Poslední říjnový den proběhla v budově ústředí ČŠI tisková konference věnovaná aktuálním informacím o činnosti ČŠI, na které byl přítomným novinářům představen projekt "Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice" - NIQES. Součástí projektu je mimo jiné také “Národní šetření výsledků žáků v počátečním vzdělávání“, tedy tzv. plošné testování znalostí a dovedností žáků pátých a devátých tříd základních škol.
Projekt byl zahájen 1. 7. 2011. Je spolufinancován z evropských strukturálních fondů prostřednictvím programu „Vzdělávání pro konkurenceschopnost“. Je rozvržen na tři roky, tedy do června 2014 a celkové finanční zabezpečení projektu má hodnotu 296 242 042 Kč.
Obsahově je projekt zaměřen na čtyři základní cíle:
- Dokončení transformace a modernizace národního inspekčního systému, probíhající již od roku 2006. Výstupem bude „Bílá kniha ČŠI“ – dlouhodobá a podrobná koncepce České školní inspekce na příštích 20 let, ucelený a systémově provázaný soubor nástrojů, metod a postupů kontroly a hodnocení vzdělávacích procesů, odpovídající současným moderním požadavkům na efektivní poskytování zpětné vazby školám a kvalitních informací pro strategické rozhodování státu v oblasti vzdělávání.
- Vývoj a zprovoznění elektronického nástroje pro tvorbu a hodnocení školních vzdělávacích programů. Smyslem je vytvoření podpůrného systému, společně užívaného Českou školní inspekcí i školami, který usnadní interaktivní tvorbu a průběžnou modifikaci ŠVP v jednotlivých školách a zároveň hodnocení realizace ŠVP při inspekční činnosti. Dílčím cílem je i vybudování databáze modelových vzdělávacích programů, a to zejména na podporu malých škol, jež nemají dostatečné personální kapacity na vlastní vývoj ŠVP.
- Rozvoj vzdělávání pro systém inspekčního hodnocení. Nutnou podmínkou efektivního uplatnění nových metod, postupů a nástrojů v praxi je jejich pochopení a rutinní ovládnutí jak školními inspektory, tak pedagogy ve školách.
- Vývoj a zprovoznění elektronického systému pro „Národní šetření výsledků žáků v počátečním vzdělávání“, tedy pro tzv. plošné testování znalostí a dovedností žáků v pátých a devátých třídách. Cílem je vytvořit maximálně funkční a bezpečný nástroj pro pravidelné zjišťování kvality výsledků vzdělávací soustavy a vyhledávání systémových rizik, tedy jinak řečeno pro zjišťování, zda žáci pátých a devátých ročníků základních škol mají potřebnou minimální sumu vědomostí a dovedností. Zároveň tento nástroj umožní školám kdykoliv využít databázi úloh pro dílčí prověřování znalostí jejich žáků a v neposlední řadě nabídne volný přístup k úlohám i žákům a jejich rodičům.
Při realizaci čtvrtého projektového cíle – tedy „Národního šetření výsledků žáků v počátečním vzdělávání“ – je základním úkolem České školní inspekce vyvinout a připravit k rutinnímu provozu technický nástroj, plně použitelný v reálných materiálních podmínkách základních škol v České republice, umožňující finančně efektivně získávat co nejpřesnější informace o kvalitě fungování systému počátečního vzdělávání a účinně indikovat systémové problémy a rizika. Obsahová část systému – tedy tvorba testových úloh – se bude úzce odvíjet od struktury standardů pro jednotlivé ročníky a předměty, jež jsou v současné době zpracovávány
v gesci MŠMT.
Konečné praktické provázání výsledků všech čtyř tematických cílů projektu NIQES vytvoří moderní systém hodnocení vzdělávací soustavy, odpovídající současným požadavkům.
1 komentářů:
"zabezpečení projektu má hodnotu 296 242 042 Kč...z evropských strukturálních fondů"
AHA!!!
Okomentovat