Budování školy jako otevřeného a snadno přístupného centra obce má několik aspektů, které je dobré znát proto, aby škola mohla tuto svou roli efektivně a systematicky rozvíjet a kultivovat. Tři aspekty jsou zásadní a určující: organizační zázemí, partnerství a kapacita pro získávání zdrojů. Co se za těmito slovy konkrétně skrývá? Jak s nimi může (a má) škola účinně pracovat? Které metodiky a postupy při této práci se osvědčily v praxi škol? Hledat odpovědi na tyto otázky se snaží tento článek.
Na jednom místě Bílé knihy[1], která byla před několika lety hlavní oporou pro reformy českého školství, se mluví o přeměně škol na kulturní, společenská a komunitní centra svých lokalit.
Mají se naplnit širší vzdělávací a volnočasovou nabídkou nejen pro žáky
školou povinné, ale také pro dospělé a seniory, aby byl efektivně
využit prostorový, personální a technologický potenciál, který by jinak
na školách zůstal nevyužit. Skvělá myšlenka, která se ovšem bude jen
těžko naplňovat na škole, která bude svému okolí uzavřena pro
komunikaci.
Dokud občané nebudou kontrolovat a hodnotit práci
svých zastupitelů a institucí nabízejících veřejně přístupné vzdělání,
financované z jejich daní, jejich práce nebude dobrá či alespoň nebudou
nuceni reflektovat a napravovat své chyby. A k tomu, aby občané mohli
se svými zastupiteli, úředníky a školami komunikovat na úrovni (dotazy,
návrhy, požadavky, kontrola), musí mít kvalitní informace, aby se
dokázali v systému orientovat a své výhrady a náměty na zlepšení uměli
dostatečně zřetelně a průrazně vyargumentovat. Pokud školy chtějí plnit
i svoji komunitní funkci, musí začít o své činnosti komunikovat se svým
okolím. Co by tedy škola měla udělat, aby byla aktivnější v rámci
komunity, v níž se nachází?
Kapacita, partnerství, zdroje – tři strany jedné mince
Začněme třeba u organizačního zázemí. Je ověřeno, že pro systematické fungování komunitní školy je potřeba získat schopného koordinátora.
Tento koordinátor zajišťuje propojování aktivit, spolupráci, zapojování
dalších subjektů, školení cílových skupin a práci na plánech rozvoje za
účasti veřejnosti. Pokud není organizační zázemí umístěno přímo ve
struktuře školního společenství, musí s ní být oficiálně propojeno,
protože jinak není možné prosazovat nutná opatření.
-
buďte dobrovolníkem ve škole;
-
ukažte vašemu dítěti, že o něho máte zájem;
-
udržujte kontakt se školou;
-
vyjadřujte svá vysoká očekávání ohledně vzdělání;
-
navštěvujte školní setkání a aktivity;
-
vyhledávejte informace;
-
buďte aktivní součástí komisí, které činí rozhodnutí;
-
udělejte školu důležitou;
-
buďte ve škole vidět;
-
buďte informovaní a zároveň otevření k poskytování informací;
-
navštěvujte školní webové stránky;
-
účastněte se workshopů, které jsou nabízeny;
-
vytvářejte doma bohaté a tvůrčí vzdělávací prostředí;
-
zajděte se podívat na mimoškolní a volnočasové aktivity;
-
pozvěte komunitu jako partnera školy.
Kdysi měli rodiče jakousi podpůrnou funkci pro plnění záměrů školy. Dnes však vystupuje do popředí myšlenka partnerství, jakéhosi mostu, který pomáhá převést děti přes mnohdy divoké a prudké vody poznání, budeme-li se chtít vyhnout pojmu „učení“.
Školy, které chtějí vytěžit z této spolupráce maximum, musí pozměnit své postupy a strategie a porozumět tomu, jak využít rodičů k vlastnímu posílení a k získání „konkurenční výhody“. Tohoto pokroku může být dosaženo jenom tehdy, když budou rodiče víc zapojení do rozhodovacích procesů na školách, samozřejmě pokud projeví o takové zapojení zájem. [5]
-
rozhodování;
-
administraci – výkon rozhodnutí.
- nevědí, co se kolem nich děje, a tak netuší, jaké důsledky pro ně může mít to, co se chystá (problém neexistuje, dokud ho nevidíme);
- každý má v životě jiný zájem a každému vadí něco jiného a snahy jednotlivců do sebe nezapadají a jsou izolované (osobní cíl je příliš velký, takže nevidíme problém v celé šířce);
- jsou přesvědčení, že každý se má starat o svoji práci. (Já jsem dělník. O vzdělávání dětí se má starat učitel.);
- mají pocit, že se již rozhodlo – mýtus neměnnosti sociálních procesů. (To už se nedá změnit.);
- myslí si, že oni to neovlivní. (Asi bych měl něco dělat, ale sám to stejně nezměním.).
Změna orientace a změna řízení s akcentem na vedení lidí (leading) je tedy základním předpokladem toho, aby nedocházelo k odcizení rodičů a učitelů ředitelům škol, ale často také lokálním politickým kruhům, neboť dnes nelze v řízení dosáhnout úspěchu bez vzájemného řešení těchto vztahů. Projevy odcizení se projevují zejména ve ztrátě identifikace s cíli školy, nezájmem o její prosperitu nebo jen zájmem předstíraným.
Konečným cílem všech aktivit školy musí být orientace na žáka jako na příjemce služby poskytované školou, a na učitele jako na tvůrčí potenciál vyučovacího procesu, který je motorem prosperity. Všechno, co děláme pro rodiče, pro učitele, pro veřejnost, musí mít reálný, hmatatelný a ověřitelný pozitivní dopad na žáky. Stejně jako ve společnosti dojde i ve školách k postupnému zrušení hierarchických pyramid, kde učitel nebude „bezmezná autorita“ a ani ředitel nebude hromovládcem nad existencí učitelů. Pro někoho zní tato slova jako mentorování, nicméně ve skutečnosti jsou výzvou ke změně, jejímž uskutečněním změníme i sami sebe.
Citace: |
| ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Přílohy: |
|
0 komentářů:
Okomentovat