Odborníci ze společnosti Scio odhalili výzkum, ze kterého vyplývá, že s věkem se postupně snižuje zájem dětí o četbu Pochopitelně. Starého psa totiž novým kouskům nenaučíte, zvláště pak v pubertě.
Z článku Michala Cempera v LidéČtěte.cz vybíráme:
Dalším pomyslným viníkem (neberte to slovo tak hanlivě jak zní, prosím!) jsou samotní rodiče. Ti mohou v hlavní řadě usnadnit práci učitelům a vzbudit v dítěti zájem o knihu už mnohem dříve, než v pubertálním věku. Jako kritický věk zde vidím 10 let, tedy 3. a 4. třídu. Z nadšeného prvňáka a druháka se stává člověk, který přestává vidět školu růžovými brýlemi a zjišťuje, že škola nejen dává, ale i bere. Objevuje kouzla audio-vizuální kultury a internetu. S jeho spolužáky koumají nad tím, jak stáhnout první filmy a hry.
Možná, že právě tohle je moment, kdy by měl přijít impuls od rodičů a nabídnout dítěti knihu jako náhradu za filmy a hry, které dítě buď nechápe, anebo by naopak chápat nemělo. V důsledku toho dítě předčasně dospívá a v době, kdy se má vznášet ve říších pohádek, se střílí laserovými pistolemi.
Není právě toto moment, kdy by měl přijít rodič a usměrnit vývoj dítěte? Je sice těžké udržet v dnešní moderní době povědomí o klasických pohádkách u 10letého dítěte, ale zároveň to není nemožné. Rodiče straší děti čertem a zároveň je nechávají střílet zombie v počítačových hrách? Netroufám si kárat, radit ve východě a rozhodně nechci znít konzervativně až puritánsky, každopádně mi to přijde divné.
Přečtěte si: Děti nečtou. Proč asi?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
v době, kdy se má vznášet ve říších pohádek, se střílí laserovými pistolemi.
To je sice pravda, ale dítě musí být v kolektivu "ceněno" ! Kdo neumí "vofko" jako by nebyl.
Nesouhlasím. Pokud dokáže spolužákům poutavě vyprávět obsah knihy, svou pozici si snadno obhájí (vím z praxe!).
Článek v mnohém pravdivý, ale v několika bodech se autor plete.
1. Míchá dohromady výuku literatury s láskou ke knize a četbě.
2. Láska ke čtení se vytváří mnohem dříve, nežli v 10 letech.
Třeba tak, že rodiče si s dětmi čtou sami, místo aby jim pustili přes den televizi a večer CD s pohádkou.
3. Interaktivní zábava bude mít vždy navrch proti četbě.
Stačí při ní totiž jen "konzumovat děj", nechat se bavit. Četba předpokládá vlastní fantazii a té se odjakživa některým nedostává, jak věděl už pan Werich.
"té se odjakživa některým nedostává"
Myslím, že se s ní rodí každý, ale mnozí o ni právě díky médiím záhy přijdou. A probouzet ji bez součinnosti rodičů je marnost nad marnost...
Mně osobně zaráží fakt, že tento objev, který odhalili odborníci ze SCIO, je zřejmá většině čaštinářů (ale i ostatním vyučujícím) na základních školách. Stačilo se zeptat přímo u kováře ... Ale to by zase SCIO nemohlo dokázat svou nesmírnou užitečnost ... předpokládám, že tento výzkum vydělal zmíněné firmě náležitý finanční obnos, proč by to jinak dělali, že :-))))
Okomentovat