1. díl seriálu zabývajícího se analýzou výukových výsledků shrnující důvody, proč se systémy automatického hodnocení žáků vyvíjejí a na jakých principech jsou založeny.
Školství je oborem lidské činnosti, pro nějž platí stejná obecná
pravidla jako pro jiné. Například to znamená, že i jeho řízení musí
vycházet ze znalosti toho, co se na různých místech vzdělávacího procesu
skutečně děje. Odhad, co určité současné rozhodnutí může v budoucnu
způsobit (včetně nicnedělání), je nutně nedílnou součástí každého
řídícího procesu. Problematikou do značné míry související jsme se
zabývali již několikrát při snaze o popis budoucího vývoje školství (viz
Vzdělávání budoucnosti – kurz chápání budoucího světa, Budoucnost vzdělávacích technologií) i přímým komentováním snahy zavádět daty řízené školství u nás (Daty řízené školství – naše budoucnost či nedostižný sen? nebo Daty řízené školství, politika a technologie). Vývoj jde ale rychle kupředu, a tak je třeba se k tématu vrátit.
V poslední době se mezi vedoucími pracovníky školství nejen u nás
šíří představa, která způsobu řízení založenému na reálných datech
získaných přímo od žáků dává zcela nový, dosud nebývalý význam (viz Technologická transformace školství v USA pokračuje).
Americký federální ministr školství Arne Duncan přišel podporován
některými liberálními politiky a významnými podnikateli (Bill Gates,
Mark Zuckerberg, Rupert Murdoch ad.) dokonce s návrhem, aby učitelé byli
odměňováni podle toho, co skutečně své žáky naučí (též viz červnový Kulatý stůl SKAV).
Jedná se o na první pohled docela logický záměr, jenž se zdá být
motivován snahou o zlepšení celkové úrovně školství. Přidá-li se k němu
podpora médií, není vyloučené, že může být veřejností přijat kladně.
Jeho realizace je však značně obtížná. Určitě stojí za to podívat se na
tuto záležitost poněkud podrobněji.
V úvahách o tom, jak získat relevantní data o skutečných výukových
výsledcích žáků, pro tuto chvíli zcela opustíme tradiční metody
ověřování výukových výsledků ústním zkoušením či písemným testováním
vyučujícím přímo ve třídě. Taková data, byť i uložená v systému řízení
školy (např. Bakaláři),
nelze nikdy považovat za nezávislá. Jiný způsob založený na centrálně
organizovaném plošném testování hlavních předmětů typicky ve formě
zaškrtávání správných odpovědí prováděném jednou za dlouhé časové období
má obrovské množství negativních dopadů, o nichž se v poslední době
u nás diskutovalo již mnohokrát (např. Strategie skutečné reformy školství).
Vše nasvědčuje tomu, že budeme mít příležitost si ho vyzkoušet na
vlastní kůži. Současná všudypřítomná existence technologií však do
budoucna přináší i jiné, dříve netušené možnosti.
Připomeňme si, jak již v současnosti probíhá technologiemi
podporovaná výuka. Nejčastěji se uplatňují modely kombinované, v nichž
se část aktivit odehrává prezenčně ve škole a část distančně
prostřednictvím internetu. Představme si takového běžného učitele, který
pro potřeby svého předmětu zřizuje každé své třídě ve vhodném systému
řízení výuky (např. Moodle) kurz, do něhož umisťuje všechny potřebné
studijní materiály v elektronické podobě, nechává v něm žáky
o problémech s výukou souvisejících diskutovat, odevzdávají sem své
vypracované úkoly, procvičují zde zvládnutí aktuální látky a své
znalosti si též ověřují pomocí testů. Vývoj a obsahová náplň tohoto
prostředí nutně nemusí být jen na učiteli nebo na škole, je snadno
představitelné, že může být alespoň na základní úrovni poskytováno jako
hotový produkt zvnějšku.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Bořivoj Brdička: Vize daty řízeného školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat