Na projektu smluv s rodiči lze nalézt i pozitivní prvky, ale problém s kázní ve školách vyřešit nemohou.
Přestože projekt smluv s rodiči je především marketingová akce ministra školství Dobeše, přinejmenším pokyn školám, aby učitelé s dětmi domlouvali pravidla chování, lze považovat za pozitivní. Skutečným řešením problému je ale zavedení funkce speciálního pedagoga nebo školního psychologa do všech škol, které o tuto podporu projeví zájem.
Smlouvy s rodiči - projekt, který v současné době ministerstvo školství pilotuje na 25 školách, nepřináší nic zásadně nového. I doposud platilo, že pokud měl ředitel s nějakým dítětem kázeňský problém, sešel se s rodiči, domluvili se, jakým způsobem zjednají nápravu, podepsali zápis, a když dítě domluvená pravidla nedodržovalo a rodiče byli nevstřícní, bylo nutné se obrátit na sociální odbor místního úřadu. V tom se prakticky nic nemění. Je ale pravda, že mediální podpora a formulář smlouvy s logem ministerstva zvyšuje autoritu „smlouvy“ i ochotu rodičů domluvené dodržovat.
Za výrazné pozitivum lze považovat metodický pokyn ministerstva, aby učitelé při první třídní schůzce rodiče upozornili na „nový“ způsob komunikace a s dětmi domlouvali pravidla chování ve škole. To by byl posun od zavedené praxe školních řádů, což jsou pravidla nařízená, ne sdílená. Přinejmenším za tuto drobnost zaslouží projekt smluv s rodiči pochvalu.
Slabinou smluv s rodiči je fakt, že pokud rodiče smlouvu odmítnou podepsat, nebo se podle ní neřídí, smlouvy nenabízejí řediteli žádnou možnost, jak domluvené vymáhat. V této situaci se naopak osvědčily projekty VIP I a VIP II, které zkouší přivést do škol speciální pedagogy a školní psychology. Jejich hlavní náplní práce je řešit konfliktní situace v trojúhelníku učitel – dítě – rodiče. Mohou pracovat s problémovými dětmi od první chvíle, kdy učitel zaznamená problém, a nemusí čekat až na jeho vyhrocení, které si vyžaduje „smlouvu“.
Zatím šlo v obou projektech vždy jen o 150 speciálních pedagogů, což je vzhledem ke zhruba šesti tisícům základních a středních škol minimální množství. V tuto chvíli ministerstvo slíbilo další financování alespoň pro tento pokusný projekt, ale za skutečné řešení problémů s kázní a komunikací s dětmi a rodiči bude možné považovat až zavedení pozice speciálního pedagoga či školního psychologa do všech škol v České republice, které o to požádají.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Pokud by projekt smluv s rodiči vedl alespoň k tomu, že začne být na našich školách zvykem, aby učitel s dětmi, případně i s rodiči, domlouval společně přijímaná pravidla chování, pak bychom ho mohli považovat za prospěšný. Na mnoha školách je i tohle dnes už samozřejmost, ale pořád je to jen malá část ze skoro šesti tisíc základních a středních škol. I bez toho ale platí, že smlouvy s rodiči jsou jedno z těch opatření, které i když mnoho nepomůže, alespoň neuškodí. V kontextu jiných nápadů ministra Dobeše to není málo. Je ovšem skutečně pozoruhodné, jak ministr dokáže prodat něco, co na školách v zásadě již existuje, jako novinku.“
EDUin: Jsou Dobešovy smlouvy s rodiči smysluplné?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Opravdu skutečným řešením problému snížené kázně a výchovných problémů ve školách není zavedení funkce speciálního pedagoga nebo školního psychologa do všech škol, protože tolik speciálních pedagogů, ani školních psychologů naše země mít nikdy nebude.
Skutečným řešením je profesionalizace výchovných poradců. Na každé větší škole by měl být jeden profesionální výchovný poradce – kantor, který by měl propedeutickou přípravu v pedagogicko-psychologickém poradenství, diagnostice, ale i intervenci (terapii, chcete-li).
Všechny ostatní „koncepce“ jsou sci-fi scénáře.
Dokud bude mít ksindl ze zákona a z činovnického povědomí víc práv, než jeho oběť, nepůmůže zhola nic.
Ale to to by musel sousedovic kluk hopsat až někde po Jupiteru.
Když už se tak, Česká školo a Eduine ptáte...
NE!
(Podobě jako většina toho, co "nejlepší ministr školství" páchá.)
Okomentovat