Projev na 25. schůzi PS PČR, dne 27. 10. 2011. Interpelace na členy vlády.
Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře,
vážené dámy, vážení pánové, přistupuji ke své druhé písemné interpelaci
na ministra Dobeše, s jehož odpovědí na ni jsem nebyl spokojen. Jedná se
o stížnost Vysoké školy cestovního ruchu a teritoriálních studií v
Praze. Je to soukromá vysoká škola, která si stěžuje na to, že při
akreditačním řízení byla poškozena výroky a výnosy akreditační komise.
Ministerstvo školství s názory akreditační komise o neudělení akreditace
této škole souhlasilo, vyslovilo souhlas, takže této škole nebyla
udělena akreditace.
Na druhé straně jsou zde věci další. Když rovnám přístup ministerstva k
této vysoké škole s přístupem ministerstva k jiné vysoké škole, která se
jmenuje Univerzita Jana Amose Komenského, zkratkou UJAK, tak jsem hodně
překvapen, protože minimálně stejná situace jako na této před chvílí
zmíněné škole nastala na této škole UJAK. Tam také akreditační komise
chtěla pozastavit akreditaci určitých oborů a Ministerstvo školství, i
když dostalo rozbor od akreditační komise, se závěry akreditační komise
nesouhlasilo a co se týče výnosu akreditační komise v tomto směru, tak
ho neprovedlo.
Já mám dojem, že tady se jedná o nerovný přístup ze strany ministerstva.
Dokonce pan ministr předsedkyni akreditační komise prof. Dvořákovou
jakýmsi způsobem i napadl v tisku v této souvislosti a dokonce s jistou
mírou nadsázky nazval její počínání, že, cituji: "připomíná 50. léta,
kdy dělníci v závodech předem rozhodovali o výsledcích politických
soudů. Stejně tak prof. Dvořáková vyvíjí svými výroky v médiích
nepřípustný nátlak." Konec citace. Převzal jsem to ze serveru
Novinky.cz.
Pane ministře, to je vaše věc, jak interpretujete a jak hodnotíte
činnost prof. Dvořákové v konkrétních kauzách, v konkrétních problémech.
Ale přesto se nemohu zdržet dotazu, ve kterém vás žádám, abyste tuto
situaci vysvětlil, protože si jistě vzpomínáte, že zhruba před devíti,
osmi měsíci jsem vás také interpeloval ve věci Univerzity Jana Amose
Komenského, kde na základě mnoha stížností z různých stran, dokonce i
přímo od pracovníků té univerzity, vše nasvědčovalo tomu, že pedagogický
proces, vzdělávací proces tam neprobíhá úplně tak, jak by měl. Já jsem
tehdy uváděl konkrétní příklady, které zase uváděli ti lidé, zaměstnanci
nebo bývalí zaměstnanci té univerzity. Vy jste tehdy ve své odpovědi na
interpelaci řekl, že akreditační komise učinila jakýsi závěr a
ministerstvo vydá jakési rozhodnutí. Tehdy to rozhodnutí bylo pro mě
naprosto překvapivé, protože jste ignoroval všechny ty závěry, všechny
ty stížnosti.
Začínám pomalu věřit lidem, kteří tvrdí, že váš přístup k této
univerzitě, myslím Univerzitě Jana Amose Komenského, je víceméně
podjatý, že benevolentní přístup k této univerzitě je způsoben mimo
jiného i tím, že na UJAK studovali nebo studují někteří vlivní lidé ve
vašem okolí, jako např. šéfka vašeho kabinetu Jana Machálková či šéfka
kabinetu premiéra Petra Nečase Jana Nagyová atd. Nezdá se vám, že
skutečně ten váš výjimečný postup vůči této univerzitě je minimálně
prapodivný? Až doposud vždycky ministerstvo souhlasilo anebo bylo v
souladu svými nařízeními a svými postupy s akreditační komisí. Takže zde
opravdu vzniká jakési podezření, že vytváříte jakousi protekční situaci
pro Univerzitu Jana Amose Komenského a znovu bych to rád postavil do
protikladu se zmíněnou Vysokou školou cestovního ruchu a teritoriálních
studií. Tuto situaci, tento stav, tuto kauzu byste měl opravdu velmi
důkladně vysvětlit, protože to na vás vrhá velmi nepříjemné podezření,
podezření z protekcionismu a z nadržování z důvodů zcela
zavrženíhodných. Děkuji předem za vaši odpověď.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji a reagoval bude pan ministr Dobeš, kterému předávám slovo. Prosím, pane ministře.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš:
Děkuji. Vážená paní předsedající, vážený pane profesore, dámy a pánové,
nejdříve si projdeme tu soukromou školu a pak se vrátíme k UJAK a k
oněm výrokům.
Tak tato kauza se táhne od roku 2007 a já jsem až finišmanem této
štafety, kdy už jenom řeším to, o čem už rozhodl opakovaně soud. To je
potřeba říct. Myslím si, že o této škole rozhodovala akreditační komise i
za ministra Lišky a ministryně Kopicové. To je potřeba takto říct.
Ale projeďme si chronologii. Obchodní společnost Vysoká škola cestovního
ruchu a teritoriálních studií v Praze spol s. r. o. se sídlem na Praze 7
získala státní souhlas k oprávnění působit jako soukromá vysoká škola
dne 30. listopadu 2007. Ministerstvo školství udělilo vysoké škole
akreditaci bakalářského studijního programu Řízení cestovního ruchu se
studijním oborem cestovní ruch. Ale byla tam podmínka. Podmínkou udělení
státního souhlasu bylo uzavření pracovních smluv. Jinými slovy mít
personální zabezpečení pro tuto školu. Ovšem tohle se nestalo, a tak
Ministerstvo školství již na jaře 2008, necelého půl roku poté, zahájilo
správní řízení k odejmutí státního souhlasu. Tato soukromá vysoká škola
předložila následně Ministerstvu školství kopie nově uzavřených,
aktuálně z března, pracovních závazků. Ministerstvo to dalo na posouzení
Akreditační komisi a ministerstvo pak zastavilo tohle odejmutí, když
dostalo tuto garanci.
Během léta 2008 však došlo k masivnímu odchodu těchto lidí a tak celý
proces začal znovu. Akreditační komise si vyžádala informace k tomuto
stavu. Na základě těchto informací v listopadu 2008 konstatovala, že se
závažně liší tento stav od těch podmínek, za kterých získala vysoká
škola svolení. Ministerstvo posoudilo a zahájilo správní řízení. To
proběhlo, to se všechno stalo. Já to přeskočím, je tam spoustu bodů,
došlo k odejmutí státního souhlasu, škola se soudila a Městský soud v
Praze opakovaně dal za pravdu Ministerstvu školství a potvrdil toto
stanovisko. Takže ministerstvo, akreditační komise, soud.
Mezitím samozřejmě škola využila příležitosti a podala si znovu
akreditaci do jiného oboru a teď tam probíhá podobné kolečko a někam
spějeme. Tady říkám, že to šlo - akreditační komise, ministerstvo, soud.
A z toho všeho je patrné, že tady jsou problémy. Celý proces proběhl a
teď pojďme k tomu, co jste říkal.
Ano, já jsem ty výroky pronesl. Ty skutečně padly, ale padly proto, že
celé řízení, jak UJAKu, tak BIVŠE není ukončeno. Já jsem nevydal
rozhodnutí. Já jsem nic nepodepsal, abych se v médiích dozvěděl od
předsedkyně Akreditační komise, jak hodnotí dosavadní postup. Nezlobte
se, to mně připadá tak nepřijatelné. V době, kdy to celé není ukončeno,
paní profesorka Dvořáková přece není politoložka v tuhle chvíli, která
hodnotí situaci. Ona je předsedkyní Akreditační komise a ona sděluje, co
by se mělo a co by se nemělo. A ten můj výrok je přesně tady na tohle.
Ten se vůbec neváže k tomu, co bylo zjištěno, co je v rozkladové komisi,
jak se odvolává vysoká škola, jaké je znovu stanovisko Akreditační
komise, jak to posuzuje orgán na Ministerstvu školství. Já jsem se
nedotýkal jediného bodu. Já se nevymezuji ani napravo, ani nalevo o
milimetr. Já jenom říkám, že ani já, ani paní profesorka Dvořáková do
konečného rozhodnutí nemá co komentovat, protože jinak je to skutečně
neskutečný nátlak. Ona předjímá, jak by to mělo být. A to je přesně, jak
to bylo nadneseně v 50. letech. Tam se to tomu soudci nadiktovalo,
odsouhlasilo a on to udělal. A ministr školství má postupovat úplně
stejně, to znamená to, co píší v novinách, to, co se tam sděluje, já už
mám mít připraveno, abych podepsal. Ne, takhle to není možné!
Paradoxně z toho spisu, když vám to řeknu, tak fakticky, co je podloženo
Akreditační komisí, to se ve finále děje. To je na tom to
nejzajímavější. Na UJAKu přesně to, co skutečně Akreditační komise
napsala, to tam probíhá. Jestli jsou ještě nějaké jen mediální výroky,
co by se tam mělo ještě dít, tak se nezlobte, to ani rozkladová komise
nemůže akceptovat. My se musíme držet striktně, co je napsáno, co je
podloženo, co je dokládáno, protože nepochybně pokud dojde k soudnímu
jednání, tak budeme muset tyto věci doložit. Takže znovu říkám můj výrok
byl "není případ uzavřen, není možné to komentovat". Já jsem doposud
nepodepsal stanovisko. A tento případ je otevřený. Takže zatímco první
fáze soukromé vysoké školy dospěla, škola si opět zažádala, a teď se
blížíme k finále dalšího rozhodnutí, ale opět ještě nic, ani o té škole
na Praze 7 není rozhodnuto.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Vidím, že do rozpravy se hlásí pan poslanec Ohlídal. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ivan Ohlídal: Děkuji za slovo, vážená paní
místopředsedkyně. Pane ministře, ve sdělovacích prostředcích proběhla
informace, že poprvé v historii Ministerstvo školství nedalo na návrh
Akreditační komise a vyhovělo odvolání této školy, to znamená Univerzity
Jana Amose Komenského. To znamená, že tato tvrzení, která proběhla
různými sdělovacími prostředky jsou lživá? Prostě se mi nezdá úplně
samozřejmé, že by v několika sdělovacích prostředcích se současně
tvrdila jedna věc a tato věc byla jednoznačně nepravdivá.
Takže mě by skutečně zajímalo, vy mluvíte o tom, že záležitost
Univerzity Jana Amose Komenského je stále otevřená, informace nejen ze
sdělovacích prostředků, ale i od lidí bych řekl zasvěcených a znalých
věci je ale opačná, než vy jste tvrdil. To znamená, že byste se měl
ještě jednou vyjádřit k tomu, co jsem teď říkal. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Předávám slovo panu ministrovi. Prosím, pane ministře.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš:
Děkuji. Velice rád se vyjádřím. Znovu opakuji. Ten proces stále
probíhá. Proto moje ostrá slova vůči předsedkyni Akreditační komise. V
době, kdy nedošlo k definitivnímu rozhodnutí ministra školství a k
podpisu, tak není možné tuto věc komentovat v médiích. A já se přiznám a
čtu média, že pro mě nejsou směrodatná média, co říkají, k čemu se tam
kdo z aktérů vyjadřuje. Pro mě je jasné, jak proces právně probíhá. Ano,
přece každá škola, když nesouhlasí s Akreditační komisí, když
nesouhlasí se stanoviskem Ministerstva školství, má možnost se odvolat. A
jsme v nějaké této fázi, ale ne v definitivním rozhodnutí.
Tak znovu říkám. Je to sále otevřené, jak UJAK, tak i Bankovní institut,
který teď zase naposledy byl zmiňován. Ani jeden případ nebyl uzavřený.
Ivan Ohlídal: Pěstuje ministr Dobeš protekcionismus a nadržování?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Ne.
Ano.
Ne.
To myslíte toho nejhoršího ministra školství od roku 1989 ? Pak tento tyto disciplíny populární u této vlády pěstuje s dokonalostí. Podařilo se mu úplně rozvrátit chod ministerstva. Jen tak namátkou - to budeme pokaždé po nových volbách vyměňovat téměř všechny úředníky ? Ignorant
A ten mluvený projev, to je panečku vizitka ministra školství!
vizitka ministra školství
Formulujte, prosím, přesněji. Tedy:
"A ten mluvený projev, to je panečku ta vizitka toho ministra školství!"
Okomentovat