Přečtěte si: Mladí lidé podporují sexuální výchovu ve škole, chtějí ale výuku o mezilidských vztazích

úterý 27. září 2011 ·

Partnerská výchova nebo mezilidské vztahy, tak by se měla jmenovat výuka sexuální výchovy ve škole, navrhují stovky mladých lidí po celé České republice v rámci projektu Kecejme do toho. Názor studentů v úterý tlumočila zástupkyně projektu Jana Votavová.

Z článku Denisy Šindlerové v MEDIAFAX.cz vybíráme:


Na prvním stupni základní školy se žáci mají dozvědět o možných problémech v rodině, vzájemných vztazích nebo například problémech doby, jako je týrání a domácí násilí.


"Na druhém stupni děti netouží po sexuálních praktikách, ale třeba po tom, jak zvládnout první rande, jaké jsou kompromisy ve vztahu, plánování rodiny, otázky antikoncepce nebo seznámit se s problematikou opačného pohlaví," upřesnila Votavová.


Kromě změny nastavení metodiky výuky sexuální výchovy upřednostňují studenti například externího učitele nebo vrstevníka, který se s nimi bude o jejich vztahových problémech bavit. Kmenového učitele třídy totiž nepovažují za vhodného kandidáta.

19 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
27. září 2011 v 15:57  

Jak vidno, děti mají víc rozumu, než někteří zřejmě sexuálně nadržení dospělí. Takovému pojetí, jak je popsáno, fandím.

Anonymní řekl(a)...
27. září 2011 v 16:05  

Všimněte si, vzdělaní lidé, jak dlouho trvá, po tom sexuálním harašení, než se střízlivý názor dostane do médií.

Děti chtějí téma pro život.
Světě div se.
Co jim dosud nabízí škola?

Co na to tvůrci RVP?
A pana ministra se ptám, jestli se budou testovat znalosti o partnerství?
Copak ten kontrast s nikým nezatřese?

Anonymní řekl(a)...
27. září 2011 v 16:56  

Říká se tomu "vlamovat se do otevřených dveří".

Viděli ti studenti třeba tu původní verzi učebnice, zcenzurované ministerstvem?

Je přesně o tom, o čem je řeč v článku. Rozhodně ne o sexuálních praktikách.

A příležitostí se na ni podívat mají dost, je jí po školách celkem cca 50-60 000.

Jediné, co k ní ještě mohou chtít navrch, je dobře připravený učitel.

Anonymní řekl(a)...
27. září 2011 v 18:09  

dobře připravený učitel

tady asi nebude to pravé ořechové. O těchle citlivých věcech by si asi raději povídali s někým mimo sborovnu, kdo má navíc zkušenosti z poraden, zná lidské trápení, umí vyprávět příběhy ze života, nezkouší je a neznámkuje v jiném předmětu. Aspoň na pár hodin najmout externistu.

Anonymní řekl(a)...
27. září 2011 v 20:59  

A já myslel, že máme přece vzdělané učitele. Možná by se dal najmout externista i na jiné předměty. Žáci by to ocenili.
Dobře připravený učitel je snad jenom na předměty, nikoli k dětem. To je totiž to podstatné, co ve školách chybí. Učitelé učí své předměty ... ale na osobnostní a vztahové věci musí přijít empatický a zralý člověk... pokud možno z oblasti mimo školu.
Nic ve zlém, už jste se probudili?

poste.restante řekl(a)...
27. září 2011 v 22:34  

Aspoň na pár hodin najmout externistu.
... ale na osobnostní a vztahové věci musí přijít empatický a zralý člověk... pokud možno z oblasti mimo školu.

Miluji historky o školním prostředí, které mi vyprávějí lidé mimo školu.

Jsem fascinován hlubokou znalostí typologie, osobností i charakteru našich učitelů.
Dokonce už se zřejmě dá na první pohled poznat empatičnost a duševní vyzrálost pedagogů.

No a teď že bych já třeba popsal, jak to chodí v masokombinátě.
Jednou jsem jel ve vlaku s člověkem, který tam byl na brigádě...


Tedy vážení, promiňte mi mou jízlivost.
Externisty můžete najmout ve školství opravdu na cokoliv.
Otázka je, kdo a z čeho je zaplatí.

Ale nic proti tomu nemám. Někdy to může být opravdu velmi zajímavé.
Jindy jde o příjemné osvěžení výuky.
Zažil jsem skvělé vystoupení externisty, které bylo pro všechny zdrojem veselé zábavy. Tedy až na toho externistu. (Od onoho dne v jeho hlase, když mne zdraví, cítím mnohem větší díl úcty.)
:-)

Ale tady se snad bavíme o výuce a nikoliv o návštěvách pedagogicko-psychologických poraden.

Problém přece není v tom, jakou kdo vykonává profesi a zda interně, či externě.
Schopní profesionálové i amatéři jsou tam i tam.

A důvěru žáků člověk "z venku" přece nezíská za jednohodinové vystoupení.
Když je kantor k žákům upřímný a otevřený, může se s nimi bavit o čemkoliv.
Když na ně jednu hodinu řve, a druhou hodinu s nimi chce diskutovat o mezilidských vztazích, není to jen komické, ale i trapné.

Je to podobné, jako když školení o moderních metodách výuky a aktivizaci třídy prováděl lektor, který "odrecitovával" obsah slajdů a ve chvíli dokázal půlku auditoria uspat.

Anonymní řekl(a)...
27. září 2011 v 23:07  

Pane poste.restante, mýlíte se, aspoň dílem. Je mooc velký rozdíl, jestli žákům vypráví o svých zkušenostech s drogami nebo chorobami učitel, nebo člověk jako vrstevník nebo někdo, třeba z rodičů, kdo má autentický zážitek. Navíc - a to hlavně - k někomu mimo školu mají úplně jinou důvěru, že to, co se říká, neroznese ve sborovně. Nevím, co máte proti návštěvám tedy potažmo výuce pozvaných policistů, preventistů, psychologů. Aspoň na několik setkání/besed by škola mít peníze měla, nebo je musí dostat. To už je na úvaze vedení. Pokud tohle všechno bude zase jen UČIVO, které se dá nedej bože zkoušet a známkovat, bude to špatně. Ti mladí to vyjadřují ve svém názoru na tento předmět správně, na rozdíl od Vás. A to myslím a říkám jako učitel, který také počítá hodiny úvazku.

Anonymní řekl(a)...
27. září 2011 v 23:23  

Jo, už vidím, jak občanskou výchovu nebo speciál sexuální výchovu dostane chemikář nebo tělocvikář na doplnění úvazku. Už dnes je "inkluze" takových tří - čtyř i víc předmětů normál. To to radši zrušte a nezavádějte nic.

Luděk Blaha řekl(a)...
27. září 2011 v 23:39  

jestli žákům vypráví o svých zkušenostech... kdo má autentický zážitek

Že by se mezi učiteli nenašlo dostatek na drogách ujíždějících sexuálních atletů?

UČIVO, které se dá nedej bože zkoušet a známkovat

Zkuste, prosím, stanovit, u kterých vyučovacích předmětů lze evaluovat výstupy a u kterých ne. Třeba takové matematice by neklasifikace a volitelnost vyloženě prospěla. Zkompetentňovat děti, které po kompetencích prahnou, je vyloženě slast. Takový permanentní orgasmus.

A co se výchovných externistů týče, uvítám především ty národně hrdé.

Anonymní řekl(a)...
28. září 2011 v 0:10  

Pan Bláha by už mohl pochopit, že je rozdíl mezi diskuzí a exhibicí... Svými exhibicemi (že by si tak léčil nějaký svůj mindrák na České škole?) spolehlivě ničí jinak věcnou diskuzi.

poste.restante řekl(a)...
28. září 2011 v 0:29  

Nevím, co máte proti návštěvám tedy potažmo výuce pozvaných policistů, preventistů, psychologů.

Nevím, proč si myslíte, že proti nim něco mám.
Pokud přečtete můj příspěvek bez afektu, najdete v něm věty:
Externisty můžete najmout ve školství opravdu na cokoliv.
Otázka je, kdo a z čeho je zaplatí.

Ale nic proti tomu nemám. Někdy to může být opravdu velmi zajímavé.


A že v následujících větách na účet externistů vtipkuji?
Inu, mám s nimi i dost negativních zkušeností. Vy ne?

Ale principiálně každou smyslupnou a dobře připravenou besedu vítám.


Aspoň na několik setkání/besed by škola mít peníze měla, nebo je musí dostat.

Jo, kéž by.
Realita je ale spíš taková, že vítány jsou především přednášky, které školu nic nestojí.


Je mooc velký rozdíl, jestli žákům vypráví o svých zkušenostech s drogami nebo chorobami učitel, nebo člověk jako vrstevník nebo někdo, třeba z rodičů, kdo má autentický zážitek.

Pokud jde o autentické zážitky s drogami, měli by logicky spíše žáci školit učitele.

Ale tématem článku je sexuální výchova a tam předpokládám, že většina učitelů vlastními zážitky disponuje.
Pokud vím, celibát byl již u učitelek zrušen. :-)

Krom toho si opravdu raději nechci představovat, jaké vlastní zážitky z oblasti sexuálního života bude externista žákům popisovat.

Ne, nezlobte se za zlehčující tón mých dnešních komentářů, ale přišel jsem dnes domů až po 20 hodině z výuky "dálkových studentů" a po nějakých 10 hodinách výuky už mi vážné úvahy moc nejdou.


Proto také nejspíš nechápu, proč si myslíte, že by žák měl mít větší důvěru k člověku, kterého vidí prvně v životě, nežli k učiteli, o kterém snad už po létech ví, zda se mu dá věřit, anebo zda má ve zvyku historky od žáků "dávat k lepšímu" ostatním kantorům při obědě, či rovnou "zatepla" hlásit v ředitelně.

Kromě toho směšujete výuku a důvěrná sdělení, či žádosti o radu, pomoc a podobně.
To se děje většinou soukromě a beze svědků. Rozhodně ne v rámci hodiny, před plnou třídou spolužáků.
Tam totiž, podle mého, osobní a natož intimní záležitosti vůbec nepatři. Natožpak v tak citlivé oblasti, jako je sexuální výchova.

Luděk Blaha řekl(a)...
28. září 2011 v 0:31  

Pan Bláha, jak jej znám, dozajista vnímá věcnou diskusi jako protipól jeho nějakému zanedbanému mindráku.
Až dostane odpověď na svoji žádost o stanovení evaluovatelnosti výstupů nesexuálních vyučovacích předmětů, dá i vzhledem k časné hodině v den české státnosti pokoj.

Anonymní řekl(a)...
28. září 2011 v 14:32  

Jestli vás neurazí mluvit o sexu (resp. sexuální výchově) v Den české státnosti, pojďme zkusit stanovit indikátory pro klasifikaci. V příručce na str. 10 začínají kompetence:
"• vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě"

Navrhuji indikátory: vyhledá na internetu stránku s tematikou sexu do 5 sek - známka výborná, do 10 sek - chvalitebná atd.; dokáže v praxi využít nalezený zdroj a nenakazí se žádnou chorobou, neotěhotní ani neoplodní druhou osobu - výborně, atd.

"• operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě
toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy"

Navrhované indikátory: zná a chápe význam 5 symbolů - známka výborná, 4 symboly - chvalitebná atd.; dokáže symboly seřadit do logické řady, rozezná, který symbol mezi ně nepatří...

Ještě pikantnější by bylo hodnotit slovně. To už raději ani nedomýšlím...

Anonymní řekl(a)...
28. září 2011 v 18:20  

zástupkyně projektu Jana Votavová - kdo zaplatil tento výzkum ?

otázky antikoncepce - opět budeme antikoncepci vysvětlovat na pejsku a kočičce ?

Nevím, co máte proti návštěvám tedy potažmo výuce pozvaných policistů, preventistů, psychologů.

Proti jejich návštěvě nic, přidal bych tam psychologa, pač psychologové taky nic moc. Zajímalo by mě však, kdo tyto lidí zaplatí, ono totiž není ani na platy školníků a uklizeček.

Jinak, ptal jsem se studentů koho by chtěli, prosím shodli se téměř jednoznačně, že jejich vrstevníci s těmito zkušenostmi. Tedy lidé do 25 let.

Ignorant

Anonymní řekl(a)...
28. září 2011 v 18:22  

psychiatra prosím a to hlavně pro přeživší učitele

Charlie řekl(a)...
28. září 2011 v 20:21  

Navíc - a to hlavně - k někomu mimo školu mají úplně jinou důvěru, že to, co se říká, neroznese ve sborovně.
Nevím, na jaké škole učíte, ale napadají-li Vás takové myšlenky, předpokládám, že čerpáte informaci na ní. Mají-li totiž žáci větší důvěru ke komukoli mimo školu a ví, že pokud se někomu z učitelů svěří ten to roznese po sborovně, tak v tom případě bych takový učitelský sbor označil za naprosto nekompetentní a nezpůsobilý k výuce čehokoli a školu hodnou k zavření. Drbat můžou třeba někde na pavlači.

Anonymní řekl(a)...
28. září 2011 v 22:48  

28. září 2011 20:21

Tedy, co se ve škole uvaří, to se tam i sní. Bohužel, někdy ty informace nejsou vynášeny zrovna ze sborovny, ony jsou vynášeny z místnosti o stupeň výše. To už je opravdu malér. Působil jsem na škole, kde žáci již v březnu věděli, kdo z učitelů bude propuštěn.Dotyčný se to samozřejmě dozvěděl až na konci dubna. No, učila tam paní ředitelka. Ignorant

Luděk Blaha řekl(a)...
29. září 2011 v 0:25  

...stanovit indikátory pro klasifikaci...

Zvláštní. Jakmile učiníte takovou nepředloženost, že si prostudujete rvp, švp nebo nějakou reformní příručku a výstup z této aktivity začnete důsledně realizovat, okamžitě se najde někdo srdceryvný ze zástupu ámosů pro příští tisíciletí a obviní vás, že celý ten modernizační, školství spasující kvas zlehčujete, že trapně švejkujete a zamindrákovaně exhibitujete. Fakt zvláštní.

poste.restante řekl(a)...
29. září 2011 v 1:09  

Z toho si, kolego Blaho, nic nedělejte.
Poručík Dub Švejka také nechápal.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.