Čemu učit? J. A. Komenský pravil, že všemu. V našem školství to také
tak dnes vypadá. Ale je možné žáky učit všemu? Už jen v oboru ICT bychom
to jistě nestíhali … Nebylo by praktičtější a důležitější naučit děti
se učit? Logicky uvažovat? Pracovat a vzdělávat se v širším pojetí? To
ale nedělají všichni a ne vždy je to možné.
Stále častěji se setkávám s tím, že většina uživatelů počítačů ovládá
(nebo se aspoň snaží J) jeden z mnoha kancelářských balíků.
Nejpoužívanější stále bývá Microsoft Office. Ale znám i takové, kteří
sice používají open source, ale také se drží jen a jen toho jednoho. To
však při dnešním rychlém vývoji ICT není a nebude možné. Nejen, že se
připravujeme o možnosti dalšího vzdělávání a zdokonalování, ale také
nikdy nevíme, který program bude chtít náš zaměstnavatel používat.
V dnešní době, kdy se již využívá také Cloud computingu a online
aplikací, je obrovské množství možností.
Na většině základních, ale i středních škol se stále setkáváme POUZE
s jedním kancelářským balíkem a navíc většinou od Microsoftu. Někteří
proti němu začali bojovat tak, že používají open source aplikaci OpenOffice.org,
která je zcela zdarma ke stažení. Tím sice pomáhají k odpoutání se od
PLACENÉHO balíku Microsoftu, ale jedou vlastně ve stejných kolejích.
Metoda práce jen s jedním programem může vést v nelepším případě
k dokonalému ovládání toho jednoho balíku. Ve chvíli kdy výrobce jen
trochu změní rozhraní či funkčnost programů, uživatelé mají velké potíže
se přizpůsobit. Jako by zakrněli.
Z vlastních zkušeností na základní škole znám negativní i pozitivní
reakce na změny v ovládání aplikací. Žáky jsem jeden čas standardně
vyučovala v MS Office (v té době verze 2003). Pro větší flexibilitu jsem
nějaký čas věnovala také OpenOffice.org.
Žáci neměli sebemenší problém se s poněkud odlišným softwarem
vypořádat. Pracovali v něm tak jako dříve (vzpomínám, že se někteří
z nich pouze ptali, kde je záhlaví a zápatí, které nemohou najít).
O mnoho větší problém nastal, když jsme přešli na MS Office 2007. První
z negativních reakcí byla už ta, že žáci vůbec v OpenOffice.org
pracovat nechtěli. Kladli otázky „Proč musíme pracovat v této
náhražce?“, „K čemu je to dobrý?“. Další problémy nastaly se samotným
ovládáním OpenOffice.org.
Stále nemohli najít nějaké funkce a zdálo se jim, že se jen zdržují.
Byl pro ně velice nepřehledný a komplikovaný. V té chvíli jsem si více
než kdykoliv předtím uvědomila, jak je důležité žáky učit flexibilitě.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Lucie Bartlová: Kancelářské programy do základních škol
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Už dlouhodobě učím ve více prostředích, MS Office, Google Docs, i OpenOffice. Většinou studenti odevzdávají úkoly ve všech prostředích, aby hledali rozdíly a niance a sami si uspořádávali svoje pracovní návyky. Není moc těch, kteří si na to stěžují. Ale pokud jde o princip, je téměř jedno, kde a jak použijete funkci KDYŽ či funkci IF
Flexibilitu je možné učit toho, kdo je jí schopen.
A kdo je jí schopen, toho není potřeba flexibilitě učit.
Pro většinu žáků ZŠ bude užitečné, aby se nejdříve naučili pořádně pracovat s jedním kancelářským programem, ideálně s tím nejrozšířenějším. Těm schopnějším nebude činit nejmenší problém přejít na program alternativní, bude-li ho budoucí zaměstnavatel používat. A ti méně schopní, kteří se budou zuby nehty držet nabiflovaného Wordu, alespoň budou mít šanci se někde uchytit.
Ano, o alternativách by žáci jistě měli vědět, ale pro mnohé z nich je práce s několika kancelářskými programy nad jejich možnosti.
Souhlasim bezvyhrad s 12:07.
Poznamka ohledne ovladani OO: Ono nektery veci tam najit je fakt dilo. V napovede OO je stejny zmatek jako v Excelu s cesko-anglickymi nazvy funkci.
PN
Stále nemohli najít nějaké funkce a zdálo se jim, že se jen zdržují
K takovému programu je třeba si sednout a odzkoušet všechny funkce, zásadně to dělám sám a nepotřebuji k tomu žádného školitele. S lenivými českými studenty je ovšem potíž, jim se prostě nechce. A komu se nechce, ten "nemůže".
Článek asi nepsal člověk, který žáky učí. Děti dnes umí perfektně ovládat hry, sjíždět Facebook a YouTube, ale když mají napsat velké Ď nebo Ň, tak je to nad jejich síly. Chtít po nich ještě flexibilní ovládání jiných editorů je z oblasti pohádkové říše.
Někteří proti němu začali bojovat tak, že používají open source aplikaci
To mi tedy promiňte a proč proboha bojovat? To je fakt nemoc. Bojujte proti Microsoftu urá urá...
A vlastně ani nikdo neví proč.
Já se učil ve škole úplně jinou verzi Wordu, než se používá nyní... Musel jsem si všechny funkce najít znovu. Naučit žáky přizpůsobit se nové verzi programu, nebo používat dvě verze různých firem (jednu zdarma) je myslím velmi dobrý nápad :-)
Především bych nebyl rád, kdyby to vypadalo nějak nabubřele, ale dost dobře nevím, o čem přesně je tu řeč. Mluvíme o předmětu Informační a komunikační technologie na druhém stupni základní školy mající hodinovou dotaci jedna hodina pro celý vzdělávací cyklus?
Je-li ředitel školy rozumný, pak přidá hodinu, je-li osvícený, pak i další. Vtělení boží, které garantuje hodinu informatiky každý rok, se v našem školství vyskytuje jen ojediněle.
Řekl bych, že naučit to Ť by mohlo být reálné. Přimět žactvo, aby neodstrkávalo text mezerníkem tak, jak to běžně dělají jeho učitelé, je už z kategorie zázraků, když to porovnám s výsledky práce okresního výběru na osmiletém gymnáziu.
Dále pak, když se objevil ms balík 2007 nastal problém: někdo už nové, někdo ještě staré. Tento problém přetrvává dodnes i v éře 2010. Dobrá polovina mých žáků má k dispozici, stejně jako já, muzeální exponát 2003. A tak jsem ve všech tématech přešel na volně stáhnutelné aplikace. Neřešíme dostupnost verzí, kompatibilitu. Výhody uniformity společného pracovního prostředí jsou zřejmé. Pro naši uživatelskou potřebu postačující, principy, pracovní návyky realizovatelné. Má-li někdo potřebu, může uplatnit jakýkoli ve škole spustitelný sw při zpracování prací jiného tématického zaměření.
Problém použitelnost v budoucnu není podstatný. Pro naše žáky je horizont vstupu do praktického života v lepším případě deseti let tak nepředstavitelná budoucnost, že se tím doopravdy nemá smyslu zabývat. Svoje pro školu úsporné řešení jsem jako zlepšovací návrh, pravda, nepodal.
V neposlední řadě si neodpustím svoje oblíbené téma o nadnárodních sw společnostech. Nejenže nám nic neplatí za to, že jim školíme budoucí zákazníky, ale ještě po nás chtějí nemalé peníze za různé licence, maskujíce to do jakési lžicharity. Dovedu si představit, že se obchodní zástupci pro čr předhánějí ve výhodách typu vybavení učeben, když při výuce budeme používat jejich produkty.
A úplně nakonec. Má-li někdo pochyby, nechť případně hledá paralely s autoškolou.
Děti a mládež se odjakživa vždy naučí používat, to co je pro ně zajímavé. Kalkulačku, Rubikovu kostku, veškerá audiovizuální zařízení, počítače, herní konzole, telefony, fotoaparáty, atd, atd.
Při psaní textů na PC a jiných druzích počítačů je jedno, jestli to byl textový editor Text602, Word2, nebo AbiWord, AmíPro, WordPerfect, nynější MS Office 2003 nebo 2011 nebo OpenOffice a další. Pod Windows, Linuxem nebo na počítačích Apple, nebo psaní sms na mobilních telefonech nebo dalších zařízeních pro zadávání textu.
A umějí víc než dospělí, vč. učitelů (mnozí dělají dodnes typické chyby odstrkávání sloupečků po řádcích mezerníkem, odentrování na konci řádků, aj). Děti se vždy naučejí to, co je pro ně zajímavé.
Okomentovat