Ministerstvo školství zaznamenalo během dvou pracovních dní 19 stížností na české školy, které na léto propouštějí své zaměstnance. Ministr školství Josef Dobeš totiž v pátek v reakci na článek Lidových novin vyzval kantory, kteří o podobné praxi vědí, aby příslušné školy resortu nahlásili.
Z článku Petry Jůzlové v Lidovky.cz vybíráme:
"Jen blázen by na výzvu ministerstva reagoval. Česká školní inspekce při svém zkoumání zjistí pouze fakt, že jsem byla na léto propuštěna podle platné smlouvy na dobu určitou. Já pak ale budu mít ve škole peklo," obává se pětačtyřicetiletá učitelka tělocviku z Liberecka.
Přečtěte si: Propuštění učitelé si začali stěžovat na své školy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
35 komentářů:
Jenže pokud se učitelé nezačnou ozývat, bude s nimi každý nadále zametat, jak se mu zlíbí.
Pokud budou do funkcí ředitelů škol dosazováni blbci, kteří neumí počítat tak, aby zaplatili učitele přes prázdniny, pak je třeba je udávat na počkáni školní inspekci, sdělovacím prostředkům, zřizovatelům. Přece ředitel není žádný Bůh co si může dovolit absolutně vše. Normativ na žáka je nastaven tak, že by každý učitel měl být zaplacen i přes dovolenou. Toto je přinejmenším zdravé k tomu, aby ředitelé "takto uspořené peníze" vrátili, protože to smrtí nejen neetičností, ale i pomyslnou zlodějinou.
Tak přemýšlím, jaký zákon na ředitele "vytáhnou" a nic mě nenapadá. Plně dávám za pravdu konstatování ve výše uvedeném článku:
"Jen blázen by na výzvu ministerstva reagoval. Česká školní inspekce při svém zkoumání zjistí pouze fakt, že jsem byla na léto propuštěna podle platné smlouvy na dobu určitou. Já pak ale budu mít ve škole peklo."
Navíc ředitel klidně dotyčné propuštěné po prázdninách nepříjme a zdůvodní to tím, že nebyli vhodní pro jeho školu. Raději sáhne po nějakém důchodci, kterému nemusí dávat ani OSO (osobní ohodnocení).
Navíc existujína SŠ tzv. "gardoví ředitelé" kteří jsou takřka nedotknutelní.
Myslím si,že vše je tak trochu zbytečný humbuk a snaha o uchlácholení propuštěných kantorů.
No já si myslím, že zbytečný humbuk to není. Na ředitele škol je potřeba si pořádně posvítit. Stala se z nich elita, smetánka, pro které je obyčejné učitelstvo plebs. Většinou se rekrutují z řad zástupců, kteří načichli ke způsobu vedení svých předchůdců a jejich snaha cokoliv na dané škole změnit je nulová. To by museli trošku víc dělat a přemýšlet. Takové jsou bohužel moje smutné zkušenosti ze základních škol v okolí.
Tak přemýšlím, jaký zákon na ředitele "vytáhnou" a nic mě nenapadá.
Nechci být příkrý, ale to, že Vás nic nenapadá, není ještě dokladem toho, že nejsou žádné možnosti.
Platnost smlouvy není dána právě a jen jejím podpisem. Zkušený právník určitě najde paragrafík o tom, zajakých podmínek může být sjednána práce na dobu určitou. Jistě existují i paragrafy smlouvu zneplatňující jako třeba uvedení v omyl, konání pod nátlakem, v nouzi, v rozporu s dobrými mravy a tak dále.
Příslušná místa by mělo zajímat, že se z učitele tímto způsobem stává sezonní pracovník. Což se mi jeví jako nezanedbatelný problém politický. Není-li dnes žádný legislativní nástroj, jak věci ošetřit, pak je to důvod k jeho nalezení. Co nevidět budou zase nějaké ty volby. A vůbec, co na takovou praxi ředitelů škol říkají zřizovatelé těchto?
Navíc existujína SŠ tzv. "gardoví ředitelé" kteří jsou takřka nedotknutelní.
Ze zákona jsou nedotkutelní všichni ředitelé škol a podle toho také naše školství vypadá. Protože jediní, kteří s tím mohou něco udělat jsou oni.
Raději sáhne po nějakém důchodci, kterému nemusí dávat ani OSO (osobní ohodnocení).
Přiznávám, že teď pro změnu zase mne nenapadá podle jakého zákona musejí ředitelé osobní hodnocení učitelům dávat. Už mnoho let se pravidelně táži, co mám dělat pro to, abych nějaké měl a doposud jsem se nic nedozvěděl. Možná je tato informace v nějakém režimu utajení, aby ji nemohly nepřátelské mocnosti zneužít. Nevím.
Jako revolučně odborově hnutý aktivista jsem před půl rokem požádal ředitele o informaci o rozdělení mzdových prostředků na složku tarifní a nadtarifní, neboť mne (a nejen mě) zajímá jaká je průměrná výše nadtarifu na zaměstnance školy. Nejspíš i tato informace podléhá nějakém paragrafu zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů.
V příspěvku z 29. července 2011 23:13 bych, s dovolením, vypustil slovo pomyslnou.
V příštích pěti letech ubude ve středních školách 26% žáků, což nezpochybnitelně znamená úbytek 26% pracovních míst pro SŠ učitele - tedy pokud se novelou ŠZ nezmění normativní financování na žáka, k čemuž s ohledem na pomalost parlamentní mašinérie jen tak brzy nedojde.
Vzhledem k možnosti stahování a přemísťování zápisových lístků na jiné školy, které čile probíhá celé léto a až do konce září, nezná v červnu ředitel běžné střední školy přesný počet žáků a tříd 1. ročníku a tudíž si ani nemůže nastavit počet úvazků.
To je asi hlavním důvodem, proč ředitelé škol P O T Ř E B U J Í instituci pracovního poměru na dobu určitou.
Dalším důvodem může také být zcela legitimní snaha ředitele školy, tj. statutárního orgánu organizace a zákonného zaměstnavatele pedagogů i nepedagogů, najít namísto dočasných a méně vhodných pedagogů pedagogy, kteří lépe splňují potřeby školy.
A ani sám veliký pan Dobeš s tím, díky Bohu, nic nenadělá.
Petr S.
A proč pane Petře S. mluvíte jen o SŠ. Praxe propouštění učitelů na prázdniny je spíše běžná na ZŠ. Jinak Vám mohu říci, že o tom vůbec nic nevíte. Mnoho učitelů je takto zaměstnáváno na téže škole již dlouhá léta. Těžko ja za tím snaha ředitele najít pro školu vhodnějšího kantora.
Poměry na škole pana Blahy jsou opravdu divné. Ředitel má za povinnost seznámit pedagogické i nepedagogické pracovníky s financováním školy na výroční poradě všech zaměstnanců!
Jak je možné, že SŠ neví, kolik bude mít žáků, když zápisový lístek je nutno doručit do 5 pracovních dnů od vyrozumění o přijetí a stáhnout ho lze jen jedenkrát? Ony ještě nějaké školy neukončily přijímací řízení? Pak je to ale jejich chyba...
V příštích pěti letech ubude ve středních školách 26% žáků
Zatímco propouštění učitelů na prázdniny se už praktikuje léta i na školách, kde se pokles počtu dětí projevuje zatím spíš poklesem studijních předpokladů přijímaných žáků.
Dalším důvodem může také být zcela legitimní snaha ... najít namísto dočasných a méně vhodných pedagogů
Mnoho na prázdniny propuštěných učitelů odchází s příslibem návratu.
Vím o případu, kdy po učiteli na dobu určitou požadoval ředitel školy, aby se dotyčný dostavil už v srpnu a odzkoušel reparátního žáka. Učitelův údiv a odmítnutí tohoto požadavku bylo ze strany vedení považováno za překvapující až nemístný šprajc.
Máme tedy dvě kategorie učitelů. Řekněme kmenových a sezónních. Nechci být upjatý přespříliš, ale když se pořád hovoří o tom, jak je to učitelování náročné poslání, mohlo by se také vzít v potaz, že nezanedbatelná prázdninová nejistota jednomu na klidu nepřidá. Úvahy o tom, jak ke zkompetentňování žactva přistupuje učitel bez další jistější perspektivy práce, radši ani nebudu rozvíjet, protože to nikoho nezajímá. Třeba externí učitelé jsou pro výuku vynikající jako odborníci z praxe, ale připusťme, že pro školu takříkajíc nežijí.
na výroční poradě všech zaměstnanců
To je to předvánoční setkání s kulturním programem tak rozsáhlým, aby pohoštění přítomných bylo možné hradit s FKSP?
Pro 30. července 2011 12:18
Když je i na ZŠ situace taková, není to zrovna hezké, jenže ředitelé si asi hlídají, aby neporušili zákon...
Výroční zpráva školy má dle vyhlášky 15/2005 Sb. obsahovat "základní údaje o hospodaření školy", což je tedy hodně vágní, a musí být ve škole veřejně přístupná, nejčastěji ve sborovně. Většina škol ji má i na svém webu.
Pro 30. července 2011 12:51
Pravděpodobně učíte na gymnáziu, zdravce nebo obchodní akademii, což jsou školy "první linie" - většinou se naplní už v 1. kole přijímacího řízení a mají vystaráno. Počet úvazků se nemění, platy jsou maximální možné.
Učiliště, zemědělky apod. jsou školy převážně "druhosledové" - ty čekají, až co zbude, vypisují i třeba 5 kol přijímacího řízení a ředitelé často vydávají po 1. kole PŘ zbytečně stovky, ba i přes tisíc správních rozhodnutí o přijetí ke studiu - jenže zápisové lístky přijatých žáků se jaksi neobjevují...
Pravé "žně" mají SOU až v červenci, srpnu a září, kdy k nim přicházejí s přihláškou a zápisovým lístkem žáci, kteří definitivně jinde, na maturitním studiu, neuspěli.
Možnost stáhnout ZL zpět na to má minimální vliv - na mat. studium nepřijatí žáci je přece ještě nikam neodevzdali.
A tato SOU mají následně ve jednotlivých oborech často 3-7 žáků, společné předměty učí ve víceooborových třídách, normativ kantory nezaplatí a osobní příplatek je celé roky cizí slovo. Učitelé v SOU tak většinou mají průměrný plat o 4-5 tisíc měsíčně nižší, než učitelé na školách prestižních, se 30 žáky ve třídě – to vše se dá snadno vyčíst z výročních zpráv škol na jejich webových stránkách.
Petr S.
Ad
Učitelé kmenoví a sezónní:
Problémem socialistické Evropy, na který spolu s dalšími "jistotami" dojela (akorát to zatím ještě neříká nahlas), je mj. nadměrná ochrana zaměstnanců - z takové země investoři logicky odcházejí do zemí, kde je pracovní síla levná a pružná.
Typické je to např. v dnešním Španělsku - jen cca 30% prajucících dělá pod výživnou ochranou zákoníku práce a ten zbytek pracuje bez jakékoliv právní ochrany na "brigádách".
Domnívat se, že se tento jev některým zemím a některým profesím vyhne by bylo hodně naivní.
Nevyhne.
Petr S.
Budu hovořit za SŠ, jejichž problematika je mi důvěrně známa a
viděl bych to následovně:
1) Pokud je učitelem důchodce, se kterým je opakovaně podepisována pracovní smlouva na dobu určitou s přetržkou prázdnin, pak to chápu a ani v tom nevidím nic nemorálního.
2) pokud si to ten dotyčný učitel sám přeje, z jakýchkoli důvodů, tak ani zde nevidím problém.
3) Pokud ale se jedná o učitele, nepatřící ani do jedné z výše uvedených skupin, pak je to dle mého názoru nemorální.
Teď je otázka cos tím??
Už dříve jsem zde psal, že ČŠI s tím neudělá nic, poněvadž pracovně-právní vztahy nejsou v její kompetenci. Maximálně zjistí, zda škola hospodařila hospodárně, či nikoli. Toto však má velká většina ředitelů ošetřeno. ¨
Takže zbývá stížnost na Inspektorát práce, nebo nějaká ta žaloba k občansko-právnímu soudu, jak zde psal pan Blaha.
Tuto variantu bych volil tam, kde mé finanční možnosti dovolí platit právníka a soudní výlohy i s rizikem, že soud prohraju.
Tedy spíš se obrátit na ten Inspektorát práce a čekat, jak to dopadne.
Jinak tento nešvar je zcela běžný u soukromých SŠ, kde jsou zaměstnáni na dobu neurčitou jen "vyvolení" kantoři a zbytek má smlouvu pouze na dobu určitou a nikdo se zde nad tím nepozastavuje. Tím nechci vůbec říct, že je to dobře a že to třeba nemá negativní vliv na výuku, ale je to už dlouhodobý trend.
Závěrem bych tak trochu podpořil jmenovce Petra S. Mnozí ředitelé fakt neví, jak na tom budou s žactvem. Vím, že pohyby žáků v těchto školách jsou obrovské. Obzvlášť v SOŠ a SOU.
Zde jsou třídy mnohdy tvořeny ze dvou až tří oborů vzdělání.
Petr
30. července 2011 13:54
Milý pane Petře,
pracovně-právní vztahy opravdu nejsou v kompetenci ani zřizovatelů, ani ČŠI ani blbého MŠMT. Jsou vymahatelné výhradně soudně.
Morálku do toho nemíchejte - to byste se dotýkal cti těch ředitelů škol, zkteří vědí, proč to dělají.
nadměrná ochrana zaměstnanců - z takové země investoři logicky odcházejí
Už toho radši nechám. Vyčítal bych si, kdyby naši školští investoři odešli z Česka třeba do Španělska.
"Morálku do toho nemíchejte - to byste se dotýkal cti těch ředitelů škol, zkteří vědí, proč to dělají."
V době, kdy jsou na prvním místě peníze si myslím, že všichni víme proč to dělají :-)
A když jde o prachy, tak holt "neznám bratra". :-)
Petr
PS.
Třeba ty rekonkurzy v novele ŠZ s tím aspoň tak trochu v budoucnu pohnou.
U nás na malém městě je ředitel správnej chlap. Spravedlivej, nikdo mu nemůže nic vytknout. Taky mu u nás v obci všichni vidí do karet, tak si nemůže dovolit podfuky. Je všemi uznávanej, i dětmi, a to už je co říct.
Petr S.
Tato situace se masově odehrává především na ZŠ.Tady asi ředitelé neumí počítat nebo jsou asociální grázli. Viděl bych to na funkci ředitele tak maximálně na dvě období. Tedy 10-12 let. Potom nechť jdou učit ( doporučuji ) nebo zkusí konkurz jinde. Oni za ty dvě volební období rychle srostou se zřizovatelem, veškeré investice při opravách fungují jako Bermudský trojúhelník. Zřizovatel - ředitel - místní podnikatelé, kteří si obvykle starostu po volbách namixují. Nemíchejte do toho Španělsko, kde brzo vyhlásí státní bankrot. Ignorant
Naprosto souhlasím s ignorantem a jenom na okraj zmíním praxi běžnou za totáče. Pokud škola potřebovala nového ředitele nastoupil na ni člověk odjinud bez vazeb na rodiče a bývalé spolupracovníky. Ať chcete nebo ne, mělo to cosi do sebe. Ne všechno za totáče bylo špatné. Na naší škole jsme nyní dopadli tak, že ředitelem byl zvolen zástupce (místní z obce), což mu bylo odměnou za to, že nešel proti starostovi ve volbách. Jinak je to člověk bez názoru a šťávy (takoví nikomu nevadí a jsou nejoblíbenější, proto také hrozil jeho úspěch ve volbách) a podle toho naše škola začíná vypadat. Rodičům uhýbá, protože jsou to z velké části jeho kamarádi, po většině kantorů nic nechce, protože jsou to taky jeho kamarádi. Při řešení jakéhokoliv problému uhýbá. Řečnit sice umí pěkně, ale vedení školy není o řečnění na slavnostním zahájení a zakončení školního roku, je také o ekonomickém myšlení a jakémsi tahu na branku. Toto mu však bohužel chybí. Ale pokud nechcete na škole řešit problémy, nechcete ani korunu navíc např. z projektů a jste odpůrcem jakékoliv sebemenší změny, tak je takový člověk ředitel právě pro vás.
"Problémem socialistické Evropy,!!"
Petr S. , tož už neblbněte, i u nás vládne již pět let pravice. A to se nebavím o Německu, Itálii,...i to pověstně Řecko nepotopili jen socialisti, ale i předchozí pravicové vlády.
Problém vidím jinde - asi některým začne vyhovovat kapitalismus čínský. Jsou tam naprosto zlikvidovány sociální a pracovní podmínky. Pracovní síla je tam opravdu flexibilní, ale za jakou cenu ? MMF zřejmě vůbec nevadí absence lidských práv. Děkuji, to není řešení. Ignorant
Zákon č. 262/2006 Sb., § 39
To jen pro pripomenuti ...
Petr S.
Nevím, jak to děláte, že jste schopen v odstupu 8 minut napsat dva tak odlišné příspěvky.
S tím z 30.7. 13:43 se dá vcelku souhlasit. )
Ale s tou socialistickou Evropou jste to zase přehnal. Mluvit o socialismu v zemích, které jej ani nepoznaly...
Kromě toho mnohé z problémů, které popisujete, mají v hodně nesocialistických USA.
Problémem není přílišná ochrana zaměstnanců. Reálně už totiž nevládnou vlády, ale korporace, a ty potřebují zákazníky, kteří nakupují a třeba i na dluh.
Bez zadlužení si přece dnes nepořídíte bydlení, vzdělání a za pár let ani lékařskou péči.
Problém celé naší západní společnosti je, že jsme po výrobcích na jedno použití začali prosazovat také lidi na jedno použití a považujeme to za pokrok.
"Reálně už totiž nevládnou vlády, ale korporace, a ty potřebují zákazníky...po výrobcích na jedno použití začali prosazovat také lidi na jedno použití a považujeme to za pokrok"
No, a kruh se uzavírá. Možná, že byl právě pojmenován důvod, proč se naše školství ubírá cestou testování a jednotné státní maturity. Z žáků pak budou pravděpodobněji nepřemýšlející lidé na jedno použití, což určité skupině (a možná i více skupinám - i někteří učitelé si pochvalují, protože to dá míň práce) ve společnosti VELMI vyhovuje.
To 9:46
A na kolik použití je podle vás individuum, které neumí číst, psát a počítat? Zná jen svá práva, povinnosti nebere na vědomí?
Jediné co umí je konzumovat.
Nemám rád ty paranoidní teze, že někde sedí zlý kapitalista a plánuje nadpozemsky sofistikovaně, jak zničit vzdělanost za účelem vyššího zisku. Ujišťuji všechny zde se vyskytující paranoidní učitele a akademiky, kteří nikdy nepracovali v nadnárodní korporaci, že tak sofistikovaný nikdo není. Generální ředitelé a akcionáři kolikrát nerozumí ani nejjednodušším modelům. Problém není v celosvětovém spiknutí nadnárodních kapitalistů a imperialistů, problém je ve špatně nastavených politických systémech. Problémem je propojení politiky a soukromých výdělečných aktivit. Problém je v tom, že jsou špatně nastaveny volební systémy, že voliči věří planým nesmyslným slibům a že erár se nedokáže bránit proti rozkrádání. Nedělejme si ale iluze, toto je stav prakticky celého světa, včetně toho tzv. západního, vyspělého. Problém je v tom, že 80% obyvatelstva všude na světě je debilní (jak říká Miloš Zeman a nebude daleko od pravdy) a ten zbytek, místo aby se o ty debilní staral, tak na nich rejžuje prachy. Problém je v tom, že mezi těmi 20% je příliš málo skutečné intelektuální elity. Ten stávající systém je nestabilní, takže se kolegové sejdeme při znárodňování.
Tentokrát s Vámi souhlasím pane Doležele.
Také nejsem příznivcem konspiračních teorií a celosvětových spiknutí.
I když nepochybuji o tom, že občas se některé osoby prostě na něčem dohodnou tak, aby jim to vyhovovalo - třeba známá trojka na Jaltě o rozdělení Evropy.
Mnohem podstatnější je, že když si analyzujeme to, jak současný systém funguje, tak začnou do sebe jednotlivé události a trendy docela dobře zapadat.
Svět jde do háje, protože kroky, které k tomu vedou, jsou naprosto logické.
Spíše nežli znárodňování bych ale čekal silné sociální a politické otřesy.
Jak tady kdysi psávával Parabellum, zdroje surovin a energie prostě jednou dojdou...
"A na kolik použití je podle vás individuum, které neumí číst, psát a počítat?"
Pro montovny to stačí. Pracovní síla se začíná v současnosti recyklovat podobně jako plasty. Tedy na jedno, maximálně dvě použití. Ignorant
"Problém je v tom, že 80% obyvatelstva všude na světě je debilní (......"
S tím souhlasím, možná to bude i těch 90%.
Sledoval jsem nedávno pořad na HBO. Před 20 lety bylo v USA 20 000 soukromých jatek. Nyní je to 13. Koncentrace kapitálu, především v USA je obrovská. To samé s osivem geneticky upraveným ( pšenice, kukuřice, soja,..). Farmáři již nesmí používat vlastní osivo. Pokud ještě nějaké měli, tak pyl z geneticky upravených přelétne na jejich rostliny. Potom jsou jedinou firmou, která má monopol na prodej osiva v USA obviněni z krádeže a soudně přicházejí o své farmy. Nesmíte veřejně kritizovat potraviny, které jsou vyrobeny mamutími podniky, pač mají velmi schopné právníky. Vždy prohrajete. Ty zákony prosím připravili politici, kteří jsou propojeni s monopolním kapitálem. Nevidím světlo na konci tunelu. Navíc se zhlédli v kapitalismu čínském - bez sociálních a pracovních jistot, levnou pracovní silou, absencí lidských práv a "flexibilitou" pracovní síly na jedno použití. Ignorant
Ono to levné spotřební zboží, kalorické potraviny, levný benzín,... musí být v USA něčím vykoupeny. Jsou to války vedené po celém světě. USA se zadlužují, především v Číně, Japonsku,..Ten jejich státní dluh je obrovský.
Anonymní 31.7 9:52
Máte sice svůj díl pravdy.
Ale kolik myslíte, že současná ekonomika potřebuje lidí, kteří umí více, nežli jen psát a počítat?
Při stále sofistikovanější výrobě jde přece spíše o to, aby vzdělávací systém zachytil talenty a schopnější jedince pro potřeby vývoje a řízení.
Dalších pár procent je třeba do výroby - asijský vzdělávací systém se za posledních cca 30 let neuvěřitelně zlepšil.
Zbývá nějakých pár procent na nekvalifikované činnosti - někdo musí vyvážet popelnice a kopat kanály.
Přičemž je pro systém výhodné části obyvatelstva platit "výpalné" formou sociálních dávek, protože jinak si seženou peníze prostřednictvím trestné činnosti. A tolik míst v kriminálech nemáme a nahnat nepřizpůsobivé do koncentračních táborů také nelze, že?
Zbytek už je potřebný pouze jako spotřebitelé.
Raději takoví, kteří chtějí utrácet i za to, co nepotřebují (reklama), rychle a opakovaně (jednorázové a rychle se kazící výrobky) a více, nežli si mohou dovolit (kreditky, úvěry).
Zadlužený člověk si totiž "méně vyskakuje".
Zákon č. 262/2006 Sb., § 39
To jen pro pripomenuti ...
Já se vrátím ... A nebudu sám, Dougu Badmane. Se mnou přijde zákon.
V souvislosti s vůlí ministra školství zapojit ČŠI do šetření uzavírání problematických pracovních smluv na dobu určitou, kdy učitelé jsou (i opakovaně) zaměstnanci školy jen po dobu školního vyučování, si dovolím citovat několik vět z dopisu, který jsem obdržel 26. srpna 2008 pod značkou ČŠI-1264/08-K1 podepsaném JUDr. Petrem Novákem, ředitelem odboru kanceláře ústřední školní inspektorky.
"... Pokud se ČŠI ve výsledku šetření stínosti, případně v jiných dokumentech vyjadřuje k pracovněprávním otázkám, pak má takové vyjádření pouze informativní charakter pro stěžovatele. ČŠI se snaží v souladu s principem dobré správy pouze osvětlit některé otázky se stížností přímo související. ...
Uvádíme tedy, že ČŠI je kompetentní pouze k hodnocení problematiky upravené zákonem č. 561/2004 Sb,, o předškolním, základním středním a vyšším odborném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a navazujícími a prováděcími právními předpisy (podle ustanovení § 174 školského zákona).
Posuzování otázek, které nespadají do této kompetence, je právně irelevantní."
I když je toto sdělení v souvislosti s jinou "kauzou", vnímám to jako laik tak, že by postižení učitelé měli, a to určitě a neprodleně, směřovat svoje stížnosti na inspektorát práce. Stížnost ministrovi školství, jakkoli ne bezvýznamná, má spíše "informativní" charakter.
V každém případě je to zajímavé téma i pro školské odbory.
Pro pana Blahu:
z 30. července 13:54
"Už dříve jsem zde psal, že ČŠI s tím neudělá nic, poněvadž pracovně-právní vztahy nejsou v její kompetenci. Maximálně zjistí, zda škola hospodařila hospodárně, či nikoli. Toto však má velká většina ředitelů ošetřeno. ¨
Takže zbývá stížnost na Inspektorát práce, nebo nějaká ta žaloba k občansko-právnímu soudu, jak zde psal pan Blaha.
Tuto variantu bych volil tam, kde mé finanční možnosti dovolí platit právníka a soudní výlohy i s rizikem, že soud prohraju.
Tedy spíš se obrátit na ten Inspektorát práce a čekat, jak to dopadne."
Pro pořádek: věta začínající "Maximálně zjistí..."
By připadala v úvahu, kdyby stížnost obsahovala něco jako, že škola hospodařila s finančními prostředky ze státního rozpočtu nehospodárně.
Pro úplnost: pan JUDr. Petr Novák již cca 1 rok na ČŠI nepracuje.
Pokud je mi známo, tak to, co ve stížnosti není v kompetenci ČŠI, je touto institucí postupováno těm orgánům a organizacím, v jejichž kompetenci je příslušná část stížnosti (tedy např. zmiňovanému Inspektorátu práce, zřizovateli, KHS, ap.).
Ty Blaho! Ze voni si to neprecetli?
Kituji:
"(2) Trvání pracovního poměru mezi týmiž účastníky je možné sjednat celkem na dobu nejvýše 2 let ode dne vzniku tohoto pracovního poměru; to platí i pro každý další pracovní poměr na dobu určitou sjednaný v uvedené době mezi týmiž účastníky. Jestliže od skončení předchozího pracovního poměru na dobu určitou uplynula doba alespoň 6 měsíců, k předchozímu pracovnímu poměru na dobu určitou mezi týmiž účastníky se nepřihlíží."
"(5) Sjedná-li zaměstnavatel se zaměstnancem trvání pracovního poměru na dobu určitou, ačkoliv nebyly splněny podmínky stanovené v odstavcích 2 až 4, a oznámil-li zaměstnanec před uplynutím sjednané doby písemně zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho dále zaměstnával, platí, že se jedná o pracovní poměr na dobu neurčitou. ..."
Nevedomost sice hrichu necini, ale ...
I přečetli, pane Zen, přečetli. Už před medializací se tím zabývali. I výpisky si udělali, pár skulinek zaregistrovali a konzultačně čilí byli.
Ale asi jsem něco přehlédl nebo pracovní inspektoři nebyli aktivování a zřizovatelé hajají, protože jinak by už měli sami dotyční ředitelé zaplavovat úřady práce.
Okomentovat