Přečtěte si: Romské i jiné děti pryč ze zvláštních škol. Základky zděšeny

čtvrtek 29. září 2011 ·

Realizované i chystané "novinky" ve školství označuje řada dlouholetých pedagogů za "prostě trestuhodné". Hovoří o tom, že se jich zmocňuje zoufalství, protože o nich a dalším vývoji českého školství rozhodují lidé bez znalostí problematiky; povrchně, nezodpovědně. "Nám - "plebsu" nezbývá, než slepě poslouchat," postěžovala si ParlamentnímListům.cz jedna z pedagožek. Její jméno redakce zná, ovšem rozhodla se ho ponechat v anonymitě.

Z článku Aleny Hechtové v ParlamentníListy.cz vybíráme:

"To víte, nepokoje nám tu klidu moc nepřidají. Ve škole máme tři čtvrtiny dětí romské populace, a je velmi složité vyjít i v tomto čase nějak se všemi - dětmi, rodiči, úředníky, ostatními obyvateli Šluknova. Pokud byste se však chtěli zeptat na to, zda nejsou u nás ty děti umístěné neprávem, jak často zaznívá, rovnou mohu oponovat tím, že to by si nikdo nedovolil. Jsou na to velmi přísná pravidla, umístit dítě do zvláštní - tedy dnes speciální či praktické školy - nelze jen na základě nějaké libovůle. Jeho stav musí posoudit psycholog v pedagogicko-psychologické poradně, až pak k nám takové dítě začne chodit," vyvrátil ještě před otázkou ParlamentníchListů.cz jeden z mýtů ředitel Speciální základní školy ve Varnsdorfu.

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
29. září 2011 v 12:08  

Inu, ono je to tak. Ty veškeré novinky jsou zaváděny do škol bez podpory. Tou podporou se rozumím nejen finanční podepření, ale zejména úředníci, kteří rozumí dětem, aby mohli rozhodovat o jejich podmínkách vývoje a rozvoje osobnosti. A také učitelé, kteří rozumí dětem a nikoli předmětům.

Já vím, že je to blábol.

Takový úředník prostě neexistuje. A dobrých učitelů je jen hrstka. Myslet na něco takového (inkluse normálních a znevýhodněných) může zase jen politik, který zavede nesystémové změny pro své politické body a úplatkové výhody. Školy mají tzv. právní subjektivitu, a ve skutečnosti nemohou téměř nic. Jsou sevřeny vnějšími "podmínkami" natolik, že následné experimentální rozhodování mnohých zřizovatelů a resortu je přivádí do pocitu bezmoci.

V těchto podmínkách mají děti rozvíjet své kompetence? Do těchto podmínek se rodičům už nechce ani dávat děti. První kdo to může zpackat je učitel, který je bez motivace a unavený. Bez chuti něco měnit. Dlouhé roky dekultivace už napěstovaly učitele, z nichž někteří svou emocionalitou a zralostí nepřekračují své žáky. S úředníky je to ještě horší. Jejich "profesionálním doprovodem" je arogance, jejíž důkazy hojně nalézáme ve zprávám na tomto webu.
Přesto, že už je to tak markantní, nikdo s tím nehne. Ten systém se pouze odsouzen ke kolapsu, jak nedávno napsal pan Štefl. Podle mě se v něm už jednou nohou nachází.
Jinak bych vám všem přál vše dobré, jen co to půjde. Ale jsem realista a prozradím, že k tomu všemu nám na paty šlape Evropská únie a její úředníci.

Má někdo nějaký konstruktivní nápad, jek z toho ven?

poste.restante řekl(a)...
29. září 2011 v 13:05  

Má někdo nějaký konstruktivní nápad, jek z toho ven?

Návrh ano.
Ale bojím se, že je podobně utopický, jako čekání na ministra, který problematice školství opravdu rozumí.

Ten návrh zní už několik let stejně - založit Pedagogickou komoru a převzít spoluzodpovědnost za vzdělávací systém země.

Už ale sám fakt, že dosud ke vzniku podobného orgánu nedošlo a zjevně ani samotným učitelům nechybí, je důkazem nerealističnosti podobných vizí.

Asi opravdu musí nastat nějaký kolaps, otřes.
Aby i chlapi v hospodě pochopili, že: "s tím školstvím se musí něco udělat, jinak jsme za pár roků v ...".

Anonymní řekl(a)...
29. září 2011 v 13:27  

Jakýkoli nápad bude pouhou utopií, neboť ministr naslouchá jen vyvoleným.
Přesto: nechat školy, aby si podle podmínek stanovily (mají přece právní subjektivitu) ideální počet dětí ve třídě - v místech s velkou koncentrací dětí (jak jim vlastně říkat - znevýhodněných?) ... např. 10-15 a dát jim dotaci např. dvojnásobnou na každé takto znevýhodněné dítě. Žádný normální učitel nebude chtít mít třídu o 10 "zdravých" dětech. Vždy se lépe učí větší kolektiv. Já např. považuji za ideální počet 24 dětí - krásně se dělí na skupiny, ti "lepší" táhnou ty "slabší", naopak ti pracovitější strhnou ty líné apod., a ještě stíhám "individuální přístup".

Anonymní řekl(a)...
29. září 2011 v 19:46  

Ideální situace pro soukromé školství. Osobně si myslím, že tato inkluze k tomu směřuje. Ti rodiče, kteří nechtějí aby jejich dítě bylo ve veřejné škole pravidelně mláceno, snědena mu svačina a ukradeny pomůcky a kapesné, ten si dá každopádně dítě do soukromé školy. Druhou možností je přesunout dítě do osmiletého gymnázia, tam se s nepřizpůsobivými taky jejich dítě nesetká.A co na to tzv. "hlavní proud českého školství"? Tedy běžné ZŠ ? Hrozivá pohroma a rozpad těchto škol. Budou to školy pro nepřizpůsobivé a chudší část české společnosti, kde vzdělanost naprosto logicky hluboce poklesne. Díky setrvačnosti školství se tato situace projeví až dodatečně. To už Dobeš a nikdo z koalice ve vládě nebude, ale školství bude rozrýpané na několik dalších let a postižena jedna generace. V bývalých zvláštních školách vyučovala jedna kantorka 8 - 12 žáků obvykle s asistenty a veškerou možnou péčí speciálních pedagogů. Nyní je těchto 8 - 12 žáků včleněno shora do běžných ZŠ a bez asistentů, když předtím v páté třídě odešlo 8 - 12 vynikajících žáků na osmiletá gymnázia. Tento nápor není schopno základní školství unést.je to signál, aby ještě těch pár schopných kvalitních učitelů neopustilo základní školství ? Ignorant

Anonymní řekl(a)...
29. září 2011 v 20:01  

Kolik "zvláštních škol" bude zrušeno ?

Luděk Blaha řekl(a)...
29. září 2011 v 20:43  

Kolik "zvláštních škol" bude zrušeno?

Otázka spíš zní, kolik tímto způsobem nových "zvláštních škol" vznikne.

Nepřizpůsobivé gheto kupříkladu může vzniknout dvojím způsobem:
buď se
1. sestěhují nepřizpůsobiví
nebo se
2. odstěhují přizpůsobiví.

Druhý způsob pak je neovlivnitelný ani evropskounijním nařízením nejtěžšího kalibru.

krtek řekl(a)...
30. září 2011 v 8:59  

Jaký je rozdíl mezi základní školou praktickou a prvním stupněm osmiletého gymnázia? Ty první vadí EU, ty druhé učitelům na ZŠ. Z hlediska integrace dětí - podle mne - vadí obě.
Jenže: ZŠ praktická byla lépe připravena pomoci dětem, jak už je zmíněno v předchozích komentářích. První stupeň osmiletého gymnázia lépe stimuloval část dětí, jak ukazuje zkušenost. Poskytne stát finanční podporu ZŠ,a by zvládly oboje? A vědí obhájci těchto kroků, že ne? A že namísto zlepšení nastane zhoršení?

Anonymní řekl(a)...
31. října 2011 v 18:36  

Řešení vidím celkem jednoduché.
Rozkaz EU zní jasně, je třeba konat!
Žáky speciálních škol rozptýlit do ZŠ. Ty žáky, kteří nestihnou propadnout dvakrát umístit na učební obory v rámci povinné desetileté docházky.
Žáci, kteří již absolvovali 9 let školní docházky a jsou v 7. ročníku ZŠ poslat bez přijímaček na 8.letý gympl. Umožnit jim zdarma vystudovat a úspěšně odmaturovat státní maturitu, aby mohli být posléze přijati na UJAK.Toto studium bude v rámci pozitivní diskriminace placeno přímo z ministerstva. Tímto se zajistí vznik vysoce kvalifikované vrstvy, která pak již hravě zastane práci v nejvyšších patrech naší společnosti.
Tímto způsobem může naše školství vyřešit problém vzdělávání Romů nejen z ČR, ale i všech ostatních zemí okolo. Amen

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.