Sedmého prosince 2010 byly na společné tiskové konferenci ministerstva školství a Ústavu pro informace ve vzdělávání
zveřejněny alarmující informace: vzdělanost českých patnáctiletých
žáků již šestý rok pokračuje v propadu. Skončila tím doba hrdých
poznámek, jak národ Komenského ukazuje zemím vyspělého světa záda. Od
toho okamžiku budou v kurzu spíše vzpomínky na staré dobré časy a zoufání si, jak daleko jsme i tohle nechali zajít.
Z článku Daniela Münicha v blog.aktualne.cz vybíráme:
A teď se konečně vraťme k samotným školám. Za podezřelou je v některých kruzích považována kurikulární reforma, tedy zásadní změna obsahu a způsobu výuky na základních školách. Reforma byla sice odstartována již v roce 2005, ale nabíhala postupně od prvních ročníků prvního a druhého stupně základních škol. Takže se žáků testovaných v letech 2006 a 2009 ještě přímo nedotkla. Někteří experti znalí reálné situace ve školách se však domnívají, že agilní učitelé začali uplatňovat nové vzdělávací přístupy i u vyšších ročníků, včetně těch testovaných v PISA. Zda tomu doopravdy tak bylo a v jaké míře však můžeme jen spekulovat. Ve skrytu závoje zapomnění vyhmátneme dalšího podezřelého. Je jím zřízení vyšších územně samosprávných celků v roce 2000. V praktické rovině šlo o převod řady pravomocí z ministerstev na krajské samosprávy a obce. Dalo to vzniknout krajské politické reprezentaci, krajské politice a přirozeně i politikaření. Reforma zásadním způsobem změnila i chod školství. Byly zrušeny okresní školské úřady, což byl nejen jakýsi prostředník mezi ministerstvem a školami, ale zrušen byl i koordinátor, zdroj pedagogického poradenství a dalšího dohledu nad školami a jejich vedením. Ředitelé školy přestali být zaměstnanci školských úřadů a stali se zaměstnanci vlastních škol, které dostaly právní subjektivitu. Hlavním partnerem vedení základních škol se staly obecní úřady velkých i malých měst a politická reprezentace obcí. Z agendy řízení, koordinace a poradenství školám se celkem přirozeně začala vytrácet agenda pedagogická a zůstala jen agenda finanční a personálního obsazení škol. Snížila se intenzita sdílení dobré praxe mezi školami, řediteli a učiteli. Jsou důvody se domnívat, že zřízení vyšších územně samosprávných celků svým nezamýšleným dílem přispělo k poklesu výkonnosti základních škol.
Přečtěte si: Proč se čeští žáci zhoršují
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Vůbec mě pokles vzdělávacích výsledků neudivuje. Mnoho dnešních dětí rozhodně netouží po tom něco dělat, dozvídat se - jen část z nich. Ti jsou ovšem zcela převálcováni hlučící zvlčilou většinou. Můžete používat nejzajímavější metody, skvělou techniku, jakmile spustí pár výtržníků své kejkle, je po práci. Kdyby je tak šlo zavřít na samotku, s těmi ostatními by se to dělalo. Je to ta nejhorší diskriminace slušných dětí, jakou si lze představit. Tyhle normální děti jsou maximálně naštvané, že je ve třídě hluk a chaos a chtějí od učitele, aby to spravil. ALE JAK, když vás debil pošle kamsi a poznámky už ani nepočítáte? A to ještě nezačala pravá inkluze.
To je přesně ono. Naše školství nedokáže ochránit děti bez speciálních vzdělávacích potřeb a zabezpečit jejich právo na klidný pobyt ve škole. Stejně jako se stát chová k občanům. Jste-li opak nepřizpůsobivých, nedovoláte se ničeho. Kdejaký hajzlík má víc pohodlí než normální dítě.
Nejvíc mne dostal argument, že spratka nelze vyhodit ze třídy, protože tím nebude naplněno jeho právo na vzdělání. Přesto, že se jej svých chováním sám vzdal. (Původně jsem chtěl napsat, že na celé vzdělání sere, ale pak jsem se ovládl, aby toho nebylo zneužito pro odvedení pozornosti od problému.)
Nejde-li oddělit děti zlobivé, oddělte tedy děti hodné. Už jich tolik nezbývá.
Oba příspěvky vystihují stav, ale stejně se nic nestane. Učitelství začíná být demotivující a frustrující zaměstnání.
HALÓ, JE TU NĚKDO Z VYŠŠÍCH MÍST?
Nemohli byste vedení rezortu upozornit, že pokud se něco neudělá, poslední zbytky normálních Čechů vymřou na inkluzi??
"...školství nedokáže ochránit děti bez speciálních vzdělávacích potřeb a zabezpečit jejich právo na klidný pobyt ve škole..."
Zapomínáte ovšem na to, že těchto dětí je stále více a dětí bez SVP je čím dál méně. Těch, které jsou ve škole tzv. hodné a chtějí se učit, s postupem let (v první třídě jich je pořád většina) ubývá. Je tedy na místě se ptát, proč. A pak s tím něco dělat. A taky se podívat do škol, kde tyto problémy nemají, nebo jen malé. A jich se ptát, proč je nemají.
Ach jo... Tolik přetřásání zleva, zprava.
A přitom stačí si přiznat, že je to jako v byznysu.
Tam už by si v každé firmě přiznali, že nejsou geniální, aby to samé zvládli za polovinu peněz než ostatní a ještě v podstatě bez řízení.
A udělali by něco takového, jako kdyby se náš stát, resp. jeho věrchuška, vybodl na Pandury a zahraniční intervence a vrazil do toho místo 4,4 % HDP alespoň 6, a přes to, kde má jaký politický vykuk kamarády, tomu postavil do čela člověka znalého věci a schopného řídit.
Okomentovat