Přečtěte si: Jaké to je, být učitelem v romské škole?

středa 20. července 2011 ·

Čtyřicet procent Romů nedokončí ani základní školu. Reportér TÝDNE, původní profesí učitel, si vyzkoušel, jaké to je, učit na romských školách v Ostravě. Zažil rvačky, hodně křiku a také se dozvěděl, že Masaryk měl "největší péro na světě". Z vyučování si odnesl pocit, že ve své roli selhal.

Z článku Ivana Motýla na webu Fragmenty.cz vybíráme:

Tématem devadesátiminutového bloku je sloh a gramatika. Prvních dvacet minut se mi daří udržovat klid, věnujeme se popisu třídy, přičemž každý vyvolaný má za úkol přidat další větu. Pak rozdám sešity (žáci je nedostávají domů, protože už by je nepřinesli zpět), aby děti mohly dosud řečené písemně zaznamenat. A libuji si, že teď bude celá třída dvacet minut tiše psát.


Ovšem už za dvě minuty se hlásí první žáci, že jsou s prací hotovi. "Naše třida se na chazí zkladní školy Přemisla Pittra. Mametu tabuli, 22 lavic je vimalovana na bílo růžovo," čtu si pouhé dvě věty v odevzdané slohovce. Hluk se stupňuje, většině stačilo na podobně odbytou úlohu pět minut. Několik pečlivě zapisujících si dívek se už v nastalém zmatku nemůže soustředit. "Buďte ticho!" křičí holky na kluky. Pokouším se o totéž, marně.

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
20. července 2011 v 8:18  

Jak asi budou úspěšní tito "žáci" při plánovaném plošném testování pana ministra v 5. a 9. třídě základní školy a do jaké míry pak získané výsledky ovlivní osud těchto "základních" škol?

Anonymní řekl(a)...
20. července 2011 v 11:20  

To neni mozne, ze by byli takovi zaci, kteri se nedaji zaujmout (vetsina modernich pedagogickych odborniku, kteri nanestesti zrovna neuci, jejich existenci popira). Je videt, ze dotycny pan nic neumi. Skutecny predagog (ten co ma deti rad, oslavuje SVP...) by deti uuuurcite zaujal a ve tride by byla pracovni atmosfera p..o.

PN

Anonymní řekl(a)...
20. července 2011 v 12:48  

Hluboká poklona panu redaktoru Motýlovi, že našel odvahu a šel si to zkusit. To je podle mě vzor novináře! Systémové otázky k testování různorodého vzorku a vůbec k inkluzi v našich školách radši nechám hlavám povolaným, jen bych si přála, aby rovněž páni poslanci našli odvahu k podobnému činu, jako p. Motýl, než rozhodnou.

Postřeh veselý: dovedu si představit výuku v dívčí třídě Romek. Trochu tanečků, zpěvu, pohybu, a možná bychom se i k nějakému učení dostaly... (jen mě teď prosím nechytejte za slovo! Do Ostravy si to určitě vyzkoušet nepůjdu, nemám tolik odvahy)

Postřeh smutný: proč jen mi popis průběhu hodin opravdu, ale opravdu dost připomíná průběh hodin v našich třídách, kde se Romové vyskytují zřídka.. Ach jo.
A.S.

Anonymní řekl(a)...
20. července 2011 v 23:46  

ZŠ speciální se fakticky ruší, pač PPP vždy prokáží, že dítě má IQ aspoň 71. Na běžných ZŠ se z toho pose... a pan ministr vrátí poloroma do DD. Těžký úpadek základního školství začíná, toto bude poslední hřebík do rakve českého školství. Tuto minoritu nezměnil středověk ani všechny události dvacátého století. Oni jsou prostě hodně jiní, jsou to kočovníci. Ignorant

Eny Gma řekl(a)...
21. července 2011 v 10:39  

Vždyť je to v pořádku! "Vládnoucí třída" si snadno zaplatí svým dětem soukromou školu. A kdo na to nemá, holt bude mít "standard". Takže úschovnu zavazadel, kde půjde o přežití. A pak pan ministr řekne: "Na tuto výuku postačuje učitel se střední školou..." A bude mít bohužel pravdu. A namísto přípravy pedagogů, bude stačit minimum typu sebeobrana. A kolik se ušetří na platech!

Anonymní řekl(a)...
21. července 2011 v 13:42  

Moje milá šifrantko Eny Gmo!
Při čtení příspěvku "Jaké to je, být učitelem v romské škole?" jste špatně rozšifrovala zadaný text. Řeč v něm není o nějakém standardu či o soukormých školách, ale o tom, jaká je to soda učit Romy na základní škole, přestože jejich schopnosti a dovednosti odpovídají škole zvláštní. Dnes tedy základní škole praktické. Ono je to ovšem prakticky jedno.

Anonymní řekl(a)...
21. července 2011 v 16:41  

Je nutno nejprve správně pojmenovat příčinu uvedeného problému.
Komplexní odpověď čtěte zde:
http://www.charlesdarwinresearch.org/2007IntellRoma.pdf

Anonymní řekl(a)...
24. července 2011 v 0:19  

Oprava.
To není začátek úpadsku českého školství. České školství už dávno upadlo.

Jen solidní výzkumy nikdo nedělá, a pokud jo, tak se výsledky tají.

Popis situace ve třídě se mnoho neliší od normální základní školy. Je vidět, že redaktor je nezkušený. Protože jít na dnešní žáky s nižším IQ a o to větším sebevědomím s výkladem, je profesní sebevražda.
O to víc smekám před učiteli dané školy. Neboť to, že uměli žáci psát je úspěch a dnes to zdaleka není samozřejmost i mezi neromy.

Jinak si vážím pana redaktora, že k takovému kroku našel odvahu, na rozdíl od jiných psavců teoretiků. I vedení školy, které mu to umožnilo a které z toho určitě bude mít problémy. Snad to ustojí a neodradí je to od poctivé práce.

Souhlasím, že zrušit zvláštní školy byla zhovadilost. Větší znevýhodnění znevýhodněných už těžko vymyslíte.

Zkuste jít mezi deváťáky normální školy. Proč jen romové?

mirek

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.