Na jedné z pražských škol se 28. listopadu uskutečnila zkouška testovacího systému k chystanému pilotnímu testování, které proběhne 13. a 14. prosince. Cílem bylo otestovat aplikaci, se kterou žáci pracují, zjistit případné problémy nebo nejasnosti vznikající při její obsluze a ověřit základy logistického modelu přípravy a realizace pro samotné pilotní ověření.
A jak vypadal samotný "předpilot"?
Nejprve byla paní učitelka seznámena s průběhem testování a proškolena na základní využití žákovské aplikace. V 9 hodin byla zahájena instalace aplikace na 14 PC ve vyhrazené počítačové učebně se spíše staršími počítači vybavenými operačním systémem Windows XP. Instalace aplikace včetně stažení testové "dávky", kterou prováděla učitelka a zástupce dodavatele systému, proběhla bez problémů během cca 20 minut.
V 10 hodin začalo samotné testování. Učitelka nejprve seznámila žáky s průběhem testování a rozdala samotné přihlašovací údaje - klíče k dešifrování stažených testů. Žáci se samostatně přihlásili a vstoupili do systému, kde si zkontrolovali své údaje a prošli krátkým tutoriálem, který je seznámil s užíváním aplikace. Následovalo vyplnění vstupní ankety a pak samotný test. Jednalo se o test z matematiky o dvanácti úlohách vytvořený pro žáky pátého ročníku. Časový limit pro vypracování byl 30 minut. Všem žákům stačilo zhruba o 10 minut méně.
Již od počátku všichni žáci dokázali užívat plnou funkčnost aplikace včetně možností přeskočit složitější otázky a procházet opakovaně celý test. Na žádné stanici nedošlo k technickým ani jiným problémům a všechny výsledky dorazily úspěšně do datového centra, komunikace s ním nijak neomezila běžnou funkci a kapacity ICT prostředí školy. Po testu následovalo vyplnění další ankety a zobrazení výsledků jednotlivých testů včetně správných odpovědí. Nejasnosti byly žákům rovnou vysvětleny. Paralelně k elektronickému testování byli zbývající žáci třídy, pro které již nebyla kapacita v počítačové učebně, testováni klasicky "na papíře".
Vyhodnocením testů, anket a rozhovorů s žáky, učitelkou a ředitelem školy bylo zjištěno:
- učitelka ani žáci neměli problém s obsluhou aplikace, která jim přišla přehledná a funkční (dílčí poznatky budou zapracovány),
- žáci se jasně vyslovili, že je jim příjemnější elektronický způsob testování než běžný způsob "na papír", který doposud zažívali (na testování jsou zvyklí);preferenci žáků velmi ocenil i ředitel školy, protože je pro něj důležitým argumentem, jak motivovat své učitele k vyššímu využití ICT ve výuce,
- chybovost řešení u elektronicky vyplněných testů byla znatelně nižší než u testů "na papír",
- ředitel se výrazně vyslovil pro podporu tohoto testování, velmi podnětné pro něj budou výsledky žáků včetně jejich odpovědí v přiložených anketách.
15 komentářů:
Nevíte někdo, zda je možné aplikaci k testování provozovat na linuxových systémech?
No vida, v terénu vše funguje bez problému jenom pár rádoby odborníků, kterým takové testování asi sebere kšefty za jejich všemožná poradenství, pořád protestuje! Děkuji ale České škole že sem dává i argumenty druhých stran, které většinou kritizuje. To je korektní.
Také si myslím, že testování elektronickou formou je pro generaci našich e-dítek jaksi přijatelnější.
Obavy z "šablonovitosti" chápu, ale to není problém testů jako takových.
Bylo by prostě třeba si na všech úrovních uvědomit, že testy nejsou všespasitelné a že je to jen JEDNA Z MNOHA forem prověování znalostí žáků v průběhu studia.
A také, že by ze samotných výsledků testů neměly být vytvářeny nějaké šílené závěry.
Problémem může být také nedostatečné vybavení technikou.
Pak je ale na místě spíše otázka, jak je možné, že ještě i dnes máme školy, kde se při výuce přetahují tři žáci o jednu klávesnici 10 let starého počítače. Jestli on nebude problém pořád v tom podílu HDP na výdaje školství hluboko pod průměrem EU i OECD?
"Jestli on nebude problém pořád v tom podílu HDP na výdaje školství hluboko pod průměrem EU i OECD?"
to urcite ano, ale pripustil bych i podil chyby na strane vedeni. Pokud repas s 3 letou zarukou vcetne OS vyjde na 3000Kc i mene, je neco divneho ve skole s 30 zaky na tridu a 6 pocitaci.
PN
■chybovost řešení u elektronicky vyplněných testů byla znatelně nižší než u testů "na papír",
Rozumím tomu správně, že zvolená metoda ovlivňuje výsledky testů? Každé měření, které ovlivní měřený proces, je špatné. Takové testování, které zvyšuje úspěšnost měřeného je tedy na PRD!
proč u toho slavnostního výkopu chyběly televizní kamery? že by se nečekal až takovej sukces? A proč se mluví "o jedné z pražských škol" a nepojmenovává se konkrétně? Rád bych si tam zavolal o věřil si jejich nadšení.
Vypadá to spíš jak zpráva TASSu.
chybovost řešení u elektronicky vyplněných testů byla znatelně nižší než u testů "na papír"
No jenom jestli to není tím, že žáčkové neumějí psát. A čitelně už vůbec ne!! U nás i jinde ve školách se jim běžně započítávají přepsaná písmena a číslice jako správná - prostě aby neměli všichni čtyřky a pětky. Pak se nedivme, že počítač není tak tolerantní a výsledky se liší.
Trochu mi to připomíná jiné podobné srovnávací výzkumy. V první řadě je třeba se ptát, jak byli žáci do obou skupin vybíráni?
Polemika o vybavenosti škol počítači mi přijde zcela směšná. Většina škol (90%) je zapojena do projektu EU PES a má dostatek peněz na nákup techniky pro svou odbornou učebnu. Pokud ale školy rozfrcaly peníze za masivní nákup módních interaktivních tabulí, tak je to pouze na zodpovědnosti ředitelů a ICT koordinátorů, že nemají slušnou techniku. Na drtivé většině škol by v současnosti měla být alespoň 1 moderně vybavená odborná učebna informatiky. Pokud ne, vina padá jednoznačně na vedení školy.
Vše, co se ve školách děje nebo neděje, je pouze a jen v odpovědnosti jejich ředitelů.
Ze-zá-ko-na.
Proběhlo snad někdy něco neúspěšně? Po všech maturitních generálkách jsme slyšeli totéž, i když problémů bylo spousta. Asi jde o to, jak si vyložit slovo "úspěšně"...
zde je slovníček:
dobešův = úspěšný
Dobeš = úspěch
dobešovat = dojebat
kladu si otázku, zda by redakce měla či neměla připustit vulgaritu v situaci, kdy je vulgarita pravdivá....
"úspěšný"?
To je velmi jednoduché, kolegové.
V projektech, které jsme řešili v minulosti ve výrobní sféře bylo zvykem stanovit kriteria a míru jejich naplnění PŘEDEM.
Pak bylo poměrně snadné určit, zda bylo plánovaného efektu dosaženo a zda je tedy projekt úspěšný, či nikoliv.
Pokud předem nestanovíte nic, je pak každý projekt možno vyhlásit za úspěšný.
I takový, na kterém p(r)oděláte kalhoty.
:-)
dobešovat = dojebat
V této položce uvedeného výkladového slovníku spatřuji nesoulad. Nedokonavé sloveso se váže k dokonavému. Lépe tedy buď:
"dobešovat = jebat" nebo
"dojebat = dodobešovat".
Pokud by se někdo měl pozastavit nad některým z pojmů slovníku, nechť se případně obrátí směrem k malajskému Kuala Lumpuru, kde byl v roce 2010 na mezinárodním autosalonu představen klon Mitsubishi Lancer Evo X pod označením Jebat
Okomentovat