Zamyšlení nad možnostmi mobilních telefonů ve výuce v souvislosti s růstem jejich využívání žáky, jež se brzy bude blížit 1:1.
Současný pohled na 1:1
Spomocník trvale poukazuje na fakt, že při plánování výuky již nelze
pohlížet na učícího se jedince jako na subjekt využívající pouze a jenom
zapamatované vědomosti, papír a tužku nebo učebnici. Tento náhled je
patrný např. z článků Bloomova taxonomie pro kreativní prostředí (Brdička, 2011a) nebo Nový pohled na osobní vzdělávací prostředí (Brdička, 2011b) publikovaných v nedávné době. Oním kreativním prostředím
je takové prostředí, v němž je učící se jedinec zapojován (dnes díky
internetu již nejen v rámci třídy nebo školy) do široké komunity
pracující na podobném úkolu. V této komunitě jedinci sdílí výsledky své
práce a nápady, dostatečně zřetelně ukazují svůj postup, diskutují
problémy, se kterými se setkají, a v nejvyšším stupni spolupracují při
řešení úkolů či problémů s ostatními (samozřejmě na základě diskuse,
které předchází odhalení vlastních kroků každého zapojeného jedince)
(viz Brdička, 2011a).
Je tedy zřejmé, že kreativní prostředí vyžaduje, aby byl jedinec
připojený k síti (komunitě) ostatních. Toho lze dosáhnout v prostředí,
kde je každý žák vybaven technologií s připojením k internetu, jež je
typicky označována jako 1:1 (viz např. V USA se diskutuje o výuce 1:1, Den Země v prostředí 1:1).
Ještě v roce 2009 se v souvislosti s prostředím 1:1 hovořilo
o „optimálním zapojení počítačů do výuky“ (Brdička, 2009). Za východisko
bylo považováno vybavení učeben počítači. Naneštěstí se ukazuje, že
někteří naši vedoucí představitelé ustrnuli v této etapě a neschopni
jakéhokoliv (většího?)posunu si budoucí vývoj školství představují stále
velmi podobně (např. navrhované plošné testování).
V současnosti se ovšem ukazuje, že onou jedničkou k 1 - žákovi (1:1)
nemusí být zákonitě pouze notebook nebo stolní počítač doma či v učebně.
V posledních letech se na trhu objevila další forma počítačů – tzv.
chytré telefony (smartfouny). Nejedná se již pouze o přístroje
umožňující volání a posílání SMS zpráv. Chytré telefony svými parametry
odpovídají běžným počítačům vyráběným v polovině 90. let minulého
století (A jak nám tehdy stačily!). Jejich výkon i funkce rostou při
stále klesající ceně. Je tak možné mluvit o velkém nástupu této nové
technologie. Největší výrobci, aktuálně seřazení podle množství
prodaných telefonů Apple, Nokia a Samsung, usilovně pracují na tom, aby
byly nové telefony ještě ergonomičtější, výkonnější a funkčnější, a tím
zůstaly v popředí zájmu uživatelů (tedy i žáků) ještě déle.
Čtenářům Spomocníka známý pedagog Marc Prensky (např. Technologie jako příčina vývojové nespojitosti)
v jednom ze svých příspěvků pro časopis Innovate! (Prensky, 2004)
uvádí, že v roce 2004 vlastnili lidé přibližně 1 miliardu mobilních
telefonů, přičemž každý rok půl miliardy přibylo (např. v druhém
čtvrtletí tohoto roku se prodalo 20,34 milionů iPhonů (Apple, 2011)).
Podle tohoto hrubého odhadu by všichni obyvatelé planety (alespoň pokud
jde o rozvinutou část světa) měli vlastnit mobilní telefon do roku 2012.
V úvodu článku zmiňované 1:1 tak může stále častěji znamenat žák : jeho mobilní telefon.
Důkazem, že k tomuto stavu směřujeme je průzkum, na který odkazuje
Prensky (2004): mimo USA a Kanadu je v rozvinutých zemích počet
mobilních telefonů na obyvatele vyšší než počet počítačů. Učitelé
z praxe sami dobře vědí, jak je to s telefony v hodinách. Stále častěji
tak můžeme počítat s tím, že telefon mají všichni žáci.
To, že jsou chytré telefony ve vzdělávání schopny notebookům
konkurovat nejen svým zastoupením, dokládá i úspěch, který v posledním
roce zaznamenaly chytré telefony s větším displejem – tzv. tablety (viz Nástup tabletů je definitivním vítězstvím 1:1 nebo příspěvek Shelly B. Plock (2011) Thoughts on iPad2 in Teaching).
Není tedy divu, že se využitím těchto přenosných technologií začali
zabývat i mnozí, inovacím otevření učitelé (viz např. (Prensky, 2004; Brdička, 2011c; Shaw, 2005; Andersen, 2009). Vybraným možnostem využití je věnován zbytek textu.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
Martin Rusek: Mobilní telefony LEGÁLNĚ ve výuce
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat