Máme dva druhy ministrů. Nápadné a nenápadné. Do kategorie těch nejnápadnějších, navíc úplně nejlepších, jak říká prezident Václav Klaus, patří ministr školství Josef Dobeš (VV). Ač to před pár měsíci vypadalo, že jeho masmediální gejzír nápadů, změn a krvavých škrtů na čas opadl, nyní se zdá, že počíná chrlit opět naplno... A aby byl ministr Dobeš ještě viditelnější, neváhá si jeho resort zaplatit čtyřstránkovou promoshow, jaké jsme byli svědky v týdeníku Týden, konkrétně v jeho předposledním čísle 39/2011.
„Naučme české studenty hrdosti,“ zní titulek prefabrikovaného rozhovoru v Týdnu, který je nadepsán jakožto Komerční příloha a podepsán šifrou -gaz-. Kdybychom chtěli být vtipní, pak můžeme spekulovat, že šlo o vedlejšák redakčních Gazdíků z Mladé fronty DNES nebo z Aktuálně.cz, ale pravda bude prozaičtější. Vsaďme chilské pero, že jde o cinkutý podpis tiskového odboru MŠMT. Z čeho tak soudit? Inu samozřejmě – z přihrávaných otázek.
I. Rovina reportérsko-editorská
Tou prvou budiž úroveň obsahová, nazvěme ji třeba reportérsko-editorskou. Pokusíme se zaměřit na obsahy, jež se tazatel(é) chtěl(i) dozvědět a jak se to povedlo (otázky i odpovědi uvádíme ve zhuštěné, přenesené verzi, plné znění je přílohou tohoto článku v PDF).-gaz-: Jak státní maturity hodnotíte?
Dobeš: Jsem spokojen s tím, jak jsme to zvládli. Na maturity si žádný ministr netroufl. Ale učitelé nás v tom nenechali.
-gaz-: Chcete spustit projekt elektronizace státních maturit.
Dobeš: Nyní jsou maturity drahé. Nejprve
jsem vyhádal slevu, v roce 2015 bude už státní maturita elektronizovaná a
její podobu si velmi dobře vypilujeme.
-gaz-: Jak probíhají žádosti o peníze z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost? Co jsou to šablony?
Dobeš: Jde o velmi jednoduché formuláře žádostí o peníze z fondů.
-gaz-: Co je potřebné pro větší konkurenceschopnost Česka?
Dobeš: Čeká nás optimalizace, tedy rušení některých škol. Musíme změnit i financování.
-gaz-: Máte nápad, nač se zaměřit?
Dobeš: U dětí bych rád posílil sebevědomí. Chci, aby lidé byli hrdí, že jsou z České republiky.
-gaz-: Evropské fondy jsou naprosto klíčové.
Dobeš: Po státní maturitě dávám opět hlavu na špalek, že stihneme prostředky vyčerpat.
II. Rovina resortně-vydavatelská
Druhou rovinou interview budiž četba vztahu resortně-vydavatelského. Rozdávat takzvanou publicitu do médií (navíc placenou z evropských fondů a pod dva miliony korun) je snem každého ředitele PR a komunikace. Ptát se na cenu Dobešovy prezentace, je zbytečné; nikomu do ní vlastně kromě zúčastněných stran nic není. Nahlédneme-li ale do ceníku inzerce Týdne, trochu se zorientovat můžeme. Celostránkový inzerát v něm stojí 225 tisíc korun; odečtěme nějakou tu slevu, takže by to přes půlmilionu dát i mohlo.Když ČESKÁ POZICE v březnu informovala o zadání ministerské reklamní kampaně v České televizi za 60 milionů korun (navíc nejspíše bez smlouvy a na ústní domluvu, což mluvčí obou institucí nebyli schopni nijak vyvrátit), podivovali jsme se nepovedeným klipům, jež vyrobila neznámá firma Maximum Production, dokonce i bez webových stránek... Daleko horší ale byl tristní a zcela nenápaditý obsah této kampaně.
Celý článek na webu ČESKÁ POZICE
6 komentářů:
Článke je děsivý už proto, že pan ministr vědomě manipuluje s pravdou- např. uvádí, že se široká pedagogická veřejnost podílela na úpravách RVP. Není to pravda- učitelé sice snaživě diskutovali na webu, ale jejich připomínky hluboce zapadly. A představy páně ministra ( či pana B..) o vlastenectví, škoda mluvit. Bohužel za ministra nehovoří jeho práce, tak si svůj obraz musí zaplatit.
Omlouvám se- článek :-)
Podle publikační aktivity p. Rychlíka z poslední doby by se dalo soudit, že je největším odborníkem na školství u nás. Opak je pravdou jak vidno.
ad 10:31
učitelé sice snaživě diskutovali na webu
To tedy diskutovali, ale vznikla z toho taková džungle naprosto protichůdných názorů, že nula od nuly pošla.
Pro 13:32:
Kde je co vidno? Dá se to říct alespoň trochu konkrétně, nebo je to čistě subjektivní pocit?
Ad kvalita diskuse: Je do značné míry dána kvalitou toho, co je k diskutování předloženo.
Dobrý den, expertem na školství se samozřejmě necítím a ani nevím, k čemu se vlastně vyjadřujete... Díky za upřesnění, díky. Martin Rychlík
Ad 14:04 a 15:39
Učím už hodně pátků a vím, že učitelstvo se málokdy na něčem shodne - kromě výše platů a své přetíženosti.
Pokud se diskutovalo zjara o potřebnosti standardů a o jejich znění, čekalo by se že lidi ve školách pochopili, že RVP nestačí, jsou příliš obecné a je třeba je upřesnit v požadavcích na žáka. A jak to dopadlo? Přečtěte si diskusi, je na rvp.cz stále k vidění.
Panu Rychlíkovi doporučuji udělat reportáž o životě učitele na ZŠ. Nebo o studijním profilu žáka, třeba učiliště nebo střední integrované školy. Možná mu leccos dojde.
Okomentovat