Lucie Bartlová: Kancelářské programy do základních škol

čtvrtek 22. září 2011 ·

 Čemu učit? J. A. Komenský pravil, že všemu. V našem školství to také tak dnes vypadá. Ale je možné žáky učit všemu? Už jen v oboru ICT bychom to jistě nestíhali … Nebylo by praktičtější a důležitější naučit děti se učit? Logicky uvažovat? Pracovat a vzdělávat se v širším pojetí? To ale nedělají všichni a ne vždy je to možné.


Stále častěji se setkávám s tím, že většina uživatelů počítačů ovládá (nebo se aspoň snaží J) jeden z mnoha kancelářských balíků. Nejpoužívanější stále bývá Microsoft Office. Ale znám i takové, kteří sice používají open source, ale také se drží jen a jen toho jednoho. To však při dnešním rychlém vývoji ICT není a nebude možné. Nejen, že se připravujeme o možnosti dalšího vzdělávání a zdokonalování, ale také nikdy nevíme, který program bude chtít náš zaměstnavatel používat. V dnešní době, kdy se již využívá také Cloud computingu a online aplikací, je obrovské množství možností.

Na většině základních, ale i středních škol se stále setkáváme POUZE s jedním kancelářským balíkem a navíc většinou od Microsoftu. Někteří proti němu začali bojovat tak, že používají open source aplikaci OpenOffice.org, která je zcela zdarma ke stažení. Tím sice pomáhají k odpoutání se od PLACENÉHO balíku Microsoftu, ale jedou vlastně ve stejných kolejích. Metoda práce jen s jedním programem může vést v nelepším případě k dokonalému ovládání toho jednoho balíku. Ve chvíli kdy výrobce jen trochu změní rozhraní či funkčnost programů, uživatelé mají velké potíže se přizpůsobit. Jako by zakrněli.

Z vlastních zkušeností na základní škole znám negativní i pozitivní reakce na změny v ovládání aplikací. Žáky jsem jeden čas standardně vyučovala v MS Office (v té době verze 2003). Pro větší flexibilitu jsem nějaký čas věnovala také OpenOffice.org. Žáci neměli sebemenší problém se s poněkud odlišným softwarem vypořádat. Pracovali v něm tak jako dříve (vzpomínám, že se někteří z nich pouze ptali, kde je záhlaví a zápatí, které nemohou najít). O mnoho větší problém nastal, když jsme přešli na MS Office 2007. První z negativních reakcí byla už ta, že žáci vůbec v OpenOffice.org pracovat nechtěli. Kladli otázky „Proč musíme pracovat v této náhražce?“, „K čemu je to dobrý?“. Další problémy nastaly se samotným ovládáním OpenOffice.org. Stále nemohli najít nějaké funkce a zdálo se jim, že se jen zdržují. Byl pro ně velice nepřehledný a komplikovaný. V té chvíli jsem si více než kdykoliv předtím uvědomila, jak je důležité žáky učit flexibilitě.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
22. září 2011 v 11:07  

Už dlouhodobě učím ve více prostředích, MS Office, Google Docs, i OpenOffice. Většinou studenti odevzdávají úkoly ve všech prostředích, aby hledali rozdíly a niance a sami si uspořádávali svoje pracovní návyky. Není moc těch, kteří si na to stěžují. Ale pokud jde o princip, je téměř jedno, kde a jak použijete funkci KDYŽ či funkci IF

Anonymní řekl(a)...
22. září 2011 v 12:07  

Flexibilitu je možné učit toho, kdo je jí schopen.
A kdo je jí schopen, toho není potřeba flexibilitě učit.
Pro většinu žáků ZŠ bude užitečné, aby se nejdříve naučili pořádně pracovat s jedním kancelářským programem, ideálně s tím nejrozšířenějším. Těm schopnějším nebude činit nejmenší problém přejít na program alternativní, bude-li ho budoucí zaměstnavatel používat. A ti méně schopní, kteří se budou zuby nehty držet nabiflovaného Wordu, alespoň budou mít šanci se někde uchytit.
Ano, o alternativách by žáci jistě měli vědět, ale pro mnohé z nich je práce s několika kancelářskými programy nad jejich možnosti.

Anonymní řekl(a)...
22. září 2011 v 12:29  

Souhlasim bezvyhrad s 12:07.

Poznamka ohledne ovladani OO: Ono nektery veci tam najit je fakt dilo. V napovede OO je stejny zmatek jako v Excelu s cesko-anglickymi nazvy funkci.

PN

Anonymní řekl(a)...
22. září 2011 v 13:16  

Stále nemohli najít nějaké funkce a zdálo se jim, že se jen zdržují

K takovému programu je třeba si sednout a odzkoušet všechny funkce, zásadně to dělám sám a nepotřebuji k tomu žádného školitele. S lenivými českými studenty je ovšem potíž, jim se prostě nechce. A komu se nechce, ten "nemůže".

Anonymní řekl(a)...
22. září 2011 v 13:19  

Článek asi nepsal člověk, který žáky učí. Děti dnes umí perfektně ovládat hry, sjíždět Facebook a YouTube, ale když mají napsat velké Ď nebo Ň, tak je to nad jejich síly. Chtít po nich ještě flexibilní ovládání jiných editorů je z oblasti pohádkové říše.

Anonymní řekl(a)...
22. září 2011 v 15:15  

Někteří proti němu začali bojovat tak, že používají open source aplikaci
To mi tedy promiňte a proč proboha bojovat? To je fakt nemoc. Bojujte proti Microsoftu urá urá...
A vlastně ani nikdo neví proč.

Anonymní řekl(a)...
22. září 2011 v 16:54  

Já se učil ve škole úplně jinou verzi Wordu, než se používá nyní... Musel jsem si všechny funkce najít znovu. Naučit žáky přizpůsobit se nové verzi programu, nebo používat dvě verze různých firem (jednu zdarma) je myslím velmi dobrý nápad :-)

Luděk Blaha řekl(a)...
22. září 2011 v 20:47  

Především bych nebyl rád, kdyby to vypadalo nějak nabubřele, ale dost dobře nevím, o čem přesně je tu řeč. Mluvíme o předmětu Informační a komunikační technologie na druhém stupni základní školy mající hodinovou dotaci jedna hodina pro celý vzdělávací cyklus?
Je-li ředitel školy rozumný, pak přidá hodinu, je-li osvícený, pak i další. Vtělení boží, které garantuje hodinu informatiky každý rok, se v našem školství vyskytuje jen ojediněle.
Řekl bych, že naučit to Ť by mohlo být reálné. Přimět žactvo, aby neodstrkávalo text mezerníkem tak, jak to běžně dělají jeho učitelé, je už z kategorie zázraků, když to porovnám s výsledky práce okresního výběru na osmiletém gymnáziu.

Dále pak, když se objevil ms balík 2007 nastal problém: někdo už nové, někdo ještě staré. Tento problém přetrvává dodnes i v éře 2010. Dobrá polovina mých žáků má k dispozici, stejně jako já, muzeální exponát 2003. A tak jsem ve všech tématech přešel na volně stáhnutelné aplikace. Neřešíme dostupnost verzí, kompatibilitu. Výhody uniformity společného pracovního prostředí jsou zřejmé. Pro naši uživatelskou potřebu postačující, principy, pracovní návyky realizovatelné. Má-li někdo potřebu, může uplatnit jakýkoli ve škole spustitelný sw při zpracování prací jiného tématického zaměření.
Problém použitelnost v budoucnu není podstatný. Pro naše žáky je horizont vstupu do praktického života v lepším případě deseti let tak nepředstavitelná budoucnost, že se tím doopravdy nemá smyslu zabývat. Svoje pro školu úsporné řešení jsem jako zlepšovací návrh, pravda, nepodal.

V neposlední řadě si neodpustím svoje oblíbené téma o nadnárodních sw společnostech. Nejenže nám nic neplatí za to, že jim školíme budoucí zákazníky, ale ještě po nás chtějí nemalé peníze za různé licence, maskujíce to do jakési lžicharity. Dovedu si představit, že se obchodní zástupci pro čr předhánějí ve výhodách typu vybavení učeben, když při výuce budeme používat jejich produkty.

A úplně nakonec. Má-li někdo pochyby, nechť případně hledá paralely s autoškolou.

Anonymní řekl(a)...
23. září 2011 v 19:33  

Děti a mládež se odjakživa vždy naučí používat, to co je pro ně zajímavé. Kalkulačku, Rubikovu kostku, veškerá audiovizuální zařízení, počítače, herní konzole, telefony, fotoaparáty, atd, atd.
Při psaní textů na PC a jiných druzích počítačů je jedno, jestli to byl textový editor Text602, Word2, nebo AbiWord, AmíPro, WordPerfect, nynější MS Office 2003 nebo 2011 nebo OpenOffice a další. Pod Windows, Linuxem nebo na počítačích Apple, nebo psaní sms na mobilních telefonech nebo dalších zařízeních pro zadávání textu.
A umějí víc než dospělí, vč. učitelů (mnozí dělají dodnes typické chyby odstrkávání sloupečků po řádcích mezerníkem, odentrování na konci řádků, aj). Děti se vždy naučejí to, co je pro ně zajímavé.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.