V hotelové škole v obci Trzyciaž na jihu Polska nastala při maturitách nevídaná situace – z několika desítek žáků posledního ročníku pustili na základě výsledků k maturitě jen dvanáct z nich, jenže zkoušku z dospělosti nakonec nesložil ani jeden. V celé zemi zkoušku nesložilo 25 procent studentů. Polsko přitom v systému maturit neudělalo žádné změny.
Z článku PM v Novinky.cz vybíráme:
Ústřední zkušební komise při hodnocení celkové situace prohlásila, že letošní maturity dopadly v zemi velmi špatně a že jde o vůbec nejhorší výsledky od roku 2005, protože v řádném termínu neodmaturovalo 25 procent středoškoláků. Zkoušku dělalo 343 tisíc studentů, neúspěšných bylo 84 000. Asi 54 000 z nich bude mít možnost opravného termínu v srpnu.
Přečtěte si: Polsko zažilo maturitní debakl
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
Nazývejme věci pravými jmény - část, asi 25% - polských studentů zažil debakl. Ten, kdo o zkoušku usiluje, je student. Tedy debakl, nastane-li, je jeho. I u nás zažili debakl studenti, nikoli maturtity. Ještě jsem nečetl, že když vyhodily od zkoušky v autoškole Pepu Vonáska, že jde o debakl autoškoly. Je na čase, dívat se na věc po pravdě a nedeformovat realitu v yájmu vyšších (často hloupých) cílů. Když na to studenti kašlou, nechť debaklují!
"Ještě jsem nečetl, že když vyhodily od zkoušky v autoškole Pepu Vonáska, že jde o debakl autoškoly."
Ano, to je jistě pravda. Když ale vyhodí 25 %, v daném případě 84 000, maturantů, jde o systémový problém. Ano, možná se změnily i děti, ale na to přece musí vzdělávací systém reagovat.
25 % propadlých v Polsku, stejně jako u nás je debakl. Jde o očividné selhání. Jen někdo z velmi, ale velmi omezeným rozhledem se z toho může radovat nebo to pokládat za úspěch. Smyslem školství je vzdělávat. Ne zkoušet, nastavovat laťky a čekat, kdo je přeskočí.
Ostatně Poláci (na rozdíl od nás) to zřejmě chápou, v článku se píše: "Úředníci nevylučují urychlené změny v celém systému školství."
Po zavedení povinné maturitní zkoušky z matematiky to bude v ČR na zborcení vlády a celého systému. To totiž neodmaturuje 50% studentů. Takový nezájem ( možná na to někteří studenti nemají ) jsem za posledních 28 let ve školství neviděl. Ignorant
Zajímavé bude, až se porovnají výsledky u maturit v jednotlivých školách tzv. "dříve" a "nyní". Třeba až po opravných a náhradních zkouškách letos na podzim.
Výsledky ukazující největší rozdíly v úspěšnosti žáků leccos odhalí v některých školách odhalí.
Pak by se ČSI měla na tyto "rozdílně maturující školy" pořádně zaměřit a trochu tam "rozvířit jejich kalné vody" :-)
Po zavedení povinné maturitní zkoušky z matematiky to bude v ČR na zborcení vlády a celého systému.
Pane Ignorante, snad k tomu nedojde a povinně se z matematiky maturovat nebude. Vím, že jste zastáncem povinné maturitní zkoušky z matematiky.
I přes to, že jsem z matematiky kdysi maturoval, na technice byla mým velkým koníčkem a mám ji jako rozšíření svojí odborné kvalifikace vystudovánu, bych ji jako povinnou součást MZ nedával.
Stále si myslím, že systém výuky na gymnáziích v 70-tých letech (větev buď přírodovědná nebo humanitní) byl optimální.
Žáky jednoznačně humanitně zaměřené bych s matematikou u MZ netrápil. Ty "kupecké počty" o kterých píšete se každý naučí, když to bude potřebovat i sám. Konec konců znám spoustu lidí ze starší doby s tituly před i za jméném, kteří jsou ve svém oboru vynikajícími uznávanými odborníky, ale o jejich matematických znalostech mám opravdu opodstatněné obavy.
Jinak zavedení státní maturity u nás osobně fandím, i přes chyby a nesrovnalosti v současném jejím provedení. Věřím, že se to časem tzv. "vystříbří" a za pár let bude státní část maturity zcela běžnou zkouškou, tak jako třeba testy v autoškole.
Petr
"Smyslem školství je vzdělávat. Ne zkoušet, nastavovat laťky a čekat, kdo je přeskočí."
Jenomze ono to prvni bez toho druheho moc nejde.
Co se tyka "odborniku" ve svych oborech bez matematickych znalosti, tak to bych byl skepticky, leda jsou to "odbornici" na pedagogiku z VUP nebo humanitne zamereni odbornici. Obecne az na opravdove vyjimky vetsinou odbornici (skutecni) nejsou az takovi blbci a taky nemaji az takove problemy s matematikou.
Od doby, co jste jako verejne pedagogicky cinna osoba zesmesnoval polovodicovou diodu (nikoli, jestli se ma ucit nebo ne z hlediska didaktickeho) si nedelam zadne iluze a vyse citovana veta do skladacky zapada. Pak vznikaji pane Stefle takovi "odbornici" - jako vy.
Netusil
A to jsou Poláci na tom nesrovnatelně líp v mezinárodních srovnávacích testech než my!
Že by už tedy i k našim severním sousedům došla epidemie lenivosti a nepíle studentů? Tak to bychom se mohli poučit, co s tím budou dělat a jestli to pomůže.
Ke komentáři p. Šteffla - bohužel nesouhlasím. Jak správně píše kol. Netusil, vyučování bez kontroly a bez hodnocení je zcela nemyslitelné.
Jsem učitel a pro mě je logické to procento neúspěšných maturantů. Chápeme-li maturitu stejně jako před 30 lety, má na ni max. 60% populace. Přimeme-li na maturitní obory 90% populace, bude nutně 30% neúspěšných. Řešením se tedy nabízejí dvě: 1. omezit počty přijéímaných nebo 2. změnit náhled na maturitu a snížit její obtížnost. Jsem pro 1. variantu, protože ta udrží určitou kvalitu maturantů a taky zajistí nutné řemeslníky z nematuritních oborů (postupně se ukazuje jejich nedostatek). Všechny ostatní kotrmelce různých vševědů jsou jen mrháním energie, času a peněz.
Pro 17. července 2011 13:36:
Nevím, kdy jste studoval, pane učitel, ale Vaše schopnost zjistit realitu, "najít patřičné údaje", je mizivá.
Akční plán podpory odborného vzdělávání, MŠMT 2008, uvádí v roce 1990 pouze 26% žáků v maturitním vzdělávání. Což je s Vaším "odborným" odhadem 60% poněkud v rozporu.
Potom byla šance na kvalitu maturantů.
Petr S.
http://www.msmt.cz/vzdelavani/akcni-plan-podpory-odborneho-vzdelavani?highlightWords=ak%C4%8Dn%C3%AD+pl%C3%A1n+rozvoje+odborn%C3%A9ho+vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD
Petře S., já netvrdím, že před 30 lety odmaturovalo 60% žáků!!! Já tvrdím, že maturitu se zachováním jakés takés tehdejší obtížnosti by teoreticky dnes mohlo zvládnout max. 60% dnešních žáků - mají k tomu rodinné, společenské, technické aj. podmínky, učitelé jsou poněkud shovívavější atd. V roce 2009 se již blížíme 50% odmaturovaných obyvatel viz
http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/cr_od_roku_1989#12
Podstatou problému je, kolik % žáků ZŠ odchází dnes na maturitní obory - tak kolik? Určitě víc než 60%. Ale ti nad 60% to podle mě nezvládnou... Tož tak.
učitelé jsou poněkud shovívavější
Pokud nejsou učitelé dostatečně shovívavější, pak je ředitelé škol nahradí shovívavějšími učiteli.
Jestli někdo nese přímou odpovědnost za pokles obecné kvality výsledků zkompetentňování, jsou to vesměs ředitelé škol. Z toho se prostě nevymachrují.
Pro 21. července 2011 21:39
"max. 60% dnešních žáků - mají k tomu rodinné, společenské, technické aj. podmínky"
Rozumím Vám, přesto: Gaussova křivka dělí 50% české populace na obyvatele s IQ=98 a větším, 50% na IQ=98 a menším - to vše bez ohledu na "rodinné, společenské, technické aj. podmínky".
Pořád chcete tvrdit, že na maturitní studium má chodit 60% populačního ročníku? Vždyť většina magistrů mladších 35 let neumí spočítat procenta a o Ohmově zákonu (7.třída ZŠ) nikdy neslyšeli - a proto v práci klidně na čajové kuchyňce zapojí moderní inženýr/magistr na jistič 10 Ampér dvě rychlovarné konvice o příkonu 2kW každá a diví se, že mu pořád vyhazují jistič!
Začal bych kvalitním základním vzděláním, pokud proti tomu nic nemáte.
A na maturitní studium by měli chodit jen (aspoň trochu) talentovaní žáci základních škol, ale ne víc, než 30-35%.
Začal bych kvalitním základním vzděláním
- přesně tak. Tam je nejbolavější článek celého systému.
A co takhle návrat k IQ testům? My je v době reálsocialismu dělali na gymplu povinně. Nemusely by se dělat standardy, ani přijímačky, všechno by bylo "jednodušší"...!?
Okomentovat