Spojit se, či nespojit se? Toť otázka!“
Tento text budiž chápán jako záznam toho,
co pro sebe považuji za důležité si uvědomit v rámci tématu teorie
konektivismu. A protože se k následujícím myšlenkám budu v budoucnu
jistě vracet, uveřejňuji je na svém blogu, aby mohly být případně
konfrontovány i s názory či postřehy jiných členů sítě.
Čas plyne jako voda v řece a náš kurz
„Vzdělávací technologie pro 21. století“ se nezadržitelně přehoupl do
své druhé poloviny. V pořadí již páté on-line setkání proběhlo tentokrát
o dva dny a o dvě hodiny dříve než obvykle a jeho hostem byl jeden
z duchovních otců konektivismu Stephen Downes. Hlavním konverzačním
jazykem se celkem logicky stala angličtina, což pro mě, člověka
„poznamenaného“ spíše jazykem Goethovým, znamenalo jisté znevýhodnění.
Nicméně rozhodl jsem se s tímto handicapem poprat a připojit alespoň
jako pasivní posluchač.
Teorie konektivismu
Za ideový průsečík webináře lze označit teorii konektivismu, která svým pojetím překonává individuální přístup vlastní všem dosavadním teoriím. Konektivismus pohlíží na vzdělávání jako na proces, který se odehrává v prostředí počítačové sítě přesahující rámec jednotlivce.
Vychází ze skutečnosti, že množství existujících informací
nezadržitelně stoupá. Navíc jsou snadno dostupné. Není více možné, aby
se jedinec v této spleti orientoval sám, aby všemu porozuměl a aby se
vše naučil. Proto konektivismus chápe porozumění jako vlastnost sítě,
v níž každý člen obhospodařuje jen určitou část znalostí. Aktuální
potřeba řešit daný problém či konkrétní úkol tedy vede k dočasnému
vytváření dynamicky proměnných propojení mezi uživateli sítě.
Principy konektivismu
Konektivismus chápe učení jako proces
propojení specializovaných uzlů všeobecné komplexní sítě. Členové sítě
disponují různorodými zkušenostmi, důležitější však než momentální
znalosti jsou pro ně schopnosti poznávat, dále rozeznávat souvislosti
mezi jednotlivými tématy, problémy nebo předměty a v neposlední řadě
také dovednost rozhodnout se, popřípadě měnit postoje. Podmínkou pro
soustavné vzdělávání v síti je navazování a údržba spojení, tudíž faktor
související s motivací a pracovní morálkou – obě v prostředí a
podmínkách českého školství často absentují. Neméně důležitý je i důraz
na aktuálnost informací (nic nemusí být zítra pravda). A právě poslední
dva jmenované principy představují možná negativa teorie konektivismu.
Nicméně, ruku na srdce, která vzdělávací teorie je bez chyby.
Kolaborace a kooperace
Vzdělávání v prostředí počítačových sítí (virtuální prostředí) vyžaduje spolupráci členů.
Ta probíhá spíše kooperativně, kdy každý člen má v týmu svou
nezastupitelnou roli. Je zodpovědný za svou část. Pokud selže, společný
úkol nebude splněn. Kooperativní výuka vyhovuje nejlépe homogenním
skupinám, jejichž členové disponují srovnatelnými schopnostmi. Jinou
formou spolupráce je kolaborace, kdy skupina pracuje na plnění jednoho
úkolu dohromady. Členové diskutují o nejvhodnějším postupu, pomáhají si
navzájem a za konečný výsledek nesou všichni stejný díl zodpovědnosti.
Kolaborace se lépe hodí pro heterogenní skupiny.
Downesovy čtyři základní charakteristiky spolupráce
Tabulka níže představuje porovnání čtyř
základních charakteristik dvou typů spolupráce – kolaborace a kooperace.
Navíc je doplněna screenem z on-line přednášky Stephena Downese, která
se uskutečnila v pondělí 17. října 2011.
Závěr
Teorie konektivismu reaguje na změny ve
společnosti, které nastaly s rozvojem informačních technologií. Přichází
s novým virtuálním vzdělávacím prostředím, které umisťuje do
počítačových sítí. V duchu dynamického kooperativního učení klade důraz
na autonomii, diverzitu, otevřenost a konektivitu. Nechce být jedinou
správnou univerzální vzdělávací teorií, taková ostatně ani neexistuje,
snaží se nabídnout alternativu, aby vyhověla obecným požadavkům na
takovou školu, která bude jedince efektivně připravovat na život v 21.
století.
Zamýšlím-li se nad Downesovými elementy
kooperace, docházím k závěru, že jejich praktickým naplnění je
v podstatě náš společný kurz „Vzdělávací technologie pro 21. století“.
V určitých fázích a výstupech se do něj může zapojit kdokoli, pokud má
zájem. Odlišné názory jsou přijímány, každý člen se kurzu účastní na
základě svých časových a pracovních dispozic, a to buď plně, nebo
alespoň částečně. Hranice mezi členy a nečleny je de facto stírána, i
když je pravdou, že většina studijních materiálů zůstává nečlenům
skryta. Nicméně na druhou stranu mají možnost se s nimi zprostředkovaně
seznámit a komentovat je v našich příspěvcích v blozích, Google Docs, na
YouTube a jinde. Neexistuje žádný „big boss“, který všechno řídí a bez
něhož není žádná aktivita možná. Jsme propojeni každý s každým, a
abychom neupadli do chaosu, máme svého kooperátora, z jehož strany
vycházejí základní zdroje, náměty, komentáře a s nímž pravidelně
komunikujeme „live“ prostřednictvím webináře. Jsme „networked“.
Zdroje:
BRDIČKA, Bořivoj. Kolaborace nebo kooperace? 2011. Dostupné z: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14151/KOLABORACE-NEBO-KOOPERACE.html.
BRDIČKA, Bořivoj. Konektivismus – teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí. 2011. Dostupné z: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/10357/KONEKTIVISMUS—TEORIE-VZDELAVANI-V-PROSTREDI-SOCIALNICH-SITI.html
DOWNES, Stephen. Connectivism and Personal Learning. 2011. Dostupné z: http://www.downes.ca/presentation/280
Převzato z blogy.rvp.cz
6 komentářů:
Zbývá snad jen dodat, že kurz „Vzdělávací technologie pro 21. století“ je přístupný po přihlášení v roli hosta na - http://elearning.rvp.cz/kurzy/course/view.php?id=81
Takových Stephenů Downesů a jejich blouznivých teorií byly a budou desítky. Nevím proč vás to tak uchvacuje a trávite čas jalovými diskusemi o ničem na "webináři".
Zkuste dělat něco smysluplného.
Stále se snažíte, a marně, zavést učení bez učení. Jediný způsob, jak se něco naučit je naučit se to zpaměti, tedy biflováním. Můžete kolaborovat, kooperovat, komunikovat, používat činná slovesa, utrácet peníze na nesmyslné projekty 21., 22. až entého století, ale učení (biflování) není možné ničím nahradit.
ad - Zkuste dělat něco smysluplného.-
To přesně děláme. Za pár týdnů tohoto „spojení se“ je člověk schopen pojmout mnohem větší objem informací, nápadů a podnětů, které nezapadnou než za několik let biflování a „nalejvání“ na školách, tak jak je to zatím zvykem.
ad - Stále se snažíte, a marně, zavést učení bez učení. -
Ale přece to nelze striktně zavést. To musíte naučit nejdříve sebe a poté i své žáky. Učení se navzájem jeden od druhého je daleko efektivnější.
Naše děti žijí a přemýšlejí ve 21. století, ale jsou vyučovány stylem z poloviny 20. století
Anonym 25. 10. 22.23
ad - Zkuste dělat něco smysluplného.
Jak to víte? Dělali jste snad 10 a více let nějaký systematický výzkum, při kterém jste sledovali a srovnávali skupinu konektivistů, kolaborantů a kooperantů se skupinu učící se, jak říkáte, stylem 20. století? Mj. co je to styl poloviny 20. století?. Výsledky jste statistickými metodami zpracovali, zpětně ověřili v praxi třeba zase po 10 letech a následně obhájili při nějakém oponentním řízení? Nebo si jen myslíte, že když se spojí několik blbců internetem, tak z toho zmoudří?
ad - Stále se snažíte, a marně, zavést učení bez učení.
Učení se navzájem jeden od druhého je daleko efektivnější. Ale to je právě to učení, kdy jsou děti ve třídě s učitelem a podle něj se učí. Nepotřebují k tomu žádné technické prostředky. Jen úsilí, píli a kázeň.
Škola zabíjí kreativitu?
http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html
Okomentovat