Začnu starým bonmotem, který říká, že navzdory tomu, jaké máme vedení ministerstva školství, máme školství pořád na dobré úrovni. Jak je tedy možné, že při zkoumání kvality výstupů z našich škol se v mezinárodním hodnocení propadáme? Vysvětlení je několik. Chtěl bych upozornit na ta, která jsou dle mého názorů rozhodující.
Z článku Pavla Eyberta v blog.iDNES.cz vybíráme:
V souvislosti se zvýšením počtu studentů nutně muselo dojít k navýšení počtu vyučujících. Máme dostatečný počet kvalitních vyučujících? Obávám se, že ne. Máme dost prostředků na školství v tomto extrémně širokém rozsahu? Určitě také ne, aby mohlo být na solidní úrovni. Jak z toho ven? Zdánlivě jednoduše. Tam, kde není dostatečný počet kvalitních studentů, zmenšit rozměr škol, tím celého školství. Ostatně plýtváme prostředky ve školství i jinak. Počítejte se mnou: tříleté dítě nastoupí do mateřské školy. Do základní školy nastupují od 6, ale i 7 let. Na základní škole je 9 let, na učilišti 3 roky, další dva na nástavbě k maturitě, ti „šikovnější“ si přidají ještě dva roky na VOŠ a na vysoké škole pak studují 5-6 let nebo i víc, pokud několikrát přestoupí z jedné VŠ na jinou. Takže není problém strávit ve školství 25 let i více. To je víc než třetina průměrné délky života! Připočteme-li věk před nástupem do MŠ a dobu strávenou v důchodu, je jasné, že v produktivním věku strávíme méně než polovinu života. Z toho pak vyplývá, že jeden pracující musí zabezpečit nejméně jednoho člověka, který nepracuje. A kromě jiného financuje ze své práce i školství, důchody.
Přečtěte si: Jaké máme školství?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
Skončím novým bonmotem:
Navzdory tomu, jaký máme parlament, máme život pořád na obstojné úrovni.
Školství máme stejné jako vládu i politiky obecně - takové, jaké si zasloužíme, neboť sami jsme tomu tak chtěli.
To jsem netušil, že se nám počet studentů zvyšuje. Možná počet žáků v prvních ročnících ZŠ. Počet žáku na středních školách se nezvyšuje. Studenti na VŠ se možná zvyšují, protože tam berou prakticky všechny maturanty i se čtyřkama. Článek ale není o VŠ učitelích. Jsem zmatený, ale vypořádám se s tím.
To Poste restante: Nemohu se zbavit dojmu, že vy snad ještě věříte v principy volené demokracie!!!!???? :-)
Věřím - nevěřím. To není důležité.
Podstatné je, že nic jiného nemáme.
A že právě touto cestou se tam ti dotyční dostali.
Nikdo nám, občanům, přece nezakázal aktivně se zasadit o změnu volebního zákona.
Jinak ale souhlasím s názorem, jehož autora si, bohužel, nemohu vzpomenout:
"Myslím, že takovou politickou reprezntaci, jakou mají, si ale opravdu Češi nezaslouží..."
:-)
Okomentovat