Požádali jsme tiskový odbor MŠMT, aby nám zodpověděl několik otázek o původu tzv. Metodického listu, ale byli jsme odmítnuti a odkázáni na vyžádání informací dle zákona 106/1999 Sb. Odpovědi z odboru 41 MŠMT dorazily na jinou než požadovanou adresu a vyvolala řadu dalších otázek.
Položili jsme tyto otázky:
- Kdo je autorem tohoto metodického listu, jaký orgán, kdy, jakým způsobem a podle jakého právního předpisu a pod jakým číslem jednacím ho schválil?
- Jaká je závaznost tohoto metodického listu pro základní školy?
- Kdo tento metodický list publikoval na webu MŠMT, kdo publikaci schválil a kdo za obsah části webu EU peníze školám odpovídá?
Odpovědi bohužel nedorazily v požadované elektronické podobě, ale na papíře klasickou poštou do knižní redakce, kde ji musely kolegyně nascanovat:
Ředitelka odboru řízení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost tak vzala odpovědnost za nekvalitní materiál na sebe.
Podle slovníku cizích slov se metodika vykládá pro náš případ jako pracovní postup, případně metoda jako způsob účelného jednání nebo činnosti, případně jako postup. Problémem je, že pokud má metodický list pro školy doporučující charakter, jak může hypotetický kontrolor na jeho základě provádět kontrolu?
Zásadním problémem je ale samotná Příručka pro Základní školy žadatele a příjemce podpory 1.4, kde na straně 25 nalezneme v kapitole 7.8 tuto větu:
V rámci každého projektu proběhnou administrativní kontroly předložených monitorovacích zpráv.
Metodický list ale předpokládá kvalitativní kontrolu, která dle výše uvedené kapitoly 7.8 má být prováděna takto:
Kromě toho budou na základě analýzy rizik na vybraném vzorku projektů provedeny ze strany poskytovatele dotace kontroly na místě. Předmětem těchto kontrol bude zejména ověření souladu výstupů a indikátorů deklarovaných v monitorovacích zprávách se skutečným stavem a dodržováním pravidel stanovených touto příručkou. Další kontroly, které budou provedeny na projektech, bude zajišťovat v rámci své kontrolní činnosti Česká školní inspekce.
Metodický list je tedy v přímém rozporu s Příručkou! Pracovníci MŠMT, stejně jako další úředníci veřejné či státní správy, mohou jednat pouze na základě zákonů a podzákonních předpisů. Zveřejněný Metodický list pro ZŠ takovým předpisem na rozdíl od Příručky ale není!
Nemá tedy ani smysl rozebírat věcné chyby v Metodickém listu a znovu zdůrazňovat, že pracovníci odboru CERA nemají pro kvalitativní kontrolu kvalifikaci.
Kontrola vzdělávacích materiálů přiložených k monitorovací zprávě na základě Metodického listu pro ZŠ je dle našeho názoru nezákonná.
Pokud bude mít některá škola problémy s odevzdanou monitorovací zprávou, prosíme, obraťte se s konkrétními poznatky na naši redakci na info@ceskaskola.cz!
2 komentářů:
Je krásné si uvědomovat, že úředníci z MŠMT budou schopni posuzovat kvalitativní obsah učevbních materiálů! Takových pedagogických odborníků na jednom místě! Proč raději nejdou učit. když jsou tak chytří. Je vidět, že potřebují vykázat nějakou činnost a dále, že úřednická moc se zdá být neomezitelná. Už se teď moc těším na to, až se začnou školy s ministerstvem tahat po soudech a hadrkovat se o správný výklad. A co ředitelů doplatí na tyto tahanice, až jim zřizovatel hodí vše k zodpovědnosti. A nejlepší bude, až se budou muset finanční prostředky vrátit do EU :-))))). Nemáte pocit, že přípravu projektu úředníci trochu podcenili?
podcenili?
Spíše nám připadá, že mění pravidla soutěže v průběhu hry. Ale od té doby, co ministr "rozumí" sportu, se již nedivím.
11. listopadu 2011 11:40
Co by jste taky mohl očekávat, když vše pevnou rukou řídí CHAOTIK. Ignorant
Okomentovat