Čtrnáct tisíc maturantů nezvládlo ani na druhý pokus státní maturitu, i když si drtivá většina maturantů volila lehčí variantu. Co s tím? Myslím, že je jediná cesta.
Článek se stejným názvem jsem napsal už před půldruhým rokem (k nahlédnutí zde). Tím dnešním příspěvkem se nechci opakovat, příhodnější titulek jsem však nenašel.
I po podzimním kole státních maturit zůstalo čtrnáct tisíc uchazečů o maturitu bez maturity. Státní maturita prokázala, že desetitisíce středoškoláků mají potíže s "maturitou", která je na úrovni učiva základní školy. K úřednímu znovuobjevení této Ameriky, kterou kantoři "neúředně" (o to však lépe) znají už hezkých pár let, vedla klikatá cesta plná zmatků a logistických manévrů. Všechno to stálo téměř miliardu korun.
Nechci už brečet nad rozlitou kyškou. Důležitější je otázka, co dál. Letošním neúspěšným maturantům ministr navrhuje opakování ročníku nebo rekvalifikaci. Dobrá - s tím se asi nedá nic jiného dělat. Ale co maturanti, kteří přijdou za rok, za dva nebo za tři? Pokud se nic zásadního nestane, bude to dopadat stále stejně nebo (což je pravděpodobnější) stále hůř.
Takže co s tím? Odpověď není (alespoň v principu) tak těžká, pokud si přiznáme to, co já osobně si myslím už od začátku - že totiž státní maturita (nebo přinejmenším její současná podoba) je naprostý nesmysl. Podle mě bychom především měli skoncovat se dvěma úrovněmi. Je třeba konečně začít nazývat věci pravými jmény. Současná "maturita na nižší úrovni" z čehokoliv není maturita. Je to zkouška z učiva základní školy a dělat ji v osmnácti devatenácti letech je pozdě. Takže pokud státní maturitu z něčeho, pak naprosto jednotnou a na současné vyšší úrovni. Učitele odborných škol, kteří teď možná hledají kamení, kterým by po mně začali házet, prosím, aby s tím ještě chvilku počkali a dočetli až do konce.
Jestliže totiž věc postavíme takto, pak je třeba odpovědět na další závažnou otázku: z čeho na které škole maturovat? Potřebuje budoucí matematik znát díla každého, kdo kdy něco napsal - od Homéra po Vodseďálka? Potřebuje budoucí lingvista umět integrovat per partes? Potřebuje to budoucí kuchař či švadlena? Odpoví-li někdo, že ano, pak prosím - ať žádá, aby matematik maturoval z češtiny, právník z matematiky a kuchař a švadlena z obojího.
Celý článek na blogu autora v blog.iDNES.cz
Dalibor Martíšek: Maturiti te salutant II
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Nic proti panu Martiškovi, samozřejmě, ale před úvahami o tom, z kterých předmětů by se mělo nebo mohlo maturovat, je třeba odpovědět na otázku, k čemu maturita je.
To je pořád škola pro nové tisíciletí a konkurenceschopnost, ale vypadá to, jako by se po železničních koridorech doposud proháněli koně ale s džípíeskama zastrčenými v zadku.
Pan Martíšek uhodil hřebík na hlavičku. K čemu potřebuje kuchař či švadlena maturitu? O tom by se měla vést debata a jejím výsledkem by mělo být zrušení maturit na odborných učilištích. Další myšlenka pana Martíška - potřebuje budoucí matematik znát díla každého, kdo kdy něco napsal? Je vidět, že se autor vůbec neseznámil se státní maturitou z češtiny. Přečíst dvacet knih za čtyři roky a umět o nich pohovořit, napsat smysluplný text a v testu prokázat orientaci v textu a znalost pravopisu - to by měl snad znát opravdu každý maturant.
.. K čemu potřebuje kuchař či švadlena maturitu?
Máte naprosto pravdu.
Jenže...
..jenže některé obory jsou maturitní jaksi "shůry". Třeba obor kosmetička je maturitní, protože tak pravili v EU.
..jenže existuje naprosto nepřiměřená společenská poptávka po "vlastnictví papíru" s nápisem Maturitní vysvědčení.
Školy se tomu přizpůsobují, protože při stávajícím systému financování potřebují nabrat žáky za každou cenu. Pokud nenabídnou maturitní obor, rodiče dají dítě jinam.
Speciálně třeba u švadlen se to řeší tak, že se vytvoří pseudoumělecký obor nazvaný třeba "textilní design" a ten bude maturitní. A je to. :-(
Jediné řešení je tedy takové, že bude laťka maturit nastavena na odpovídající úroveň.
Absolventi pseudooborů ji pak prostě nepřekonají.
A je potřeba pohlídat, aby ji "nepodlezli".
Okomentovat