Článek shrnuje zkušenosti studentky pedagogické fakulty a jejích spolužáků s výukovým využitím sociálních sítí.
Jsem učitel a mám profil na Facebooku. Všichni (?) moji žáci mají profil na Facebooku. Podle mnohých má dnešní generace učitelů výhodnou pozici pro komunikaci se žáky i rodiči, protože „dneska jsou na Facebooku přeci všichni, jak žáci, tak rodiče.“ Já patřím mezi více konzervativní uživatele sociálních sítí a informačních technologií obecně. Podle mého názoru bychom měli výše zmíněný předpoklad využít ve svůj profesionální prospěch, tj. ve prospěch sebe jako učitele a svých žáků. Neměli bychom se nechat zahnat do kouta a „přátelit“ se se svými žáky online jen proto, že se to od nás očekává.
Diskuse o tom, zda je správné zakázat soukromou komunikaci mezi učiteli a žáky se mi zdají vcelku bezpředmětné. V současné době probíhá vzrušená debata o nedávno schváleném, momentálně zablokovaném, zákoně v Missouri, USA (viz Citace), který má zajistit přesun soukromé komunikace mezi učitelem a žákem na úroveň veřejnou. Kritici tohoto zákona ukazují na jeho absurditu, kdy rodič-učitel může být postižitelný za soukromou komunikaci se svými dětmi. Zákonodárci tzv. vyspělých zemí se ohánějí ochranou dětí a mládeže, méně se už ale diskutuje o ochraně učitelů.
Jak se tedy chovat na sociálních sítích a přitom maximálně chránit všechny zúčastněné? Nabízím několik tipů inspirovaných názory, které jsem v posledních měsících posbírala od svých spolužáků (studentů učitelství), učitelů, kteří mají zkušenosti s využíváním sociálních sítí, z článků publikovaných na internetu a příspěvků v různých diskuzích.
Profesionalita
Stejně jako v jiných profesích, učitelé by měli být schopni se chovat profesionálně za všech okolností. To zahrnuje i schopnost posoudit, jaké procento svých soukromých rolí (horolezec, vedoucí zájmového kroužku po dospělé, rodič, atd.) je ještě přípustné odhalovat, když vystupují v roli „učitel“. Pro srovnání, vysoce postavený manažer úspěšné firmy nechodí do kanceláře v teplákách, pro účely svého zaměstnání používá služební telefon a zcela určitě firemní emailovou adresu.
Mnoho učitelů má možnost/povinnost používat k profesionální komunikaci školní emailovou adresu. Pokud se učitel rozhodne vytvořit si profil na sociální síti (jestliže ho už nemá) a používat jej pro komunikaci se svými žáky, jako nejjednodušší alternativa se mi jeví založení nového „profesionálního“ profilu (s použitím pracovního emailu), který bude využíván právě a jen k tomuto účelu (pokud se rozhodne ignorovat pravidlo jednoho Facebookového účtu).
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
Jana Pávová: Učitel a sociální sítě
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat