Zpráva o výzkumu psycholožky Betsy Sparrow z New Yorské Columbia University o tom, jak náš mozek reaguje na stálou dostupnost faktických informací uložených na internetu.
Nedávno byly publikovány zajímavé výsledky výzkumu o vlivu
všudypřítomných technologií na naši paměť, jež byl realizován pod
vedením psycholožky Betsy Sparrow
z New Yorské Columbia University. Hlavním cílem bylo zjistit, jak náš
mozek reaguje na stálou dostupnost faktických informací uložených na
internetu. Výzkum byl založen na čtyřech experimentech.
V prvním dostali vybraní dobrovolníci za úkol odpovídat na
jednoznačnou, avšak docela obtížnou na fakta orientovanou otázku. Přitom
jim byly ukazovány lístky s názvy různých známých společností. Byly
mezi nimi též běžně používané vyhledávací služby (Google, Yahoo apod.).
Podle délky reakce se zjišťovalo, zda při odpovídání respondent myslel
na internetové vyhledávání, či ne. Často se ukázalo, že ano.
Druhým úkolem bylo zapisovat do počítače 40 předložených faktických
tvrzení, typicky takových, jež lidé běžně hledají na internetu. Polovina
dobrovolníků s ujištěním, že jejich zápis je ukládán a mohou se k němu
kdykoli vrátit. Druhá polovina přesvědčena, že ukládán vůbec není. Poté
se zjišťovalo, co si kdo zapamatoval. Fakta, která se mazala, si
účastníci experimentu pamatovali jednoznačně lépe.
Třetí experiment se od druhého lišil tím, že se pokusná osoba kromě
skutečnosti, zda bude vkládaná informace uložena nebo smazána, dozvěděla
též, do které složky se ukládá. Výsledek to příliš neovlivnilo.
K zapamatování došlo nejlépe u neukládaných fakt.
Velmi zajímavý byl poslední čtvrtý experiment. Zde se každé
přepisované tvrzení ukládalo do jedné z pěti základních složek. Ukázalo
se, že názvy složek si dobrovolníci pamatovali lépe, než fakta samotná.
Z toho vyplývá, že v technologiemi podporovaném prostředí mají lidé
snahu si pamatovat spíše to, kde informaci najdou, než samotný její
obsah.
Sama Betsy Sparrow k výsledkům výzkumu dodává: „Snad si každý, kdo
učí, je jedno, zda je profesorem, doktorem nebo vedoucím představitelem
podniku, uvědomí, že musí věnovat mnohem větší pozornost tomu, jak
myšlení probíhá, a menší samotnému pamatování fakt. Možná, že ten, kdo
se učí, bude méně zahlcován znalostmi a bude se moci více věnovat
chápání souvislostí.“
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Bořivoj Brdička: Jak Google ovlivňuje naši paměť
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Dle mě to je dobře.V dnešní době kdy je mobilní internet na 60% obyvatelstva je lepší si většinu věcí vygooglovat , už jen pro jistotu.Ovšem měl by bejt standart si pamatovat vše ze školy.Minimálně střední.Nepočítám přívlastky a další "ptákoviny" na které se vživotě už ani neohlédnu.
Pane Mádlo,
z Vašeho příspěvku je vidět, že jste si toho nejen ze střední, ale i ze základní školy mnoho nezapamatoval. Ve vašem příspěvku je nejméně 11 chyb. Zjevně se všechno nedá vyguglovat.
A tohle má být objev?
Vždyť to je jasné i bez výzkumu.
A proč ten závěr? To přece z uvedeného vůbec nevyplývá.
K tomu nemusí být technologiemi podporované prostředí. Když zopakují experiment s knihovnou za zády dojdou ke stejnému výsledku.
Který vedoucí představitel podniku učí?
Jak chcete chápat souvislosti mezi fakty, která neznáte?
mira.k@centrum.cz
Okomentovat