Ministr školství Josef Dobeš dostal za úkol vypořádat se s rozpočtem, ve kterém mu chybí 4 mld. korun na platy pedagogů. Ministr hodlá za každou cenu posílit platy pedagogů, protože to je cesta ke zkvalitnění vzdělávacího systému a ke zvýšení konkurenceschopnosti. Aby mohl dostát svým závazkům, musí dojít ke dramatickým úsporám v již tak podfinancovaném rozpočtu.
Ministr Dobeš má úkol zajištění úspor připraven, nicméně dopad škrtů na rezort školství je devastující. Nejdramatičtěji ušetří na úřednících svého ministerstva a v organizacích ministerstvem přímo řízených, kde musí dojít k propuštění 23 % zaměstnanců. Tento škrt, který přinese úsporu 0,5 mld. korun, vidí ministr jako nejsmysluplnější.
K dalším úsporám dojde v oblasti investic. Například na dětských domovech se bude muset ušetřit 200 mil. korun, zůstane zde pouze 100 mil. korun na havarijní případy. Vysoké školy přicházejí v důsledku úspor o 1 mld. korun, což je částka, která byla plánovaná na proreformní program Excelence. Vysoké školy s tímto projektem již počítaly a připravovaly se na jeho spolufinancování. Nejdramatičtěji by možné škrty dopadly na nepedagogické pracovníky, kde by bylo nutné ušetřit 700 mil. korun, což by znamenalo plošné snížení jejich platů o 5%.
Třebaže ministr Dobeš má úkol zajistit úspory plněný, bude o finální podobu rozpočtu bojovat. “Pokud chci provádět nutné reformní kroky a nastartovat konkurenceschopnost vzdělávacího systému, je nezbytné posílit rozpočtovou kapitolu školství o 1,5 mld. korun,” říká ministr Dobeš a dodává: “Hodlám usilovně bojovat s byrokracií, stejně jako optimalizovat přebujelou síť škol. Nemohu však škrtat položky, které posilují kvalitu ve vzdělávání. Stejně tak je sociálně neúnosné snížit platy nepedagogických pracovníků, jejichž současná výše je na hraně existenčního minima.”
Ministr školství bude proto v následujících třech týdnech velmi intenzivně vyjednávat s ministrem financí stejně jako s premiérem o finální podobě rozpočtu. “Není možné, aby nejnižší sociální skupina v rezortu školství vyrovnávala to, že se ministerstvu financí nedaří vybírat daně,” vysvětluje Josef Dobeš.
Krvavé škrty v rezortu školství: Je třeba bojovat o posílení rozpočtu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
za každou cenu posílit platy pedagogů, protože to je cesta ke zkvalitnění vzdělávacího systému
Rozhodně nechci téma zlehčovat, ale doopravdy si lámu hlavu, v čem spočívá přímá souvislost mezi zvýšením platu učitele a zkvalitněním jeho práce. Tedy pokud je přímá souvislost mezi kvalitou práce učitele a kvalitou vzdělávacího systému.
Vezměme si vynikajícího učitele, který má tak pět hodin nad úvazek, třídnictví, vedení předmětové komise, sbírku učebních pomůcek, odbornou učebnu, nějakou tu spešl výuku, třeba enviromentální, projektové dny, exkurze, školení a šmitec. Lze ještě nějak zlepšit kvalitu jeho práce? Bude za přidané peníze zkompetentňovat déle, intenzivněji, hlouběji, šířeji nebo všechno dohromady?
Možná své kroky měl ministr školství zdůvodnit tím, že by konečně učitelé dostali to, co si zaslouží.
Možná taky by ty peníze měli dostat ti méně kvalitní, aby měli motivaci. Však všichni víme, jaké má pozitivní motivace výhody oproti té negativní.
Osobně si myslím, že efektivnější by bylo ty špatné učitele vyházet a za přidané peníze se pokusit zpátky do vzdělávací soustavy dostat tu kvalitu, která soustavu již dávno opustila.
propuštění 23 % zaměstnanců ... přinese úsporu 0,5 mld. korun
Které budou jako posledně rozpuštěny do ministerských odměn?
na dětských domovech se bude muset ušetřit 200 mil. korun, zůstane zde pouze 100 mil. korun na havarijní případy.
Rozumím tomu dobře, že se dětským domovům sníží peníze o dvě třetiny?
P.S.
Aby to nezapadlo. Jak je to s tím koeficientem n:
zvýšení kvality = n * zvýšení odměn
I Vy škarohlíde - copak nevidíte, jak se za nás rve jak lev??? :/
zvýšení kvality = n na druhou ( asi možná i na třetí ) zvýšení odměn. Pane Luďku Blaho, vy to vůbec nechápete. Ignorant
Chybu vidím jinde, ministerstvu financí se nedaří vybírat daně. Pokud tedy chtějí udržet těch 105 miliard, pak musí oškubat ty dole.
A proč se ministerstvu financí nedaří vybírat daně? Protože máme stát plný pseudopodnikatelů, kteří se snaží stát jenom oškubat, a švarcsystému. Prostě a jednoduše druhá krize na krku (nebo je to spíše pokračování té minulé, protože ta byla pouze uměle utlumena) a Dobeš s VV slíbili nesplnitelné. Hlavně, že je řada lidí volila.
A co vzít 300 milionů vyčleněných na testování žáků ZŠ a další peníze utracené za státní maturity a použít vše na platy učitelů? Prý školství také zatím nevyčerpalo 80 miliard z evropských fondů a vypadá to, že je budeme vracet...
Pan Dobeš chce „usilovně bojovat s byrokracií“, čímž asi ve skutečnosti myslí usilovný boj za vyšší státní zadlužení. (Předvolební výkřiky VV že „zastaví zadlužování ČR“ už jsou zapomenuty, ach jo…) Namísto aby Dobeš ušetřil 10-15 mld. Kč na přebujelých vysokých školách tím, že nebude nabírat 72% populačního ročníku k jejich studiu (a navíc do zbytečných oborů vzdělání), obere o již tak žebrácké příjmy nepedagogické pracovníky škol a likviduje přímo podřízené organizace, z nichž některé jsou nezbytné.
Obzvláště tklivé je Dobešovo rozhodnutí „optimalizovat přebujelou síť (středních) škol“, ačkoliv tady je ve skutečnosti vliv MŠMT n u l o v ý ; jestli ani po roce ministr neví, že existují krajské samosprávy, školský zákon a zákon č. 250/2000 Sb., měl by jít zpátky tam, odkud přišel a kam patří – do nápravného zařízení.
Petr S.
Na kolik že přišly podivné nákupy na ministerstvu obrany? 5 miliard oproti běžným cenám navíc? Ve školství by se hodily...
Okomentovat