Ministr školství Josef Dobeš se velmi ostře ohrazuje proti výrokům předsedkyně Akreditační komise prof. Dvořákové v celostátních denících, které se týkají probíhajících správních řízení ve věci akreditací vysokých škol.
Podle ministra školství je takový postup nepřípustný a neprofesionální. Jedná se o záležitosti, které jsou předmětem rozhodování ministerstva podle zákona a dosud nebyly pravomocně skončeny. Předsedkyně AK vyvíjí nemístným způsobem nátlak na ministerstvo školství a předjímá výsledek nezávislého rozhodnutí, které může být podle zákona založeno jen na skutečnostech doložených ve správním spise.
„ S jistou mírou nadsázky mediální počínání předsedkyně Akreditační komise připomíná 50. léta, kdy dělníci v závodech předem rozhodovali o výsledcích politických soudů. Stejně tak prof. Dvořáková vyvíjí svými výroky v médiích nepřípustný nátlak. Oba případy nejsou definitivně rozhodnuté. Jako ministr jsem nepodepsal ještě žádný závěr,“ shrnuje ministr školství.
Ministr Josef Dobeš je pobouřen také tím, že výroky prof. Dvořákové mohou ovlivnit případný soudní spor s vysokou školou. „Počínání prof. Dvořákové totiž oba případy velmi nepřesně, selektivně a posunutě medializuje, a to i s vědomím, že obě školy si najaly významné právníky a přesně tato medializace může druhé straně napomoci při případném soudním sporu, pokud bych rozhodl v neprospěch těchto škol. Paradoxně se mohu domnívat, že toto počínání prof. Dvořákové může v případném sporu vysoké škole pomoci,“ vysvětluje ministr školství a dodává: „Ministerstvo již dříve obdrželo řadu stížností dotčených vysokých škol na medializaci jednotlivých kauz ze strany předsedkyně Akreditační komise v průběhu řízení.“
Ministerstvo současně považuje za nutné uvést na pravou míru některá tvrzení obsažená v dnešním tendenčně pojatém článku v MF DNES. V článku se nepravdivě tvrdí, že ministerstvo pomohlo Univerzitě Jana Amose Komenského (UJAK), které podle článku údajně hrozilo uzavření některých oborů. Ve skutečnosti Akreditační komise u žádného oboru UJAK nenavrhovala odnětí akreditace, ale pouze v několika případech omezení akreditace, což znamená pozastavení přijímání studentů do daných oborů. Sama Akreditační komise svůj návrh v části týkající se nedostatků zjištěných v činnosti poboček UJAK ve Starém Hrozenkově a jinde, vzala zpět. Pokud jde o probíhající řízení ve věci BIVŠ, ministerstvo zatím rozhodlo pouze o odnětí magisterského studijního programu v angličtině proto, že respektovalo standard zavedený Akreditační komisí v roce 2005, podle něhož je každá jazyková mutace samostatným studijním programem a tedy předmětem samostatné akreditace. Zákon nedovoluje ministerstvu odejmout akreditaci, pokud nejsou v konkrétním studijním programu prokázány nedostatky. Ministerstvo vyjadřuje rozhořčení nad tím, že ačkoli informace ohledně řízení ve věci BIVŠ byly redakci písemně poskytnuty, byly v článku využity jen velmi nepřesně.
Ministr je přesvědčen, že systém kontroly kvality vysokých škol potřebuje zásadní změnu, kterou má přinést nový vysokoškolský zákon. Podle věcného záměru zákona by dnešní kompetence ministerstva a Akreditační komise ve věcech akreditace vysokých škol měl převzít nový nezávislý úřad – Národní akreditační agentura. Tato akreditační agentura bude mít nejen odpovědnost za hodnocení vysokých škol, ale také sama bude o akreditaci rozhodovat. Dnes jsou tyto činnosti rozděleny mezi AK a ministerstvo, což ve složitých případech nutně vede k různým pohledům a interpretacím. Pro ministerstvo školství zároveň platí ze zákona přísnější pravidla rozhodování než pro méně formální činnost Akreditační komise.
Vyjádření MŠMT k mediálnímu nátlaku při rozhodování o akreditacích
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
To, zda nějaká škola splňuje, anebo nesplňuje předepsané podmínky, by mělo být záležitostí správního charakteru a pokud možno co nejobjektivněji stanovených kritérií.
Dle mého by spíše otázka měla znít, proč má Akreditační komise tak malé pravomoci a proč může POLITICKÝ ministr svým rozhodnutím její postoj zvrátit.
S opravdu velkou mírou nadsázky počínání pana ministra připomíná rozhodného, osvíceného, moudrého, vzdělaného muže.
Co se týče Akr. komise - na svém webu zveřejňuje srozumitelně svá stanoviska aj. Pro tvorbu názoru doporučuji čtenářům i tyto původní zdroje.
P.Sovová, Plzeň
2 poste.restante:
Kdo nese zodpovednost, ten rozhoduje.
Ja vim, u nas je to se zodpovednost takove ... jak se to slusne ... zvlastni, ale ze by nekdy nekde byla ke zodpovednosti volana komise, to jsem opravdu, ale skutecne opravdu jeste neslysel :-)
2 Zen:
Ale to budete koukat, jak bude komise povolána k odpovědnosti: za "špatné fungování" její zřizovatel prostě odvolá její členy, kteřížto tím přijdou o prebendy, a nahradí je jinými; nebo dokonce celou komisi zruší (se stejným následkem pro dnešní členy).
Zatímco ministra, ničícího svůj rezort, "kupodivu" předseda vlády neodvolá, neb jednak dodržuje koaliční smlouvu, ale druhak (hlavně) se on i většina jeho squadry bojí svazků ABL.
Zen
Myslím, že si trochu pletete parlamentní komise a akreditační komisi. ;-)
Kromě toho jakouže to nese ministr zodpovědnost?
Jo aha, politickou.
Takže vlastně žádnou, není-liž pravda.
A nakonec. Nic přece nebrání změnit statut Akreditační komise tak, aby za svá případná nesprávná rozhodnutí mohli její členové, potažmo stát, který ji zřizuje, opravdu odpovědnost nést.
Rušený subjekt se nejspíš odvolá. V demokratických zemích o tom zpravidla rozhoduje správní soud.
Zatím až na výjimky většinou platí, že kdekoliv je rozhodování politicky ovlivnitelné, otvírá se prostor pro korupci či "kamarádíčkování".
Živě si například představuji, jak ministr odnímá akreditaci soukromé škole, na které získal sám "titul" on, anebo jeho stranický předseda.
:-)
Možná by nebylo špatné dovést k soudu některé absolventy VŠ J. A. Komenského, jejichž "vzdělanost" je na první pohled patrná. Sám jednoho takového znám. Při běžném hovoru jeho věty nemají začátek a ani konec. ZŠ vyšel v 7. ročníku a základní vzdělávání si dodělal na vojně. Maturitní vysvědčení si koupil. Na svém předvolebním letáku měl ve dvaceti větách na sto pravopisných chyb, z toho šedesát hrubých. Vystudoval andragogiku na výše zmíněné vysoké škole, ale když se ho zeptáte na význam tohoto slova, tak Vám neodpoví. Týden po absolvování už nevěděl na jaké téma byla jeho diplomová práce. Myslím ,že to o této škole mnohé vypovídá. Ale za peníze v Praze dům ....
A co tak zažalovat školu za urážku dobrého jména J. A. Komenského? Ten se musí přece v hrobě obracet.
J.A. Komenského nelze nijak rušit a omezovat, protože pan ministr se při psaní seminárky své podřízené tolik nadřel, že by jeho snaha přišla vniveč. Také sám velký šéf ministrů tam má své želízko v ohni. Plzeňská práva, J.A. Komenského,... ? Jakou prioritu že si dala vláda ? Že by to byl boj s korupcí ? Ignorant
Okomentovat