Nová kniha nabízí praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí a několik veselých „komiksových“ scének ze školního života
Obecně prospěšná společnost EDUin vydala ve spolupráci s komunikačním studiem Yinachi publikaci s názvem Rodiče vítáni. Praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. Kniha je součástí projektu zavádění značky Rodiče vítáni, která má viditelně označovat školy, jež vstřícně komunikují s rodičovskou veřejností.
- Ukázky z výzkumu na téma, nakolik jsou rodiče spokojeni se školou svých dětí,
- dotazník, na jehož základě odhalíte, nakolik jste otevření vzájemné spolupráci,
- návod, jak organizovat třídní schůzky, aby to nebylo utrpení pro všechny zúčastněné,
- praktické příklady ze škol, které spolupráci s rodiči zvládají,
- každá kapitola je uvedena krátkou „komiksovou“ scénku ze školního života,
- a na konci si můžete přečíst komunikační školní desatero.
- Mluvte s rodičem jako s rovnoprávným partnerem, respektujte jeho důstojnost.
- Vnímejte rodiče jako „experta“, který nejlépe zná své dítě.
- Komunikujte s rodiči přímo, ne prostřednictvím dítěte.
- Berte dítě jako plnoprávnou součást učitelsko – rodičovské debaty o něm.
- Nevnímejte každý dotaz či kritiku jako osobní útok.
- Nedívejte se na učitele jako protivníka, ale spolupracovníka při výchově dítěte.
- Nejednejte s ním jako s pedagogickým sluhou a respektujte jeho odbornost.
- Přicházejte do školy raději se zdvořilým dotazem, ne s odhodláním bojovat.
- Ověřujte si informace od svého dítěte, bývají často zkreslené.
- Nepomlouvejte nikdy učitele svých děti a rozhodně ne, když to mohou slyšet.
Kateřina Kubešová, manažerka značky Rodiče vítáni, řekla: „Dbali jsme na to, aby knížka důsledně brala na vědomí jak názory a pohled učitelů, tak rodičů. To nebylo jednoduché, protože v mnohém jde o velmi rozdílné názory. Proto jsme zvolili i nezvyklou grafickou podobu textu neustále komentovaného ze všech možných úhlů v komiksových bublinách. Chtěli jsme se tak co nejvíce přiblížit skutečnému dialogu, který se mezi rodiči i ve sborovnách o takových problémech vede.“
10 komentářů:
Kde se bere arogance eduinských takyexpertů, když apriori snižují váhu informací někoho, o koho jde především - tedy dítěte. Jak jinak si vysvětlit moudrou radu: "Ověřujte si informace od svého dítěte, bývají často zkreslené". Proš apriori nepodezřívají učitele, kteří bývají často nekvalifikovaní, nemotivovaní, podnapilí, arogantní...? Linda
Tak nevím, jestli právě tato publikace by mně pomohla v komunikaci a v řešení problémů mezi rodičem a učitelem. Nevidím žádný přínos pro mě, alespoň dle informací zde. A koupit si ji rozhodně nepůjdu. Trošku mě ta informace, o čem publikace pojednává, pobavila. Ale možná jiní rodiče, učitelé
toto vidí jinak. Matka dvou synů a učitelka...
Pro paní matku a učitelku:
Ano. Někteří to vidíme jinak. Možná méně učitelům, ale určitě hodně rodičům je užitečné i takto triviální věci vhodnou formou sdělit či připomenout.
Pro Lindu:
Vy autory té knihy znáte, hlavně jejich odbornost, že si je troufáte tak "hezky" titulovat? Nebo jsou to manýry zděděné ještě z čtení úvodníků Rudého práva?
Podle mě nemají žádný důvod ještě povzbuzovat rodiče, aby pochybovali o učitelích. To činí skoro všichni a skoro vždycky. Zato připomenout, že taky nemusí být pravda všechno, co tvrdí jejich dítě, má u dost velké části z nich smysl.
Tomáš Feřtek je autorem velmi povedené knihy Ředitelská kuchařka. Předpokládám, že i tato kniha bude dobře napsaná a přínosná :-)
učitele, kteří bývají často ... nemotivovaní
Jestli mne kdy v dětství něco doopravdy děsilo, pak to byl nemotivovaný učitel. Učiteli bych klidně odpustil i to, že trochu smrdí, ale nemotivaci nikdy!
Musíme na sobě stále pracovat. Když jdu kolikrát ze svého poslání domů, tak jsem tak zmotivovaný, že sotva pletu nohama a hloupostě melu až do NTN TVN.
"Vnímejte rodiče jako „experta“, který nejlépe zná své dítě."
Pamatuji, jak kolega vždy úzkostlivě volá rodičům, že jejich potomek nedorazil do školy, několik dní po sobě, jestli se mu něco nestalo a on je jenom za školou. Inu, i expert se utne.
Příběhů rodičů-expertů na výchovu svých dětí by bylo na nekonečný román.
Primáni z Církevního G jeli na jazykové soustředění. Hned první večer a noc si čtyři přivodili na pokojích otravu alkoholem, zasahovala záchranka i policie. Obvolaní rodiče si u tří ze čtyř případů odmítli pro své dítě přijet, že se jedná o špatný vtip. Jejich dítě by se alkoholu nikdy nedotklo! Ach jo...
Místo
"Vnímejte rodiče jako „experta“, který nejlépe zná své dítě."
by mělo být spíše
"Jednejte s rodičem jako s člověkem, který je přesvědčen o tom, že je „expertem“, a že zná své dítě nejlépe."
:-)
Když k nám do firmy v minulosti přijel "odborník z velkého města", navíc na pozvání a za peníze majitele firmy, také nebylo rozumné mu rovnou ve dveřích sdělit, že mnohému z našich specifik nerozumí.
Spíše se ukázalo jako praktičtější předvést mu na konkrétních příkladech, kde se ve svém odhadu situace mýlí.
S rozumným člověkem společnou řeč najdete, s arogantním blbcem to bývá horší.
Berte dítě jako plnoprávnou součást učitelsko – rodičovské debaty o něm.
Tak s tím bude potíž.
Dítě samozřejmě není "objektem" debaty.
Ale není ani rovnoprávným "subjektem" existujících vztahů.
Jinak bude znít debata o prvňáčkovi a jinak o maturantovi.
Někdy je vhodné, aby se dítě debaty účastnilo, jindy je to zcela vyloučeno.
Obávám se, že tuto problematiku nelze odbýt jednoduchým heslem.
Berte dítě jako plnoprávnou součást učitelsko – rodičovské debaty o něm.
Už si ani nevzpomenu, kdy jsem poprvé žádal, aby se v případě jakékoli stížnosti sešli rodiče, žáci, třídní učitel, ředitel, psycholog, inspektor ... a já, a o problémech normálně pohovořili.
Je to marné, je to marné ... je to marné.
Snad nebudu za pitomce, když si budu myslet, že buď žádný problém ve skutečnosti není nebo se nic vyřešit neumí. To znamená tedy, že buď se setkávám se lží nebo s neschopností. Fakt nevím, co je horší.
Okomentovat