Článek popisuje, jak odlišné významy těchto dvou pojmů souvisejí se vzděláváním, svobodou, vývojem společnosti, konektivismem a masivními otevřenými online kurzy - to vše v souvislosti s profesním rozvojem učitelů.
Že je spolupráce při výukových činnostech přínosná, to se ví již
dávno. Celá řada teoretiků během 2. poloviny minulého století zkoumala,
jak výukovou spolupráci žáků nejlépe zorganizovat. Hezký přehled
výsledků předkládá třeba zdroj teoretických materiálů pro přípravu
učitelů profesora Brookse z Miami University v Ohiu Partners in Learning v článku Collaboration vs Cooperation.
V první řadě cituje definice předložené v roce 1995 Dillenbourgem
a spol., které říkají, že kooperace je „aktivita, při níž je práce
rozdělena mezi účastníky, přičemž každý z nich je zodpovědný pouze za
svou část řešení úkolu“. Kolaborace je pak chápána jako „zapojení
účastníků do koordinovaného úsilí vyřešit úkol společně“.
Rozdíly mezi těmito dvěma pojmy latinského původu se ve výuce
projevují odlišným přístupem učitele k formování pracovních skupin žáků
při plnění úkolů. U kooperace má každý žák v týmu svou nezastupitelnou
roli, je zodpovědný za svou část práce a může být i samostatně hodnocen.
Je zde ale reálné nebezpečí, že při selhání některého ze členů týmu
nebude úkol jako celek splněn. Proto je třeba, aby skupina byla pokud
možno homogenní, tj. aby mezi schopnostmi jejích členů (plnit svěřené
specifické úkoly) nebyly velké rozdíly.
Kolaborativní skupina má jiné vlastnosti. Na plnění úkolů pracují
všichni dohromady. Diskutují nejvhodnější postup, střídají a doplňují se
v práci na výstupech, vzájemně svou práci připomínkují a za výsledek
nesou společnou odpovědnost. Hodnotit lze v takovém případě pouze
skupinu jako celek. Její členové pomáhají jeden druhému, a tak je mnohem
snazší formovat i heterogenní skupinu z žáků značně odlišných
schopností. V mnoha případech lze v praxi oba typy spolupráce kombinovat
(viz např. úlohy typu Webquest).
Docela zajímavé souvislosti se vynořují, začneme-li zkoumat vzdělávání z pohledu konektivismu.
Jde o to, že výukové procesy se stále více přesouvají do virtuálního
prostředí, kde se spojení realizuje prostřednictvím počítačových sítí.
Spolupráce je zde zcela běžným jevem. Jak ale připomíná David Eaves (Wiki’s and Open Source: Collaborative or Cooperative?),
jedná se většinou o kooperaci, nikoli o kolaboraci. Na příkladech
vývoje open source software ukazuje, že k cíli se zde nejčastěji dospívá
rozdělením úkolů na více částí, jež jsou řešeny různými programátory
nezávisle na sobě zcela samostatně. Podle něj je hlavním důvodem fakt,
že skutečná kolaborace je v prostředí technologiemi vytvářených
sociálních sítí, kde mezi sebou mají lidé trochu jiné (slabší) vazby,
poněkud obtížnější.
Diskuzi na podobné téma otevřel v dubnu 2010 (jeden ze dvou duchovních otců konektivismu) Stephen Downes článkem Collaboration and Cooperation.
Podle něj existuje paralela mezi kolaborací a kooperací na jedné straně
a skupinou a sítí na straně druhé. Kolaborace je snáze možná ve skupině
fyzicky si blízkých jedinců, ale pro síť vzdálených propojených lidí
majících společný zájem je typická spíše kooperace. Ve skupině je každý
součástí celku, zatímco v síti si její členové zachovávají svou
individualitu a výsledek vzniká společným působením jednotlivých
příspěvků.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Bořivoj Brdička: Kolaborace nebo kooperace?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Nejhorší jsou kooperující kolaboranti!
Okomentovat