Přestože se moderní technologie podílejí na inovativní proměně fungování mnoha oborů lidské činnosti, školství zatím do značné míry odolává. Vše ovšem nasvědčuje tomu, že současná situace je dlouhodobě neudržitelná. Ať se nám to líbí, nebo ne, proces vzdělávání se stále více odehrává v prostředí, které je na technologiích vysloveně závislé. Výukové postupy jsou technologiemi stále více ovlivňovány. Stále více dovedností potřebných pro život se děti učí mimo školu. Lidé jsou se stávajícími výsledky činnosti vzdělávacího systému stále méně spokojeni. Jen málokdo skutečně rozumí tomu, jakou roli technologie ve vzdělávacím procesu hrají. Tento příspěvek se snaží alespoň nepatrně poodhalit způsob, jakým bychom se na postavení vzdělávacích technologií měli dívat. Je jen jakýmsi počátečním zamyšlením, jehož cílem je pokusit se vyvolat zájem a snahu začít se s danou problematikou seznamovat mnohem detailněji. Nečekejte, až vás okolnosti začnou nutit se o vzdělávací technologie zajímat. Začněte sami od sebe a hned teď. Půjdete-li do toho, je zcela jisté, že se o tom všichni brzy dozvíme prostřednictvím sítě a třeba též portálu RVP.
Vývoj didaktických teorií
Každé zodpovědné rozhodnutí bez ohledu na to, kdy je učiněno, musí
být podloženo odhadem následků, které bude mít. K tomu, abychom dokázali
udělat správný odhad následků, potřebujeme nejen dokonale znát současný
stav, ale také předchozí vývoj příslušné problematiky. Chceme-li se
tedy v našem případě zamyslet nad tím, jaký postoj bychom měli v
současnosti zaujmout k využití moderních technologií ve výuce, nezbývá,
než se podívat nejprve na to, jakou cestou se ubíral předchozí vývoj.
Vývoj školství úzce souvisí s tím, která z didaktických teorií v té
které historické etapě převládala. Při bližším zkoumání samozřejmě
zjistíme, že praktická implementace existujících teorií je místně i
časově značně různorodá. Přesto je možné alespoň orientačně převládající
světový vývoj didaktických teorií za posledních přibližně 100
let vysledovat. Vypadá takto (Siemens
[1]):
|
Behaviorismus
|
Kognitivismus
|
Konstruktivismus
|
Konektivismus
|
Princip poznávání
|
myšlení jako černá skřínka – zkoumá se jen vnější chování
|
strukturované programovatelné poznání (inspirované ukládáním v mozku)
|
individuální poznávání založené na sociálním principu
|
chápání informačních struktur v síti (překonává individuální přístup), umocněno technologiemi
|
Proč?
|
metoda cukru a biče
|
řízené poznávání navazující na předchozí znalosti
|
osobní nasazení, sociální a kulturní prostředí, aktivizace
|
různorodost sítě umožňuje najít pro sebe nejvhodnější cestu
|
Funkce paměti
|
opakovaná zkušenost (Pavlov)
|
kódování, ukládání, vybavení
|
znalosti konstruovány na základě předchozích
|
znalosti konstruovány na základě dynamicky se měnící sítě
|
Jak?
|
podnět, reakce
|
definování cílů a osnov, plnění plánu, ověřování
|
vlastní zájem, osobní kontakt s lidmi
|
aktivní účast v síti
|
Typická metodika
|
plnění úkolu (dril)
|
učení zpaměti, procvičování, zkoušení
|
řešení problémových úloh
|
komplexní přístup využívající rozličné zdroje
|
I když si možná někdo kvůli naší současné praxi myslí, že novější
teorie nahrazují předchozí, není tomu tak. Jak už to při změnách
paradigmatu ve vědeckém bádání bývá, stále se rozšiřující poznání vede k
soustavnému obohacování našich znalostí. Dříve přijímané teorie přitom
zůstávají za určitých specifických omezených podmínek platné. To platí i
pro zde uvedené didaktické teorie. Každá z nich má stále
své opodstatnění a je možné ji za určitých okolností aplikovat. Znalost
všech existujících teorií umožňuje učiteli v té které konkrétní výukové
situaci použít právě tu nejúčinnější možnou metodu.
Vliv technologií na výukový proces
Technologie nacházejí uplatnění v rámci všech zde uvedených
didaktických teorií. Proces učení ovlivňují stále více. Velice výstižně
jejich vliv popsal již v 90. letech minulého století Alan Lesgold, když
říkal (Oppenheimer
[2]):
„Počítač je jako zesilovač. Umocňuje ty nejlepší výukové metody i ty
nejhorší.“ S touto úrovní chápání role technologií ve výukovém procesu
dnes ale nevystačíme. Poněkud hlubší vhled můžeme získat třeba u
Heathera Kanuky
[3], který vliv technologií na výukový proces popisuje ve třech vzestupných úrovních:
1. Uživatelský determinismus
Technologie
jsou pouhým zprostředkovatelem přenosu informací, jež výukový proces
neovlivňuje, pouze rozšiřuje možnosti. Na této úrovni jsou
technologie didaktickými teoretiky většinou přehlíženy. Výukové postupy,
i když využívají učební materiály převedené do digitální podoby, nejsou
ovlivňovány.
2. Sociální determinismus
Technologie ovlivňují společenské vazby a kulturu. Vzhledem k tomu,
že vlastně téměř veškeré poznávání má sociální kontext (Vygotsky
[
4]),
je výukový proces prostřednictvím technologií takto zprostředkovaně
také ovlivňován – a to tím více, čím více jsou kontakty mezi lidmi
realizovány pomocí technologií.
3. Technologický determinismus
Dnes se asi již najde jen velmi málo lidí, kteří by si
neuvědomovali, že technologie samotný proces poznávání ovlivňují též
přímo (McLuhan
[5]).
Pod soustavným vlivem všudypřítomných elektronických zařízení
působících na naše smysly dochází k restrukturalizaci myšlení. Celá řada
výzkumů dokazuje, že nastupující tzv. „síťová“ generace se díky tomu od
předchozích generací svými vlastnostmi liší
[6]. Třeba Marc Prensky nazývá tuto změněnou podobu člověka Homo sapiens digital
[7].
Rychle se dostáváme do situace, v níž je každý, kdo není schopen
možnosti technologií plně využívat, hendikepován a v konkurenci s
technologicky zdatnými jedinci nemůže uspět. To samozřejmě platí i pro
učitele.
Uplatnění technologií ve výukovém procesu
Jak již bylo řečeno, technologie nacházejí uplatnění v rámci všech
didaktických teorií. Jsou schopny umocnit i velmi rozdílné výukové
metody. Způsob jejich aplikace závisí na konkrétních výukových
aktivitách, jež jsou vždy závislé na výukových cílech, jež mají
naplňovat. Nejlépe si proto způsob využití vzdělávacích technologií
dokážeme představit ve vztahu k Bloomově taxonomii vzdělávacích cílů
[8]:
Znalost fakt je nezpochybnitelnou základnou, bez níž nelze žádné
poznávání realizovat. V podmínkách exponenciálního růstu jejich množství
je však velmi obtížné stanovit, které z nich je třeba nosit v hlavě.
Shodneme-li se, které to jsou (třeba v rámci standardů), mohou se
technologie stát ideálním nástrojem pro jejich osvojení. Počítač dokáže
velmi pěkně zobrazovat fakta v textové, zvukové i obrazové podobě,
dokáže jejich zapamatování procvičovat a nemá problém s ověřováním
stávajících faktických znalostí prostřednictvím testů. Schopnost
zapamatovat si fakta je základem tradičních výukových postupů. Detailně
ji rozpracovávají kognitivistické didaktické teorie. Uplatnění
technologií zde zůstává na úrovni uživatelského determinismu.
Kardinální otázkou našeho současného školství je to, do jaké míry
se spokojíme s plněním výukových cílů pouze na úrovni 1. stupně Bloomovy
taxonomie. Rostoucí množství informací, na jejichž základě by bylo
možno konstruovat výukový obsah, vede často k tomu, že školní vzdělávací
programy se zabývají hlavně výukou fakt a k plnění vyšších cílů
nedávají dostatek prostoru. Paradoxně se zároveň projevují též tendence
znalosti fakt bagatelizovat. Doprovodným jevem nepřetržité
dostupnosti informací je změna pohledu na znalosti, jež jsou na nich
založené. Místo skutečné znalosti fakt nazpaměť často stačí znát
souvislosti a vědět, kde potřebnou informaci v případě potřeby najít.
Mnoho lidí, žáků nevyjímaje, se bohužel mylně domnívá, že v on-line
prostředí je možné se bez faktických znalostí zcela obejít. Ve
skutečnosti to bez vybudované alespoň minimální znalostní struktury
možné není. Zjednodušeně řečeno – nevíš-li, co a kde hledat, nedokážeš
vůbec nic.
Bez funkčních schopností zpracovávat informace a na jejich základě
budovat vlastní poznání se v dnešním světě všudypřítomné globální
konkurence nelze obejít. To ale znamená, že na vyšší stupně Bloomovy
taxonomie nesmíme v žádném případě rezignovat. Jak to ale udělat v
situaci, kdy se zdá, že se nám často nedaří dostat naše žáky ani na 1.
stupeň, který je podmínkou pro postup výše? V poslední době se ukazuje,
že by nám možná v této věci mohly hodně pomoci právě technologie. Ve
světě se začínají objevovat systémy řízení výuky, které jsou žákům k
dispozici on-line a dokážou od učitele převzít rutinní aktivity, jako je
výklad látky, procvičování i ověřování dosažených faktických znalostí
(blíže viz
[9]).
Jejich nasazením by mohl ve výuce vzniknout prostor pro aktivity
realizující vyšší výukové cíle (projekty, řešení problémů, webquest
apod.).
Otevřené propojené výukové prostředí
Jak dospět k vyšším stupňům Bloomovy taxonomie, se snaží teoreticky
objasnit didaktická teorie konstruktivismu. Vzhledem k tomu, že i
konstruktivní výukový proces dnes významně ovlivňují technologie
(sociální a technologický determinismus), byla nejnověji formulována
teorie konektivismu
[10], pro niž je konstruktivismus východiskem.
Říká, že poznání si buduje každý sám ve svém vlastním osobním
vzdělávacím prostředí, jehož důležitou součástí jsou kontakty (spoje)
vytvářené počítačovými sítěmi
[11].
Tato didaktická teorie definuje vzdělávání jako dynamicky se měnící
proces realizovaný v rámci sítě. Vlastně veškeré poznání chápe v
kontextu propojení lidí a informačních zdrojů. Tento způsob pohledu na
vzdělávací prostředí je založen na sdílení výsledků práce (tak jak je
podporováno autorskou licencí Creative Commons), na politice otevřenosti
ze strany vzdělávacích institucí a na všudypřítomné nezištné spolupráci
většiny uživatelů sítě.
Úroveň vzdělání každého jedince v tomto prostoru je přímo závislá
na tom, jaké osobní vzdělávací prostředí se mu podaří vybudovat, neboli s
kým se spojí. Škola může mít na vhodné nasměrování svých žáků značný
vliv – třeba jen tím, jaké úkoly jim dává, zda podporuje publikování
výsledků jejich práce a vede-li je k aktivitám kontaktujícím lidi hodné
následování či odborníky ochotné jim pomoci vyřešit určitý problém,
kteří jsou schopni jim v osobním růstu pomáhat. V současném
počítačovými sítěmi vytvářeném kreativním prostředí můžeme i na výukové
cíle definované Bloomem pohlížet v poněkud inovovaném světle
[12]. Třeba podle Beth Kanter prochází účastník sítě při svém osobním růstu v kreativním on-line prostředí těmito stadii
[13]:
Není třeba zdůrazňovat, že pomáhat žákům při budování osobního
vzdělávacího prostředí s podporou technologií mohou jen ti učitelé,
kteří jdou sami stejnou cestou. Moderní učitel chápe sebe sama jako
součást komunity profesionálů, v níž se může jeden na druhého
spolehnout, společně řeší problémy a pomáhají si hledat
optimální postupy. Síťové prostředí a nástroje poskytované třeba právě
portálem, jako je RVP,
jsou prostředkem, jak toho dosáhnout.
Pokud by se jednou podařilo zavést do praxe počítačové systémy řízení výuky faktických poznatků a analýzy výukových výsledků
[9],
výrazně se změní role učitele. Bude mít prostor individuálním způsobem
pomáhat těm žákům, kteří budou mít problémy se zvládnutím základních
znalostí. Jeho hlavním úkolem však vždy nutně musí být podněcování žáků k
dosažení vyšších stupňů vzdělávacích cílů.
Jedná se ve skutečnosti o transformaci celého školství, v níž hrají
technologie zásadní roli a jež vyžaduje podporu a součinnost všech
složek vzdělávacího systému. Podpořit tento vývoj informovaným a
zodpovědným rozhodnutím shora by jistě bylo velmi správným krokem,
přinášejícím značný užitek v dlouhodobém horizontu. Svůj podíl na tom,
jak bude vypadat budoucnost našeho školství, ale má každý z nás.
Poznámka: Detailněji se s problematikou probíranou v tomto
příspěvku můžete průběžně seznamovat na portálu RVP.CZ v sekci Učitelský
spomocník –
http://spomocnik.rvp.cz.
Citace a literatura:
[1]
SIEMENS, George. Elearnspace [online]. November 12, 2006 [cit.
2011-08-27]. Connectivism: Learning Theory or Pastime for the
Self-Amused?. Dostupný z WWW: <
http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism_self-amused.htm>.
[2] OPPENHEIMER, Todd. The computer delusion. The Atlantic Monthly [online]. 1997, 1, [cit. 2011-08-27]. Dostupný z WWW: <
http://www.thegreatideas.org/95q/PiEBSummer03.pdf>.
[3]
KANUKA, Heather. Theory and practice of online learning. Eds. Terry
Anderson. Edmonton : AU Press, 2008. Understanding e-Learning
Technologies-in-Practice through Philosophies-in-Practice, s. 91–120.
ISBN 978-1-897425-08-4.
[4] VYGOTSKY, Lev S. Thought and language. Cambridge : MIT Press, 1986. 344 s. ISBN 978-0262720106.
[5] MCLUHAN, Marshall; FIORE, Quentin. The Medium is the Massage. New York : Random House, 1967. 160 s. ISBN 1-58423-070-3.
[6]
BRDIČKA, Bořivoj. Vliv technologií na děti prudce roste. Metodický
portál: Články [online]. 28. 02. 2011, [cit. 2011-08-28]. Dostupný z
WWW: <
http://spomocnik.rvp.cz/clanek/11103/>. ISSN 1802-4785.
[7]
PRENSKY, Marc. H. Sapiens Digital: From Digital Immigrants and Digital
Natives to Digital Wisdom. Innovate [online]. 2009, V, 3, [cit.
2011-08-28]. Dostupný z WWW:<
http://innovateonline.info/pdf/vol5_issue3/H._Sapiens_Digital-__From_Digital_Immigrants_and_Digital_Natives_to_Digital_Wisdom.pdf>.
[8]
BRDIČKA, Bořivoj. Bloomova taxonomie v digitálním světě. Metodický
portál: Články [online]. 05. 05. 2008, [cit. 2011-08-28]. Dostupný z
WWW:<
http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10647/>. ISSN 1802-4785.
[9]
BRDIČKA, Bořivoj. Vize daty řízeného školství. Metodický portál: Články
[online]. 11. 09. 2011, [cit. 2011-08-28]. Dostupný z WWW: <
http://spomocnik.rvp.cz/clanek/13507/>. ISSN 1802-4785.
[10]
BRDIČKA, Bořivoj. Konektivismus – teorie vzdělávání v prostředí
sociálních sítí. Metodický portál: Články [online]. 02. 09. 2008, [cit.
2011-08-28]. Dostupný z WWW: <
http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10357/>. ISSN 1802-4785.
[11] BRDIČKA, Bořivoj. Smysl osobního vzdělávacího prostředí. 17. 01. 2011, [cit. 2011-08-28]. Dostupný z WWW: <
http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10605/>. ISSN 1802-4785.
[12] BRDIČKA, Bořivoj. Bloomova taxonomie pro kreativní prostředí [online]. 23. 05. 2011, [cit. 2011-08-28]. Dostupný z WWW:<
http://spomocnik.rvp.cz/clanek/12573/>. ISSN 1802-4785.
[13]
KANTER, Beth. Beth’s Blog [online]. May 10, 2011 [cit. 2011-08-27].
What is the scaffolding for learning in public?. Dostupný z WWW:<
http://www.bethkanter.org/bloom-public-learnin/>.
Tento článek byl převzat z publikace Metodický portál – příležitost pro učitele: Sborník k závěrečné konferenci projektu Metodika II. Praha : NÚV, divize VÚP a divize NÚOV, 2011.
Navštivte také pohled ke konferenci v Digifoliu.
1 komentářů:
To co zde píšete pane Brdičko je tak trochu zajímavé slohové cvičení. Ve skutečnosti se za posledních 20 let, která jsou ve znamení masivního nasazování moderních technologií (počítače, notebooky, interaktivní tabule, internet, cloud atd., ale i Bloomova taxonomie, kompetence, RVP) do, jak vy říkáte, výukového procesu, se naši žáci v mezinárodním srovnání stále zhoršují. Takže v technologiích to určitě není.
Okomentovat