Britské školy se mění v továrny na zkoušení

úterý 18. října 2011 ·

Podle ředitele Wellington College se školy stávají „továrnami na zkoušení“ .

Článek BBC z 12. října reflektuje britské zkušenosti s plošným testováním a mluví 
o „dehumanizaci“ školství jako jejich hlavním negativu. Protože tato zkušenost může být varující i pro Českou republiku, která rychle zavádí další a další plošná testování pro školy, přinášíme výtah z tohoto komentáře na našich stránkách.

Dr. Anthony Seldon, ředitel Wellington College a mimo jiné také autor životopisů bývalých ministerských předsedu Gorgona Browna, Tonyho Blaira a Johna Majora, považuje hodnocení škol na základě dosažených známek za dětinské a říká, že spoléhání se na výstupní výsledky ve školách vede k „dehumanizaci“ vzdělávání. Jeho komentář přišel krátce po té, co OFQAL (britská obdoba CERMAT – pozn. překl.) zveřejnil srovnání, podle kterého britští studenti musí v průměru absolvovat mnohem více testů, než jejich kolegové v zámoří. Ministerstvo školství (Departement of Education – tedy skupina ministrů odpovídajících za vzdělávání – pozn. překl.) podle svého vyjádření „nemůže říci, že by se Seldonovými komentáři nesouhlasilo“.

Podle Seldona „musíme najít lepší způsoby, jak hodnotit proces, který mladé lidi ovlivní na celý život. Z čím slabšího sociálního zázemí dítě přichází, tím důležitější představuje škola příležitost pro rozvoj všech jeho schopností a kompetencí. Příliš dlouho jsme se spoléhali na tento brutálně naivní a neefektivní způsob hodnocení škol a učitelů, který vzdělávací instituce nutí, aby se přeměnily na ‚továrny na zkoušky‘, mlýnek na maso, kterému záleží pouze na výstupu. Je to dehumanizující a je to nedostatečné.“

Mluvčí ministerstva školství prohlásil, že jsou seznámeni s námitkami Dr. Seldona již několik let a „snaží se s tím něco dělat“. Dodal, že „ministři se jasně vyjádřili, že chtějí ukončit kulturu nekonečných testů a přezkušování, která žákům brání v získání skutečně hlubokých znalostí konkrétních předmětů, nedokáže je dostatečně připravit na další studium a snižuje jejich motivaci věnovat pozornost i předmětům, ze kterých nebudou centrálně zkoušeni.“

Originál článku najdete na:

24 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 16:23  

musíme najít lepší způsoby, jak hodnotit proces, který mladé lidi ovlivní na celý život

Mladí lidé si do svého dalšího života ponesou hlavně kvalitní vzdělání!!! pokud se jim ho nedostane, nic nezachrání a nezmění ani testy, ani jiné formy hodnocení. Naopak - bez hodnocení, a to celoplošného, kde se nikdo neuleje a na všechny bude vidět, se celé naše školství za chvíli nebude už schopno zvednout od dna. Protože žádnou "humánnější" metodu hodnocení nemáme k dispozici, myslím, že nikoho neubude, když se aspoň v prvních letech zkusí testování.
Nevím, proč a kdo se toho pořád tak děsí. Obavy lze chápat snad jen u zaostávajících a zanedbaných dětí, ale kvůli těm pár celou věc opět uložit k ledu by byl holý nesmysl.
O co jde SCIU??

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 17:36  

myslím, že nikoho neubude, když se aspoň v prvních letech zkusí testování.

Neubude. Ale kolik mu to přidá? Znám gympl, který po loňském zveřejnění výsledků maturit už zavedl volitelný předmět nazvaný tradičně Seminář a cvičení z matematiky, ale náplní je POUZE psaní testů. Na začátku hodiny dostanou žáci test, Necelých 90 minut ho řeší, na konci hodiny odevzdají. Příští hodinu ho dostanou opravený a píší další test.
Dost pochybuju, že je to přínos pro rozvoj myšlení, pro získávání dovedností, přesnosti....
Nicméně tato škola bude příští rok asi nejlepší v okrese, možná i v kraji.

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 17:49  

to 17:36

bude příští rok asi nejlepší ...

Takže je jediná, která takhle maká, ty ostatní na to kašlou? No tak to nebude taková tragédie, jedna škola s poctivou snahou :)

Mimochodem, když se děti biflují půl roku způsoby, které má v testových úkolech SCIO, to Vám nevadí? A mají na to pět pokusů - to aby za tu dobu úplně zblbly.

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 17:56  

snižuje jejich motivaci věnovat pozornost i předmětům, ze kterých nebudou centrálně zkoušeni"

Nesmysl. Z čeho dnes není žák zkoušen a známkován, na to peče. Zcela a kompletně.

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 18:01  

Mimochodem, když se děti biflují půl roku způsoby, které má v testových úkolech SCIO, to Vám nevadí?

Neznám jinou školu, která má přímo předmět zaměřený na testy - nerozlišuji testy mšmt nebo SCIO. Neznám děti, které se půl roku biflují na SCIO testy.

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 18:14  

16.23 - Anonymní - "O co jde SCIU?",....
No aby nepřišlo o kšeft, o peníze, o to jde přededevším asi dnes všem,...

Jestliže mají být žáci testováni poprvé až po třinácti, čtrnácti i více letech studia - při státní maturitě, je to špatně!
Jako učitelka matematiky na SŠ bych byla např. ráda, kdyby žák, který navštěvoval devět let ZŠ věděl, že 0,75 je méně než 7.50!!! Pokud toto neví, je návštěva ZŠ celkem zbytečná a je mně docela fuk, že se zde žák při moderních metodách výuky dobře ve škole pobavil,...

Luděk Blaha řekl(a)...
18. října 2011 v 18:26  

zavedl volitelný předmět nazvaný tradičně Seminář a cvičení z matematiky

Pro méně pozorné to zopakuji ještě jednou:
zavedl volitelný předmět

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 20:27  

Totální blbost, již jen to načasování. Srovnávací testy se budou psát v červnu 2012 ( nultý ročník ). To u patnáctiletých puberťáků vyvolá dozajista zajímavou reakci. To již bude mít každý deváťák přijetí na SŠ jisté. Potom uděláme politické rozhodnutí a žebříček úspěšnosti a do poslední stovky škol s převahou žáků z "nejznámější české menšiny" vyšleme školní inspekci. Té horní stovce přihodíme pár tisíc za úspěšnost.Jiný význam takového testování nevidím.Ignorant

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 20:50  

to 18. října 2011 20:27

No tak a teď ta Vaše verze zefektivnění vzdělávacích výsledků:
...

poste.restante řekl(a)...
18. října 2011 v 20:54  

Problém není v testech jako takových, ale v tom:

1. co povinné testování všech škol udělá s "vzdělávacím procesem".
(Myslet si, že testování školy a výuku neovlivní, je hodně naivní.)

2. jaké ptákoviny na základě výsledků testů vymyslí naši politici a jaké vlastní pitomé rozhodnutí dokáží prostřednictvím výsledků testů odůvodnit.
Například, že dozajista chtějí na základě výsledků ŽÁKŮ hodnotit kvalitu škol.

Názorně jsme to mohli vidět po státních maturitách.
Nikoho nezajímá, že systém je celkově pokřivený a deformovaný, a deformovaná jsou tudíž i data.

Že výsledky jsou dezinterpretovány a vykládány hodně svévolně, často bez znalostí souvislostí.


Ale hlavně, nemáte dojem, kolegové, že od testů někteří očekávají, že mají nahradit chyby v systému, který nefunguje jaksi celkově?

Mne děsí představa, že musíme zavádět státní maturity, aby se žáci začali učit alespoň maturitní předměty.

Že zjevně mnozí očekávají, že kvůli testům se žáci začnou učit, neboť je k tomu začnou učitelé nutit, aby škola "neměla problémy"?

Že si někdo od testů slibuje totéž, co od přijímacích zkoušek.
...


Já nejsem proti systematickému testování znalostí žáků.

Jedna ze základních pouček praví, že systém, který neměřím, nemohu řídit.

Ale to, co zatím o navrhovaných testech víme, má se smysluplným získáváním informací jen málo společného.

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 20:57  

Ať si Britové dělají co chtějí se svými přistěhovalci a vystěhovalci a elitními školami a neelitními školami - tam je totálně jiný svět než tady, tak proč to furt někdo srovnává.

Fakt je ten, že u nás dítě po 8. třídě neumí číst, nerozumí co čte, neumí odčítat ani dělit. Je nafoukané k prasknutí, nikdo mu nesmí nic říct, jinak si stěžuje. Odmítá pracovat duševně i fyzicky, chce se pouze a jedině bavit. Jestli to tak necháme ještě dva roky, nedožije se tu nikdo důchodu pro krach státu, peníze na penze projedí mladí nepracující.

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 21:01  

"u nás dítě po 8. třídě neumí číst, nerozumí co čte, neumí odčítat ani dělit. Je nafoukané k prasknutí, nikdo mu nesmí nic říct, jinak si stěžuje. Odmítá pracovat duševně i fyzicky, chce se pouze a jedině bavit. " - jak jste si je vychovali, takové je máte!!!

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 21:09  

21:01

Máte pravdu. Rvát si vlasy je málo...

Luděk Blaha řekl(a)...
18. října 2011 v 21:37  

jak jste si je vychovali ...

Neviděl bych to tak černě. Nedávno jsem slyšel o žáku jedné nejmenované střední školy na úplně opačném konci republiky, který si na začátku druhého ročníku uvědomil, že většina těch dostatečných na vysvědčení tak hluboce neodpovídá skutečnosti, že sám požádal o opakování prvního ročníku.
Rád bych toto v českém školství naprosto unikátní zjevení poznal blíže. Svým učitelům uštědřil políček pěkný, mlaskavý.

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 21:41  

No tak a teď ta Vaše verze zefektivnění vzdělávacích výsledků:
...
1) Testy ano, ale proč je nepoužít jako povinné přijímačky na SŠ ?
2) Povolit propadávání žáků vícekrát, nejen jednou na prvním stupni a jednou na druhém stupni ZŠ
3) Redukce počtu SŠ
4) Zavést výlukové místnosti pro hrubě vyrušující žáky na ZŠ
5) Neprovádět tzv. "26" Josefa Dobeše pro financování škol. Vedlo by to k devastaci vesnických a maloměstských ZŠ
6) Reformovat RVP - ŠVP, pracovat se standardy, které projdou skutečnou oponenturou učitelů, ne to, co předvedlo NIDV v krajích
7) Odstranit byrokracii ve školství
8) Neslučovat ZŠ hlavního proudu s bývalými zvláštními školami, protože výuka půjde logicky dolů, chybí tahouni - 8G
9) Nenabírat na osmiletá gymnázia trojkaře a čtverkaře, kteří i třeba neudělají přijímací zkoušky
10) Neměnit pravidla uprostřed hry - viz. EU - OP VK - "Metodický list"

Ignorant

Anonymní řekl(a)...
18. října 2011 v 21:55  

Ano, většinou souhlas. JEnže problém: proti bodům 1, 3, 4, 6 a 9 se plno učitelů brání. Naopak 26tka má zelenou. Kdo to má rozhodnout? A do toho remcá kde kdo, už i Bém s Chládkem a armády rozhádaných kantorů. Média dští síru a obyvatelstvo právem nadává.

Luděk Blaha řekl(a)...
18. října 2011 v 22:06  

se plno učitelů brání

A jak jako? Když se učitelům řekne, že pro zlepšení výchovně vzdělávacího procesu musí o velké přestávce schroupat půl tvrdé housky a udělat kotrmelec, tak tu máte do týdne hlášení, jak na pilotních školách už chroupou celozrnné pečivo a dělají přemet stranou. A ještě k tomu mají metodický list.

poste.restante řekl(a)...
18. října 2011 v 22:21  

11. Změnit systém financování škol.
"Peníze za hlavu" vedou k situaci, kdy se učitel bojí vyhodit žáka. Ale souhlasím s ignorantem, že "Dobešova 26" nic neřeší, naopak situaci jen zhorší.

12. Změnit koncepci státních maturit. Ty současné negarantují ani znalosti, ani objektivitu.

13. Zjednodušit a "zlogičtit" systém uznávání praxe, tak aby odborníci mimo školství mohli snadněji do školství přicházet.

14. Neodkládat donekonečna povinnost učitelů absolvovat VŠ studia. Ale doplnit o možnost uznání kvalifikace u respektovaných dlouholetých učitelů bez příslušné kvalifikace.

15. Změnit systém studia a přípravy na Pedagogických fakultách, především praktickou přípravu.

16. Uzákonit smysluplný kariérní řád nejlépe vycházející z principu: suplent - učitel - mentor. A stanovit co nejvíce objektivní pravidla pro získávání vyšší kvalifikace.
(Ovšem nikoliv "portfolia", kde budou videonahrávky a fascikly certifikátů "dokládat", jak je kdo "skvělý".)

17. Zvýšit pravomoci Akreditační komise a rozšířit možnosti odebírání akreditace různým "pseudovysokým školám".

18. Stanovit "síť škol" na celostátní a krajské úrovni, které stát (region) považuje za nezbytné.

19. Nejprve vytvořit legislativní rámec pro nadační, podniková a sociální stipendia a teprve až začne fungovat, případně zavést školné na VŠ.

20. Vypracovat systém státních stipendií, které umožní talentovaným jedincům studium na prestižních zahraničních vysokých školách. Pochopitelně podmíněné závazkem odpracovat x let ve prospěch státu, který to platil.

atd.
Ještě by se toho našlo...

Ale především
I. Výrazně zvýšit procento HDP, které je vynakládáno na školství a vzdělávání.

II. Vypracovat dlouhodobou koncepci rozvoje vzdělávací soustavy, tak aby nedocházelo k zásadním koncepčním změnám s každým novým ministrem. Bílá kniha by zasloužila update.

III. Uzákonit existenci Pedagogické komory a převzít spoluzodpovědnost za proces vzdělávání.

A jako bonus.
Občas v některých oblastech "vyhodit pojistky". (Anebo vymyslet jiný vhodný systém prorodinných a propopulačních opatření, počínaje obnovou společného zdanění atd.)
;-)

poste.restante řekl(a)...
18. října 2011 v 22:35  

Ad 4. ??
To by mne tedy zajímalo, který učitel by se bránil možnosti zavést detenční místnosti anebo vyloučení žáka z výuky.

Ad 3. a 9.
Mnohé školy by nebylo nutno rušit a mnohá 8G by nebyla naplněna trojkaři na 30 "kusů", kdyby se změnil systém financování, anebo byl alespoň současný normativ výrazně navýšen.

Ad 1. Jednotné přijímací zkoušky na střední školy by splnily téměř stejný efekt jako testy v 9. třídě.
Nebyl bych ani proti možnosti zkoušku (test) jednou opakovat a uplatnit lepší výsledek.

Ad 6. Dlouhá léta tvrdím, že RVP-ŠVP má být jednou z alternativ ke standardním programům jako byly Základní a Obecná škola.
Ať v konkurenci prokáže opodstatněnost svého vzniku.

poste.restante řekl(a)...
18. října 2011 v 22:47  

Jo a ad 10. Neměnit pravidla ...

Pravidla, podle jakých bude maturovat, by měl žák znát v době podávání přihášky na střední školu.
Po dobu studia by se neměla měnit.

Ad 8 "Inkluzi" podmínit systémovou a především finanční podporou - jinak neprovádět.
V této souvislosti je nápad hodnotit školy na základě výsledků žáků a případně je za špatné výsledky finančně "trestat", obzvláště pikantní stupiditou.

Žákům s opravdu specifickými vzdělávacími potřebami vytvořit odpovídající podmínky mimo systém základních škol.

Anonymní řekl(a)...
19. října 2011 v 15:19  

ad 18. Stanovit "síť škol" na celostátní a krajské úrovni, které stát (region) považuje za nezbytné.

Tak toho bych se bála ze všeho nejvíc. Kolikrát už jsme tu četli o "vyvolených" školách a ředitelích...

poste.restante řekl(a)...
19. října 2011 v 16:36  

Ad 18. Na vysvětlenou
Jde o to, že desetimilionový stát potřebuje třeba jednu, možná dvě školy, které jsou vybaveny a mohou vyučovat například umělecké kováře.
Pokud ale zřizovatel-kraj takovou školu zruší, obor nebude.
Totéž platí třeba pro kominíky atd.

Nechat tohle na "volné nabídce trhu" se mi zdá být vcelku riskantní.

Obecně neshledávám nic špatného na tom, když vedení kraje rozhodne o tom, že chce zachovat například školu, která učí zdravotní sestry, nebo strojaře.
Na druhou stranu by ale měl každý kraj také zveřejnit svou koncepci podpory vzdělávání i optimalizace sítě škol a tuto koncepci nechat podrobit veřejné diskusi.

Dnes jsme svědky rozhodování podle kamarádíčkování a často bez znalosti souvislostí.
Jako třeba když v pátečním HydeParku senátor Juránek prohlásil, že technická lycea se "neosvědčila".

Luděk Blaha řekl(a)...
19. října 2011 v 16:51  

prohlásil, že technická lycea se "neosvědčila"

Tak asi má kamarády na jiných školách, prostě.

poste.restante řekl(a)...
19. října 2011 v 17:12  

Amen, kolego Blaho.

(Ten amen proto, že je to lidovec.)
:-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.