Na Gymnáziu Šumperk používají Linux společně s Windows. V Linuxu probíhá výuka informatiky a programování, učitelé Linux využívají i při probírání tématu operační systémy a při učení základů (La)TeXu.
Z redakčního rozhovoru s Lubomírem Průšou, učitelem informatiky na Gymnáziu Šumperk, v LinuxEXPRES.cz vybíráme:
Jaké hlavní výhody a nevýhody má vaše současné řešení?
Otázkou je, jestli chcete můj pohled, nebo pohled vedení školy. Kdyby to bylo na mně, tak bych ze školy okamžitě odstranil veškeré produkty Microsoftu, především Windows. Výhod je nesčetně:
- nulová pořizovací cena,
- žádná starost o antiviry, antispyware apod.,
- bezproblémové propojení do sítě,
- přirozené víceuživatelské prostředí,
- snadná vzdálená správa všech počítačů,
Pohled vedení školy je žel jiný – řekl bych, že odpovídá pohledu běžného uživatele – chci mít to, co mám doma, tzn. Windows. Tečka. Bez dalšího přemýšlení či bilancování. Mnozí argumentují tím, že v Linuxu některé programy a ovladače nejedou tak jako ve Windows nebo nejedou vůbec.
Rád bych na tomto místě zdůraznil, že to není problém Linuxu a ani s tím samotný Linux nemůže nic udělat – to je problém výrobců softwaru a ovladačů samotných. Stačilo by, aby podíl uživatelů s Linuxem stoupl nad padesát procent (myslím, že by stačilo i dvacet procent) a vše by v něm najednou jelo jako po másle. Jenže to by se právě muselo najít ještě větší množství trochu odvážnějších uživatelů a v tom spočívá nesmírná síla monopolu, a to je to věčné jenže. Marně by se člověk dovolával toho, že Linux pomohl zvednout se takovým gigantům, jako je Google, že samotná služba Windows update běží (nebo běžela – teď už nevím) na linuxových serverech, že nebýt Linuxu, jsou dnes Windows možná dvakrát dražší a mají nejspíš mnohem méně funkcí.
Na druhou stranu musím uznat, že i Linux má své problémy. Problém je s kancelářským balíkem – OpenOffice.org již delší dobu stagnuje a neodstraňuje již roky některé chyby – proto velmi vítám iniciativu LibreOffice. Problém nastává také s přílišnou snahou „kopírovat“ systém Windows – což možná vedlo k zahození funkčního a propracovaného prostředí KDE 3.5 a přechodu ke KDE 4, které teprve po několika letech začíná být trochu použitelné. V poslední době se uživatelům začínají spouštět služby, o které vůbec nestojí, např. Akonadi, Nepomuk apod. Některá dříve snadná nastavení se stávají nepřehlednými, až skrytými – zmizel xorg.conf pro nastavení grafiky, zahodil se pěkný a přehledný Grub a prosazuje se Grub 2, kde si člověk stěží nastaví preferovaný systém (ale rozhodně ne vzhled a text na úvodní startovací obrazovce) apod. To vše žel silně a nápadně připomíná filozofii Microsoftu – že by to nebyla náhoda?
10 komentářů:
- Kdyby podíl stoupl na 20 %, nic by jako po másle nešlo, protože by také stoupl počet virů, který je dnes mizivý. Tím by odpadl i bod "žádná starost o antiviry"-
- Že nejsou ovladače sice není problém Linuxu, ale můžu mudrovat nad tím, jak je Linux skvělý, ale když nemám ovladač k tomu, k čemu potřebuji, tak ho můžu vychvalovat jak chci a stejně mi to nepomůže - prostě nejedu.
- Základy LaTeX lze dobře naučit i na Winckách, na to nepotřebuju Linux. Můžete namítnout, že LaTeX provozovaný ve Windows není košér, stejně tak já můžu namítnout, že je to asi jako hloupě argumentovat, že C# patří jen na Windows.
- To samé platí o obecné výuce algoritimizace a programování. Bez Linuxu se prostě zcela určitě neobejdu.
- Výuka OS na gymnáziu: upřímně bych chtěl vidět, jakou hloubku má výuka OS na gymnáziu, že potřebují Linux. Učíte se Bash? Pokud ano, umí alespoň příkazy promtpu Windows, že se s nimi pouštíte do takových věcí? Podle mě je to honění trika někoho, kdo k tomu má blízko a adoruje Linux. Jedna rada. Stačí jeden OS a když je potřeba, pustím si VM a nahodím obraz s distribucí, jakou potřebuji a nemusím valit dvě instalace.
No a co? To máme předpažit nebo si stáhnout trenýrky?
Studentů je mi líto.
2 Anonymní z 24. srpna 2011 13:50:
Je mi lito, ale jsem nuce s Vami nesouhlasit
- "Kdyby podíl stoupl na 20 % ..." - neni pravda. 1. Neracte si plest zastoupeni Linuxu na desktopech a na pocitacich obecne. Nemala cast serveru bezi na Linuxu, v top 500 je jich dokonce drtiva vetsina. 2. Viry pro Linux existuji. Daji se spocitat na prstech, patrne i bez zouvani. Vec se ma tak, ze vytvori virus pro Unix0like prostredi je o nekolik radu slozitejsi nez pro Win.
- "... když nemám ovladač k tomu, k čemu potřebuji ..." - stcai nepouzivat win-only HW. Ostatne je verejnym tajemstvim, ze takovy HW je osizeny a to, co je normalne v ROM prislusneho zarizeni, je nenapadne presunuto do ovladace.
- "Základy LaTeX ..." - tim chcete rici, ze vyvojari open source SW jsou pitomci, protoze portuji svoje vysledky sve prace i na Win? Jinak si Vase slova totiz vylozit nedovedu ...
- "To samé platí o obecné výuce algoritimizace a programování. ..." - snad jediny souhlas
- "Výuka OS na gymnáziu ..." - domnivate se snad, ze jediny OS, ktery se ma ucit MUSI byt od MS, protoze "jen pocitac s legalnimi Windows je legalni"? Pokud ne, pak bych otazal, proc Vam tolik vadi, ze se studenti setkaji i s jinymi OS nez prave a jen od MS. Ze by strach z toho, ze by se mohlo rozsirit povedomi o to, ze i jine OS jsou dobre pouzitelne?
PS: Je mi znamo, ze pro skolstvi jsou specialni ceny produktu MS (aneb prvni davka zdarma). Jenze bezte laskave na vedomi, ze ceny SW pro obycejne smrtelniky jsou nekde jinde. Spoctete si, prosim, cenu vyvojarskeho SW od MS a porovnejte s distribuci Linuxu (mam na mysli OS, vyvojove prostredi a Office pro psani dokumentace a komunikaci)
Na občasné dotazy, proč neučíme v naší škole linux, ale Windows odpovídám jednoduše:
Naším úkolem je připravit žáky pro reálnou praxi.
Až bude mít linux rozhodující podíl na trhu, budeme vyučovat linux.
Obecné principy můžeme vysvětlit na kterémkoliv systému.
Rozlišujme ale, prosím, úrovně běžných uživatelů a IT geeků.
Jinak je otázka volby a nasazení systému věcí IT správce a vedení školy. Kdo chce, nechť klidně postaví svou síť třeba na Applech, linuxu, nebo něčem jiném.
Každé řešení má svá pozitiva i negativa.
to anonymní z 25.8.2011:
1. Byla řeč o dektopech a o tom, co z nich je možno získat napsáním třeba trojského koně. Až bude podíl takový, že se různým individuím vyplatí získávat data z počítačů uživatelů, kteří mají v hojném množství Linux, pak to dozajista udělají. Tohle jsem myslel.
2. Byla řeč o tom, že vzhledem k tomu, že Linux nemá takové zastoupení pro běžné uživatele, pak je mi jedno, že je skvělý, když nemám adekvátní uživatelskou podporu z hlediska výrobce HW. Toť vše.
3. Zjistěte si, jestli se dá LaTeX užít i na Win, pak pište.
4. Nedomnívám se, že jediný OS, který se musí učit je Windows, ale domnívám se, že studentům chybí základy čehokoli a jenom tím, že je budu záležitosti OS učit na Linuxu neznamená, že budou mít vědomosti hlubší a jejich uplatnitelnost bude lepší. Myslíte si to vy? V tomto směru Linux není samospasitelný, to jsem tím chtěl říci. Čili tvrzení - Linux učíme kvůli předmětu OS je podle mě tak trochu alibismus, abych mohl odůvodnit jeho použití. Pro mě by to v rámci výuky na gymnáziu asi nebyl hlavní argument.
O nějakém strachu nemůže být ani řeč, pokud byste dočetl do konce, kde jsem psal, že pokud chci dělat něco s Linuxem, pustím si ho ve VM a nikde nevytrubuji, že běžně pracujeme s oběma OS.
Příprava žáků pro reálnou praxi pomocí Windows je rozšířený, ale podle mého názoru zcestný argument.
Když učím prváky základy OS a textového procesoru, mají bez VŠ do praxe 4 a s VŠ 7 nebo 9 let.
Vezměte si stav v roce 2007 vs. 2011, resp. Windows XP a Word 2003 vs. Windows 7 a Word 2010.
Rozdíl v ovládání za čtyři roky je poměrně značný a pokud to byla v roce 2007 příprava na reálnou praxi, tak v roce 2011 už jim není moc platná.
Kdo dokáže bez potíží pokračovat z naučených Windows XP a Word 2003 na Windows 7 a Word 2010, nebude mít problém ani při přechodu z např. Ubuntu a OpenOffice.org.
Kdo ne, toho zmate každá další verze Windows či MS Office.
A pokud mám učit obecné principy, pak je zbytečné utrácet za licence.
výuka "pro reálnou praxi" a slovo "zcestný" mi způsobilo abort exception, tedy se k tomu už ani nebudu vyjadřovat.
Miroslav Koucký
Příprava žáků pro reálnou praxi pomocí Windows je rozšířený, ale podle mého názoru zcestný argument.
Když učím prváky základy OS a textového procesoru, mají bez VŠ do praxe 4 a s VŠ 7 nebo 9 let.
My si trošku nerozumíme.
Reálnou praxí pro studenta není jen jeho budoucí zaměstnání po skončení studia.
Studenti přece píší seminární práce, vypracovávají protokoly laboratorních prací atd.
A teď schválně.
Kolik procent z nich má doma nainstalovaný linux?
Takže proč mám žáky učit obsluhovat a nastavovat systém, o kterém většina z nich maximálně tak četla na netu?
Přiznejme si otevřeně, že v oblasti dektopových aplikací je linux minoritou a záležitostí spíše pro geeky a lidi "bojující" proti Microsoftu jaksi z principu.
Mění se to. Dnes už i mnohé instituce a organizace přecházejí na opensource řešení.
Ale většina uživatelů volí windows & co. nejen kvůli neznalosti jiných možností.
Přece nikdo soudný by si dobrovolně nekupoval něco za peníze, když může mít totéž zadarmo.
Pokud si ovšem vybírá z rovnocenných variant.
Já nejsem žádný propagátor microsoftích aplikací.
Naopak, nesnáším je.
Svého času jsem měl doma nainstalovaný OS/2 Warp.
Melancholicky vzpomínám na Netscape Navigator a editor AmiPro.
Ale jako profesionál přece nebudu popírat realitu jen proto, že by se mi to líbilo.
Nikdo nenutí studenty instalovat doma Linux, ale např. OpenOffice.org si můžou nainstalovat i do Windows a dělat práci do školy doma. To samé je i u všech ostatních aplikací, které používáme.
Není potřeba nutit studenty do nákupu např. MS Office jen kvůli škole. Vím, že to většinu z nich trápit nebude a MS Office si nainstalují nelegálně, ale to není pro mě omluva.
Máte pravdu v tom, že stále je Linux na desktopech málo zastoupený, avšak jeden z důvodů pro nevyrovnanost variant bych viděl i v tom, že Windows jsou pro většinu lidí integritní součást počítače, která tam je už od pořízení.
Nesním o tom, že čtvrtina studentů si přeinstaluje počítače, ale aspoň budou mít možnost zjistit, že Linux není jen příkazová řádka, která se dává do notebooků bez OS.
Nehodlám popírat realitu slabého rozšíření Linuxu, ale rovněž nechci ve studentech budit dojem, že na Facebook, ICQ a dvě stránky referátu za čtvrtletí si musí pořídit software za pět tisíc.
1. Dost mi vadí, že softvérové firmy nejenže nám neplatí za to, že jim školíme budoucí zákazníky, ale dokonce po nás chtějí za programové dílo zaplatit.
2. V učebnách jsme měli doposud ixpéčka a 2M3ofisy. Nechce se mi poslouchat oprávněné žákovské řeči o tom, že nám z múúzea padá omítka.
3. Pořád mne ještě zajímají věci, které neumím. A historicky se sám lépe něco učím, kdy to mám učit někoho jiného.
A tak jsem po nějaké době nakonec rozhoupal k tomu, že jsem začal žactvo vybavovat kompetencemi (abych nebyl trapný tím svým věčným zkompetentněňováváním) pomocí volně dostupných uživatelských programů, které si žáci mohou pořídit bez nákladů zatěžujících případně našponovaný rodinný rozpočet. V podstatě jsem v předmětu Informatika zavedl programový stejnokroj. Takže se neřeší, kdo z rodičů je jak majetný.
Trochu mě ovšem jako diletanta zmátlo článkové sdělení, že OpenOffice dlouhodobě trpí neřešenými nedostatky, snad až chybami. Najde se, prosím, někdo charitativně znalý, kdo mne zasvětí či odkáže na zdroje?
Okomentovat