Mezi vyspělými zeměmi se Česká republika jeví jako benevolentní k úředníkům a strohá k učitelům.
Investice do kvality vzdělání se vyplatí
Investice do vzdělání mají u nás vysokou ekonomickou návratnost. Podle výpočtů OECD, zvýší
středoškolské vzdělání příjem českého muže během jeho života v průměru o
téměř 2 miliony korun, vysokoškolské o více než 5 milionů. Finanční hodnota vzdělání je na našem trhu práce vyšší než ve velké většině ostatních vyspělých zemích. Vzdělání
navíc zvyšuje pravděpodobnost získání pracovního místa v České
republice o 30 procent u abolventa střední školy a o 40 procent u
absolventa vysoké školy. Analýzy současných mezinárodních trendů
naznačují, že pokračující globalizace, rostoucí mezinárodní konkurence a
další technologický pokrok budou ekonomickou návratnost investic do
vzdělání nadále zvyšovat.
Hospodářský rozvoj je v nedávných letech spojen především s kvalitou
vzdělání (měřenou například podle výsledků studentů v testech PISA a
TIMSS, citovaných publikací a patentů) a ne s počty let strávených ve
škole. Ve svých mezinárodních srovnáních to dokumentují například
Hanushek and Wößmann.
Hlavní podmínkou jsou schopní a motivovaní učitelé
Pro kvalitu vzdělání je hlavním kritériem kvalita a úsilí učitelů.
Porovnání zemí podle výsledků hodnocení PISA a TIMSS a výdajů na
školství například ukazuje, že kvalita základního a středního školství
přímo nesouvisí s výší celkových veřejných výdajů na školství.
Co mají země s nejlepšími výsledky školství společného je vysoký
společenský status učitelů, který do pedagogického studia na vysokých
školách a následně na pedagogickou dráhu přitahuje i ty nejschopnější
uchazeče o studia a práci. Na toto téma tady pan Holub nedávno citoval výsledky studia společnosti McKinsey.
Kromě společenského statusu a schopností učitelů je pro kvalitu školství
také podstatné jejich úsilí. Školství v Koreji a Finsku (které patří
podle mezinárodních měřítek k nejkvalitnějším, s vysokou konkurencí o
učitelská místa) nabízí mzdy, které jsou v průměru o něco nižší než v
jiných profesích vyžadujících vysokoškolské vzdělání. Existuje v něm
ale silný motivační systém, včetně tlaku rodičů a zvláště v případě
Koreji také výrazné rozvrstvení finančního hodnocení učitelů podle
zkušeností a výsledků.
Česká republika je mezi vyspělými zeměmi na opačných koncích spektra v odměňování učitelů a úředníků
Podle statistik OECD odměňuje
Česká republika učitele s vysokoškolským vzděláním v porovnání se
zaměstnanci v jiných oborech nejméně ze všech vyspělých zemích.
Platová struktura učitelů v ČR navíc patří mezi vyspělými zeměmi k těm
nejplošším, bez výrazného přihlédnutí k úsilí a úspěšnosti.
Na rozdíl od mezd učitelů, je ale odměňování podle zásluh v České republice velmi rozšířené na ministerstvech.
Po Velké Británii a Švýcarsku se Česká republika řadí na 3. příčku
mezi vyspělými zeměmi v míře uplatnění odměňování podle zásluh u
ministerských úředníků.
Transparentnost a osobní zodpovědnost
Odměňování úředníků podle zásluh je naprosto v pořádku, pokud se odměny
odvíjejí od skutečných výsledků a zásluh a jsou transparentní.
Transparentností Česká republika zatím za vyspělými zeměmi pokulhávala
(a do nedávného mezinárodního srovnání mezd úředníků OECD nemohla být zařazena pro nedostatek údajů). Na rozdíl od odměňování ale mají výsledky a zásluhy mnohem menší váhu v obsazování pozic na českých ministerstvech, menší než ve většině jiných vyspělých zemích.
Ke zlepšení školství i státní správy může přispět zavedení
transparentního systému pro objektivní hodnocení výsledků a zásluh.
Takový systém vyžaduje, aby byly předem stanoveny přesně definované a
měřitelné cíle, a aby se odměny i pracovní zařazení odvíjely od
prokazatelných a veřejně monitorovaných výsledků. Zavedení takového
systému (a s ním související úpravy odměn a posílení osobní
zodpovědnosti ve veřejném sektoru) by pak mohlo pomoci k získávání a
motivování schopných úředníků i učitelů.
Odkazy: OECD (2011) Government at a Glance
Převzato s laskavým souhlasem autorky z jejího blogu na aktuálně.cz.
Hana Brixi: Úředníkům podle zásluh. Učitelům všem stejně málo?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
nevím, nevím - školství je v rozkladu, učitelé ani nemají čas učit, protože stále něco vyplňují, někoho hlídají, kontrolují, vyšetřují, zabývají se bezpečností, vyplňují monitorovací zprávy, chodí zadarmo po školských radách, organizují "častušky" na městských akcích, organizují mezinárodní spolupráci, hlídají žáky na obědech, , vyplňují rychlá šetření, účastní se kulturních a sportovních akcí,...
Takový učitel pak už nemá sil učit inovativně, používat nových metod a forem práce, ..a nějaké kompetence ? Důležité je mít všechno v pořádku na papíře. Nějaké srovnávací testy, mezinárodní šetření ? Logicky to jde kvůli byrokracii dolů.
Nechápu, čeho chce autorka dosáhnout tím, že proti sobě štve různé profese s tvrzením "Ty už máš plat velký dost a Ty si zasloužíš přidat".
Nejsme v gulagu a tak, když nějaký učitel dokáže splnit podmínky výběrového řízení, když to dokáže(!), může se stát libovolným státním, obecním nebo krajským úředníkem. A zkusí si, co znamená pracovat 9 hodin denně včetně pátku a mít namísto učitelských 52 dnů dovolené a studijního volna jen 25 dnů dovolené. A být placen/a za vysoce odbornou a rizikovou práci, která s sebou nese rizika právního i hmotného postihu (kdežto když učitel někoho nic nenaučí, kdo to pozná, kdo ho zažaluje, ha?).
Takové kváky a urážky profesí do nichž nevidíte si, milá autorko, strčte za klobouk!
Petr S.
Petře S. - vy jste opravdu hlupák.
Petr S., 19:25
Napočítala jsem jen tak od oka 11 svých spolužaček z ročníku, které odešly ze školství do státní správy a všechny jsou spokojené, o čemž svědčí i to, že tam zůstávají.
S článkem p. Brixi souhlasím. K prosazení však u nás povede dlouhá cesta. Zajímalo by mě, jak řeší v zahraničí administrativní zátěž učitelů - pomocníky či asistenty pedagoga...? Tyto činnosti "navíc" mohou opravdu hodně odvádět od kvalitní profesní práce.
A.S.
Pro kvalitu vzdělání je hlavním kritériem kvalita a úsilí učitelů.
Hezkyyyy! Vždycky, když se začne hovořit o kvalitních učitelích, vnutí se mi do hlavy otázka, kteří to jsou?
Už se nějaká komise konečně usnesla?
Nebo to zůstalo v únoru 2009 u dokumentu redakčního týmu profesora Rýdla, který dávám k nahlédnutí svým žákům, aby viděli, jak textový dokument v elektronické podobě rozhodně vypadat nemá?
Věřte mi nebo ne, ale nemohu si vybavit, že by kdy někoho poblíž zajímalo, jaké podklady mám připraveny pro výuku a jak kvalitní práce moji žáci vytvářejí. Dokonce ani rodiče naší budoucí pracující inteligence to nezajímá. Tak jakápak kvalita!
Standard (kvality) učitele se teprve utváří - můžete se zapojit i Vy:
http://www.msmt.cz/standarducitele
můžete se zapojit i Vy
Jedině jako etalon.
To jako mustr? Blaha jako jednotka černého učitelského humoru?
To beru :)
A.S.
Myslím, že jestli paní Brixi o něco rozhodně nešlo, tak o "štvaní různých profesí proti sobě".
Srovnání dvou profesí, placených z veřejných zdrojů, bylo podle mne spíše prostředkem k zdůraznění celkové nedoceněnosti jedné z nich.
Tato dáma pracuje ve Světové bance, což je instituce, která snad má na to, aby nezaměstnávala hlupáky.
Ale hlavní je, že díky tomu má přístup k informacím, které jí umožňují srovnání a pohled na naši kotlinu s určitým odstupem.
Její příspěvky čtu rád, protože na rozdíl od mnohých jiných mám u ní pocit, že věci rozumí.
Diskusi o "Standardu kvality profese učitele" už jsme tu onehdá měli. Mnozí z nás do ní přispěli v naivní víře, že to snad k něčemu bude.
Myslím, že dobrého učitele poznat lze i bez "objektivních" kritérií.
Tím ale nechci zpochybnit potřebu mít alespoň nějaká kritéria.
Jen mám po předchozích zkušenostech obavu, že místo toho, abychom se věnovali tomu hlavnímu, tedy učení žáků, a za to byli také hodnoceni, vymyslí zase nějaký "odborník" úřední nesmysl, který nás přinutí sestavovat "portfolia a autoevaluace", abychom čas věnovali místo přípravy na výuku dokazování toho, jak jsme skvělí a nenahraditelní.
Myslím, že nejdůležitějším rozhodnutím, které může v tomto smyslu učinit vláda či ministr by bylo, kdyby z ředitelů škol učinili zase osoby zodpovědné za výchovně-vzdělávací, chcete-li, zkompetentňovací proces a přestali z nich dělat byrokraty, reformátory, stavbyvedoucí, koordinátory projektů a výběrových řízení, ...
Myslím, že ve společnosti, která je dvacet let indoktrinována myšlenkou, že význam a hodnota profese se měří číslem na výplatní pásce, se bude ztracená prestiž učitelskému stavu navracet jen obtížně.
Ale myslím také, že nikdo nebrání prezidentovi republiky, premiérovi, či ministru školství, aby ocenil a vyzvednul ty z nás, kteří si to zaslouží alespoň při příležitosti Dne učitelů.
Myslím, že mnohé z "celebrit", které tak rády v rozhovorech ztrapňují ty afektované učitelky, které jim v dětství "pily krev", by si také mohly vzpomenout, kdo jim na startu pomohl a občas za to jen obyčejně poděkovat.
A hlavně myslím, že je třeba neustále opakovat, že
Peníze vložené do vzdělání jsou investice.
Tak dlouho, dokud to nedojde i většině lidí, ale hlavně těm, kdo s našimi penězi nakládají jako se svými vlastními.
nikdo nebrání prezidentovi..., aby ocenil a vyzvednul ty z nás, kteří si to zaslouží...
Ani mne nikam zvedat nemusí. Jako voják od prezidenta beru jedině foto před standardou jeho, dokud nebudou ty standardy naše.
Standardy pro M, ČJ a AJ jsou vytvořeny, v příštím týdnu se budou testovat na různých pracovištích NIDV za spolupráce ředitelů a učitelů. To tak asi vypadá na jedinou spolupráci při jejich tvorbě a kontrole. Přesto si myslím, že je již rozhodnuto. Ignorant
Kde je ve veřejné sféře 9 hodinová pracovní doba ? Ignorant
Nevim presne, jestli pani Brixi odmenovani podle vykonu a usili vadi. Pokud ne, pak nevim, proc ji vadi, ze na ministerstvech to jiz bezi k plne spokojenosti vsech krome pani Brixi. Pokud ho ale propaguje a vadi ji plocha struktura naseho skolstvi, pak nechapu, proc to kritizuje u ministerstev. Leda by v tom byla ceska zavist, ze?
Madam CARCY, já vím že to nejspíš nekoresponduje s Vaším viděním světa, ale osobně pochybuji, že paní Brixi má potřebu nějakému ministerskému úředníkovi závidět.
A že to na ministerstvech běží k plné spokojenosti VŠECH?
Možná všech úředníků.
Ale nejspíš jen těch, kteří jsou odměňováni, řekněme, poněkud nadstandardně.
Já patřím k těm, kdo tvrdí, že pokud chceme mít kvalitní státní správu, musíme ji také zaplatit.
(Což ovšem není v protikladu se snahou o její vyšší efektivitu.)
Že pokud chceme mít třeba na ministerských odborech kvalitní právníky, musíme jim kromě vyšší jistoty státní instituce nabídnout i takovou odměnu, aby neutíkali do komerčního prostředí. A podobně i u jiných profesí. Kvalitní práce se má prostě také kvalitně zaplatit.
Ale když si přečtu na aktuálně.cz zveřejňované odměny politicky dosazovaných náměstků, nemám pocit, že jde o peníze opravdu "zasloužené".
aby neutíkali do komerčního prostředí
Osobně si myslím, že ta doba se blíží. V soukromé sféře vzrostly platy zhruba o 500,-, ale ve veřejném sektoru stagnovaly a snižovaly se. V soukromé sféře byl přírůstek okolo 2,7 %, ale po odečtení inflace jen nějakých 0,7. Problém je ten, že se snižuje spotřeba. Tak nevím, zda ta Kalouskova šetřící mašinerie povede k vyššímu růstu ekonomiky.
nepovede, Kalousek je v pr.... ( prčicích ).
Okomentovat