Už na podzim stát prozkouší tisíce žáků 5. a 9. ročníků v rámci pilotního testování, aby zjistil, jak zvládají předepsané učivo. Na jaře 2012 pak přijde celostátní generálka, kterou projdou všichni páťáci a deváťáci. A v roce 2013 se má testovat naostro.
Z článku v Novinky.cz vybíráme:
„Každé dítě dostane z několika variant své jedinečné zadání na obrazovku počítače. Bude mít šedesát minut na vypracování odpovědí v uzavřených a otevřených úlohách. Po vypracování test odešle,“ popsal Dobeš.
Přečtěte si: Stát začne na podzim prověřovat vědomosti školáků
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
40 komentářů:
Co mají dělat pedagogové, kteří jsou přesvědčeni, že je to totálně špatně???
Dobrá otázka. Co měli dělat pedagogové, kteří byli přesvědčeni, že totálně špatně je celá kurikulární reforma a tvorbu ŠVP pokládali – právem – za buzeraci?
Hodně by mne zajímalo, jak to bude s těmi otevřenými úlohami přes počítač, když slibují, že vyhodnocení bude do dvaceti minut.
Možná by mylo zajímavé spočítat pravděpodobnost situace, kdy dva žáci u počítačů vedle sebe dostanou vygenerovanou stejnou variantu testu.
A proč se bude testovat jen z matematiky, českého jazyka a cizího jazyka? Učitelé, kteří tyto předměty neučí, budou mít do budoucna leháro?
Nebojte, to si pan Dobeš nenechá ujít - postupně protestuje všechno.
Když se rozdělují odměny za přidanou hodnotu práce - první jsou tu tělocvikáři za různé výcvikové kursy, pak učitelé přírodovědných předmětů za olympiády. Když se rozděluje práce - jsou tu jen učitelé jazyků, včetně češtiny a někde i učitelé matematiky.
Škola se pak bude ale hodnotit podle výsledků v těchto předmětech. Kde je nějaká spravedlnost?
BP
Když se rozděluje práce - jsou tu jen učitelé jazyků, včetně češtiny
Co to je za blábol? Ve školách "pracují" jen češtináři a jazykáři a ostatní aprobace mají klídek?
Jestli to nebude tím, že si ostatní umí práci logicky utřídit a zorganizovat, že?
(Poslední větu berte jako stejně hloupý argument jako úvodní citaci.)
Nebojte, teďkonc úloha češtinářů, matikářů a angličtinářů rapidně vzroste!
Všichni je budou obskakovat, nosit jim svačiny, dobrovolně za ně brát dozory a i jinak zvýhodňovat, jen aby se mohli věnovat své práci a škola neutržila ostudu.
Krucipísek, hlavně ať už to popojede a konečně se dostane s tím testováním a důležitostí i na nás ostatní!
Nějak nevím, učitele chtějí učit a dělají pro to vše. Dozajista využívají moderní vyučovací metody a formy práce, vzdělávají se. Problém vidím naprosto jinde, pubertální žáci devátých tříd, pokud jim nejde o jejich budoucnost toto testování nezaujme. To máme potvrzeno již dávno na různých testech od různých firem. Toto testování je k ničemu, jsou to vyhozené peníze. Co tak :
1) Zredukovat počet míst na SŠ, část jich uzavřít
2) Poté místo slavného testování zavést povinné přijímací zkoušky na SŠ
Jinou cestu prostě nevidím. Ignorant
a mají všechny ZŠ potřebný počet PC ? Ignorant
Na redukci míst na SŠ se přece několik měsíců pracuje, akorát že proti němu vehementně protestují funkcionáři, místní představenstvo, osazenstvo škol, rodiče i studenti. Kapři si přece nevypustí rybník, a kdo by chtěl své dítě dát na tu odpornou zš pro méněcenné... Od dob ministra E. Zemana s tímhle balvanem ještě nikdo nezkusil pohnout. Současný ministr se aspoň snaží a jedná s hejtmany.
Povinné přijímačky se přece taky plánují, jenže dokud je víc studijních míst než uchazečů, nemají smysl. Jak tu jedna paní psala, deváťáci se na přípravu vybodli, když zjistili, že je stejně všechny někam vezmou.
Musí se dělat více opatření současně.
"Musí se dělat více opatření současně."
jen by mě zajímalo jakých ? Ignorant
Ono by to chtělo především mít nějakou koncepci.
Nejlépe pak takovou, která vznikla pořádnou diskusí především s lidmi z praxe a byla utvořena s představou co chceme a jakou cestou k tomu chceme dojít.
Hurá akcí, které mají životnost do nejbližších voleb, a leckdy ani to, už jsme zažili příliš mnoho.
A o žádné takové ucelené koncepci nevím.
Od současného ministra zaznamenávám jen spousty "výstřelů do vzduchu", které vzápětí odvolává anebo mění.
Pokud jde o testování, souhlasím s ignorantem.
Žáci musí mít důvod, aby se snažili v testu uspět.
To znamená, že se jim výsledky například mohou započítávat do klasifikace, anebo (nejlépe) testy v 9. třídě mají mít vliv na přijetí ke studiu na střední škole.
Jinak jsou totiž našim žákům nějaké testy většinou totálně ukradené.
Maximálně tak mohou jejich prostřednictvím "sejmout" neoblíbeného kantora.
Tak bude asi na kantorech, aby pracovali tak, ze zaci nebudou mit tendenci je a celou skolu potopit. Pokud vsak budou uplatnovat svou (jedinou) nadrazenost v zivote, zabali to takove skoly do tri let. Pokud nekdo nezmeni testovaci system....
Jj. Žáci musí pochopit, že kopou za svoji školu. Někteří to sice nepochopí, ale těch nebude zas tolik.
poste.restante
Ono by to chtělo především mít nějakou koncepci"
Koncepce tu přece je - Bílá kniha, už drahně let, vznikala diskusí, je dobrá, je pro všechny stupně vzdělávání. Jenomže ji v rámci překotného zdemokratizovávání a zkompetentňování "přebily" RVP/ŠVP. Stačilo by se vrátit ke koncepci BK plus Učební osnovy, nebo aspoň standardy.
Jakou jinou koncepci byste si představoval? S primárním zaměřením na multikulti, náboženství nebo sexuálni výchovu? :)
Takže ze školství uděláme mistrovství republiky a z MŠMT bude MT???
A k těm výstřelům do vzduchu - ony bohužel nejsou do vzduchu a bohužel je neodvolává! Kdyby aspoň byl schopen náhledu.
Nevím proč z toho testování máte takové obavy. Na naší škole už léta podstupujeme SCIO testy, ve kterých máme docela slušné výsledky. Ono to samozřejmě bude něco podobného, protože se nic zas tak jiného vymyslet nedá. Prostě učme, jak nejlépe umíme, a nemusíme mít strach, vždyť není z čeho.
Komentář 12:32
Souhlasím!
Jistě- testování obvykle neznamená pohromu. Ale existuje oprávněná obava, co s výsledky testování provede sice nevyzpytatelný, ale většinou velmi čitelný ( bohužel)pan ministr.
Otázka stojí spíše, co s výsledky učiní pan ředitel.
Myslím si, že většina škol s nějkými výsledky již dluhodobě pracuje- srovnávacích testů je dost a školy je kupují dobrovolně. Ředitel výsledky musí respektovat, ale pan ministr je ten, který je schopen rozhodnout o viníkovi na základě jedné interpretace bez znalosti souvislostí. To je dle mého špatně.
"Proč se toho testování tak bojíte..."
"Většina škol s nějakými testy pracuje..."
Důvody nesouhlasu přece nemusí být ze strachu z neúspěchu. Stejně jako většina škol známkuje a jen některé hodnotí slovně, tak většina škol testuje (ať si testuje), ale některé to nepovažují za správné, i když to její žáci zvládnou (vyzkoušeno nenápadně ve vyučování). Ta urputná snaha o unifikaci, žebříčky a srovnávání by si zasloužila dobrého diagnostika. Nikdy jste neslyšeli o tom, že děti (ani v rodině, ani ve třídě) nemáme srovnávat? Že každý je jedinečný?
Proč se toho testování tak bojíte...
Já se tedy testování nebojím. Naopak.
1. Než se začne testovat informatika a tělocvik budu už v úplně jiném ústavu.
2. Pokud by to mělo vypadat, jako letos maturity, pak klidně testy v každém ročníku i pololetí. Dozory na prázdné chodbě, to beru.
"Tak bude asi na kantorech, aby pracovali tak, ze zaci nebudou mit tendenci je a celou skolu potopit."
Hele Parabellum, vy jste absolutní školní neználek. Zřejmě sgtařešina, který zažil komunistickou ZDŠ. Dnes to vypadá ve škole trochu jinak.
!Nevím proč z toho testování máte takové obavy" .
No nevím kolego ( kolegyně ) zda máte pravdu. Opravdu nevím, jak dopadne testování třeba na takové ZŠ Boženy Němcové v Přerově s 90 % zastoupením cikánské populace. A takových škol jsou stovky, hlavně v oblastech se sociálním znevýhodněním. Připadá mi to jako jistá arogance z vaší strany. Nám to nevadí, na naší škole nejsou žádné socky. Někdy myslete i na jiné.
Na ZŠ v Přerově a jim podobným budou testy přeloženy do Rómštiny.
Copak vy nečtete Romano hangos? Avas džas sikhl´ol džavore!
Nebojím se, děcka to zvládnou.
A kdyby náhodou ne, tak při opravách testů se v takovémto případě použije Machův opravný koeficient.
"Nikdy jste neslyšeli o tom, že děti (ani v rodině, ani ve třídě) nemáme srovnávat? Že každý je jedinečný?"
Jistě každý je jedinečný. Ale jaké má člověk schopnosti bohužel jinak nelze poznat než srovnáním s druhými jedinci. A to i tehdy, když chci poznat schopnosti svoje. Žijeme ve společnosti, kdy člověk poznání svých schopností potřebuje mít více než kdy jindy. Pokud nebudeme dětem nastavovat zrcadlo a nepovedeme je k pochopení na co mají a na co ne, nabijí si po odchodu ze školství hubu velmi nepěkným způsobem, protože život se s nimi milánkové mazlit nebude. To si pište!
to pani z Přerova
Pokud budou testy udělány tak,jako SCIO testy. Tedy tak, že se výsledky z ČJ, M a cizího jazyka budou srovnávat s testem studijních předpokladů, nemusíte se ničeho obávat, protože vaše děti jisto jistě budou mít studujní předpoklady nízké. Pokud to tímto způsobem MŠMT neudělá, bude to pro něho dost velký průser, to si tedy pište. V této republice je ještě dost soudných lidí, kteří na to v každém případě začnou poukazovat a pak uvidíme, jak se budou mamlasové z MŠMT kroutit.
Bát se testování? Učitel se nemusí báát, když si umí napsat test na to, jak dobře naučil své žáky to, co je naučit chce a co naučit má. Ale nebezpečí začne, jakmile mu začne děti přeměřovat nějakoý ouřada, který musí mít nezvratitelné číslice, u nichž sice vůbec neví, co vlastně vypovídají o tom, co děcka umějí, anebo u nichž neví, co by měl se školou s tamovými výsledky dělat rozumného. A když ten ouřada kvůli možným sporům s učiteli a rodiči začne psát testy, ve kterých se měři jen primitivní zvládání nejnižší laťky - jenomže ten test umístí na konec studia (např, do 5. a do 9. třídy, takže z něj udělá cíl výuky. Anebo když z primitivního testu udělá jednotné přijímačky, a spoustě rozmanitě nadaných dětí tak ukřivdí a zmaří jim životní naděje.
Když vidím, jak mizerně jsou promyšleny a realizovány a taky vhodnocovány maturity (však si počkejte na ty důsledky, které z toho tenhle vydařený ministr vyvodí), tak se děsím, že se to rozleze i na mladší děti, které nemají ještě rozum, aby šly do demonstrace a daly Cermat k soudu. A na rodiče bych nespoléhal - jak kdysi psal p. Feřtek v Reflexu (asi 1995?) "Chceme mít z dětí stejné pitomce, jako jsme sami"...
"...jaké má člověk schopnosti bohužel jinak nelze poznat než srovnáním s druhými jedinci..."
Promiňte mi mou hrubost, ale co je to za blbost? Řekněte mi 5 povolání, kde úspěch poznáte srovnáváním s druhými jedinci!
... co je to za blbost? Řekněte mi 5 povolání,
kde úspěch nepoznáte srovnáváním s druhými jedinci.
Chcete říci, že chodíte s jizvou po slepáku a porovnáváte, kdo má hezčí jizvu? Nebo si vybíráte bankovní úřednici podle rychlosti psaní na klávesnici? Nebo ... nebo ...
Osobně nevidím problém v testech, ale spíše v závěrech, které z nich další "odborníci" budou vyvozovat a v rozhodnutích, které na jejich základě budou přijímat.
Bez hlubší znalosti problematiky, jak jinak.
Když ale ty sloupcové grafy vypadají na prezentacích tak hezky. A což teprve grafy koláčové.
:-)
Anonymní 6.8 10:58
Kolik procent žáků má být vzděláno v osmiletých, čtyřletých gymnáziích a kolik na učilištích?
Má mít učitel statut veřejného činitele?
Zavedeme ve školách detenční místnosti a institut vyloučení z výuky?
Nevšiml jsem si, že by právě bílá kniha byla tou koncepcí, která je současně realizována.
Ani jsem si nevšiml, že by ji ministr Dobeš nějak často citoval.
Je to jistě dobrý základ, ale bylo by na čase jej také trochu aktualizovat a hlavně konkretizovat.
Každému soudnému učiteli by měly stačit standardy, aby si sám ohlídal kvalitu své práce. Žádný dohled shora NENÍ TŘEBA. Copak jsme nesvéprávní? Podívejte se na výsledky testů PISA - z těch vznikla ničím neopodstatněná hysterie (napříč světem) a co z nich vlastně vyplývá? Že uklízečka z Tchaiwanu sežene práci líp než uklízečka česká? Trochu dost mi to připomíná činnost ratingových agentur!
soudnému učiteli by měly stačit standardy, aby si sám ohlídal kvalitu své práce
Mívávám neodbytný pocit, že jsem kolikrát soudnější než soudný den. Za učitele odvádějícího kvalitní práci se považuji i bez standardů.
Bohužel, musím konstatovat, že jsem široko daleko, hluboko vysoko jediný.
Tedy jediný, kdo si to mně myslí.
"...jaké má člověk schopnosti bohužel jinak nelze poznat než srovnáním s druhými jedinci..."
"Promiňte mi mou hrubost, ale co je to za blbost? Řekněte mi 5 povolání, kde úspěch poznáte srovnáváním s druhými jedinci!"
Nebudu jich uvádět pět a nebudu chodit moc daleko. I nás učitele rodiče hodnotí především srovnáváním navzájem. Nebo si myslíte, že ne?
To je témátko, panečku. Stále se to vrací. Nalezení kritérií pro stanovení kvality učitele, neboť míra jakosti učitelovy je rozhodující pro stanovení složky platu nadtarifní. Ministrovy miliardy se pak přerozdělují podle ředitelské tvořivosti, mnohdy hraničící s libovůlí zákonem mu přisouzené.
Ve svých úvahách vycházím z předpokladu, že smyslem existence školy není zvýšení vzdělanosti národa (stále se to nějak nedaří), ale sama existence školy jako zdroje obživy školních zaměstnanců.
Nadtarify jsou vedením školy rozdělovány v nepřímé úměře k postradatelnosti zaměstnace pro zabezpečení bezproblémového chodu školy.
Jedním z klíčových parametrů v tomto smyslu jakostního zaměstnance je pak míra nepřidělávání práce vedení školy. Dalo by se tedy říci, že nejlepším zaměstnancem je zaměstnanec prokazatelně neexistující.
Luděk Blaha
Drobné upřesnění.
Nejlepší je zaměstnanec NEprokazatelně neexistující.
Na černou duši se toho dá vykázat a případně svést.
Proč jen mám neblahý pocit, že jestli se jednou vážně dočkáme pořádných učitelských platů, že to bude počátek nové éry: začne invaze kvalitních odborníků z praxe na stupínky, a my prokazatelně existující mamlasové jeden po druhém pofičíme...
Okomentovat