O celostátním testování žáků základní škol se uvažuje i u nás. Jaký vliv má testování
na znalosti žáků a kvalitu škol se zatím ještě příliš neví. Proto nás napadlo porovnat
způsoby testování žáků v základních školách v jednotlivých zemích EU, které jsou
popsány v publikaci Eurydice z roku 2009, s výsledky šetření PISA z téhož roku.
Tabulka ukazuje výsledky porovnání. Ve
třech sloupcích vedle názvu země jsou uvedeny druhy
testů: povinný test (PT), test na vzorku žáků (TV) a nepovinný test (NT). Nejúspěšnější evropskou zemí v šetření
PISA je Finsko (nebýt Korejské republiky a jejích hakwon
– viz s. 6, byli by Finové ve všem první). Přitom se ve
Finsku testuje jen na vzorku žáků. Následuje Nizozemsko, kde je testování nepovinné. Dobře se umístila Belgie,
která v PISA vystupuje jako jeden celek (Valonské společenství má 1 PT, Vlámské dva testy na vzorku žáků). Na
předních místech je i Estonsko, které má 1 PT a dva na
vzorku žáků. Do spolku úspěšnějších lze zařadit i Polsko (2
PT). Na opačném konci je Lucembursko (3 PT). Souvislost mezi počtem testů a výsledky PISA tak není patrná.
Prameny:
EURYDICE. Celostátní testování žáků v Evropě: Cíle, organizace a využití výsledků. Brusel : Eurydice, 2010. 108 s. ISBN 978-92-9201-063-8
Palečková, Jana, Tomášek, Vladislav a Basl, Josef. Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Umíme ještě číst? Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. 51 s. ISBN 978-80-211-0608-6
Pozn.: Zvýraznění redakce.
Převzato z čísla 10/2011 Zpravodaje – Odborné vzdělávání v zahraničí, který vydává Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, divize NÚOV.
2 komentářů:
A hlavně - zaměření testů v 5. a 9. ročnících je u nás zcela jiné, než u šetření PISA! Naše testování se soustředí na znalosti, zatímco PISA na dovednosti a hodnocení (interpretaci)... Naše testy tudíž nijak nepřispějí ke zlepšení v mezinárodním šetření PISA v příštích letech!
Pokud se kdokoliv rozhoduje činit nejaké komparace a nechce aby byly účelově, pak musí znat cile testování. PISA je ma zcela odlišné než testování ve vyjmenovaných zemích. Ani cile testování v jednotlivych zemích nejsou shodne a významné se liší. Tady autoři nemichaji jen jablka s hruškama ale ještě přidali kecup a buraky.
Okomentovat