které se pak použijí při ostrém testování.
2. Musí být jasně definováno, kterou část splnění výukových cílů testy ověřují. A musí být jasné, jak se budou ověřovat i ty, které tyto testy nepostihují. To je zásadní věc, protože jinak se výuka soustředí jen na přípravu k testům. Existence ŠVP s aktivitami budujícími i další znalosti a kompetence přestane být vnímána jako důležitá.
3. Nedělat výsledkové žebříčky je nereálné. Dělat se budou tak jako tak. Myslím, že by bylo lepší výsledky rovnou zveřejnit. Horší školy ovšem nezasluhují primárně trest, ale pomoc.
4. Není možné provádět ověřovací testy jen na konci 5. a 9. třídy. Je nutné je dělat co nejčastěji. Z výsledků je pak možno zjistit přidanou hodnotu a učitel na ně může ve výuce reagovat.
5. Svět se vyvíjí. Školství musí reagovat. Zcela přirozeně se v duchu budoucích potřeb absolventů škol vyvíjejí i metody mezinárodního srovnávání výukových výsledků (např. PISA). Všechny zatím dostupné informace vyvolávají domněnku, že naše plošné testování nebude s tímto mezinárodním kompatibilní. Pak se naše výsledky ale nemohou zlepšit.

Jistě je ještě mnoho dalších důležitých problematických věcí, které je třeba v souvislosti s testováním řešit. ČŠI spolu s ministerstvem věc bohužel chápe tak, že do toho nemá nikdo co mluvit. Pořád jsem nepochopil, jak chtějí vytvořit použitelnou databanku srovnatelných testových úloh. Myslím, že ten nápad, že otázky budou do systému vkládat samotní učitelé, k ničemu dobrému nepovede. Nechme se překvapit.

Anonymní řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 12:45  

Všechny zatím dostupné informace vyvolávají domněnku, že naše plošné testování nebude s tímto mezinárodním kompatibilní

Podle mého názoru je hlavní, aby se zlepšila schopnost žáků se učit, aby se samostatně rozhodovali, že se teď musí naučit tu a tu látku, protože...Po určitých krůčcích a etapách musíme měnit přístup k učení. Když tohle zvládnou, nebude už takový problém zodpovědět i jiné způsoby otázek, jaké budou v PISA. Podle mě největší problém je právě malá motivace k učení obecně. Aspoň na ZŠ.

BoBr řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 16:35  

"největší problém je právě malá motivace k učení"
Máte-li dojem, že plošné testování zlepší motivaci k učení, jste ne hlubokém omylu. Vyvolá možná zájem o správné zodpovídání otázek. Nic víc!

Anonymní řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 16:40  

to -: Kéž by alespoň to.

Anonymní řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 17:35  

Tím, že žáci odpověděli na otázky za 20 minut, ale měli na to 30 minut, bych se moc nechlubil. Mám ty zkušenosti, že u většiny písemek a o testech ani nemluvě odevzdávají jako první ti, kteří to jenom odklapou ca odmítají se nad otázkami vůbec zamyslet.

Anonymní řekl(a)...
30. listopadu 2011 v 22:14  

Myslím si, že je třeba testovat. Jinak si stále budeme namlouvat, že jsme zvládli vše na jedničku a Bohu žel, opak je pravdou. Neznalost žákův v hlavních předmětech - M, ČJ - je trestuhodná. Je třeba si konečně přiznat nemilou skutečnost. Oblast ICT není na tom lépe, hodinová dotace nic neřeší.

Anonymní řekl(a)...
1. prosince 2011 v 8:38  

Přesně, testování má smysl, jako zpětná informace. A jestli to dobře chápu z oficiálních dokumentů (ne z toho co kdo kde naplácá v televizi), tak to tak i bude. Tento materiál by si měli přečíst všichni co se k němu v médiích vyjadřují, protože by možná přestali plácat bludy které jenom popuzují (byť se nezakládají na pravdě).

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.