Tento článek je filipikou proti článku Marka Numerata Ukončeme nefungující experiment se státním školstvím a zároveň proti soukromému školství obecně. Nejsem odborník na školství a proto budu reagovat z pozice žáka (jak před rokem 1989, tak i za
demokratičtějšího zřízení později) a zároveň z pozice otce dítka školou
povinného.
Kromě první věty onoho článku nemohu souhlasit z žádnou tezí v něm
uvedenou. Vypadá to, jako by autor žil v jiné době a zcela jiném světě:
hned první teze o tom, jak je nespravedlivé, že školství platí i ti, co
do školy nechodí, je zcela mimo realitu. Evropská civilizace je
nejvyspělejší právě proto, že existuje v rámci celé společnosti, ve
všech jejích úrovních, SOLIDARITA. Ta spočívá v tom, že protože lidé
mají nerovné podmínky pro život, je tedy fér, když se ti úspěšnější
podělí s těmi méně úspěšnějšími. A to i proto, že se to může velmi
rychle otočit. Má-li tedy autor pocit, že SOLIDARITA je přežitek, tak já
mám naopak názor, že SOLIDARITA je nejvyšším projevem lidské
inteligence a dělá člověka člověkem.
Není pravda, že ministerstvo školství určuje, co se bude na školách
učit. Ministerstvo určuje základní osnovy, tedy pouze rámec toho, co by
asi tak měli učitelé učit. Tedy znalosti stojí a padají na kvalitě školy
a učitelů a v tom tedy mají dostatečně volné ruce. Na druhou stranu
jsou aspoň částečně vázáni povinností skládat maturitu či jiné zkoušky a
tak existuje aspoň nějaká kontrola toho, že výuka proběhla dostatečně
kvalitně. Opravdu nemám zájem, aby někdo experimentoval s výukou mých
dětí. Očekávám základní standard a souhlasím, když se bude měnit a
vyvíjet, ale po jasně ověřených krocích.
Není pravda, že neexistuje žádný požadavek společnosti. Je celá řada
požadavků: počínaje určitou kvalitou soudců, standardů u policie,
techniků spravující jadernou elektrárnu, kvalitních učitelů, jasně
vzdělávaných lékařů, zdravotních sester a tak bych mohl pokračovat do
nekonečna. Navíc chceme, aby stát zajistil kvalitní soudnictví, armádu
atd. a k tomu musí vychovávat podle jasně definovaných pravidel, nad
kterými musí mít kontrolu, dostatek kvalitních lidí. Tedy požadavek
společnosti je jasný a jednoznačný: stále lepší odborníci a rostoucí
vzdělání. Ne experimenty a zisk podnikatelů, ale konkrétní vzdělaní
lidé.
Autor nevidí žádnou alternativu mezi „volným trhem“ a „socialistickým
plánováním“. Chtěl bych mu navíc připomenout, že uběhli sotva tři roky,
co volný trh totálně selhal a bez radikálního zásahu státního sektoru a
mezinárodních institucí by zkrachovali desítky států (mimochodem, opět
se jedná o SOLIDARITU). Navíc trh nikdy neumožní, aby bylo více
instalatérů. Volný trh umožní maximálně to, že instalatéři budou čím dál
dražší nebo čím dál méně schopnější (rostoucí mzdy přivedou celou řadu
vykuků). Iluze objevu soukromníka, který založí učební obor třeba
obráběč kovů a investuje nehorázné peníze do takového podnikaní (to
nejsou jenom budovy, odborníci, stroje, ale i know how, učební plány,
atd.), mě docela pobavila. Školné pro jednoho studenta by pak bylo
astronomické!
Souhlasím s tím, že jsou učitelé špatně placeni. Patřím dokonce mezi
ty, kteří tvrdí, že učitelé by měli být opět elitou. Jenže to by musela
být poptávka mezi lidmi o kvalitnější školství a navíc bychom museli
volit takové strany, které mají školství ve svém programu (redukce počtu
úředníků, efektivnější byrokracii a především více peněz). Místo toho
neustále volíme pravici, která má jediným programem škrty v rozpočtu a
tak vyštvávají i ten zbytek kvalitních učitelů.
Není pravda, že školy ukazují podnikatele jako parazity. Moje
konkrétní zkušenosti jsou opačné: učitelé učí být žáky samostatnými a
schopnými se o sebe sama postarat. Učí je se orientovat ve změti
pravidel, zákonů a „pazákonů“, které zde pravice (ČSSD nemá s levicí nic
společného) za posledních dvacet let vytvořila. Proto i já doufám, že
se lidé v budoucnu naučí přemýšlet vlastní hlavou a nebudou tupě volit
velkopodnikatelské strany s bulvární rétorikou (ODS, ČSSD či TOP 09).
A ano, veřejný zájem je rozhodně více než soukromé vlastnictví. Je
totiž důležitější, když budou mít všichni aspoň základní podmínky pro
život, spravedlivé zapojení do společnosti, nárok na vzdělání, lékařskou
péči a alespoň slušnou šanci na práci. To dělá člověka člověkem.
Nikoliv to, jestli si Kellner koupí další banku v Rusku.
Státní školství není experiment. Státní školství existuje stovky let a
naše civilizace je tak daleko jenom proto, že tu státní školství je.
Státní školství je osvědčená tradice, která se pochopitelně musí
reformovat, ale bude tu doufám i za sto let. Což si o experimentu
soukromých škol dovolím pochybovat.
Poznámka: Stále nechápu, proč někdo mluví o svobodě v případě tržního
hospodářství. Asi se myslí svoboda pro oněch „horních deset tisíc“.
Jiří Kouba: Filipika proti soukromému školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Tato filipika je sice správná ve svých východiscích, ale ve vztahu k autorovi zcela zbytečná.
Pan Numerato se hlásí k libertariánství a to je do jisté míry náboženství. Jen místo všemocného boha či bohů vzývá všespasitelný trh.
Jeho vyznavačům je naprosto jedno, že jejich ideje jsou nerealizovatelné a nikde ve světě neuplatnitelné.
Náboženství totiž nepřipouští diskusi o výchozích dogmatech.
Kromě toho jim v naprosté většině chybí zkušenosti s docela obyčejným lidským životem a především postrádají elementární lidskost a empatii.
poste restante:
ono tím náboženstvím je spíše opakování mantry, že libertariánství je náboženstvím
co se týče nerealizovatelnosti libert. idejí. Spojené státy se jim v 19. stol. velmi blížily a i dnes se najde pár států, které se snaží alespoň o to, aby jejich občané dispinovali ekonomickou svobodou - ať už je to ve Hongkongu, Singapuru, Švýcarsku atd. Jaké to má výsledky, o tom více zde http://www.youtube.com/watch?v=9U9yAvF0T10
"chybí zkušenosti s docela obyčejným lidským životem a především postrádají elementární lidskost a empatii"
já tedy nevím, co většina libertarianů podle vás asi žije, když ne "obyčejný lidský život" :). Stejně tak nevím, kde berete odvahu říct, že postrádají elementární lidskost? To se nad ně jako povyšujete. Uveďte mi příklad jejich nelidských činů. Víte, naše historie je plná válek, v nich došlo ke značným ztrátám na majetku i na životech. Libertariáni zachovávají k lidskému životu stejně jako k majetku většinou úctu a válka je pro ně přijatelná jako obranný prostředek. Nejsou to libertariáni, kdo rozpoutává nelidské války.
To, co tu předkládáte, jsou z mého pohledu hloupé a urážlivé stereotypy.
mnumerato
ono tím náboženstvím je spíše opakování mantry, že libertariánství je náboženstvím
Ó nikoliv milý pane.
Příznakem náboženství není prezentace odlišného názoru, alébržto odmítání diskuse o výchozích dogmatech.
A v tom máte Vy libertariáni poměrně jasno. Trh je všespasitelný a jeho zpochybňování od ďábla a marxistů pochází.
:-)
Spojené státy v 19 století?
Tak to byl asi nejlepší vtip dnešního dne.
Myslíte ten Singapur s poměrně značnou inherencí státu do školství, vědy a výzkumu? Se systémem selektivních daňových pobídek?
Ten Honkong, který primárně vždy těžil ze svého postavení státečku ve stínu mocnosti a Švýcarsko, jehož svobodu zaplatily miliony původně také svobodných jedinců svou smrtí?
Já nechci popírat dobré prvky v systémech těchto států, ale věci je vždy nutno posuzovat v souvislostech.
já tedy nevím, co většina libertarianů podle vás asi žije, když ne "obyčejný lidský život"
Tak schválně. Malý kvíz.
Váš měsíční příjem je:
a) pod průměrem ČR
b) průměrný
c) nad průměrem ČR
d) uveďte násobek průměrného platu v ČR
:-)
kde berete odvahu říct, že postrádají elementární lidskost? To se nad ně jako povyšujete. Uveďte mi příklad jejich nelidských činů.
Tak předně nepleťte si pojmy "absence lidskosti a empatie" s "nelidskostí".
Mohl bych na Vás sice vyrukovat s jedním sadistickým markýzem, ale Vy jste nejspíš pravicový libertarián a tipoval bych Vás na minarchistu.
Takže třeba takový Milton Friedman se za svého života dopustil mnoha výroků, které právě nesvědčí o jeho velkých schopnostech empatie.
A jaképak povyšování? Morální kategorie a volný trh snad nemají nic společného, ne?
Já bych spíše řekl, že přezíravost k lidem na okraji společnosti, vyčleněncům a "neproduktivním sockám" je pak pro mnohé libertianisty téměř typická.
I když ji většinou maskují za politicky korektní výrazy.
Naprostá většina se ohání právy jednotlivce a parazitickým, vydřidušským státem, přesně do té doby, nežli někdo z jejich blízkých skončí na vozíku.
Pak mají najednou plná ústa povinností státu vůči svým občanům.
Okomentovat