Situace, kdy střední školy bojují o každého žáka, se na většině škol velmi negativně promítá i do úrovně středního vzdělávání. Střední školy z důvodu nedostatku žáků často snižují své nároky tak, aby jim vyhověli všichni žáci, i ti méně nadaní.
Z článku Martina Šimáka v ParlamentníListy.cz vybíráme:
„Tato situace, kdy střední školy bojují o každého žáka, se na většině škol velmi negativně promítá i do úrovně středního vzdělávání. Střední školy z důvodu nedostatku žáků často snižují své nároky tak, aby jim vyhověli všichni žáci, i ti méně nadaní. Představitelé kraje jsou přesvědčeni, že tento trend není správný," říká náměstek jihomoravského hejtmana, který má rezort školství na starosti Stanislav Juránek (KDU-ČSL).
Přečtěte si: Na školy nastupuje stále méně dětí. Kantoři přijdou o práci
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Klíčová pasáž:
"v krajem zřizovaných školách slouží téměř patnáct tisíc míst a dalších 3.500 míst nabízejí školy jiných zřizovatelů."
Může kraj zrušit soukromé školy? Nemůže, pokud tyto splňují požadavky na ně kladené. Kde tedy bude škrtat? V erárních školách, jejichž kvalita povětšinou převyšuje kvalitu škol soukromých.
Typický příklad - menší město, státní gymnázium se solidním standardem a soukromá střední škola, kam vezmou každého, kdo se umí podepsat. Zruší se pochopitelně gymnázium, čímž zajisté docílíme zvýšení kvality vzdělávání.
O tom, že rušení škol na malých městech může dramaticky přispět k jejich vylidňování, se také nedčteme - koneckonců politické svině to nezajímá...
Pokud vím, za soukromou školu si rodiče platí a je tedy jejich nezadatelným právem investovat i do špatného vzdělání. Jediné, na co si musíme počkat, je tlak společnosti na kvalitu těchto "nekvalitně vzdělaných" absolventů. Ale ten evidentně chybí. Můžeme se ptát: PROČ?
JP
Já se zeptám možná hloupě... ale, když se bude platit studium na VŠ, proč by se částečně (ne plně, motivačně) nemohlo zpoplatnit studium na SŠ? V nějakém rozumném poměru k platbám na soukromých školách. Já vím, že řeknete, že si to platíme v daních, ale zdravotní pojištění taky, sociální taky a na důchod si budeme muset spořit (či spoříme) a u lékaře si už dávno platíme. Ano, je to další tahání peněz z kapes, ale berte to, prosím, jenom jako slovo do pranice. Možná by si rodiče také dali větší pozor na výběr školy a možná by se také i více zajímali o to, co a jak jejich dítě studuje. Pořád nám vnucují, že vzdělávání je business, že jsme jako firmy v konkurenčním prostředí, tak proč to neobrátit proti nim. Když tržní prostředí a konkurence, tak je to business a tím pádem se to platí. Hmm?
K anonymnímu z 12:09:
Obávám se, že by to tak ne zcela fungovalo. A mohlo by se stát, že by přibývalo lidí s pouhým základním vzděláním.
Dnes také mnozí zvažují, jestli půjdou k lékaři nebo si rovnou nechají poradit v lékárně (téměř nikdo nemarodí, pokud nemá smrt rovnou na jazyku!). A spousta lidí si na důchod nespoří, nemá z čeho, nebo odkládá jen velmi symbolicky.
Nevím, kteří rodiče vybírají střední školu jen podle kvality nebo věhlasu. Většinou rozhoduje dostupnost - vzdálenost od místa bydliště. Ono takové dojíždění už tak dost prodražuje studium!!!
Mluvím z vlastní zkušenosti, neboť také jako učitelka denně dojíždím za prací z krajského města do menšího městečka a denně projedu více než 100,- Kč, nemluvě o časové ztrátě a závislosti na jenom spoji ráno a dvěma odpoledne - příšerné!!!
BP
Víte, paní BP, to si ale potom budeme asi muset vybrat, co vlastně chceme. Když se začnou postupně zavírat školy, tak někteří žáci a potažmo učitelé (pokud budou mít kde pracovat) budou muset také dojíždět dál a časová ztráta také bude větší (nebo si myslíte, že se opravdu budou zavírat jen školy o které je malý zájem - když se kácí les...).
Každopádně to, že by některým "stačilo" základní vzdělání, protože by se z finančních důvodů na SŠ nedostali, to beru jako silný argument (ještě méně žáků na školách = rychlejší pád, ale stejně jako na VŠ budou půjčky, byly by i na SŠ). Jak se říká, nejlepší investice (a i finanční) je do vzdělání. Navíc, máme pořád zažité, že co je moc levné či zdarma, to je nekvalitní. Tím se dostávám k tomu, co jste napsala o náhledu na kvalitu a výběr škol rodiči. V tomto smyslu jsem to s tou kvalitou a výběrem myslel trochu jinak. Mám za to, že člověk, kupující si službu přímo (v daních ho to moc nebolí), se přece jen více zajímá o to, jakou službu si kupuje - více se angažuje, ale možná se pletu (viděli jste někdy, že by se někdo staral o služební auto tak, jako kdyby bylo jeho vlastní?) Třeba by se rodiče (alespoň někteří) více zapojili do dění ve škole, kdyby na tom byli více finančně zainteresováni (také by to ale byl bič na učitele, což by mohlo vést k tomu, že by si rodiče mohli myslet, že jsme jejich otroci a budeme dělat, jak oni budou pískat - ano, to je dvousečné - každá mince má dvě strany). Možná kdyby ten poplatek nebyl likvidační, ale motivační a třeba by byl odstupňován podle dojezdové vzdálenosti (ale to by zase někdo řval, že nemá rovné šance) s větší šancí motivace na prospěchové stipendium (někdo řekne, že by to pak ty z menší vzdálenosti méně motivovalo, jenže ne všichni takto uvažují), tak by to třeba nemuselo být úplně marné. Myslíte si snad, že smlouvy s rodiči budou rodiče více angažovat? Na SŠ skoro utopie. Když hrozí kázeňský postih, to se vám žák vysměje, když mu chcete sáhnout na peníze, že ve škole něco poškodit nebo rozbil, to je oheň na střeše - raději kázeňský trest a/nebo snížená známka z chování, než dát pár stovek. Jedině peníze dokážou probrat rodiče z letargie. Otázka je, jak by se to nastavilo a jestli to chceme. Nejlepší by bylo vůbec peníze neřešit, ale tomu doba nepřeje a bohužel - všechno se dnes řeší finančně. Neříkám, že je to dobře a netvrdím, že to, co navrhuji, je spása - možná je to ještě rychlejší cesta do pekel. Je také možné, že to jednoho krásného dne příjde - ať chceme, nebo nechceme. J.N.
Víte, pane/paní (?) J.N., s těmi půjčkami opatrně. Kde máte dnes zaručeno, že po absolvování nějaké školy najdete hned práci?
A kdo by byl dlužníkem u bankovní instituce? Nezletilý žák nebo jeho zákonní zástupci? Za kým by chodili exekutoři vymáhat nedobytné pohledávky?
Když mohou rodiče platit nemalé částky už za předškolní výchovu svých dětí, plaťme si veškeré vzdělávání, včetně základního. A možná, že budeme moci zrušit všechny školy, protože nastane boom domácího vzdělávání, a nebo se už vůbec žádné děti ani nebudou rodit!!!
Už dnes slýchám argumenty od "mladých" (většinou je jim již hodně přes třicet) rodičů malých jedináčků, že jedno dítě je velký přepych a druhé už si nemohou z finančních důvodů dovolit. Maminky po MD se beztak už nemají kam vrátit, tak si mohou doma své děti vzdělávat samy. Dnes má každá maturitu, což je základní předpoklad pro domácí výuku.
Zrušme celé MŠMT a hned máme celý dluh v rozpočtu smazaný!!
BP
Pro J.N.
"Myslíte si snad, že smlouvy s rodiči budou rodiče více angažovat?"
Az si papinek a nebo matinka budou muset vzit z prace volno, aby si prijel ci prijela pro sve nezdarne ditko, tak se zarucene zacnou vic angazovat. Ono to pak totiz boli, jak na penezich, tak na case. O povesti v praci ani nemluve ...
Mám takový pocit, že současná vláda chce zprivatizovat aspoň polovinu školství a to za jakoukoliv cenu. Otázkou je, kdo bude platit školné. Těch "bohatších" z tzv. "středních vrstev" rychle ubývá. nějak se do toho vláda sociálních psychopatů zamotává.
Pro "za soukromou školu si rodiče platí a je tedy jejich nezadatelným právem investovat i do špatného vzdělání".
Mýlíte se. Za vzdělávání v soukromých školách platíme my všichni. Tyto školy totiž dostávají ke svému SOUKROMÉMU podnikání 90% státní dotace, tzv. normativu, která je poskytována školám veřejných zřizovatelů.
Kdyby si žáci/rodiče skutečně měli platit soukromé školy ze svého, zůstaly by v ČR tak maximálně tři až čtyři soukromé školy.
Petr S.
ZENe... a myslíte si, že rodiče středoškoláka takovou smlouvu podepíší?
Paní BP, už se chystají zpoplatit i silnice I. třídy, takže už je jen málo věcí, které nejsou zpoplatněny alespoň dvěma různými formami - snad to tady nikdo z nich nečte, možná by je napadlo explicitně zpoplatnit i ty střední školy. J.N. :D
Okomentovat