Stenozáznam jednání 13. července 2011.
Poslankyně Dagmar Navrátilová:
Děkuji. Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a
kolegové, zákon č. 561/2004 Sb., tedy školský zákon, ve znění pozdějších
předpisů, upravuje v § 78 až 82 pravidla konání maturitní zkoušky.
Novelou vyhlášenou pod č. 242/2008 Sb. byla v § 78 odst. 1 a 2 stanovena
struktura společné části maturitní zkoušky, přičemž definitivní model
zkoušky počítá ve společné části s povinnými zkouškami ze tří zkušebních
předmětů - českého jazyka a literatury, cizího jazyka a třetího
předmětu z nabídky podle § 78 odst. 1 písm. c) až e). Přechodnými
ustanovení však bylo zavedení třetí povinné zkoušky odloženo až na rok
2012 a zároveň se umožnilo, aby si žáci jako druhý zkušební předmět
zvolili buď cizí jazyk nebo matematiku.
Praxe ukazuje, že organizační a logistická náročnost
zajištění společné části maturitní zkoušky vyžaduje, aby byla
soustředěna pozornost na stabilizaci zkoušek z českého jazyka a
literatury, cizích jazyků, popřípadě matematiky, zatímco třetí povinnou
zkoušku je vhodné ještě odložit. Zavedení třetí povinné zkoušky má být
spojeno také s bezvýjimečným stanovením cizího jazyka jako druhé povinné
zkoušky, neboli nebude možné nahradit jej matematikou.
Na takovou změnu již v roce 2012 však řada středních
škol, v nichž se podle dřívější právní úpravy povinná zkouška z cizího
jazyka nekonala, není dostatečně připravena. (V sále je hluk a neklid.)
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová:
Promiňte, paní poslankyně. Dámy a pánové, já vás důrazně žádám o klid.
Pokud si potřebujete něco vyřídit, prosím, běže do kuloárů. Prosím, paní
poslankyně.
Poslankyně Dagmar Navrátilová:
Děkuji. Proto navrhujeme odložit zavedení třetí povinné zkoušky do
praxe na školní rok 2013 - 2014 a do školního roku 2012 - 2013 zachovat
možnost nahrazení zkoušky z cizího jazyka zkouškou z matematiky.
Účinnost zákona je navrhována dnem jeho vyhlášení, neboť je nezbytné,
aby odklad zavedení třetí povinné zkoušky a možnosti nahradit zkoušku
z cizího jazyka zkouškou z matematiky byl účinný ještě před termínem
podání přihlášek k maturitní zkoušce pro školní rok 2011 - 2012
připadajícím na 15. listopad 2011.
Ačkoliv prvotním účelem navrhované právní úpravy není
dosažení úspor prostředků veřejných rozpočtů, bude vedlejším důsledkem
přijetí předkládaného zákona také dvouletý odklad nárůstu finanční
náročnosti maturitní zkoušky souvisejícího s případnou realizací třetí
povinné zkoušky. Roční náklady na třetí povinnou zkoušku společné části
maturitní zkoušky lze vyčíslit přibližně částkou 30 mil. korun.
Podstatnou část těchto nákladů tvoří náklady na
zajištění hodnotitelů zkoušek z cizího jazyka. Předkládaná úprava nebude
mít žádné další hospodářské dopady, ani finanční dopad na rozpočty
územních samosprávních celků. Předkládaný návrh není v rozporu
s ústavním pořádkem České republiky, mezinárodními smlouvami, kterými je
Česká republika vázána, ani s právem Evropské unie.
Žádám o přikázání tohoto návrhu do školského výboru a
současně také žádám o zkrácení lhůt pro jednání ve výborech na 40 dnů,
protože je nám známo, že naši koaliční partneři nejsou ochotni podpořit
projednávání tohoto návrhu podle § 90. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk
z řad poslanců VV.)
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová:
Děkuji. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení
poslankyně Vlasta Bohdalová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Vlasta Bohdalová:
Dobré pozdní odpoledne, dámy a pánové, já budu velice stručná. Patřím
k těm, byť nekoaličním ale opozičním poslancům, kteří jsou proti tomu,
aby se tento zákon projednával v devadesátce, protože rozhodně jako
předsedkyně podvýboru pro regionální školství a členka školského výboru
si přeji, aby tento zákon byl projednán především v tomto výboru.
Vzhledem k tomu, že jsme právě skončili první rok maturitní zkoušky a na
stůl nám chodí spousty poznatků od ředitelů a učitelů, kteří se
maturitami zabývali, proto bychom rádi, aby, byť tedy po zkráceném
projednávání 40 dnů se tento materiál objevil ve školském výboru spolu
s velkou novelou zákona 561, kterou jsme poslali do druhého čtení na
minulé naší schůzi.
Bohužel si tady musím trošku ťuknout do Ministerstva
školství. To jaksi při dávání této velké novely dohromady, kterou
připravovalo rok, jaksi zapomnělo, že má zafixované maturity pouze na
jeden rok, takže trošku se šturmuje v nepravou chvíli a na nepravém
místě, ale my jsme ve výboru i v podvýboru připraveni projednat tuto
normu a připravit ji společně s dalšími návrhy s novelou 561, kterou
budeme projednávat, na příští schůzi. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová:
Děkuji, paní zpravodajko. Otevírám obecnou rozpravu, ve které mám
v tuto chvíli tři písemné přihlášky. Jako první vystoupí pan poslanec
Ivan Ohlídal. Prosím, pane poslanče, mikrofon je váš.
Poslanec Ivan Ohlídal:
Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, já
jsem také jeden z poslanců, kteří se připojili k vetu na zrychlené
projednávání této novely, tedy na projednávání této novely v rámci § 90
jednacího řádu. Mám k tomu tři důvody.
Prvním důvodem je to, že v § 90 by se měly probírat
zákony nebo novely, které mají vyloženě technický charakter a nebo
zákony a novely, které jsou urgentní a velmi významné pro společnost. Do
žádné z těchto skupin tato novela nepatří. Druhým důvodem je to, že
v důvodové zprávě k této novele jsem si přečetl, že je třeba ještě
stabilizovat zkoušky z českého jazyka a literatury a z cizích jazyků,
případně z matematiky. Je tam také v té důvodové zprávě řečeno, že
některé školy nejsou připraveny k tomu, aby podle plánu, to znamená
v roce 2012, byla zavedena třetí povinná zkouška z volitelného předmětu.
V tom případě by samozřejmě byla zkouška z cizího jazyka už
nezaměnitelná a nemohla být volitelná s matematikou, jak tomu bylo
posledně, tento rok.
A tam se říká, že právě, co se týče těch cizích
jazyků, nejsou některé střední školy dostatečně připraveny. Já jsem se
o tuto skutečnost zajímal a diskutoval jsem s mnoha řediteli různých
středních škol na toto téma, i středních škol, kde zkouška z cizího
jazyka zatím neprobíhala a probíhala tam jenom zkouška z matematiky. A
byl jsem velmi překvapen, když mi bylo řečeno, že vlastně ten problém
nepřipravenosti není ani tak na straně středních škol, ale spíše na
straně ministerstva, případně jeho organizace Cermatu. Takže tato
skutečnost mě hodně překvapila, a proto si myslím, že by bylo dobré
provést regulérní proces při projednávání této novely a v rámci této
skutečnosti jakýsi rozpor tohoto typu vysvětlit.
Je tu pak ještě třetí důvod pro mne a ten třetí důvod
je podle mého názoru nejpodstatnější. Je jasné, že státní maturita musí
být zavedena. Státní maturita může způsobit, že budeme schopni rozlišit
střední školy podle jejich úrovně. Na základě toho potom bude možné
změnit některé skutečnosti, které jsou nevhodné a způsobují pokles
středního školství, a to především financování středních škol. Státní
maturita je totiž velmi dobrým kritériem pro zhodnocení úrovně středních
škol a potom také pro finanční příspěvky ze státního rozpočtu do těchto
škol. Čili se zavede aspekt kvality, kritérium kvality do financování
vysokých škol právě pomocí této státní maturity.
Je však otázkou, jestli maturita ve struktuře, která proběhla naposledy,
tzn. letos na jaře, jestli právě tady tato struktura je vhodná. Já mám
o tom dost zásadní pochybnosti. Myslím si, že dvouúrovňová, dvoustupňová
maturita není to pravé ořechové, jak se říká. Zjistil jsem např., že ta
nižší úroveň je velmi jednoduchá, velmi nenáročná a např. u studentů na
gymnáziích by vůbec neměla existovat. Naopak na některých školách
odborných, jako jsou např. odborná učiliště s maturitou, může být ta
náročnější úroveň, náročnější stupeň, až příliš obtížný.
Já si osobně myslím, že státní maturita by měla být
jednostupňová a měla by se lišit podle druhu škol. Jiná by měla být
jednostupňová maturita na gymnáziích, jiná na odborných školách. I
v rámci odborných škol by se mohla potom ještě rozčlenit. Samozřejmě
celou tu jednu úroveň by měl garantovat stát. Měl by ji mít v gesci a
měl by také kontrolovat průběh a výsledky. Nikoliv, jak se někdy říká,
že jenom část toho jednoho stupně, by garantoval stát a ten zbytek už by
byl ponechán na úvaze a na procesu, který si zvolí škola. Čili celý ten
jeden stupeň, ať už pro gymnázia nebo odborné školy, by měl být v gesci
státu.
Samozřejmě jsou i jiné možnosti a právě toto období
projednávání ve všech těch třech čteních novely by umožnilo diskutovat i
tyto možnosti s tím, že by se zároveň provedla - ty analýzy snad už
měly být provedeny - že by se zhodnotily i analýzy, které o průběhu
státní maturity letos na jaře budou nebo snad už byly vypracovány - já
zatím o žádných podstatných analýzách tohoto typu nevím.
Jistě by bylo vhodné v souvislosti s projednáváním
této novely rovněž prodiskutovat do hloubky zhodnocení a výsledky příp.
analýzy, které se týkají letošního roku, takže jistě bude pak
příležitost na schůzi školského výboru přivítat pana ministra a jeho
náměstka a probrat tady toto hodnocení a tyto analýzy, které se týkaly
maturity v letošním roce.
Takže mým závěrem je, že je nutné projít tuto novelu
v regulérním procesu a současně s tím je nutné provést vyhodnocení
analýz, které se týkají skládání maturity v letošním roce a na základě
toho také diskutovat případné změny struktury této maturity. Děkuji za
pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji, pane poslanče. Další přihlášenou je paní poslankyně Marta Semelová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Marta Semelová:
Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, kolegové, jak již
bylo uvedeno, školský zákon upravuje v § 78 až 82 pravidla konání
maturitní zkoušky. Novela číslo 242/2008 stanovila konečnou podobu
společné části maturitní zkoušky, tzn. povinné zkoušky ze tří předmětů.
Za prvé z českého jazyka a literatury, za druhé z cizího jazyka a
konečně dává na výběr matematiku, občanský a společenskovědní základ
nebo informatiku.
Letos konali studenti v rámci společné části maturity
povinně dvě zkoušky, a to z češtiny a buď z cizího jazyka, nebo
z matematiky. Volba mezi těmito dvěma předměty byla na tom kterém
studentovi. Umožnilo to přechodné ustanovení, které odložilo konání
třetí povinné zkoušky na rok 2012 a zároveň umožnilo zmíněnou volbu mezi
cizím jazykem a matematikou. Od příštího školního roku však už mají
studenti povinně maturovat z českého jazyka a literatury a z cizího
jazyka, tzn. bez možnosti výběru mezi jím a matematikou. Navíc má přibýt
ještě třetí zkouška, jak jsem uvedla, tzn. podle výběru studenta buď by
to byla matematika, nebo občanský a společenskovědní základ příp.
informatika.
Na tuto změnu - a já mám rozdílné poznatky od mého
předřečníka a také jsem hovořila s řadou ředitelů středních škol - tak
na tuto změnu v nadcházejícím školním roce není řada středních škol,
učitelů i studentů připravena. Navíc chybí řádně zpracovaná analýza
státní maturity, která proběhla letos. Toho, co se osvědčilo, co se
ukázalo jako chybné, co je třeba upevnit, co upravit či změnit. A že
nedostatky byly, to víme všichni. Musí se proto vyhodnotit všechny
připomínky a zaměřit se na stabilizaci situace na školách, na zklidnění,
aby učitelé i studenti měli určitý stupeň jistoty pro vlastní výuku.
Zároveň na základě tohoto vyhodnocení zodpovědně připravit definitivní
podobu a vytvořit podmínky na školách pro konání zkoušky z třetího
předmětu. Proto je předložen návrh, který má zabránit chaosu a tomu, aby
pod tlakem nedošlo k dalším později kritizovaným chybám, na něž doplatí
jak studenti, tak pedagogové.
Novela má zafixovat současnou strukturu na dva roky.
Mluvím pochopitelně o zafixování počtu povinných zkoušek společné části a
volby mezi cizím jazykem a matematikou, ne o zafixování chyb a
nedostatků, ty musí být odstraněny. Návrh zákona tedy odkládá konání
třetí povinné zkoušky o dva roky, tzn. na školní rok 2013/2014. A do té
doby ponechává studentům možnost volby mezi zkouškou z cizího jazyka a
zkouškou z matematiky.
Osobně nejsem příznivcem zkracování čtení. Ale
vzhledem k tomu, že termín, kdy se studenti musí přihlásit k maturitě
resp. k jednotlivým předmětům, z nichž budou maturitní zkoušku skládat,
je 15. listopad 2011, je třeba tuto novelu přijmout ve zkráceném čtení.
Posunutí termínu odevzdávání přihlášek není možný, a to z řady důvodů,
mj. i proto, že by se studentům zkrátila doba přípravy na maturitu.
Zároveň chci zdůraznit, že v žádném případě nejde
o přerušení přípravy definitivní podoby státní maturity či o pokus
o její zrušení. Naopak. Předložená novela má kromě již zmíněného
zabránit tomu, aby docházelo k neustálému zpochybňování státní maturity,
pokračujícím útokům proti ní či k případným návrhům na její zrušení.
Proto vás, vážené kolegyně a kolegové, žádám
o podporu předloženého návrhu zákona, a to ve zkrácené lhůtě
projednávání 40 dnů. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Novotný mladší. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Josef Novotný ml.:
Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci,
dovolte, abych i já jako bývalý ředitel střední školy se vyslovil tady
k té novele školského zákona. Bylo před chvílí řečeno, o čem je. Já už
to tady nebudu znova opakovat. Ale s tím zdůvodněním, jak jsem si
přečetl, kde je uvedeno - organizační a logistická náročnost zajišťující
společné části maturitní zkoušky vyžaduje, aby byla soustředěna
pozornost na stabilizaci zkoušek z českého jazyka a literatury, cizích
jazyků příp. matematiky, zatímco třetí povinnou zkoušku je vhodné ještě
odložit - s tímto já souhlasit nemohu.
Zrovna tak nemohu souhlasit s tím, že se nyní v tuto
chvíli svádí na střední školy to, že nejsou připraveny. Já si myslím, že
v současné době, kdo není připraven, to je Cermat a Ministerstvo
školství.
Podívejte se, školy jako takové jsou schopny
zorganizovat a připravit se na maturitu tak, jak je to v zákoně v dnešní
podobě. Ovšem tak, jak v současné době to předkládá novela, kde znovu
se žádá o odložení na rok 2013/2014, tak samozřejmě zase to povede
k tomu, že vzniknou zmatky, že školy nebudou vědět, kdy vlastně to
začne, jestli to bude znovu odloženo nebo zda opravdu bude platit to, co
Poslanecká sněmovna jednou už přijala.
Proto se musím zásadně vyslovit proti přijetí této novely a myslím si,
že maturitní zkoušky, tak jak dneska je diskutujeme, a měly celou řadu
chyb, a já jsem se tady již vyslovil jednou pro to, že jsem pro zavedení
maturitních zkoušek a že jsem rád, aby maturitní státní zkoušky
fungovaly, tak si ale nemyslím, že by to mělo probíhat tak, že bychom
dělali výjimky z výjimek, aby byly další výjimky, a za dva roky zase
řekneme, že to ještě odložíme, a za tři roky to zase odložíme a já
nevím, co všechno.
Pojďme to spustit. Navíc si myslím, že maturity jako
takové řeší problém školství od prostředka. My přece musíme začít
u základního školství a postupovat koncepčně. A to mi tady opravdu
v této Sněmovně chybí.
Takže já tuto novelu samozřejmě podpořit nemohu a věřím, že tato novela podpořena nebude i v rámci ostatních poslanců.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Nyní vystoupí s přednostním právem pan ministr školství. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš
Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já jsem si říkal, že ještě
počkám, ale teď jsem si říkal teď přišla chvíle, protože jsem lehce
netrpělivý z toho, co jsem tady slyšel.
V roce 2008 se schválila podoba státní maturity v
"561" a řekla, že první rok bude, jak tady bylo, český jazyk a volba
mezi matematikou a cizím jazykem. A pak se přidávají další předměty a ze
státní maturity se stává Bumbrlíček. To je první věc. Přidáváme další
předměty.
A tohle, co teď chystáme, je věc, abychom zafixovali
tu podobu, kterou jsou školy i ministerstvo schopny zvládnout. Pan
Novotný zřejmě není už dlouhou dobu ředitelem, ale nevím, jak by na
středních školách se dělala státní maturita z informatiky, když tam
chybí počítače v drtivé většině. Teprve tento rok přichází šablony za
1,5 miliardy do středních škol, aby se pořídily počítače. Tak jenom
tenhle ten dovětek.
Ale tady přišly důvody, proč je tahle novela. Tahle
novela nehodnotí a neříká, jak dopadla státní maturita. Tohle hodnocení
přijde do školského výboru, přijde na vládu. Tahle novela má
zastabilizovat situaci, která v tuhle chvíli je neřešitelná pro školy.
Jestliže 15. listopadu se studenti mají hlásit k novým předmětům a ty
nové předměty mimo jiné mají být informatika, mají být společenské vědy a
další předměty, tak je potřeba říct, že po těchto státních maturitách
musíme zakonzervovat tu jednodušší formu.
Ministerstvo zaspalo. Já tady dám hypotézu. Kdybych
tyto změny předložil v květnu, v době, kdy ještě neproběhla celá státní
maturita, tak paní Bohdalová by mě roztrhala. A právem. Proč chcete něco
měnit, když nevíme, jak státní maturity dopadly? Já jsem to předložil
v nejkratším možném termínu díky poslanecké novele ve chvíli, kdy
skončila státní maturita, víme, jak na tom jsme se všemi klady, ale i
chybami státní maturity, a víme, že ta bubmrlíčková další nástavba
státní maturity je nemožná pro střední školy. Takže ministerstvo
školství nezaspalo. Den poté, co skončily oficiálně státní maturity, tak
na téhle iniciativě pracovalo.
Já děkuji těm, kteří byli ochotni mně pomoci
s devadesátkou. Děkuji. Na druhou stranu jsem připraven se vydat cestou
zkrácením 40 dnů další dvě čtení pro mně v tuto chvíli této technické
novely. Pro mně je to technická novela jenom o termínu, abychom
o stihli, protože "561" leží ve školském výboru. Projde velkou diskusí,
projde komplexní zpráva o státní maturitě, kterou tam 30. 8. mimo jiné
budeme mít a projednávat.
On je po bitvě každý generál. Já jsem si trošičku
říkal, když proběhla státní maturita, kdyby proběhla před osmi lety,
protože se připravuje čtrnáct let, kdyby ji schválil nějaký ministr za
sociální demokracii, tak já jsem dneska už jenom ladil úplné detaily.
Takže já vás prosím v tuto chvíli o schválení
v prvním čtení, o zkrácení lhůty 40 dnů, o tom, že mě budete ještě
chviličku napínat, jestli to do 14. listopadu zvládnu. Já jsem se
naučil, že státní maturita je neustále detektivka, jestli se to povede
nebo nepovede. Jsem připraven na to a prosím vás aspoň o tuto cestu.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. S faktickou poznámkou nejprve vystoupí pan poslanec Ivan Ohlídal. Prosím, pane poslanče.
Poté pan poslanec Novotný.
Poslanec Ivan Ohlídal: Děkuji za slovo.
Vážený pane ministře, o tom, jestli je to technická nebo není technická novela, o tom se můžeme přít. To není tak důležité.
Ale to, co považuji za důležité, jsou některé vaše
nepřesné informace. Vy hovoříte o tom, že informatiku by nemohli
realizovat, přesně řečeno zkoušku z této informatiky, na středních
školách, protože některé školy nejsou vybaveny počítači. To není pravda,
protože v období tzv. programu Indosch před mnoha lety, to bych musel
teď v paměti počítat, před kolika lety, byly všechny střední školy
dokonale vybaveny počítači. A pokud mám informace, tak to, co nejméně
bolí ty střední školy, to je právě vybavenost počítači, vybavenost
výpočetní technikou. Takže ta vaše informace, nezlobte se na mně, nebyla
přesná.
A co se týče toho, že jsme vám nevyhověli s tzv.
devadesátkou, tak já jsem přesvědčen, že to není žádná tragédie.
Skutečně. Tato novela by měla, jak to zdůvodňovala poslankyně Bohdalová,
přijít do školského výboru na řádné projednání. A pokud si to
spočítáte, všechny lhůty v hlavě, tak není problém, si myslím, aby školy
nestihly to kruciální datum toho 15. listopadu.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Další s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Josef Novotný mladší. Prosím.
Poslanec Josef Novotný ml.: Děkuji za slovo.
K těm počítačům a vůbec k tomu procesu. Pane
ministře, já možná už dlouho nejsem ředitelem, ale musím vás seznámit
s procesem, který probíhá, než škola získá povolení, aby mohla vyučovat
příslušný obor. To znamená, je potřeba zaslat na ministerstvo, že jste
personálně připraveni a že jste materiálně připraveni. Pak teprve na té
škole může ta škola vyučovat příslušný obor. To znamená, pokud jste
povolili na některých školách obory, kde je informatika a oni tam neměli
počítače, no tak to já bohužel za to nemůžu. Ale tvrdit dneska v 21.
století, že střední školy nemají počítače a přesto tam učí informatiku,
to proboha jako není důstojné ani vás ani nikoho jiného.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Další přihlášenou je paní poslankyně Wenigerová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jaroslava Wenigerová:
Vážená paní předsedající, dámy a pánové, tady tuto novelu, kterou
předkládají některé poslankyně, máme v podstatě zahrnutou ve velké
novele "561", kterou jsme poslali do druhého čtení, a tam bude
samozřejmě dostatek prostoru i ve výborech, abychom se otázkou určitých
změn v maturitní zkoušce zabývali. Doposud to vnímám jako nekonečný
seriál, který byl více méně způsoben i tím, že novela zákona z roku
2007, která přispěla k tomu, že komplexní zkouška maturity je dneska
oním problémem, který i dnes řešíme, možná bude do určité míry změněna.
Já jsem byla proti devadesátce, protože si myslím, že
se s devadesátkou ad jedna má šetřit, a ad dvě opravdu se musíme začít
zcela vážně bavit o tom, jak s maturitou dál. Takže vnímám i poznámku
paní kolegyně, která předkládá o podpoře či nepodpoře tohoto materiálu,
za nadbytečnou.
Samozřejmě že ji podpoříme, samozřejmě že podpoříme i zkrácení lhůty na 40 dnů.
A ještě jedná poznámku. Ukazuje se, že názor drtivé
většiny odborníků včetně tehdejší školské komise Rady Asociace krajů,
když se začalo diskutovat o maturitě, směřuje k zjednodušení, to znamená
více méně k didaktickým testům v jedné úrovni, k zjednodušení maturity,
zjednodušení administrace a samozřejmě ke kvalitnější podobě maturitní
zkoušky v rámci školní části.
Takže pokud tato novela i velká novela otevře tuto
debatu, zjednodušení maturitní zkoušky, tak to bude především velkým
přínosem pro školy a pro studenty.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji vám. Dalším přihlášeným je pan poslanec Bém. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Pavel Bém:
Vážená paní předsedající, dámy a pánové, měl jsem připravenou
dvouhodinovou zdrcující kritiku státních maturit a když se podívám na
pravou část Sněmovny a koneckonců možná i na tu levou, která vzdělání -
jak sama říká - vždycky strašně fandí, tak si říkám, že už jsme možná
myšlenkami někde úplně jinde. Ono je to tak trochu symptomatické. My
dnes máme za sebou jednání o důchodové reformě a o těch důležitých
zákonech, na kterých stojí naše vyspělá demokratická společnost, a na to
školství a vzdělání nějak zapomeneme.
Tak já tedy tentokrát nebudu kritizovat státní maturity dvě hodiny, ale budu extrémně stručný.
Já bych chtěl říci za prvé, že považuji za
neuvěřitelné, že státní maturity je proce, který - jak krásně pojmenoval
pan ministr - bumbrlíčkujeme, to znamená, že mu něco neustále přidáváme
nebo ubíráme, že místo toho, aby něco tak strašně sofistikovaného, něco
tak významného aby mělo nějaký vnitřní řád, se kterým budou všichni
souhlasit, nebo který se nějakým způsobem schválí a podle toho se budeme
řídit, tak místo toho my vlastně říkáme, že v nějaké fázi na něj nejsme
připraveni. A já si myslím, že je úplně jedno, jestli na něj není
připraveno ministerstvo, nebo jestli na něj není připraven CERMAT, nebo
jestli na něj není připraven ředitel té či oné školy, ale důležité
sdělení je, že to je proces, který se nám trošičku vymyká z rukou. Je to
proces, který je, pane ministře, nekonečně administrativně náročný,
který zatížil v tom zkušebním roce střední školy úplně neúnosným
enormním způsobem, který, prosím pěkně, stál nehorázné peníze, a který
s ohledem na to, čemu se my dnes snažíme zabránit /a já vítám návrh dam,
kolegyň poslankyň/, my se snažíme vlastně zbrzdit, zpomalit tu
neskutečně "rychlou" evoluci státních maturit. No, upřímně řečeno, nic
jiného ani pořádně dělat nemůžeme.
Já bych chtěl upozornit na skutečnost, že výsledkem
státních maturit v letošním zkušebním ročníku je 20 tisíc středoškoláků,
kteří dnes nevědí, kam se vrtnout. A vy byste si mohli myslet, že to
jsou středoškoláci, kteří se neučili, kteří jsou hloupí, kteří na ty
školy, kde maturitu dělali, nepatřili.
No jo, ale já vám dám otázku do kvízu. Představte si
to, že mezinárodní agentury měří takzvanou čtenářskou gramotnost na
straně jedné a na straně druhé matematickou gramotnost. Představte si,
že tyto mezinárodní agentury v jednom parametru říkají, že Česká
republika je na tom bídně, a v druhém parametru, že Česká republika je
na tom relativně slušně. A teď si představte, ze státních maturit nám
vylézá výsledek, který říká, že v oblasti čtenářské gramotnosti a
matematické gramotnosti jsme v té jedné oblasti na tom daleko hůře než
v té druhé. A ta otázka do kvízu je: Myslíte si, že výsledek našich
státních maturit odpovídá mezinárodním analýzám a závěrům mezinárodních
agentur, to znamená, že se shodují, nebo že to je naopak? B je správně,
je to naopak. Jak je to možné? Někde se asi stala chyba.
Čili já velmi apeluji a prosím, pane ministře, čeká
nás i na této půdě Poslanecké sněmovny zcela zásadní debata, abychom si
řekli, prosím pěkně, jestli tento koncept, toto nastavení státních
maturit, které my dnes brzdíme - a já chápu nadšení některých mých
předřečníků pro státní maturity - ale jestli je to to pravé ořechové,
jestli by komparativní zkouška vzdělání po ukončení střední školy neměla
být trochu jiná, zaměřená například na praktické dovednosti, neměla být
přece jenom taková, která nabízí objektivní srovnání. Víte totiž, to,
po čem volali ředitelé středních škol, a můj kolega předřečník by to
jistě potvrdil, aby tady bylo srovnání kvality jednotlivých typů
středních škol. Myslíte si, že tady takové objektivní srovnání dnes je,
když se dělala takzvaná dvoustupňová státní maturitní zkouška? No není.
Jak můžeme srovnávat školu nebo studenta z jedné školy, který je v jedné
úrovni kvality kontroly vzdělání nebo testování, a studenta z jiné
školy, který byl zkoušen na úplně jiné úrovni. To prostě není možné.
Čili jestli něčím státní maturity v tom prvním
zatěžkávacím roce trpí, tak je to všemi porodními bolestmi, které si
vůbec dokážeme představit.
A já si myslím, že předtím, než doprojednáme 561
v novelizované podobě, předtím, než se vůbec odhodláme k rozhodnutí ne
jestli se mají dělat další maturitní zkoušky v roce 2013 nebo 2014 nebo
dokonce 2012 - to neříkám, protože můj syn maturuje příští rok - já to
říkám proto, že jsem přesvědčen, že jsme zatížili náš vzdělávací systém
enormní a neakceptovatelnou zátěží a že teď je na nás, abychom se s tím
nějakým způsobem pokusili vyrovnat.
Já moc prosím pana ministra a jeho tým, který
superviduje, kontroluje, vyhodnocuje státní maturity, aby se nad tím
zamyslel a předložil Poslanecké sněmovně nějaké rozumnější řešení,
lacinější, jednodušší, parametricky akceptovatelnější a zároveň
samozřejmě únosnější a takové, které nabízí objektivní porovnání kvality
jednotlivých škol, kvality vzdělání, středoškolského vzdělání jako
takového.
Jinak v tomto příběhu nám nezbývá nic jiného než
samozřejmě zvednout pro tuto dílčí novelu školského zákona ruku a
projednat to, protože opravdu nevím, co by se příští rok o maturitním
týdnu stalo.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová:
Děkuji. S faktickou je přihlášena paní poslankyně Semelová, poté
vystoupí s přednostním právem pan předseda klubu TOP O9. Prosím.
Poslankyně Marta Semelová: Děkuji. Já bych zareagovala na pana poslance Béma. Jsem ráda a děkuji za vyjádřenou podporu tohoto zákona.
Nicméně, chtěla jsem zareagovat na tom, o čem tady
mluvil ohledně těch 20 tisíc studentů, kteří neprošli státní maturitou,
jako že je to výsledek této státní maturity. Ono to tak není. Je to
výsledek soustavného poklesu úrovně vzdělávání, který tady zaznamenaly
právě i mezinárodní agentury.
A není pravda ani to, že je to přímý opak. Mám teď na
mysli mezinárodní agentury a jejich výsledky a výsledky maturity. Totiž
tam, kde bylo řečeno, že se jedná celkem o průměr v mezinárodním
srovnání, tak je ale ještě řečeno to B, že tam zároveň ovšem došlo
k nejvýraznějšímu poklesu mezi ostatními sledovanými státy. Myslím si,
že to je také důležité říci.
Jinak to, co jste tady, pane poslanče -
prostřednictvím paní předsedající - říkal ohledně všech těch nedostatků,
všech těch chyb, které se projevily, s tím já souhlasím. Právě proto je
potřeba situaci v tuto chvíli stabilizovat, toto si vyhodnotit a na
základě toho potom pokračovat dál.
Děkuji.
0 komentářů:
Okomentovat