Rychlost technických inovací, které proměňují náš život k nepoznání, neustále roste. Stejně tak se proměňuje i prostředí školních budov a tříd. Vzdělávání jako specifická činnost učení se něčemu provází lidstvo od nepaměti. Víme, že už starověké civilizace proces vzdělání systematizovaly a institucionizovaly (např.: starořecká gymnasia). Je jasné, že ve starověku, ani později ve středověku školství pomůckami zrovna nehýřilo. Můžeme se domnívat, že šlo o nejrůznější tabulky (dřevěné, kamenné, pergamenové) a knihy. Vznik zájmu o didaktické prostředky a jejich využívání tak datujeme až do časů, „nedávno“ minulých, tedy do doby vzniku moderní školy a zavedení povinné školní docházky.
Rychlost technických inovací, které proměňují náš život k nepoznání,
neustále roste. Stejně tak se proměňuje i prostředí školních budov a
tříd. Vzdělávání jako specifická činnost učení se něčemu provází lidstvo
od nepaměti. Víme, že už starověké civilizace proces vzdělání
systematizovaly a institucionizovaly (např.: starořecká gymnasia). Je
jasné, že ve starověku, ani později ve středověku školství pomůckami
zrovna nehýřilo. Můžeme se domnívat, že šlo o nejrůznější tabulky
(dřevěné, kamenné, pergamenové) a knihy. Vznik zájmu o didaktické
prostředky a jejich využívání tak datujeme až do časů, „nedávno“
minulých, tedy do doby vzniku moderní školy a zavedení povinné školní
docházky.
Břidlicové tabulky ale ve školách příliš dlouho nevydržely, ne proto, že by jejich používání nebylo funkční, ale proto, že se na přelomu 19. a 20. století zvětšila dostupnost tužky a papíru, přeci jen hygieničtější a trvalejší varianty zápisu poznámek.
Posledním výkřikem tehdejší techniky, který se výrazně promítl do výukových metod, byl film. Zmenšení a rozšíření kinoprojektroů a okouzlení pohyblivými obrázky vedlo i k rozvoji specifické oblasti školních filmů.
Představíme-li si všechny zmíněné pomůcky pohromadě, neubráníme se dojmu, že před sebou máme v podstatě moderní učebnu. Žáci píší tužkami na papír a učitel jim představuje jak vlastní tvořené záznamy na tabuli, tak hotové prezentace, buď přes laternu magicu, nebo kinoprojektorem. Změnilo se tedy od 20. let 20. století vůbec něco?
Samozřejmě technika postoupila dopředu. Už na konci 40. let 20. století, získaly školy zpětné projektory, zařízení mnohem účinnější a použitelnější než laterna magica. Ve stejné době nahradily tužky kuličková pera. O něco později se objevuje i první předchůdce počítače – automatizovaný Skinnerův výukový stroj.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz
0 komentářů:
Okomentovat