Případ zesnulého Ctirada Mašína ukázal kromě známé skutečnosti, že se Češi nejsou schopni shodnout na tom, zda šlo o hrdinu či zločince, i asi největší Achillovu patu české společnosti. Té chybí nejen objektivní informace, ale zejména názor a schopnost vyrovnat se s minulostí. O identitě nemluvě.
Z článku Jany Šulcové v ParlamentníListy.cz vybíráme:
"Diskuze o smrti Ctirada Mašína je jistým barometrem naší společnosti. Nemáme jasno v hodnotách, identitě, minulosti...," dodal Stránský.
Stejně jako celá česká společnost a média je podle něho výrazně rozpolcena i česká politická scéna. "Je pozoruhodné, že na pohřeb pana Mašína jel ministr obrany, ale ne prezident. To je dost výmluvné," uzavřel pro ParlamentníListy.cz.
Přečtěte si: Mašíny a komunismus neznají, zato kritizují. Pedagog o mladých Češích
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
"Mašíny a komunismus neznají, zato kritizují?"
V případě bratří Mašínů se nelze divit. Vraždit nevinné lidi bez sebemenšího projevu následné lítosti, a jenom proto že jsou v uniformě SNB, je stále po tolika letech stále vnímáno poměrně jednoznačně. Byla to prostě chladnokrevná vražda, kterou nelze odpustit, byť by byla provedena v zájmu těch nejvyšších cílů a tužeb.
Zajímavým momentem je kromě toho i vyloupení muzea zbraní bratry Mašíny v roce 1946. To nelze naznavat jinak, než jako nejvyšší Prozřetelnost, která je vedla rok po osvobození k přesvědčení, jaké poměry v Československu nastanou po roce 1948.
To, že Ctirad Mašín dostal posmrtně vyznamenání není významné. Řada lidí a světových "osobností" dostala česká vyznamenání a dnes to pohlížíme s úsměvem. Třeba Benito Mussollini dostal Řád bílého lva od T.G.Masaryka. Komické? Je to prostě naše historie.
Ještě by se dalo pochopit, že zabili příslušníka SNB, kdyby ho předtím neomámili chloroformem, nesvázali a pak nepodřízli jako podsvinče. To není ozbrojený boj, to je zbabělá vražda. A to nemluvím o vraždě pokladníka Kovolisu Hedvikov. Ten neměl s režimem nic společného.
Tato vláda to prostě přiznat nechce, že podřezání tupou skautskou dýkou,svázaného člověka,je sprostá vražda a to dokonce i ve válečném stavu !
Dokonce jsem se dozvěděl, že bratři poškozovali a ničili za války železnice a letadla. To mě dostalo. Přečetl jsem si to v jednom českém deníku. Jak to ve svém tehdejším věku dělali jsem se opravdu nedozvěděl.
Proč se falšuje historie ?
Jistý dnešní senátor, který psal za bolševika oslavné ódy na SSSR v Mladém světě se zjeví jako nový antikomunista vedle rakve Mašína. Co si o tomhle mám myslet ? Pak nemá být tato společnost a její historie rozpolcena. Tento člověk by měl zalézt někde hodně hluboko. Morálka ho zřejmě netíží ! Zatímco nám kradli pole a združstevňovali ! Nevěřím mu, pozval ho tam ministr obrany.
Češi nejsou schopni shodnout na tom, zda šlo o hrdinu či zločince
Jen jestli my v tom nemáme maglajz už od dob Mistra Husa. A kdo vůbec ví, jak to vlastně bylo s tím naším Praotcem.
V jedné diskusi jsem na toto téma napsal, že problém s Mašíny je možná způsoben i tím, že se nám jaksi nedostává jiných aktivních bojovníků proti minulému režimu se zbraní v ruce.
Protě nemáme nějakého novodobého Jánošíka, který by komunistům bral a chartistům dával a přitom to byl lupič-gentleman.
A tak se "pravověrní komunistobijci", obzvláště pak ti polistopadoví, musí chtě nechtě ztotožnit s osobami, jejichž skutky jsou přinejmenším sporné.
A nezbývá jim, nežli idejemi a "zásadovostí" omlouvat a vysvětlovat skutky, které by jinak označili za neomluvitelné.
Učím naštěstí matematiku a není mojí povinností vysvětlovat žákům, proč jsou bratři Mašínové hrdinové.I tak se zkusím pobavit 1. 9. 2011 s žáky maturitní třídy, co si o tomto hrdinství myslí, moc mě zajímá jejich názor. Ale myslím, že nebudou vědět o těchto bojovnících "za svobodu" téměř nic. Pak podám informaci,... Zlatá Pythagorova věta!
I tak se zkusím pobavit ... s žáky maturitní třídy, co si o tomto hrdinství myslí
Opatrně, velmi opatrně. Minulý školní rok jsem dostal po kolegyni matematiku. Po nějaké době jsem nahlédl, že by nebylo od věci budoucím intelektuálům připomenout, že mohou v budoucnu zastávat i velmi zodpovědná místa a že tedy není právě dobré byli-li by nedovzdělaní.
Jako příklad jsem uvedl tehdy čerstvě aktuální Fukušimu. Že zvlášť u Japonců s jejich pracovní povahou a zemětřesnou polohou je celá ta záležitost pro mne naprosto nepochopitelné selhání.
Když mi tu matiku zase brali pro moji nezpůsobilost vyhovět žákům v jejich potřebách, byla tato událost také zmíněna. Prý jsem tím prošustroval nejméně deset minut. No bodejť bych s takovou za ty tři týdny výuky nenasbíral dva měsíce zpoždění proti tématickému plánu.
Radši se v matematice držte Pythagorova kopyta.
Podřezat svázaného je akt hrdinství ? Ještě že neučím dějepis a výchovu k občanství, protože se dovídám, že zaříznout svázaného je národní hrdinství. Stále si myslím, že je to vražda na úrovni Stodolových.
Nebojte učitele dějepisu, pan Bátora vám to v učebnicích historie vysvětlí ! Byl to hrdinský čin. A kdo neposlechne vyletí jako neopeřený vrabec z hnízda nebo pomašíruje s jistou menšinou "do země zaslíbené".
Okomentovat