Dnešní dobu je bez nadsázky možné označit za informační. Informace jsou tím, co odděluje vyspělé ekonomiky a úspěšné podniky od zemí třetího světa a neúspěšných korporací. Je možné říci, že jsou statkem či kapitálem, který determinuje úspěch ekonomický, politický i sociální v dnešním světě. Toto hledisko by se mělo jistě objevit také ve výuce.
Mluví-li se v různých
kontextech o patentech, pak by to měly být právě ony, které ochraňují
unikátnost nějakého nápadu, inovace. Jinými slovy je možné je považovat
za legitimní ochranu určitého druhu duševního statku. Osobně se
domnívám, že právě otázka patentových ochran je významným tématem, které
se ve školním prostředí příliš nediskutuje. Na jedné straně je zde tlak
na to, aby nedocházelo k porušování vlastnických práv v oblasti
kinematografie, hudby či softwaru a na druhé straně není s žáky
probíráno, jakých absurdních rozměrů současná patentová ochrana dosáhla.
Student by měl být schopen rozeznávat nejen, co je legální, ale také co
je etické a co přináší do společnosti nějaké pozitivní hodnoty.
To, že současná
společnost je společností informační, je nutné ve výuce stále více
reflektovat. V následujícím článku se pokusíme ukázat na některé
oblasti, ve kterých se toto téma akcentuje s mimořádnou důležitostí a
které by měli žáci znát.
Zapojení hendikepovaných lidí
Jednou z velkých změn,
které přinesla éra rozvoje komunikačních technologií, je větší možnost
společenské integrace hendikepovaných osob do běžného života. Ať se již
jedná o integraci sociální, která může probíhat například pomocí
sociálních sítí či IM, nebo o integraci ekonomickou, kde stále více
profesí je koncipováno tak, že není nutné do zaměstnání docházet a stačí
být doma připojen k počítačové síti.
Jde ale jen o jeden
aspekt širšího rámce, který nazýváme humanitární informatika. Současné
technologie umožňují provádět pokročilou syntézu textu do zvukového
výstupu, a tak se otvírá širší možnost studia, ale i pracovního zařazení
pro řadu tělesně postižených lidí, kteří ještě před půl stoletím stáli
mimo oblast hlubšího společenského zájmu.
Informační společnost
tedy stírá do velké míry hranice mezi zdravými lidmi a těmi zdravotně
hendikepovanými, a vytváří tak dobrý prostor pro jejich větší integraci.
Distanční otevřené vzdělávání
Významným prvkem, který
vstupuje do formování společnosti a její kvality, je vzdělávání.
Informační společnost na něj klade – zcela pochopitelně – značný důraz,
protože právě kvalita sociálního kapitálu, která na vzdělání velmi
závisí, hraje v konkurenčním boji zcela rozhodující úlohu.
Proto je důležitá také
postupná proměna vzdělávací struktury. Zatímco formální vzdělávání
primárního a sekundárního stupně je stále řešeno téměř výhradně
prezenčně, v oblasti terciárního a celoživotního vzdělávání se zdá být
nástup distančních metod zcela nepopiratelný. Existuje řada oborů, které
jsou vyučovány téměř výhradně formou e-learningu.
V současné době dochází
ke stále většímu přechodu od formálního vzdělávání, které zajišťuje
instituce, k tomu, že jsou celé kurzy přístupné pro každého, kdo o ně má
zájem. Za velkého průkopníka v této oblasti je možné považovat
například Khan Academy (http://www.khanacademy.org/),
na které je možné nalézt tisíce videí z nejrůznějších vysokoškolských
kurzů. Pokud člověk rozumí anglicky, není problém absolvovat přednášky
téměř z jakéhokoli oboru. Vysokoškolské prostředí se tak stává dostupné
velice jednoduše a online. Další možnou ukázkou může být nově otevřený kurz umělé inteligence na Stanford University,
který může absolvovat každý, a to včetně testů či úkolů. Přitom jde o
vzdělávací aktivitu na jedné z nejlepších univerzit světa, ke které má
přístup každý. To je fenomén, který bude mít na rozvoj společnosti a
její sociální kapitál mimořádně velký vliv.
V oblasti vzdělávání je
pak patrný ještě jeden významný aspekt, a to spojení edukačního procesu s
komunitou, což je fenomén posledních let. Již nejde jen o vědomosti,
ale také o kontakt s ostatními uživateli, tak jak to můžeme vidět
například v projektu Freshbrain (http://freshbrain.org/), který je určený spíše pro středoškoláky.
Na tomto místě je možné
zdůraznit zásadní vývoj v oblasti v posledních letech. Zatímco před pěti
lety bylo k dispozici velké množství online materiálu k selektivnímu
studiu, dnes je možné přistupovat k celým kurzům, které jsou pojaté
systematicky a skutečně zaměřené na výuku. Dochází tak nejen k tomu, že
jsou dostupné informace, ale mnohem dostupnější je také velice kvalitní
vzdělání. A to zcela zdarma. Jistě s předpokladem pevné vůle studujícího
se něco sám naučit. Zde bude zcela zásadní role školy, která by měla
studenty nejen naučit se učit, ale především naučit se učit rád a pro
sebe.
Sociální sítě
Do oblasti informační
společnosti patří bezesporu také sociální sítě, které se staly
jednoznačným komunikačním fenoménem posledních několika málo let. Od
anonymních chatovacích místností se přešlo na velmi osobní profily,
které obsahují většinou řadu pravdivých (nebo jen nepatrně zkreslených)
údajů. V souvislosti s nimi je možné hovořit jednak o změně možnosti
komunikovat s druhými lidmi – ve velkém množství a nevelké vzdálenosti,
ale také v řadě případů o problémech bezpečnostních, kyberšikaně nebo
závislostním chování.
Jistě není bez
zajímavosti také to, jaké množství informací se k uživatelům dostává.
Někdy se mluví o zcela nové éře informačního věku – informace není třeba
vyhledávat, ale přicházejí k nám sami. Je nutné je pouze filtrovat,
analyzovat a zasazovat do kontextu. Podle aktuálních studií dokonce
dochází ke změně struktury fungování mozku – člověk si více pamatuje,
kde danou informaci má najít, a dokáže s daty lépe pracovat. Na druhé
straně se zhoršuje klasická paměť.
Sociální sítě vytvářejí
globalizovanější svět, ve kterém se mohou setkávat lidé z řady kultur,
jazykových prostředí i společenských tříd, a kde se v tomto slova smyslu
významným způsobem stírají rozdíly. Tato tendence má řadu pozitivních i
velmi diskutabilních důsledků. Od možnosti použít sítě jako nástroj pro
budování demokratické a svobodné společnosti, přes organizování
násilných demonstrací (např. nedávno v Londýně) až po otázky vztahu
studentů a pedagogů na síti, které některé státy již legislativně
omezují.
Kyberterorismus
Tématem, o kterém se
příliš nemluví, ale které je velice závažné, je kyberterorismus či
kyberválka. Jde o akt agrese vedené proti nějakému státu či významné
instituci, která má za cíl omezení jejího fungování, poškození
ekonomické nebo snahu o politické vmísení či poškození druhého státu.
Zatímco klasický terorismus má za následek především ztrátu lidských
životů, kyberterorismu jde o ekonomické a politické cíle. Jistě není bez
zajímavosti, že podle mnohých dohadů je některými státy přímo chráněn a
podporován a již i bezpečnostní služby našeho státu jej berou velmi
vážně.
Pěknou ukázkou toho, jak
může kyberterorismus vypadat v praxi, je útok ruských hackerů na Gruzii v
roce 2010. Ministerstvo obrany mělo zablokované stránky a muselo
„emigrovat“ na Blogger. Stránky parlamentu napřed přirovnávaly Michaila
Saakašviliho k Adolfu Hitlerovi, pak přestaly fungovat úplně.
Prezidentské stránky nefungovaly také (viz Michal Černý: Kybernetická válka).
V roce 2009 něco podobného potkalo vládní i soukromé weby v Estonsku.
Útok opět pocházel z území Ruské federace, motivace byla politická a
konkrétní lidé nebyli vypátráni. Známé jsou také masivní útoky na USA a
Jižní Koreu z Číny, jejichž cílem bylo paralyzovat internet (Jižní
Korea) a krádeže dat (USA).
To že mají podobné
aktivity zatím především ekonomické důsledky menšího rozsahu, je dáno
skutečností, že se kyberterorismus nachází ve fázi vývoje a hledání
vhodných nástrojů a možností, jak efektivně zaútočit. Ekonomické škody
mohou být značné, v závislosti na zvolené strategii. Například vhodně
zvolený útok na stránky národní banky nebo vlády může mít obrovský vliv
na chování investorů a akciový trh. Uvážíme-li finanční tok přes
internet, tak také jeho omezení či celkový kolaps v určitém území může
mít mnohamiliardové dopady na celou ekonomiku.
V dnešní době jde ale
především o politické cíle útoků, které jsou doplňkem klasických
rétorických cvičení protagonistů některých států. Ty se od útoků sice
oficiálně obvykle distancují, ale hackery kryjí a s velkou
pravděpodobností často také přímo podporují. Bude případná třetí světová
válka válkou kybernetickou? I to může být tématem k diskusi se studenty.
Management znalostí jako základní dovednost
Informační společnost,
jak již název napovídá, je definována tak, že jejím základním kapitálem
jsou informace. Může přitom jít o data nejrůznějšího druhu a důležité
je, nejen je držet jako libovolný jiný statek, ale také s nimi pracovat,
doplňovat je a rozvíjet je. Bez této činnosti dojde velmi rychle k
tomu, že by jejich reálná hodnota podstatným způsobem rychle klesala.
V oblasti řízení zdrojů
se proto ustálil pojem management znalostí, který se zabývá tím, jak
informace získávat, vyhodnocovat a dále s nimi pracovat. Jde o poměrně
novou disciplínu, která by měla být integrálně obsažená v edukačním
procesu na všech úrovních. Pravdou ale je, že nějaké pokročilé metody se
téměř vůbec nevyučují, a žáci pak mají často problém efektivně využívat
znalostí, kterými disponují.
Jak již bylo výše řečeno,
v současné době není problém informace či znalosti získávat, neboť
přístup k nim je velmi snadný. Někdy se dokonce mluví o tom, že všude
kolem nás je informační smog. To, co je ale důležité, je, aby konzumenti
dat (žáci) dokázali hledat to, co má skutečně nějakou hodnotu,
zasazovali informace do kontextu a sémantických sítí a dokázali je
efektivním způsobem analyzovat.
Nové umění
Významnou a poměrně zanedbávanou oblastí, která
souvisí s rozvojem internetu a možností publikovat rychle, jednoduše a
téměř cokoli, je vznik do určité míry nového umění – ať již co do formy,
obsahu nebo i osobností, které se v ní angažují. Zde je možné zmínit
poměrně velký úspěch literárních serverů, jako je Písmák (http://www.pismak.cz/), Poeta (http://www.poeta.cz/)
a mnohé další, které vytvořily prostor pro rozvoj poezie. Autoři zde
mají možnost jednoduše publikovat svá díla a nechat je hodnotit dalšími
členy komunity, čímž se otvírá prostor pro jejich růst a zdokonalování.
Ač nejsem toho názoru, že zde jde o generování špičkových umělců,
rozvoji lidového umění či všeobecného vztahu k poezii to může rozhodně
značně přispět. Tato činnost je navíc jednou z těch, které studenta
mohou intenzivně kultivovat.
V oblasti video tvorby je pak možné zmínit řadu filmů, které se objevují na YouTube (http://www.youtube.com)
a které mohou mezi sebou tvůrci propagovat. Opět jde o jednu z cest,
jak studenti nemusejí tvořit „do šuplíku“, ale mohou svá díla zveřejnit,
konfrontovat s veřejností a hledat tak lépe možnosti pro osobní
zlepšení.
Neměli bychom ale opomenout ani výtvarné umění či
hudbu, které je možné prostřednictvím sítě poměrně jednoduše sdílet a
nechat interagovat s recipienty. Za nejvýznamnější výtvarný server je
možné považovat DevianArt (http://www.deviantart.com/), případně Moca (http://www.moca.org/).
Otevření možnosti publikovat umění pro široké vrstvy
společnosti může být pro kultivaci a osobní rozvoj velice důležité.
Vytváří se zde specifická subkultura, která bude stále častěji zasahovat
do kultury běžné. Nutné je se zmínit také o digitální fotografii, která
se již stala společenským fenoménem, uměním, které dnes dělá téměř
každý. A i když je konkrétní kvalita různá, myslím, že ono pěstování
lidového umění patří mezi zásadní pozitivní rysy současné informační
společnosti.
Závěr
Do tématu informační
společnosti toho pochopitelně patří mnohem více. Jednak je to
problematika vztahu internetu a demokracie, dále pak nové etické
problémy a otázky, které se mohou ve vztahu k ICT a moderní společnosti
objevovat. Moderní společnost, která využívá informací jako základního
statku, má mnohá specifika a přináší řadu rizik, se kterými by měl být
žák seznámen, neboť bude v této společnosti žít.
Znalosti základních témat
a mechanismů mu mohou pomoci nejen se lépe orientovat v soudobé
společnosti, ale také se na jejím rozvoji integrálně podílet. Ač může
být pro někoho téma informační společnosti příliš vzdálené a abstraktní,
je zřejmé, že na všední lidské životy má zcela praktický dopad, a proto
není možné ho vynechat nebo podcenit.
Přiřazené DUM: |
|
---|
Převzato z clanky.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat