Analýzy výsledků společné části maturitní zkoušky, které od CERMATu dostali k dispozici ředitelé škol a krajské úřady, neslouží k sestavování žebříčků kvality škol nebo pořadí úspěšnosti regionů. CERMAT se od podobných pokusů důrazně distancuje.
Analýza výsledků, kterou po jarním termínu maturit obdržely všechny školy, jsou nástrojem ke zkvalitnění výuky. Ředitelé škol získali prostřednictvím těchto školních zpráv informaci o tom, na který předmět a látku by se měli ve výuce zaměřit, v jakých typech úloh maturanti jejich školy zaostávali a ve kterých předmětech naopak předčili ostatní maturanty v porovnání s republikovým průměrem.
„Zveřejnění jakýchkoli žebříčků škol dle výsledků maturit považuji osobně za nešťastné, i kdyby konstrukce ukazatele, podle kterého se školy řadí, byla profesionální. Uvádí totiž čtenáře v omyl, že jde o žebříček kvality porovnávaných škol. Této věcně pochybné a vpravdě bulvární či reklamní interpretace žebříčku se chtě nechtě dopustí drtivá většina čtenářů, i když v průvodním článku či komentáři napíšete cokoli,“ uvedl ředitel CERMATu Pavel Zelený.
Na konci minulého týdne se v médiích objevily informace o „maturitním“ žebříčku škol v Královéhradeckém kraji. Podle Pavla Zeleného je z průvodního článku k žebříčku královéhradeckých škol zřejmé, že si představitelé kraje toto dezinterpretační riziko uvědomují, a je pozitivní, že na něj upozorňují. „Přesto bych se, být jimi, zveřejňování žebříčků raději vzdal, protože účinnost takových komentářů je velmi malá. Maturita a vzdělávání není hokejová liga, kde je jednoznačné, co znamená „nejlepší“,“ upozornil ředitel Zelený.
CERMAT: Výsledky maturit nejsou nástrojem k sestavování žebříčků
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
není ... jednoznačné, co znamená "nejlepší"
Nevíme-li si rady s kritérii pro stanovení kvality stupně "nejlepší", zeptejme se prezidenta republiky.
Pokud se nepletu, "žebříček" byl původně jedním z argumentů pro maturitu.
Ředitelé škol získali ...
A co učitelé?
Proč bychom se měli ptát pana prezidenta?
Protože ví všechno nejlíp.
I kdo je nejlepší ministr školství.
Tak do poslední stovky škol bych poslal několikatýdenní hloubkovou inspekci ( v případě srovnávacích testů na ZŠ bych všechny školy v dolní části žebříčku pokáral finančně za špatný přístup učitelů k "nepřizpůsobivým") a snížil jim okamžitě dotaci na třídu ( 26 studentů ) a to za špatné výsledky a posledních 99,99999 bych zrušil. Těm nejlepším bych poslal tak 10 000 odměn pro ředitele a za zbytek ušetřených peněz bych na MŠMT dal odměny vedoucím činovníkům od 100 000 do 150 000. Ignorant
Protože ví všechno nejlíp.
I kdo je nejlepší ministr školství.
Citace prezidentovy věty z obsáhlé odpovědi na otázku, jak se mu jeví Věci veřejné:
Podle mého názoru ministr školství pan Dobeš je určitě nejlepším polistopadovým ministrem školství, kterého jsme tady zatím měli.
To už prezident ani nesmí mít svůj názor ve víceméně nepodstatném rouzhovoru v české televizi v půlnočním vystoupení?
Měl si obejít sborovny a prokonzultovat svůj názor s vynikajícími znalci obecné problematiky školství - s českými učiteli?
A neměl by mu pak jeho názor schválit nějaký odborář?
Proboha, už se vzpamatujte.
to 18:31
To chcete moc. Mnozí se nevzpamatují nikdy.
už se vzpamatujte
Děkuji za pobídku. Se mnou bude ovšem potíž. Nejspíš jsem se totiž nevzpamatovaný už narodil.
Pěkně se ovšem za našeho pana prezidenta berete a hruď nastavujete. Jen mi není jasné proč. Snad jestli jste nabyl dojmu, poněkud redundandního a přecitlivělého, že je mu zde spíláno. Mohu Vás ubezpečit, že tu je pouze konstatováno.
Nečtěte, prosím, tolik mezi řádky. Nic tam není, natož pak myšlenka. My si tady jen tak lebedíme a Vy hned hr do sboroven za znalci na konzultace a na kachlíkárnu s ratifikací.
To anonymní 25. října 2011 18:31
P. prezident jistě můžete mít svůj názor na ministra školství (stejně jako my ostatní), ale opravdu by mě zajímalo, jak dospěl k názoru, že je p. Dobeš tak dobrým ministrem. Čím, jakými svými rozhodnutími p. Dobeš p. Klause tak mocně oslnil?
Měl si obejít sborovny a prokonzultovat svůj názor s vynikajícími znalci obecné problematiky školství - s českými učiteli?.
Tak pokud by se inspiroval p. Dobešem, který se na běžné učitele obrací pro radu a názor docela rád, proč ne?
Tentokrát s panem Zeleným mohu souhlasit.
Výsledky maturit jsou cenným zdrojem informací. - Pro posuzování výsledků maturit.
Docela by mne zajímalo, který pitomec dal vůbec pokyn k tomu, aby na jejich základě byl sestavován nějaký pseudožebříček škol.
Kdyby nebyl vůbec sestaven, nebylo by nyní nutno zbytečně diskutovat, zda má, či nemá být zveřejněn.
který pitomec dal vůbec pokyn
Každá databáze má někde tlačítko, které seřadí záznamy podle položek ve zvoleném poli a to sestupně nebo vzestupně. Pak stačí jen KLIK.
(To není poučení pro Vás, pane poste.restante, ale pro nedatabázaře, kteří nedávali na školení SIPVZ pozor.)
Pravou příčinou existence pořadí nějakých údajů není něčí příkaz, ale sama existence těch údajů.
Proto dali bohové skříňku Pandoře, aby ji otevřela.
je určitě nejlepším polistopadovým ministrem školství
Být tím vyceněným ministrem, asi bych byl nervósní. V hlavě by mi bušilo to polistopadovým, polistopadovým, polistopadovým ...
Nějaký předlistopadový byl tedy lepší? Tak rakouskouherský asi nepřipadá v úvahu. Předválečný to by celkom šlo. Ale co když jsem horší než, byť tehdá nejlepší, poúnorový?
To třeba pro mne je současný pan prezident jedním ze sedmi prezidentů co jsem na světě.
Pak stačí jen KLIK.
Nemyslím, kolego Blaho, že to bylo takto jednoduché.
Žebříček přepočítává výsledky žáků, kteří zvolili úroveň vyšší a nižší.
(Což samo o sobě považuji za zcestné.)
Metodiku přepočtu musel někdo stanovit a někdo jiný mu musel dát takový úkol.
Proč?
Jaký to má smysl?
přepočítává výsledky žáků
Celé je to prý paskvil, protože prý jedna škola dosáhla lepších výsledků než jiná, ne proto, že by ta jedna byla lepší než ta jiná, ale proto, že se žáci té jedné školy hromadně popřihlašovali na vyšší úrovně obtížnosti.
Takové vychytrale nízké jednání je třeba nekompromisně odsoudit.
Máte samozřejmě pravdu. Nesmíme ovšem zapomenout, že ty štafle byly původně argument.
ty štafle byly původně argument
Já vím.
Ale argument pitomý.
Každý, kdo se trochu zabýval systémovou analýzou ví, že při posuzování standardního procesu nemá smysl vyhodnocovat ani objektivně získaná data, pokud vznikla při atypických podmínkách.
Jako třeba vyhodnocování běžného průtoku na řece, když máme data jen z období povodní.
Systém českého školství je "rozbitý". Míra zkreslení informací je obrovská.
Kromě toho nikdo ani nestanovil, jakým způsobem, jakou metodikou chce získaná data vyhodnocovat.
Vše se děje ex post a napůl tajemně. Porovnává se navzájem nesrovnatelné.
Za této situace konstruování "žebříčků" je prostě pitomost a jejich zveřejňování buďto amatérismem anebo záměrnou manipulací.
Zelený to řekl správně.
Volně parafrázuji: Žebříček výsledků SM není a nemůže být žebříčkem kvality středních škol.
Jenže přesně tak byl interpetován.
- viz: Nejlepší školou je PORG.
Obecně nemám nic proti zveřejňování výsledků maturit.
Klidně ať škola dá na své webové stránky sdělení, že její absolventi měli 100% úspěšnost ve SM v matematice.
Ale vyhodnocovat z úrovně MŠMT a zřizovatele má smysl až data, získaná za delší období a posuzovat je s maximální mírou znalostí konkrétní situace.
Jinak si zaděláváme na pořádné problémy.
Jen až dostanu výsledky srovnávacích testů, tak budu řádit hlava nehlava. Ze 6 ZŠ v našem městě proto odvolám těch dolních pět ředitelů. Toho prvního ústně pochválím. Zřizovatel
hlava nehlava se vychovává.
Odvolává se "padni komu padni".
Okomentovat