Stručný výtah z článku D. Cormiera Rhizomatic Education: Community as Curriculum, v němž autor buduje koncept tzv. „oddenkového“ učení – jako protikladu hierarchizovaného „stromového“ učení.
Informace a znalosti
Informací je kolem nás mnoho. A nejsou nijak skryty, naopak se na nás
valí z bezpočtu informačních zdrojů. Ale abychom z informací měli
užitek, musí se nám stát znalostí, je třeba je zařadit do souvislostí a
sladit je s našimi předchozími znalostmi.
Znalosti, které mají žáci nabýt, jsou tradičně stanoveny nějakým
druhem osnov či standardů. Ale kde se získává kodex požadovaných
znalostí? Typickým postupem pro tuto „destilaci“ znalostí je vědecký
(expertní) proces zkoumání, publikace, polemik a validace, na jehož
konci je znalost, která je ověřená a připravená k předávání žákům.
Tento proces je však časově velmi náročný, a tudíž pro rychle se
vyvíjející oblasti, jakou jsou třeba informační technologie, značně
nevhodný. V důsledku toho autor vybízí k přehodnocení toho, čím jsou
vlastně tvořeny znalosti. Nemělo by jít pouze o statické kodifikované
informace, ale spíše o dynamický proces jejich objevování a zkoumání:
„Poznání se stává jednáním“ [1] (srovnej s meliorací – viz Co má meliorace společného s modelem TPCK?).
Komunita kurikulem
V souvislosti s tím se autor dostává k zásadnímu významu kolaborativního učení. Inspirován sociálním konstruktivismem, konektivismem
a dalšími teoriemi, vidí společnost dalších učících se nejen jako
facilitační faktor, ale i jako zcela nezastupitelný a konstituující
prvek samotného kurikula, jeho obsahu, rozsahu atd. „My jsme učením.“
[2]
Nejde tedy jen o sdílení znalostí, ale o jejich společné objevování a
tvoření. Odpadá zde fáze expertní validace informací. „Je-li daný bit
informace poznán komunitou jako užitečný či pokud se ukáže být
použitelný pro něco dalšího, může být uznán jako znalost. Společenství
tak má moc vytvářet v daném kontextu nové znalosti, uzly spojené se
zbytkem sítě.“ [1]
Dokladem tohoto faktu jsou stále rozšířenější weby s uživatelsky generovaným obsahem, wiki apod.
Sám autor svou ideu Community as Curriculum představuje na následujícím videu.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
Karel Zavřel: Jak roste oddenek?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Jako nadšeného ptákovce loskutákovce mne zajímá, jak takový oddenek roste v pařeništi státních maturit.
Blaho, vy jeden provokatére, přece jste si přečetl, že se oddenek suchým místům vyhýbá a nečekaně se zjeví tam, kde ho nikdo nečekal.
Okomentovat