Publikace Žákovské projekty – cesta ke kompetencím je další metodickou příručkou určenou učitelům odborných škol vydanou v rámci projektu Kurikulum S – Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání. Příručka je určena především těm, kteří s projektovým vyučováním dosud nemají zkušenosti, neboť jim umožňuje získat základní vhled do teorie i praxe projektového vyučování a usnadní jim přípravu této výuky. Publikace obsahuje 32 příkladů vyzkoušených žákovských projektů různého typu: individuální i skupinové, předmětové – vztahující se k odborným nebo všeobecně vzdělávacím předmětům, nepředmětové, týkající se např. aplikace průřezových témat, výchovných a jiných školních aktivit.
Projektové vyučování je výukovou metodou, která pomáhá učiteli vyučování zpestřit, zaujmout žáky a zprostředkovat jim radost z viditelných výsledků. Jde o výuku zorganizovanou tak, aby se žáci sami aktivně zapojovali do plánování učebních i pracovních činností a mohli vnášet své vlastní nápady, učili se při jejich realizaci zastávat různé pracovní role, veřejně prezentovat výsledky své práce apod., výrazně podpoří efektivitu frontálního vyučování, které je v českém školství tradiční organizační formou výuky. Tato výuka může výrazně přispívat i k osvojování klíčových kompetencí žáků, na které se vzdělávání zaměřuje. Zároveň je třeba si uvědomit, že zavádění a využívání projektového vyučování ve škole klade zvýšené nároky na organizační i psychologické aspekty učitelské práce.
Nejde přitom o žádnou novinku poslední doby. Kořeny projektového vyučování můžeme najít již v pedagogické teorii a praxi 18. a 19. století. Dnes již v mnohých odborných školách v naší republice učitelé projektové vyučování běžně realizují. Výsledky jejich práce, které by mohli částečně či plně využívat i ostatní učitelé, zůstanou ovšem velmi často skryty pouze na úrovni autorské školy. Proto jsme při přípravě příručky oslovili školy se žádostí, aby nám poskytly dokumentaci k projektové výuce a k žákovským projektům, které se svými žáky uskutečňují, případně hodlají uskutečnit. Velmi oceňujeme, že řada učitelů si našla čas na to, aby kromě své hlavní práce věnovala pozornost i této nabídce.
Každý žákovský projekt se realizuje v několika fázích:
- příprava projektu
- vlastní realizace projektu
- prezentace projektu
- hodnocení projektu
2 komentářů:
Škoda papíru.
E-KNIHA!!!
Okomentovat