Dny rodičů v matematice – nápad, který má ve Zlínském kraji úspěch

pondělí 24. října 2011 ·

Fakt, že žáci našich základních škol zaznamenali největší propad v matematické gramotnosti ze všech zemí účastnících se mezinárodního výzkumu PISA 2009 je dostatečně známý. V celkovém srovnání se tak propadli do spodní poloviny žebříčku. Dalším neméně důležitým poznatkem o našich žácích je, že mají matematiku nejméně rádi. Může někdo vůbec dobře umět matematiku, když ji nemá rád? Mohou naši žáci najít vztah k matematice, když nevidí její význam pro praktický život?

Matematiku potřebuje téměř každý

Dílčí aktivitou, která může napomoci zatraktivnění výuky matematiky, jsou tzv. Dny rodičů v matematice, které si již vyzkoušelo na 40 základních škol ve Zlínském kraji. Tuto aktivitu realizuje společnost Scio v rámci Individuálního projektu národního „Podpora technických a přírodovědných oborů“, jehož hlavním cílem je zavedení systémové podpory technických a přírodovědných oborů zacílené především na potenciální uchazeče o studium. Princip je poměrně jednoduchý: do hodiny matematiky přijde někdo z rodičů, představí svoji práci a ukáže žákům matematické úlohy, které musí ve svém zaměstnání běžně řešit. Jedná se o příklady upravené s ohledem na učivo odpovídající konkrétnímu ročníku, všechny příklady jsou z praxe a obsahují také sdělení, co by se stalo, pokud by byl výpočet chybný. Cílem aktivity je představit konkrétní praktické použití matematiky v každodenním životě, podpořit pozitivní vztah žáků k matematice a prohloubit spolupráci mezi rodiči a školou.

Školy si zapojení rodičů pochvalují 

Jednou z prvních škol, kde některý z rodičů předstoupil před žáky, byla Základní škola Kunovice U Pálenice. Na začátku ledna se tyto netradiční hodiny uskutečnily ve dvou osmých třídách. „Naše očekávání byla beze zbytku splněna a to má v tom nejlepším slova smyslu na svědomí pan Karel Hůta, který na sebe vzal nevděčnou roli učitele,“ hodnotí ředitel školy Marek Tvrdoň proběhlé hodiny. „Přišel dokonale připraven. S žáky řešil matematické problémy, které vycházely z praxe jeho bývalých i současných profesí. Co úkol, to jiný problém.“ A že taková hodina žáky bavila, dokazovaly i dotazníky, které vyplnili bezprostředně po skončení hodiny.

Nejvíce nás překvapil Mgr. Karel Vojkůvka, který před žáky předstoupil v březnu tohoto roku jako projektant v investiční výstavbě. Tato zkušenost ho ovlivnila natolik, že změnil povolání a nyní vyučuje na střední škole v Rožnově pod Radhoštěm.

Pro žáky však bezesporu byla nezapomenutelným zážitkem hodina matematiky s panem Martinem Orságem z Valašského Meziříčí, který je mořeplavcem.  Dětem vysvětlil a na praktických příkladech uvedl, že i přes velmi dobrou elektroniku, zůstává na palubě stále základem a nejspolehlivější navigací kompas, mapa, tužka, pravítko a kružítko. To se učí neustále, je to předmětem každé zkoušky, pokud máte zájem si vést vlastní loď. Na otázku, jak reagovali žáci na jeho netradiční hodinu, odpovídá: „U některých byla samozřejmě vidět největší radost z toho, že odpadla klasická hodina a je nějaká změna. Možná se našlo několik dětí, které od první do poslední minuty nechápaly, proč se jim povídá o sestavování map, chybách kompasu a podobně, když mají mít matematiku a učit se počítat obsah čtverce. Ale snad nejvíce bylo těch, kteří hodiny vzali jako příležitost dozvědět se něco zajímavého a pevně doufám, že většina dětí teď alespoň tuší, že se v běžném životě bez základů matematiky neobejdou, ať už budou projektovat tunely a mosty, nebo se starat o zvířata v ZOO.“

Dalšími zapojenými rodiči na jiných školách byli například trenér plavání, analytik informačních systémů, marketingový referent, lékárnice, hlasatelka z rádia, bankovní poradkyně, vedoucí obchodu s potravinami či majitel podlahářské firmy. Je tedy vidět, že zapojit se může opravdu každý. Ohlasy ředitelů, učitelů, rodičů a žáků jsou velmi pozitivní, proto tento nápad hodnotíme, že je úspěšný.


Aktivita je financovaná z projektu IPN Podpora technických a přírodovědných oborů, který realizuje MŠMT.

Veronika PELIKÁNOVÁ | www.scio.cz, s.r.o.
Zarámí 4077, Zlín
Tel: 605 573 284
e-mail: vpelikanova@scio.cz

IPN Podpora technických a přírodovědných oborů
Regionální koordinátor pro Zlínský kraj
www.generaceY.cz
www.msmt.cz



7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
24. října 2011 v 12:14  

Hmm, ... a tak je to s každým učivem. Když není v praxi uplatnitelné, nepomůže ani to, že je napsáno v RPV.

Bude s tím něco ministerstvo dělat?

Luděk Blaha řekl(a)...
24. října 2011 v 12:29  

Jen aby se nezačali trousit rodiče s profesemi, ve kterých naopak matematiku nikdy k ničemu nepotřebovali.
Namátkou ministři školství.

Anonymní řekl(a)...
24. října 2011 v 13:12  

A mě by zajímalo, jestli ten rodič měl alespoň pedagogické minimum, že to ty děti bavilo...
Jestli ne, tak je něco ve školství špatně. .. ale jinak tomu rodiči tleskám!

Luděk Blaha řekl(a)...
24. října 2011 v 13:37  

Jen aby se časem nepřišlo na to, že škola nepotřebuje až tolik matematiků.
Také by se mohli pozvat rodiče, kteří ve své profesi potřebují češtinu, angličtinu, fyziku, chemii, kreslení, hudbu, životní prostředí, sex ...
Časem ve škole zůstanou jen provozní zaměstnanci a koordinátoři rodičů.

Nejvíce nás překvapil Mgr. Karel Vojkůvka

Já jsem takhle jednou překvapil ředitele školy. V době odborných praxí jsem si zařídil stáž v malé firmě, abych se seznámil s jejím provozem, a tak se mi tam zalíbilo, že jsem tam zůstal tři roky.

Anonymní řekl(a)...
24. října 2011 v 14:35  

Hezký nápad, ale bude mít nějaký význam pro ostatní co nemají peníze z EU na zaplacení a zorganizování aktivit rodičů?
Stačilo by na internet dát nahrávku hodin. Nebo zveřejnit brožurku. Mělo by to smysl nejen pro tu jednu školu.

Opravdu si myslíte, že po jedné takové hodině děti umí navigovat?
Jako motivační hodina je to hezké, ale děti se taky musí něco naučit a to tímto způsobem nejde. Jen nezávazná motivace nestačí.
Matematika vždycky byla a stále je o dřině. Pokud se má umět pořádně vyžaduje dril a řešit úlohy, řešit úlohy a zase řešit úlohy. Vždyť se podívejte jaké jsou schopnosti absolventů reformovaných základních škol. Je to děs. A u těch nenadaných, kterým měla reforma pomoci, se to projevuje zvláště výrazně

Anonymní řekl(a)...
24. října 2011 v 14:52  

Ach jo!

Anonymní řekl(a)...
24. října 2011 v 14:55  

že jsem tam zůstal tři roky.
Náš ředitel je pes. Když u nás někdo rok chybí, už si za něj hledá náhradu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.