Český vzdělávací systém selhává mj. i v tom, jak učí občanským postojům, postupům a právům. Náš právní systém má řadu institucí, které umožňují bránit (se) nepravostem. Většinou je ale neznají ani žáci, ani rodiče, ani učitelé, ani veřejnost, ba ani novináři. Nejvíce se v tom zatím, zdá se, vyznají ekologičtí aktivisté. Můžeme s nimi nesouhlasit, ale je pravda, že v mnoha případech dosáhnou svého. Ve školství se zatím místo hledání účinných nástrojů, jak skutečně zabránit vyhazovaní peněz, různým čachrům, nepravostem a nesmyslům, většinou jen žvaní.
Zde příklad lepšího postupu:
O podivných zakázkách „Odborná pomoc s vedením projektu „Automatizovaného testování 5. a 9. tříd základních škol“ a Projektová dokumentace „Automatizované testování 5. a 9. tříd základních škol“ se na České škole psalo v únoru:
http://www.ceskaskola.cz/2011/02/kdo-bude-pripravovat-testovani-zaku-zs.html a http://www.ceskaskola.cz/2011/02/kdo-bude-pripravovat-testovani-zaku-zs_14.html (21 komentářů).
Bohužel dnes už vše upadlo v zapomenutí. Chyba! Právě teď je čas zjistit, co to vlastně bylo. Chceme tedy vědět, co z toho vzešlo, a pak můžeme třeba posoudit, jak to souvisí s novým tendrem vypsaným ČŠI (viz http://www.ceskaskola.cz/2011/07/testovani-on-line-ale-houby-pane.html).
Postupně zde budeme zveřejňovat, celý postup.
Pozn.: Podobných žádostí jsme jen v tomto roce podali již 46, asi polovina je zdárně vyřízena, u soudu jsou už dvě žaloby. Pokud by někdo potřeboval s takovou věcí pomoci, klidně se na nás může obrátit.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
Karmelitská 7
118 12 Praha 1
__________________________________________
naše č.j.: Info 046/11-Ž
Věc: Žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999, Sb., o svobodném přístupu k informacím
V Praze dne 14.7.2011
Vážení,
s odvoláním na příslušná ustanovení zákona č. 106/1999, Sb., o svobodném přístupu k informacím, Vás žádáme o poskytnutí výstupů veřejné zakázky "Odborná pomoc s vedením projektu Automatizovaného testování 5. a 9. tříd základních škol" a veřejné zakázky "Projektová dokumentace Automatizované testování 5. a 9. tříd základních škol".
Požadované informace preferujeme zaslat v elektronické podobě prostřednictvím datové schránky nebo na emailovou adresu zstepankova zavináč scio tečka cz, případně v listinné podobě na adresu sídla žadatele: www.scio.cz, s.r.o., Pobřežní 34, Praha 8, PSČ 180 00.
Děkujeme předem za kladné vyřízení této žádosti.
S pozdravem
za www.scio.cz, s.r.o.
Mgr. Zuzana Štěpánková
podnikový právník
Scio.cz: Občan ani učitel nejsou bezbranní
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
15 komentářů:
Všechny tyhle hrátky kolem plošného testování žáků a státních maturit jsou v podstatě prkotina proti nastupujícímu trendu vlády, který osvětlil v sobotu pan premiér Nečas ve svém rozhovoru s redaktorem MFD.
Teprve potom začne NEČAS ve školství.
Ve velkém rozhovoru pro MF DNES Nečas říká, že snaha snížit zadlužení států může vést i k propouštění lékařů a učitelů.
Nečas zároveň obhajuje škrty ve školství - omezení počtu škol. "Není možné dál pokračovat v tom, že máme jen 70procentní naplněnost středních škol. Takže třicet procent peněz na střední školy je jakoby vyhozeno. A druhá věc: není už možné dál přihlížet tomu, že část středních odborných škol poskytuje velmi nízkou kvalitu vzdělání," říká Nečas. Přiznává, že jedním z důsledků bude propuštění učitelů: to prý bude znamenat, že zbývající by mohli mít vyšší platy.
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/necas-dph-na-19-procent-ale-ne-na-leky-a-knihy-a-bude-se-propoustet-psl-/domaci.aspx?c=A110715_205525_domaci_brm
Souhlasím s Nečasem a mělo by to pokračovat i na vysokých školách. Kvalitní školy a na nich učící učitelé se o práci bát jistě nemusejí.
Pane Doležele, byl byste tak laskav a popsal kvalitní školu a kvalitního učitele? To jen, abych věděla, jestli se mám o práci bát, nebo ne.
Děkuji. Učitelka ZŠ
Svatá pravda... Ve školství je moře peněz a všichni se můžeme mít jak prasata v žitě. Jen je potřeba zrušit vše nekvalitní a vyházet všechni příživky... No jo, ale kde se pak budou děti a studenti učit? Jdu o tom přemýšlet :-)
to Učitelka ZŠ: Kvalitní škola je taková škola, která bude mít dobré výsledky v centralizovaných testech. Ono se o středních školách vždy vědělo, které jsou elitní, které jsou lepší a které nestojí za nic a výsledky centralizovaných maturit to jen více či méně potvrdily. Pokud jde o vysoké školy, tak tam je to ještě jasnější. Vědecké výsledky škol, publikace v mezinárodních odborných časopisech, patenty, napojení na klinický výzkum a jeho tržně měřitelné výsledky, apod. Myslím, že není třeba hlubokých analýz, abychom poznali, že nejlepší absolventi VŠFS, nebo AJAK, či BIVŠ a podobných soukromých vysokých škol mají pramalou šanci konkurovat podprůměrným absolventům třeba Karlovy Univerzity, nebo ČVUT, či Masarykovy Univerzity.
Pokud jde o základní školy, tam bych počty škol moc neomezoval. A o kvalitním učiteli jsem nenapsal ani slovo, protože také nevím, jak takovou kvalitu ověřovat.
P. Šteffle,
komentáře v 7:25 a 7:48 se Vám moc nepovedly! Pohrajte si víc s učitelským žargonem. Je vidět, že už jste dlouho mimo školství.
A.S.
Jste vedle, v 7:25 jsem psala komenetář já. Nechte pana Šteffla žít. A že nemám po dvanácti letech učení učitelský žargon, mě těší.
JP
Kvalitní škola není taková, která má nejlepší výsledky v centralizovaných testech.
To je právě nejčastější omyl všech "pragmatiků" a "odborníků na vzdělání a vůbec na fšecko".
Jednak opět připomenu, že kvalita školy souvisí i s oblastmi, které jsou jen obtížně, anebo vůbec netestovatelné.
Třeba také s tím, jestli se děti (alespoň na prvním stupni) do školy těší anebo jestli je od žáků například vyžadováno zdravení dospělých.
Ale i když přistoupím na logiku, že testování je jakýmsi objektivním měřítkem, pak nemohu souhlasit s takto hrubě pojatým zjednodušením.
1. Nelze hodnotit školu na základě výstupů, pokud neznáme vstupy.
2. Kvalitní škola není ta, jejíž žáci napíší testy v prvním decilu výsledků všech škol, ale ta, která lépe plní zadání, pro které byla škola či spíše obor ustaven.
Vysvětlím na příkladu:
Nelze přece říci, že je lepší gymnázium, jehož žáci logicky dopadnou v testech dobře, nežli žáci SOU, kteří ve stejných testech většinou propadnou.
Gymnázium má připravovat žáky pro další studium a dobré je tedy tehdy, když jeho žáci v dalším studiu uspějí.
Učiliště má připravit budoucí pekaře či zedníky. Dobré tedy bude tehdy, když o jeho absolventy bude mezi firmami rvačka, protože každý ví, že zedník nebo eletrikář z oné školy je "dobrý"
SOŠ jsou někde mezi těmito mantinely. Měly by část žáků připravit k dalšímu studiu a část pro praxi. Dost záleží na konkrétním oboru.
Testy jsou dobrým pomocným měřítkem, ale postavit na nich hodnocení škol je prostě diletantské.
Otázka k zamyšlení:
Jak to hernajs za toho socialismu a v prvních 5 letech po revoluci fungovalo, že jsme se obešli bez testů, bez státních maturit a přesto žáci uměli víc a lépe, nežli dnes?
Nešlo by tady náhodou hledat inspiraci?
Já svou verzi příčin mám, ale zajímaly by mne i jiné názory.
to poste.restante:
Tak já zkusím nastínit tu svou, schválně jestli se shodneme: zamýšlela jsem se nad rodiči oněch žáků, kolik jim bylo, když měli děti a zda (a jak dlouho) to bylo před nebo po sametu. A možná je to jedna z příčin - najednou tu bylo tolik možností, že na děti už nebylo soustředěno tolik pozornosti. Taky se ukázalo, že člověk může vydělat peníze i když nemá "dobré" vzdělání (jenom kolik je nabízečů různých finančních produktů, lemplů řemeslníků apod.). Dalším důvodem by mohla být vlna, která dorazila z Ameriky se zpožděním - "nonfrustrated children". A my se tím teď frustrujeme :) :(. Čím víc o tom přemýšlím, jde jen o to to vydržet a ono se to samo vrátí do normálních kolejí. Jenom se nesmíme nechat strašit a vydírat. Např. plošným testováním.
JP
byl byste tak laskav a popsal kvalitní školu a kvalitního učitele?
Tak třeba já vůbec nerozumím fotbalu. Přesněji nerozumím jeho problémům.
Jak se pozná kvalitní klub a kvalitní trenér.
Pane Doležel,o těch kvalitních učitelích jste to napsal velmi hezky.A proto se Vás ptám,kdo bude posuzovat tu kvalitu? Asi ti "kvalitní" ředitelé? Já už jsem jednoho takového zažila a stačilo mi to na celý život.Zdá se, že žijete v jiném světě. Neučíte náhodou v Praze?
To je zajímavá otázka. Můžete ji, pro mě, nějak vysvětlit? Děkuji.
JP
Haló noviny obvykle nemusím, ale článek České školství v propadu mi mluví z duše.
Ve vysoce konkurenčním století vědeckých inovací vázne u nás i hlavní odkaz Komenského: »Učit všechny všemu podstatnému, celoživotně«. Polistopadový odborně fundovaný projekt racionalizace, demokratizace a humanizace československého školství nahradila směsice neokonzervativních a neoliberálních omylů. Propad našeho školství na poslední místa zemí EU a OECD zavinily škodlivé zvraty: obnova překonaného, úzce elitářského pojetí gymnázia z let Bachova absolutismu, absence vymezení základního učiva, patnáctiletá likvidace běžných státních maturit, nedostatečné standardy kvalitních výchovně vzdělávacích výsledků, nedbání klasického ideálu harmonie, přeceňování exploze informací, podceňování tvořivosti, praxe i mravní výchovy, proměna vzdělávání v oblast byznysu aj. Rádoby »vysokých škol« máme již téměř stovku a v komerční tisícovce učebnic se už nevyznají ani učitelé. Největší profesní zátěží pro učitele je dnes zvládání vzrůstající nekázně. Vychýlené tlaky proměňují úlohu učitele v úlohu baviče. Téměř polovinu žáků mladšího věku postihuje šikana násilníků, nejeden žák se bojí do školy chodit. Nemálo výrostků se místo v tvořivé činnosti vyžívá v destrukci a vandalismu všeho druhu. Dva celoevropské průzkumy ukázaly, že mladí Češi jsou národně nejodcizenější generací celé EU, mnozí už nechtějí být českými občany.
Pro Poste restante:
Základní příčina zhoršení kvality českého školství je tato: v roce 1990 studovalo maturitní obory 26% žáků středních škol, učební obory 74% (zdroj: MŠMT, Akční plán..., prosinec 2008).
Proto byla pro žáky ZDŠ souška učitelka Bůh, který je mohl připravit k úspěšnému složení přijímaček na SŠ. A byla kázeň ve škole a práce doma.
Na VŠ bylo v roce 1990 přijato 13% populačního ročníku, dnes 72%.
Proto byla pro žáky SŠ souška profesorka Bůh, který je mohl připravit k úspěšnému složení přijímaček na VŠ. A byla kázeň ve škole a práce doma.
Petr S.
Petr S. a JP
Čekal jsem, jestli se ještě někdo nepřidá, ale asi by to bylo dále zbytečné.
Jistě i příčiny, které zmiňuje JP mají svůj podíl a to nezanedbatelný.
Ale pokud by současně platilo, že vyšší vzdělání má charakter výběrového, pořád by prestiž profese zůstala zachována.
Větší díl pravdy má tedy podle mne Petr S.
Právě teze, o nízkém počtu VŠ vzdělaných v populaci, které (prý) brání rozvoji ekonomiky a srovnávání se západem bez znalosti kontextu, spolu s expanzí "knedl-fakult-schule" jsou jedním z hlavních zdrojů úpadku.
Dnes má, jak se říká, "maturitu každá židle" a na VŠ se dostane většina maturantů.
Toho nelze dosáhnout bez poklesu úrovně.
K dalším zdrojům propadu pak řadím systém financování prostřednictvím normativů, doprovázený propadem porodnosti.
Situace, kdy se nebojí žák, že bude vyhozen za nevhodné chování, či slabý prospěch, ale naopak se bojí škola, že přijde o žáka = zdroj peněz, prostě jinak než úpadkem skončit nemůže.
Okomentovat