Školáci nejsou dost hrdí na to, že jsou Češi, míní ministr školství Josef Dobeš. A chce to změnit. Hodlá do škol zavést výchovu k národnímu sebevědomí. Nemá to být samostatný předmět, téma by se mělo objevit na hodinách dějepisu, literatury, hudební, výtvarné a etické výchovy.
Z článku Kateřiny Frouzové v iDNES.cz vybíráme:
"Abychom byli konkurenceschopní, musíme umět matematiku, jeden nebo dva jazyky a mít sebevědomí. To se musí v dětech zasívat promyšleně. Nechceme nacionalismus nebo nenávist k jiným národům, ale chceme ukázat, že máme Karla IV. a Jaromíra Jágra a že máme být nač hrdí," řekl Dobeš MF DNES a dodal, že návrh probere s odborníky.
Přečtěte si: Jsem Čech, kdo je víc? Dobeš chce, aby žáci byli vlastenci
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
46 komentářů:
Již nyní jsem hrdý na to, že tato republika byla rozkradena. Dále bych to doplnil ukázkou z filmu, kdy malý Rom při školní besídce vykřikne " Slovan jsem a Slovan budu ".
Jacípak vlastenci, když odbojářů proti nacistům bylo 5% a těch co kolaborovali několik set tisíc ?
Nemluvě o kolaborantewch s komunisty.
Jsme holt národ hrdých a konkurence schopných kolaborantů.
Tak nějak mám z těch komentářů pocit, že vlastně Dobešův nápad schvalujete. Opravdu to tak vyznívá a tak jsem tomu rád. Opravdu si myslím, že máme větší šanci být lepšími Čechy, než shrbenými evropany. Tak dlouho se cpeme do různých sojuzů, až skončíme v Bruseli. Proti tomu není jiné obrany.
Dokud se nám ta EU nerozpadne.
Před začátkem výuky by se měla každý den zpívat česká hymna a vyvěšovat před školou česká vlajka!
Pokud prispeje vychova k vlastenectvi jen jednim procentem k posileni republiky a k rozpadu Evropske unie, pak v tomhle Dobesovi 3x slava!
Některé úvahy jsou fascinující.
Jak se, prosím, vychovává národní hrdost?
Recitováním slibu věrnosti vlajce?
Anebo znalostí vlastních dějin a zdůrazňováním těch etap a osobností, na které můžeme být právem hrdí?
Zeptejte se mladého Japonce na nějakého českého skladatele. Vyjmenuje jich víc, nežli mladý Čech.
Zeptejte se tento měsíc, co je to za svátek toho 28. října.
Budete se hodně divit.
A jak v tom hodlá pan ministr konkurovat prostředkům masmédií?
Když v Den české státnosti veřejnoprávní televize vysílá na ČT1 pořady zcela mimo, jeden historický fim - o Karlu IV a jedniný padesátiminutový pořad o knížeti Václavu na ČT2, přičemž komerční televize ani nepovažují za nutné změnit vysílací schéma?
A k EU.
Francouzi a Němci se mezi sebou řezali několik staletí. Jestli si někdo myslí, že po druhé světové válce se najednou začali milovat, nejspíš nemá všech pět pohromadě.
Proč se tedy státy Evropy začaly spojovat do EHS a později v tom pokračovaly i po rozpadu SSSR?
Protože tak nějak začali mnozí tušit, že pokud chceme být pro USA, Jihovýchodní Asii, a další globální hráče alespoň partnerem, když už ne konkurencí, pak každý sám to nejspíš nezvládne.
Takže už se těším, až ČR vystoupí z EU a převálcuje ostatní světové ekonomiky, jak zástupce desetimilionového nárůdku bude zasedat v G7 a ostatní mu budou s úctou naslouchat.
Kdy už dojde bojovníkům za "národní zájmy", že bez EU si nás koupí jedna střední čínská firma i s Pražským hradem a rozdá jako vánoční bonusy zaměstnancům?
Poste.restante:
A jak v tom hodlá pan ministr konkurovat prostředkům masmédií?
Víte, ono někdy stačí, když se o věci začne mluvit a psát. Čeho se masmédia chytí, ať kladně nebo v záporu, to žije, je to in, jak jistě víte z mnoha případů. Klidně ať se vlastenectví všichni podobní chechtají - ale co jste vymyslel vy osobně, během těch minulých let, pro vlastenecké uvědomění? HOUBY S OCTEM. Tak teď nekřičte a neházejte klacky, když to někdo zkouší. Já mu fandím.
co jste vymyslel vy osobně, během těch minulých let, pro vlastenecké uvědomění?
Měl byste, pane Poste.restante, za ty roky, co zde působíte jako příspěvková instituce, vědět, že chcete-li se k nějakému problému vyjádřit, musí být ten problém především Vaší zásluhou dávno vyřešen.
Já bych otázku národní hrdosti v povědomí běžného tuzemce až tak nehrotil. Jágra máme a ostatní už přijde samo sebou.
Já se jen trápím otázkou, co s Čechem Karlem Němcem, Franzem Kafkou, E. E. Kischem, Vojtěchem Rakousem? A mám být hrdý na G. Mahlera a S. Freuda, kteří se tu narodili? A co s tím, že národ považuje za největšího Čecha rodilého Vídeňáka Járu Cimrmana?
A co A. Svoboda, který odešel pracovat na počítačích do USA?
Pane Bátoro, pane Dobeši - tolik otázek vyvoláte a odpovědi se nedočkám!
A až budeme vybírat vůdce, co s tím, že někdo Zemana, někdo Klause, někdo Havla, někdo pana knížete?
Jágra máme a ostatní už přijde samo sebou.
Jágr je fakticky před důchodem, co potom pane L. Blaho ? Tím bude končit vlastenectví mladé generace ? Jasně, myslel jste to ironicky, ale ...Ignorant
Úplně by stačilo, kdybychom se nemuseli stydět za naše státní (schválně nepíšu politické, protože to se skoro vylučuje) představitele, kdyby to byli odborníci, kteří rozumějí své věci, a lidé s morálním kreditem. Díky nim totiž rapidně klesá pocit jakékoli hrdosti. Spočítejte si kasina, herny a jejich zisky, které pod ochrannou rukou vlády přerozdělují sami sobě; spočítejte si počet míst v dozorčích radách a jejich obsazenost pochybnými osobami a jejich příjmy; spočítejte si, kolik by republika ušetřila, kdyby si vzala investiční půjčky (tj. ty, které produkují zisk - na technologie, vzdělávání...) místo zvyšování daní atd. O (nejen) "pracovní" morálce a kulturnosti členů Parlamentu ani netřeba mluvit - jak je možné, že je zasedací místnost z poloviny prázdná? Bylo by toho na dlouho. A všechno to je kontraindikací hrdosti. A "náš" Dobeš tomu všemu nasazuje korunu.
ale co jste vymyslel vy osobně, během těch minulých let, pro vlastenecké uvědomění? HOUBY S OCTEM.
Miluji otázky, které v sobě nesou odpověď.
(Sám je také občas používám. ;-))
Předpokládám, že mne příslušný anonym zná osobně, protože ví, že pouze houby z octem jsou výsledkem mé činnosti. Takže bych vlastně odpovídat nemusel.
Přesto odpovím.
Já dělám jen tu obyčejnou mravenčí učitelskou práci.
Já se jen ptám každý rok při příležitosti oněch výročí svých žáků a pak věnuji alespoň pár minut času z předmětů, které se nejmenují "výchova" a kterých máme stále více, abych žákům vysvětlil, oč vlastně jde.
Já jen, když učím fyziku, tak třeba domluvím návštěvu v Technickém muzeu, aby žáci slyšeli i viděli, kdo to byli a co dokázali Božek, Kaplan, Křižík, Ressel, a další.
Já jen, když učím o ICT, pak vyprávím žákům, jak měla ČR v sedmdesátých letech špičkové analogové počítače a přesnou výrobu elektronických součástek, kterou nám záviděli i Japonci.
Já v technologiích vyprávím o skacích strojích a tkalcovských stavech, které se od nás učili vyrábět jiní, o tom, že z devíti firem, které dokázaly na světě varábět elektronové mikroskopy jich pět bylo u nás, o tatrovkách, o našich zbrojovkách, ...
Já jen, když se mne někdo ptá, anebo když je k tomu příležitost, vysvětluji svým žákům, že jsem hrdý Moravan, příslušník českého národa a také vysvětluji, proč.
Já se jen pokouším tlupám puberťáků vysvětlit, že národní hrdost, to je něco jiného nežli hulákat: "Hašeééék na hraááád." a "Kdo neskáče, není Čech." a pak se probudit na druhý den po oslavě "národního úspěchu" s bolavou hlavou a ve vlastních zvratcích.
Divili by jste se, ale většina je překvapená, protože něco podobného slyší poprvé až ode mne.
No a koneckonců jak naznačil kolega Blaha, občas tady a na jiných fórech k tomuto tématu něco napíšu.
Tímhle se já zabývám, protože nemám na vizitce napsáno ani ministr, ani poradce premiéra, nebo nějaké jiné hezké označení.
:-)
Prázdné proklamce, a bezobsažná hesla,
psaní projevů a poskytování rozhovorů,
vyhlašování programů, záměrů, vizí a jejich následné odvolávání a dementování,
zadávání placené reklamy pro vlastní osobu za státní peníze a rozdávání "ušetřených" peněz kamarádům, místo jejich přesunu tam, kde jsou opravdu potřeba,
řeči o zkvalitňování českého školství a v reálu jeho postupnou likvidaci prostřednictvím diletantských rozhodnutí
a podřezávání finančních zdrojů pro školství, národních i těch evropských,
- to vše rád přenechávám ministrům a ostatním politikům.
Já jen, když učím ..., pak vyprávím
Jenže s prominutím - to přece děláme všichni, nebo ne?
A přesto je to jaksi naprd.
Asi nás to až tak moc nedělá.
Oni lidi dneska co nemají na papíru, to mnozí neudělají.
Taky to můžem vzdát, holky, vdejte se do ciziny, pokud možno za pracháče. Tady chcíp pes. Kluci - co s vámi. Nic, stejně budete brzy dělat nádeníky asijským zaměstnavatelům, kteří budou pět ódy na svoji novou domovinu, kde našli chléb s medovinou.
A přesto je to jaksi naprd.
Nemyslím, že je to "naprd".
Ve skutečnosti i v minulosti většinu těch velkých vynálezů a významných děl vytvořili jednotlivci.
Obvykle jsou to ti, kteří už v dětství vnímali trochu víc, nežli ostatní.
Budu rád, když budou v budoucnosti pracovat doma, anebo se alespoň hrdě hlásit ke svému původu.
Jen si nemyslím, že je kvůli tomu potřeba už popatnácté přepisovat RVP a ŠVP. - Přesně jak je napsáno v závěru článku:
"Jenže učitelé jsou k plánu skeptičtí. Dobrý pedagog podle nich dokáže vychovat děti hrdé na úspěchy předků už nyní."
Podstatný je ale také postoj většiny národa. A tady si přiznejme, že "kecy nějaké učitelské socky" jsou zcela nevýznamné v porovnání s vlivem masmédií.
K tomu také směřovala moje poznámka o programu televize z 28.9.
Já si vzpomínám, že dříve jsme byli téměř krmeni historickými filmy.
A třeba Vávrovy filmy jsou velmi dobře řemeslnně odvedené.
Ale "Slasti otce vlasti" na ČT1 v den výročí sv. Václava? Co to s tím má, probůh, společného?
Není tak dávno doba, kdy se každé výročí nějaké bitvy neobešlo bez válečných filmů. Pochopitelně s převahou těch sovětských.
Ale třeba "Sokolovo" jsem dříve viděl snad dvacetkrát. Za posledních dvacet let jen jednou. To už dnes neplatí, že tam umírali naši lidé i za naši svobodu?
Byla to propaganda a manipulace?
No samozřejmě.
Naprosto stejná, jakou byli mladí (a hrdí) Američané krmení od dětství ve filmech jako Top Gun, Rambo, atd.
Jak je ale možné, že mladí Češi vědí, jaký svátek je Den nezávislosti, dokonce i Den díkůvzdání, ale většinou naprosto netuší, proč mají volno ze školy 28. října?
17. listopad si spojí s revolucí a Havlem, ale nevědí, proč jde o mezinárodní den studentstva.
Chápu, že "in" je spíše vzývat "hokejové polobohy", nežli dát do hlavního vysílacího času nějaký životopisný film.
Ale nezařadit film o Komenském ani alespoň 28. března?
Myslím, že v USA by to udělala i mnohá komerční televize. A nejen proto, že patriotismus se tam nosí trochu víc, nežli u nás.
Nejsem si jist, zda by nás naši dědové pochválili za tento stav.
Národní hrdost lze indoktrinovat, ale takový postup je špatný, jak nás naučilo hitlerovské Německo.
K národní hrdosti lze vést a do jisté míry jí snad lze i naučit. Přinejmenším lze ve škole uvádět informace o těch, na které hrdí být můžeme.
Krásně to předvedl Tříska v Obecné škole.
Ale vždy platí, že k národní hrdosti musí vést člověk, který sám vnitřně hrdý je.
Takže se ptám.
Jsou čeští učitelé hrdou součástí českého národa?
Jak jsem tak četla (a přikyvovala), co všechno naše mládež uznává a o čem nic neví, uvědomila jsem si, že na to má právo, vzhledem k věku. My jsme také nebyli kdovíjak národně hrdí, když nám bylo 10, 14 let. Někdo možná namítne, že to bylo proto, že tu byla totalita. Ale s tím to nemá co dělat. K hrdosti musí člověk dospět. Ta se nedá naučit. Teprve s prožitky a zážitky a uvědoměním souvislostí se objevuje něco jako národní hrdost, navíc, proč bych nemohla cítit stejné potěšení z Goetha jako z Březiny? Být hrdá na to, že jsem člověk a dělám něco pro ostatní, mi připadá podstatnější než to, že jsem Čech.
Jsou čeští učitelé hrdou součástí českého národa?
No samozřejmě, že nejsou, ale vyjímky se najdou. O těch 5 %, kteří bojovali proti nacismu víme, pravdou taky je, že student střední školy odpoví v tom smyslu, že USA osvobodily Československo. Skutečností je, že mládež je totálně zblblá propagandou.
Mám pocit, že velká část učitelů to již vzdala a začíná jim to být volné, protože když vidí co se odehrává za asociální věci a krádeže v těch nejvyšších patrech politiky ! Škola je odraz společnosti, proto bych Josefovi doporučil, aby se volně prošel těmi dolními patry jako jsou běžné ZŠ, učiliště,...
Pozor, abychom pak měli koho učit - přece jenom býval vězeňským psychologem.
uvědomila jsem si, že na to má právo, vzhledem k věku. ...
K hrdosti musí člověk dospět. Ta se nedá naučit.
S tím samozřejmě souhlasím.
Není nutno vyslovovat truchlivé lamentace a lámat hůl nad mládeží, která si neváží odkazu předků a také jsem to tak ani nemyslel.
Spíš bych měl strach ze společnosti, kde žáci na podobné otázky jako jeden muž odrecitují nadrilované texty.
Na základní škole jsou žáci ještě dětmi, které záležitost, jako národní hrdost snad ještě ani nemusí zajímat.
Na střední by o tom už ale přemýšlet měli.
A měli by také alespoň základní informace o minulosti svého národa znát.
A to před dvaceti lety žáci opravdu věděli více, nežli dnes.
A pak taky,
když si vzpomenu, jaký hněv jsem cítil jako kluk, když jsem se díval, jak ve filmu stál Jan Hus na hranici,
jakou hrdost ve mě vyvolalo vyprávění dějepisáře o bitvě u Domažlic,
jakou úctu jsem cítil vůči Komenskému, když ani ve vyhnanství nezapomínal na prospěch své domoviny, ...
Hrdost je pocit na rozhraní rozumu a emocí.
A děti prožívají mnohé ve svém životě spíše skrze emoce.
Nepodceňoval bych tento rozměr výuky. Jinak totiž můžeme také vychovat jen samé pragmatické cyniky.
Krásnou hudbu si také poslechnu stejně jako dobré verše.
A vychutnám si Vivaldiho stejně jako Dvořáka, Enrica Morriconeho stejně jako Karla Svobodu či Jana Hammera.
Ale přesto mi na duši dělá dobře pomyšlení, že ti druzí jsou Češi a že se k nim mohu hlásit.
Jágr je fakticky před důchodem, co potom
Asi bych měl, s dovolením uvést věci na nějakou míru. S tím Jágrem to snad ani nebyla ironie. Možná odlehčení nebo pozastavení se nad tím, jak blbě pan ministr pojímá hrdost v souvislosti s příslušností k národu. V každé zemi se narodil nejen nějaký Smetana, ale taky nějaký Gottwald.
Narodit se jako Papuánec Nový Guineanec, ani nevím, na co být hrdý. V tom to není.
Jak pravila paní z 9. října 2011 18:15. Mám-li být hrdý, pak snad jedině na to, co pro svoji zemi, město a lidi okolo dělám. Když už tady žiju. Třeba to, že třídím odpad a s každou veteší kvačím do sběrného dvora.
Ještě k Jágrovi. Hokej mě moc nebere. Možná tak ještě, když hoši mydlívávali sbórnuju. Vynikajících sportovců, umělců, vědců je celá řada. Nevím přesně, proč bych měl být hrdý na to, že se čas od času některý narodí někde poblíž. Ovšem takových, jako je pan Jágr, mnoho není. Toho si budu vážit, jakkoli jej osobně neznám, i když svoji kariéru ukončí "někde" na Kladně. Přesněji, vážit si jej pro to budu jestě víc.
Nemohu se nepřipojit ke kolegovi Blahovi.
Jen jsem tuto myšlenku opomněl rozvinout.
Proto jsem také vlastně vzpomínal třeba ty husity a bitvu u Sokolova. A mohl bych přidat třeba legionáře či naše vojáky u Tobruku či jinde, piloty v RAF, atd.
V bitvách přece nevítězí jen vojevůdci, ale také osobní hrdinství mnoha jednotlivých vojáků.
Úspěchy našeho strojírenství přece mnohem více ovlivnila práce často neznámých konstruktérů a poctivých dělníků, nežli to, kdo byl právě v čele státu.
V listopadu 1989 přece stáli na ulicích obyčejní lidé a bez jejich odhodlání by mohli lídři revoluce vydat třeba padesát prohlášení.
Jen mne trochu mrzí, že když se ohlédnu na posledních 20 let, vidím hlavní "přínos" světu v novém významu slova "tunelování".
No, abych nekřivdil, snad ještě rozdělení státu i bez střílení. Tedy pokud o něm někdo vůbec ví.
To: 9. října 2011 18:15
uvědomila jsem si, že na to má právo, vzhledem k věku. ...
K hrdosti musí člověk dospět. Ta se nedá naučit.
Pokud se už mluví o právech, mělo by se zároveň mluvit i o povinnostech. Jako občané ČR máme přece kromě práv i povinnosti vůči své zemi a když to promítnu dál tak i vůči svému regionu, městu, zaměstnavateli, škole, rodině, okolí. Již to nás může naplňovat hrdostí.
Velmi ovlivňujeme pocity cizinců, kteří se u nás např. svezou taxíkem, kličkují mezi exkrementy na chodnících našich měst, či jsou podvedeni, okradeni, kteří vnímají, co jim sami o sobě říkáme. Souvisí to s národní hrdostí?
Člověk má také právo nedospět. Výchova je nezastupitelná.
Přiznám se, že podobné uvažování nemám rád. Jistě, máte právo přemýšlet tímto způsobem zrovna tak jako mladí nevědět nic o národě, leč otázkou je, pro koho či pro co je to dobře či špatně.
VM
Ach jo, pane ministře,
zase špatně.
Nechtěl byste se konečně, až zase budete se svými rádci a nohsledy chystat něco nového geniálního pro naše školství, jednou zeptat někoho, kdo tomu trochu rozumí?
Vždyť už jste pro legraci kde komu (koho jste ještě nerozčílil).
Tak jsem tak přemýšlela, kdy jsem byla skutečně hrdá na svou národnost, a vybavila se mi návštěva Barcelony. Je tam fantastická fontána, kde jsou večerní světelné produkce na vybranou hudbu. Samozřejmě jsem ji chtěla vidět. Bylo 9 večer, fontána se rozsvítila - a spustila Vltava od Smetany. Slzy v očích se mi objevily, ani nevím jak.
Jinak asi nejsem zrovna nacionalista - cítím totéž, když padne v bojích Čech nebo Srb. Apelu na národní hrdost využívám ve škole spíše k probuzení obecné lidskosti a soucitu (ještě před tím předchází příslušnost k rodu, rodině). Co tím chci říci - že nacionalismus (v tom nejlepším smyslu slova) by měl být jen přechodným stupněm k něčemu vyššímu.
Slzy v očích se mi objevily,
když jsem viděl ve filmu umírat Vinnetoua.
Jsem snad Apač Mescaleros?
Promiňte, 10. října 2011 14:37, nechtěl jsem se Vás nikterak dotknout.
Máte pravdu: lidskosti není nikdy dost. Často se do jejího hávu halí přetvářka.
Pane Luďku (mohu Vám tak říkat? Už se známe tak dlouho...), vidíte, já jsem si dosud myslela, že Vám apaččí krev koluje v žilách a že jste na to právem hrd. Takže jste se mě opravdu nedotkl (ono virtuálně by to stejně šlo dost těžko).
To 10. října 2011 14:31
...jednou zeptat někoho, kdo tomu trochu rozumí...
A který ze zdejších dvaceti diskutujících se vám zamlouvá nejvíc - tedy kdo tomu jako trochu rozumí...?
se vám zamlouvá nejvíc
Mně se tedy nejvíc zamlouvám já, jakkoli neodpovídám kritériu míry porozumění věci, protože tomu rozumím víc než trochu.
A to tak, že ten náš školní sroubek v základech rozežírá dřevomorka a pan ministr rozjímá o tom, jakou barvou natře okenní rámy.
Prostému člověku(1929 Julian Tuwim)
Až zase začnou vylepovat
mobilizační vyhlášky
a černým tiskem alarmovat
„Obyvatelstvo“, „Vojáčky“,
až cucáci či žoldnéři
jim naletí na jejich lži,
že do boje jít musí každý
drancovat, střílet, pálit, vraždit,
až začnou posté a zas znova
skloňovat ve všech pádech vlast,
falešná hesla vykřikovat
a na „dějiny“ důraz klást
a slavné předky vytahovat
hranice, vlajky, země píď,
hrdiny, oběti a lid,
až od biskupů po rabíny
jim budou žehnat karabiny,
neboť sám Bůh prý přikázal,
že za vlast je třeba se – bít,
až rozlezou se jako chámi
litery z řvoucí rotačky
a ženské začnou – květinami
zasypávati „vojáčky“ -
- Ó, příteli můj neučený,
můj bližní v té či oné zemi!
Věz, na poplach že bijí nyní
králové s pány břichatými,
věz, že je to jen podfuk, klam,
když volají: Na rámě zbraň!“
že nafta někde teče tryskem,
těhotná dolary a ziskem,
že neštimuje jim v to v bance,
že někde větří větší žvance,
neb že ti lotři vypasení
cla na bavlnu zase změní.
Prašť karabinou o dláždění!
Nafta je jejich a krev tvoje!
Od města k městu křič a volej,
Svou dřinu bránit odhodlaný:
„Dost podvodů už – bařtipáni!
L.Blaha
Nějak si těch "nejlepších Čechů" nevážíme. Nadřazujeme tady platy "Jágrů" nad platy lidí z vědy, kteří ty miliony neberou a dokázali myslím o hodně více. Tady vidím chybu. Chápu sice teorii : zábava a jídlo, ale tudy cesta nevede.Ignorant
Nadřazujeme tady platy "Jágrů" nad platy lidí z vědy
Jakkoli je mi jasné, že za to pana Jágra nekáráte, že to pojímáte obecně a že on určitě nepotřebuje, abych se jej právě já nějak zastával, musím zdůraznit, že za platy lidí z vědy doopravdy nemůže.
Máte, pane Ignorante, pravdu v tom, že po zprávách následují zprávy sportovní a ne zprávy vědecké. Tak už to buhužel je.
A ten, který to může ovlibnit měrou nezanedbatelnou, radši vymýšlí hloupostě.
Promiňte, 10. října 2011 14:37, chci se Vás dotknout.
Apelu na národní hrdost využívám ve škole spíše k probuzení obecné lidskosti a soucitu (ještě před tím předchází příslušnost k rodu, rodině). Co tím chci říci - že nacionalismus (v tom nejlepším smyslu slova) by měl být jen přechodným stupněm k něčemu vyššímu.
Prosím o vysvětlení.
Lidskost (obecná) – lidé mají dobré i špatné vlastnosti, co máte na mysli?
Jak souvisí národní hrdost s lidskostí?
Soucit – ten ještě nikomu nepomohl. Pokud nenásleduje pomoc, adekvátní čin tak je to jenom uslintané, opičí a nejspíš i falešné. Vidíte to zřejmě jinak. Jak?
K čemu vyššímu je přechodný stupeň nacionalismus v nejlepším slova smyslu?
VM
ad 11. října 11:58 - odpověď:
Lidskost není vlastnost, to je dovednost. Jejími projevy je např. nesobeckost, empatie, obětavost, pokora, odvaha, vnitřní svoboda... Národní hrdost může být (pokud zůstane jen u ní, tak těžko) jedním z faktorů rozvíjejících (nebo zrcadlících) obecnou lidskost.
Rozlišuji lítost a soucit. Lítost je egoistická (uslintaná, chcete-li), sou-cit vede k činům.
10. října 2011 14:37
Co tím chci říci - že nacionalismus (v tom nejlepším smyslu slova) by měl být jen přechodným stupněm k něčemu vyššímu.
Rovněž nesouhlasím, podobně jako VM. Člověk, který ztratil úctu a lásku k vlastnímu národu, jeho tradicím, umění, je mrtvý ubožák. I kdyby byl nadmíru empatický, obětavý, pokorný a skromný. Mimochodem, tyhle škatulky mi přijdou silně falešné. Tolik lidí si myslí, že jsou takoví...
Člověk, který ztratil úctu a lásku k vlastnímu národu, jeho tradicím, umění, je mrtvý ubožák.
Co to je láska k národu? Lásku chápu vzhledem k bližním (rodina, nanejvýš přátelé), ale jinak. Nevím. Jaké jsou tradice českého národa? Stáhnout ocas jako v 38? Kolaborovat jako během německé okupace? Přisluhovat komunistům po roce 48, a ještě o to více po roce 68? Rozkrást to co zbylo po 89? Na Staromák hopsat nechodím, fotbal ani hokej mě neberou. České umění pro mě skončilo někdy 30. léty minulého století, pak už není příliš na co být hrdý, snad jen pár básníků, spisovatelů, hudebníků a filmařů to zachraňuje. Přesto se jako mrtvý ubožák necítím. A moje děti, ať se dostanou kamkoli? Je na nich, jak se s tím místem budou identifikovat, ale ať jsou to hlavně slušní lidé.
Člověk, který ztratil úctu a lásku k vlastnímu národu,
Člověče, co znamená národ v globalizovaném světě ? Nehrajme tady na strunku Hradu a přisluhovačů. Upřímně je mi naprosto ukradené, kde žiji já i moje děti, zda to bude Německo, USA,..Naopak muslimové se mohou ztotožnit s územím současné ČR. Nevidím žádný důvod bojovat za tuto vykradenou republiku. Ba se mnohdy za naše zloděje stydím a v zahraničí popřu, že jsem Čech. To vždy, když se začne mluvit o taxikářích v Praze, PROMOPRO, ...Kožený, Krejčíř,Pitr, Mrázek,.... Tedy žádná slza u oka, ale skloněná hlava. Bohužel.
Ad 19:49 a 20:12
V kraji, odkud pocházím, cítí lidi svoje kořeny a vztah k rodné hroudě úplně jinak. Možná že už jsme jen skanzen :)
Ale s Vámi bych neměnil.
To: 11. října 2011 15:01
Díky za odpověď.
Lidskost není vlastnost, to je dovednost. Jejími projevy je např. nesobeckost, empatie, obětavost, pokora, odvaha, vnitřní svoboda...
Je-li lidskost dovednost, jak tvrdíte, potom ta dovednost nemá žádnou hodnotu ani smysl, protože každý, dokonce i lidská kreatura, dovede být na chvilku, zejména když se to vyplatí, nesobecký, empatický, obětavý, pokorný, odvážný a dokonce i vnitřně svobodný. O jakou autoritu výše uvedené i svá další tvrzení opíráte?
VM
To: 11. října 2011 20:12
Člověče, co znamená národ v globalizovaném světě ?
Hodně, např. Číňanů je přes miliardu, cikáni jsou pozitivně diskriminováni, Němci šéfují Evropě … stačí?
VM
11. října 2011 22:59
A rifle si koupím úplně stejné v Číně, ČR, USA,..v globalizovaném světě malé národy zanikají, protože zrovna těm muslimům, kteří nás přečíslí na nějakých Češích nesejde.
Možná za 100 let se o Češích dovíme pouze z archívů a knihoven, pokud nám to třeba ti muslimové nebo Číňani dovolí.
To 12. října 2011 11:02
Bude-li u nás víc takových jako Vy, tak určitě.
Bude-li u nás víc takových ...
Národ. Co je národ? Komár nenapitý ...
Já jsem hrdý na svoji ryzí politickou příslušnost.
12. října 2011 11:43
Vymřeme jako mouchy v zimě, při počtu narozených to bude do 100 let.
Vůbec vám, nešťstní kantoři, nezávidím roubování hrdosti ratolestem národa jehož prezident před oky televizních kamer krade.
Pacák
Okomentovat