Čtyřicet procent Romů nedokončí ani základní školu. Reportér TÝDNE, původní profesí učitel, si vyzkoušel, jaké to je, učit na romských školách v Ostravě. Zažil rvačky, hodně křiku a také se dozvěděl, že Masaryk měl "největší péro na světě". Z vyučování si odnesl pocit, že ve své roli selhal.
Z článku Ivana Motýla na webu Fragmenty.cz vybíráme:
Tématem devadesátiminutového bloku je sloh a gramatika. Prvních dvacet minut se mi daří udržovat klid, věnujeme se popisu třídy, přičemž každý vyvolaný má za úkol přidat další větu. Pak rozdám sešity (žáci je nedostávají domů, protože už by je nepřinesli zpět), aby děti mohly dosud řečené písemně zaznamenat. A libuji si, že teď bude celá třída dvacet minut tiše psát.
Ovšem už za dvě minuty se hlásí první žáci, že jsou s prací hotovi. "Naše třida se na chazí zkladní školy Přemisla Pittra. Mametu tabuli, 22 lavic je vimalovana na bílo růžovo," čtu si pouhé dvě věty v odevzdané slohovce. Hluk se stupňuje, většině stačilo na podobně odbytou úlohu pět minut. Několik pečlivě zapisujících si dívek se už v nastalém zmatku nemůže soustředit. "Buďte ticho!" křičí holky na kluky. Pokouším se o totéž, marně.
Přečtěte si: Jaké to je, být učitelem v romské škole?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Jak asi budou úspěšní tito "žáci" při plánovaném plošném testování pana ministra v 5. a 9. třídě základní školy a do jaké míry pak získané výsledky ovlivní osud těchto "základních" škol?
To neni mozne, ze by byli takovi zaci, kteri se nedaji zaujmout (vetsina modernich pedagogickych odborniku, kteri nanestesti zrovna neuci, jejich existenci popira). Je videt, ze dotycny pan nic neumi. Skutecny predagog (ten co ma deti rad, oslavuje SVP...) by deti uuuurcite zaujal a ve tride by byla pracovni atmosfera p..o.
PN
Hluboká poklona panu redaktoru Motýlovi, že našel odvahu a šel si to zkusit. To je podle mě vzor novináře! Systémové otázky k testování různorodého vzorku a vůbec k inkluzi v našich školách radši nechám hlavám povolaným, jen bych si přála, aby rovněž páni poslanci našli odvahu k podobnému činu, jako p. Motýl, než rozhodnou.
Postřeh veselý: dovedu si představit výuku v dívčí třídě Romek. Trochu tanečků, zpěvu, pohybu, a možná bychom se i k nějakému učení dostaly... (jen mě teď prosím nechytejte za slovo! Do Ostravy si to určitě vyzkoušet nepůjdu, nemám tolik odvahy)
Postřeh smutný: proč jen mi popis průběhu hodin opravdu, ale opravdu dost připomíná průběh hodin v našich třídách, kde se Romové vyskytují zřídka.. Ach jo.
A.S.
ZŠ speciální se fakticky ruší, pač PPP vždy prokáží, že dítě má IQ aspoň 71. Na běžných ZŠ se z toho pose... a pan ministr vrátí poloroma do DD. Těžký úpadek základního školství začíná, toto bude poslední hřebík do rakve českého školství. Tuto minoritu nezměnil středověk ani všechny události dvacátého století. Oni jsou prostě hodně jiní, jsou to kočovníci. Ignorant
Vždyť je to v pořádku! "Vládnoucí třída" si snadno zaplatí svým dětem soukromou školu. A kdo na to nemá, holt bude mít "standard". Takže úschovnu zavazadel, kde půjde o přežití. A pak pan ministr řekne: "Na tuto výuku postačuje učitel se střední školou..." A bude mít bohužel pravdu. A namísto přípravy pedagogů, bude stačit minimum typu sebeobrana. A kolik se ušetří na platech!
Moje milá šifrantko Eny Gmo!
Při čtení příspěvku "Jaké to je, být učitelem v romské škole?" jste špatně rozšifrovala zadaný text. Řeč v něm není o nějakém standardu či o soukormých školách, ale o tom, jaká je to soda učit Romy na základní škole, přestože jejich schopnosti a dovednosti odpovídají škole zvláštní. Dnes tedy základní škole praktické. Ono je to ovšem prakticky jedno.
Je nutno nejprve správně pojmenovat příčinu uvedeného problému.
Komplexní odpověď čtěte zde:
http://www.charlesdarwinresearch.org/2007IntellRoma.pdf
Oprava.
To není začátek úpadsku českého školství. České školství už dávno upadlo.
Jen solidní výzkumy nikdo nedělá, a pokud jo, tak se výsledky tají.
Popis situace ve třídě se mnoho neliší od normální základní školy. Je vidět, že redaktor je nezkušený. Protože jít na dnešní žáky s nižším IQ a o to větším sebevědomím s výkladem, je profesní sebevražda.
O to víc smekám před učiteli dané školy. Neboť to, že uměli žáci psát je úspěch a dnes to zdaleka není samozřejmost i mezi neromy.
Jinak si vážím pana redaktora, že k takovému kroku našel odvahu, na rozdíl od jiných psavců teoretiků. I vedení školy, které mu to umožnilo a které z toho určitě bude mít problémy. Snad to ustojí a neodradí je to od poctivé práce.
Souhlasím, že zrušit zvláštní školy byla zhovadilost. Větší znevýhodnění znevýhodněných už těžko vymyslíte.
Zkuste jít mezi deváťáky normální školy. Proč jen romové?
mirek
Okomentovat