Česká školní inspekce zveřejnila výzvu k podání nabídek na veřejnou zakázku "Národní šetření výsledků žáků v počátečním vzdělávání". Přestože není dosud vůbec jasné, zda testování bude, zakázka je plánována na období do června 2014 s předpokládaným nákladem do 140 milionů.
Na pondělním brífinku ministr sice uvedl: "Standardy chceme pilotovat v listopadu letošního roku, tedy vyzkoušet si na stovce škol technické zázemí, zda on-line přes počítač dovedeme zadávat a vyhodnocovat srovnávací testy. Další rok bychom vyzkoušeli generálku a podle připravenosti škol buď vyzkoušíme další generálku anebo již ostrou verzi.", ale v zadávací dokumentaci je v příloze 1 tato formulace:
Základní principy řešení:
Spolehlivost - SW modul pro certifikované testování je nainstalován přímo na pracovní stanici ve škole. Není nutné zajistit stálý přístup k aplikaci přes internet, což by znamenalo jak vysoké finanční nároky na straně provozovatele při zajišťování on-line konektivity (výkon centrální databáze a serveru), tak riziko snížené kvality průběhu testování z pohledu žáka (selhání internetového připojení školy, přetížení centrální aplikace).
Bezpečnost – průběh testování bude zajištěn na lokálním PC bez možného narušení z vnějšího prostředí internetu.
Ekonomická efektivita – centrální aplikace poskytována tenkým klientům tj. centrální infrastruktura bude, vzhledem k off-line celonárodnímu testování na tlustých klientech, výrazně štíhlejší a méně nákladná. Školy splňující minimální standard kladený na HW a SW (velká většina zařízení) nebudou muset financovat dodatečné investice.
Zadávat takovéto řešení v době cloud computingu je nehorázné a svědčí o nekompetentnosti zadavatele. Microsoft, Google i další dodavatelé nabízejí určitě vyhovující online řešení, zvláště s přihlédnutím k tomu, že půjde o testování dvou populačních ročníků jednou ročně nikoli v jednom čase jako v případě státních maturit.
Čertovo kopýtko je v následující části zadávací dokumentace:
Zadavatel požaduje provést v rámci nabídky uchazeče v části vii.i další nabízené ceny specifikaci rozsahu a vyčíslení investiční náročnosti pořízení následné nezbytné infrastruktury HW i SW na straně zadavatele (servery, datová úložiště, licence k operačním systémům či databázovým a jiným aplikacím, apod.) i na straně jednotlivých škol, a to v cenové úrovni ke dni podání nabídky uchazeče. Cena této následné infrastruktury není součástí nabídkové ceny uchazeče. Zadavatel ji požaduje pro informaci k dovození míry udržitelnosti provozu systému.
Česká školní inspekce je známá zálibou v drahém hardware a zdá se, že od této záliby ustoupit nehodlá.
České základní školy už dnes klasické osobní počítače a počítačové učebny opouštějí a za tři roky, kdy by měl být systém testování v plném provozu, budou možná už osobní počítače opravdu passé... Dnes již musíme počítat s tablety, čtečkami e-knih, chromebooky, chytrými telefony či jinými tenkými klienty. Pokud se budeme řídit nápady České školní inspekce, skončíme opět jako po Internetu do škol, budeme dlouho napravovat vzniklé škody z tohoto obludného Testoše a některé nepůjdou napravit vůbec.
Testování on-line? Ale houby, pane ministře!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
"České základní školy už dnes klasické osobní počítače a počítačové učebny opouštějí a za tři roky, kdy by měl být systém testování v plném provozu, budou možná už osobní počítače opravdu passé... Dnes již musíme počítat s tablety, čtečkami e-knih, chromebooky, chytrými telefony či jinými tenkými klienty."
Že by takový pokrok za tři roky? Ani náhodou. Polovina základních škol dnes nemá ani tu pořádnou PC učebnu, přestože PC tu máme už přes 20 let. Interaktivní tabule se začaly objevovat před 8 lety a i dnes najdete řadu škol, kde je nemají, protože jsou pro ně finančně nedostupné. EU peníze školám to všechno nezachrání, protože z šablon budeme kupovat i učebnice a pomůcky, protože jak jste si jistě všimli MŠMT peníze na pomůcky značně osekalo a ještě oseká.
Takže se ptám, kde naše základní školy vezmou na Vámi avizovaný pokrok peníze?
To anonymní 8:11
Bez výhrad souhlasím
A k tomu dodávám
1. O techniku se také musí někdo starat. Myslíte, že toto vše zvládnou učitelé, kteří mají snížený úvazek o pár hodin týdně a působí jako ICT správci?
2. Mobilní zařízení mají jen omezené možnosti možnosti upgradu, kdo zaplatí jejich obměnu (odhaduji po cca 3 letech provozu), když školy např. běžně provozují 6-8 let staré PC učebny. A pak je zde také nutná infrastruktura, minimálně WiFi sítě v ZŠ (mnoho takových škol neznám, a to ani středních).
3. Kde je trh s aplikacemi pro tato zařízení? To, co je dnes nabízeno na českém trhu, včetně českých e-books učebnic je tristní. Myslí si snad někdo, že za 3 roky budou učitelé a žáci na tak dobré jazykové úrovni, že budou pracovat s cizojazyčnými aplikacemi.
4. Mobilních zařízení je celá řada a jsou navzájem nekompatibilní. Kdo rozhodne, jaká zařízení budou certifikována pro výuku, kdo tato zařízení bude pořizovat? Škola? Viz. body 1 až 3. Rodiče žáků? To snad ne!
5. Už začali PF měnit didatiku výuky ICT? Ne? Tak to asi nemají šanci. Za 3 roky bude pozdě.
P.S. Článek není podepsaný, předpokládám, že je redakční. Pokud tomu tak je, očekával bych kromě komentáře také nějaký tip na řešení.
Pan ministr se stále snaží přimontovat na žebřiňák elektronický tachometr (i když poněkud výběhový a potenciálně poruchový model)...
V lepším případě si naivně představuje, že pak žebřiňák pojede rychleji a lépe. Pak mu lze poradit, aby radši pro začátek alespoň dal vozkovi na kolomaz.
V horším případě je mu to jedno a jde jen o to, aby se na těch 140 miliónech co nejlépe a hlavně rychle napásl někdo, kdo pak přispěje... třeba do stranické kasy, nebo možná i kdovíkam jinam. Pak mu je zbytečné radit cokoli.
Pokud bude realizováno testování dle zadání ČŠI, tak školy budou nuceny udržovat PC. Zmíněné klientské počítače nové generace jsou výrazně levnější než PC, takže se dají v dostatečném počtu pořídit i z EU peníze školám. Interaktivní tabule klasického typu, které se nyní masově nakupují, jsou bohužel beznadějně zastaralé, většina z nich nepodporuje multitouch, který je podmínkou pro provoz moderních interaktivních aplikací (multitouch je používán na tabletech i chytrých telefonech a je nyní de facto standardem moderního uživatelského rozhraní i v Windows 7). Podmínka instalace testovací aplikace na PC je krok zpět, v prohlížeči provozujeme dnes bez problému i online banking... Objem dat posílaný při testování je ve srovnání s běžně užívanými aplikacemi velmi malý.
Souhlasím s Jankem, že mobilní zařízení jsou pro školství velmi perspektivní a užitečnou technikou. Na druhou stranu souhlasím s Charliem v tom, že životnost mobilních zařízení je cca 3 roky, v praxi i nižší. Navíc jde o zařízení, která by měla být nasazována 1:1. To je při současném způsobu financování školství naprosto neřešitelný problém. Také souhlasím s tím, že trh s aplikacemi/e-učebnicemi pro tato zařízení v češtině neexistuje a pravděpodobně ani existovat nebude. Pro vydavatele takovéhoto obsahu je trh příliš malý a téměř bez finančních prostředků. Mnohdy se nemůže zaplatit ani lokalizace jednoduché aplikace.
Vážení, debatujete o technických detailech, ale uniká vám hlavní postřeh článku: Ať je technika dnes kde chce, především je problém v zadání - je příliš úzké a vylučuje ze hry další možné uchazeče o zakázku. Jestli je online dobrý nebo ne, by měl mít uchazeč o zakázku šanci obhájit. Otázka je, jestli zadání není šité někomu na míru. A aby náklady na potřebný HW nebyly součástí nákladů v nabídce uchazeče - je to v pořádku? Můj selský rozum říká, že ne.
Okomentovat